שתף קטע נבחר

פרופ' יהודה אדלר: "מדינת ישראל לא ערוכה להתמודד עם וירוס בסגנון הקורונה"

נגיף הקורונה מתפשט בעולם וארגוני הבריאות העולמיים לא מצליחים בשלב הזה למגרו. פרופ' יהודה אדלר, מסביר איך התפשט הנגיף, למה הגעתו לישראל היא תרחיש לגמרי מתקבל על הדעת ומה ניתן לעשות כדי לנסות ולא ולהידבק

באמצע דצמבר 2019 החלה הצטברות של מקרים חמורים של דלקת ריאות נגיפית, בעיר ווהאן (Wuhan) שבמחוז חוביי (Hubei) שבסין, והחלה להתפשט לאזורים נוספים בסין ומחוצה לה. המקור הראשוני להתפרצות היה ככל הנראה שוק הדגים המקומי, בו נמכרים מלבד דגים, גם בעלי חיים רבים נוספים.

 

ב-31 בדצמבר דיווחה סין על ההתפרצות לארגון הבריאות העולמי. מדעני רשות הבריאות הסינית בודדו את הנגיף וקבעו במהירות את הרצף של הגנום הנגיפי, כך גם עשו מדעני ה-CDC – לנגיף שבודדו מהחולה האמריקאי הראשון. (התוצאות – היו כמעט זהות). על-פי הרצף שויך הנגיף החדש לנגיפי הקורונה, וכונה זמנית 2019-nCoV. בתוך נגיפי הקורונה, הנגיף החדש קרוב יותר לנגיף הסארס, ולנגיף קורונה אחר של עטלפים, כרגע יש חשד, שצריך לאמת, שמקור הנגיף בעטלפים, אך זה דורש עוד אימות.

 

עד כה מדווחת ממשלת סין כי מספר הנדבקים בנגיף הקורונה כבר חצה לראשונה את מספר נשאי הווירוס הקטלני הקודם, לפני עשור, נגיף הסארס. ונכון לעכשיו, אובחנו למעלה מ-6,000 מקרים של הידבקות בנגיף הקורונה, ולפחות 132 מהם מתו מהנגיף.

 

נגיף הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

בדרך למצב חירום? מדינות מפנות אזרחים מסין  

משרד הבריאות: הגעת הנגיף - עניין של זמן  

יותר נדבקים מבסארס, סכנה בבייג'ינג

 

למה וירוס כזה תוקף בסין ולא בישראל?

האופן שבו מתפשט נגיף הקורונה החדש עדיין לא התגלה במדויק. כיום רוב הנדבקים קשורים למקור ההתפרצות בשוק של ווהאן (שבינתיים נסגר בהוראת השלטונות), אך יש גם מקרים של הדבקה מאדם לאדם. לכן ניתן להניח שהנגיף עובר גם בהדבקה טיפתית - כמו שנדבקים בשפעת: טיפות מיקרוסקופיות שמקורן באדם נגוע (שהשתעל או התעטש) נושאות את הנגיף באוויר וחודרות למערכת הנשימה של בני אדם לא נגועים.

  

האם קיים תרחיש שווירוס כזה כן יגיע לישראל?

בהחלט כן! תרחיש כזה בישראל אינו בדיוני. לצערי אותרו כבר שני חולים בארצות הברית (שניהם חזרו מווהאן) ושלושה אחרים בצרפת. מקרים בודדים נוספים אותרו גם בדרום קוריאה ואוסטרליה. בישראל, נבדקו אמנם תושבים שחזרו מסין שנחשדו כחולים, אך הם חלו מסיבות אחרות.

 

חשוב להבין כי זמן הדגירה המשוער מהדבקה בנגיף ועד לפיתוח תסמיני המחלה הוא 14-2 יום. זמן זה מאפשר לנגיף להתפשט המהירות מאזור ההתפרצות המקורי. היות ויש אפשרות הדבקה בין בני אדם, כמו בנגיפי ה-SARS עלול להיות כאן פוטנציאל מגפתי.

 

שלטונות סין החליטו לא לקחת סיכון, למרות שלא ברור האם הסינים היו אלו ששיחררו את כל המידע על המגיפה שבידיהם, והכניסו להסגר חמש ערים במחוז יוביי, שמאכלסים אותם 35 מיליון תושבים, ואף ביטלו את התחבורה הציבורית לבירה בייג'ינג. בנוסף גם חברות תעופה גדולות, בהן אל על, ביטלו את טיסותיהם לאיזור מחשש להידבקות.

 

אישה עם תינוק בתחנת רכבת מסיכות  (צילום: gettyimages)
מתמגנים מהנגיף. עלול להגיע לישראל(צילום: gettyimages)

 

האם מערכת הבריאות בישראל ערוכה לטפל במגיפה שכזאת?

כרגע משרד הבריאות נמצא בקשר מתמיד עם ארגון הבריאות העולמי ועם רשויות הבריאות בעולם. משרד הבריאות מפרסם הנחיות למערכת הבריאות ולציבור הרחב להתמודדות עם הגעה אפשרית של הנגיף לישראל. מערכת הבריאות ערוכה לזהות מקרים חשודים, לבודד אותם, לאבחן אותם ולטפל בהם.

 

להערכתי האישית, מדינת ישראל לא ערוכה למגפות בסדר גודל גדול מסיבות רבות, ובוודאי לא נוכל להקים בית חולים או לבודד בית חולים שלם לצורך המגפה בדומה למה שעשו הסינים. מה הייתי מציע לעומדים בראש המשרד לעשות? במסגרת היכולות של המנכ"ל הנוכחי, לא ניתן כאן לשנות סדרי עולם בשבוע, דרושה עבודה מדוקדקת מראש עם הכנות גם בתחום כוח האדם, בל נשכח שלקח לנו 40 שנה לבנות בית חולים באשדוד וכמה בלאגן יש שם מאז שהוקם.

  

האם יש לנו מה ללמוד ממערכת הבריאות הסינית על ההתמודדות עם הנגיף?

בהחלט כן, אנחנו צריכים ללמוד מכל אחד ולא רק מהסינים ולהיות הטובים ביותר בסוף.  

  

טיפים למניעה מהידבקות בנגיף

לא להגיע כלל למחוז חוביי בסין ולהימנע מנסיסין.

להתעדכן במגבלות התנועה בערים השונות בזמן אמת בהתאם להנחיות השלטונות המקומיים.

לפני נסיעה לסין, למבוגרים וחולים עם מחלות רקע היכולים להיות בסיכון מוגבר למחלה קשה בעקבות הידבקות בנגיף, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.

הימנעות ממגע עם בעלי חיים והימנעות משהייה בשווקי בעלי חיים.

הימנעות מקשר הדוק עם אנשים הסובלים ממחלה נשימתית חדה.

הקפדה על היגיינה, רחיצת ידיים עם מים וסבון או בחומר חיטוי לעיתים קרובות ולאחר שיעול ועיטוש, ולאחר מגע עם אדם חולה או סביבתו.

הימנעות משהייה בלתי-הכרחית במוסדות בריאות.

מי שהגיע מסין ואין לו סימני מחלה – לא צריך להיבדק.

 

פרופ' יהודה אדלר, דיקאן הפקולטה למדעי הרפואה והבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן ויו"ר האגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות קרום ושריר הלב

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נגיף הקורונה
צילום: AFP
פרופ' יהודה אדלר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים