שתף קטע נבחר

נערכים לתקופת החיים החדשה

עליית תוחלת החיים בישראל יוצרת תקופת חיים חדשה אליה יש להיערך ולהתכונן מראש. היערכות זו מזמנת הזדמנויות ואפשרויות חדשות למדינה ולחברה כולה. שורת תוכניות פיילוט של המשרד לשוויון חברתי והג׳וינט נועדו לייצר מערך שירותים חדשני בישראל, שייתן מענה לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים בתקופה זו

ריטה, בת 60 מבאר שבע, עבדה כמורה לפסנתר בברית המועצות לשעבר. "עליתי לישראל ב־1991 ועבדתי במפעל אלקטרוניקה במשך 13 שנים, נאלצתי להרים גלגלים במשקל 15 ק"ג. בגילי כבר לא הייתי מסוגלת להמשיך ועזבתי". אולם מציאת עבודה בגיל 60 היא אתגר לא פשוט. ריטה הגיעה למרכז תעסוקה ייעודי לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים. "התהליך שעברתי במרכז היה משמעותי מאוד. הצלחתי לעשות שינוי – אני עובדת במשרד שאני אוהבת, מחוברת לאנשים ומרגישה בבית".

 

 מרגישה במשרד כמו בבית. ריטה (צילום: תמיר אלטרמן)
מרגישה במשרד כמו בבית. ריטה(צילום: תמיר אלטרמן)

 

גם ניסו, בן 69, הגיע למרכז התעסוקה, ופגש את צוות התוכנית. "כבר במפגש הראשון הצוות עשה לי שינוי בראש! אני אוהב לעבוד ובכלל לא רציתי לצאת לפנסיה. התאכזבתי מאוד ולקחתי קשה שמקום העבודה החליט שעליי להפסיק לעבוד. בעקבות ההשתתפות בתוכנית הבין ניסו כי הוא יכול להמשיך לעבוד ואפילו לבחור את מקום העבודה והתנאים המתאימים לו. "בתוך שבוע התחלתי לעבוד. היום אני קם בבוקר לעבודה ומרגיש שאני תורם ויצרני במקום המתאים לי".

 

 לא רציתי לצאת לפנסיה. ניסו (צילום: ירון וינשטיין, lessismore)
לא רציתי לצאת לפנסיה. ניסו(צילום: ירון וינשטיין, lessismore)

 

ריטה וניסו לא לבד. בישראל חיים למעלה ממיליון אזרחים ותיקים. העלייה המתמשכת בתוחלת החיים לצד הבחירה של למעלה מ־97% מהם להמשיך לגור בקהילה, מציבים אתגרים חדשים אליהם יש להיערך כבר היום. הפורשים ניצבים אל מול תקופת חיים חדשה בת כשני עשורים, אותה יש לתכנן כלכלית, חברתית, רגשית ועוד. עולה הצורך בחינוך פיננסי, באוריינות דיגיטלית ובשילוב תעסוקה. בנוסף יש להשקיע בשימור ושיפור תפקוד מתוך הבנה שהאופן המיטבי להיערכות לתקופה זו היא באמצעות זיקנה פעילה ועצמאית של האזרח הוותיק.

 

"המשרד לשוויון חברתי נערך ברמה הלאומית לאתגרים שהזדקנות האוכלוסייה מזמנת. זיהינו שיש לבנות מערך שירותים ייעודי שיאפשר לאזרחים הוותיקים, למדינה ולרשויות המקומיות - להיערך לשינוי הדמוגרפי", אומר אבי כהן־סקלי מנכ"ל המשרד, "ולספק מענה לצרכים החדשים ולאתגרים של אוכלוסיית האזרחים הוותיקים העצמאיים. ההבנה היא כי על כלל המערכות, הן ברמה הלאומית והן ברמה המקומית, לראות את ההיערכות לתקופת החיים החדשה כסוגיה להתמודדות משותפת".

"אנו מזהים שלושה ממדים מרכזיים להתמודדות עם אתגרים אלו", מסביר יוסי היימן, מנכ"ל ג'וינט־אשל. "בריאות ותפקוד, חוסן כלכלי ושייכות ומשמעות אשר שזורים אלה באלה ומחייבים הסתכלות הוליסטית. כפי שניתן לראות מסיפורם של ריטה וניסו, הרי שהתעסוקה מספקת להם מענה לצורך הכלכלי, אך היא גם משמעותית מאוד להגדרת זהותם החברתית כמו גם לשימור תפקודם".

 

אחת מתוכניות הפיילוט הללו היא רשת של שבעה מרכזי אפ +60, מרכזי הכוונה וצמיחה לאזרחים ותיקים שהוקמו בשיתוף הרשויות המקומיות. במרכזים מקנים כלים לפיתוח מיומנויות של חוסן וצמיחה בתקופת החיים החדשה ולתהליך הזדקנות מיטבי, ניהול כלכלי וניהול עצמי נכונים. במרכזים מתקיימות פעילויות וסדנאות בנושאים של התנהלות פיננסית, אוריינות דיגיטלית, קידום אורח חיים בריא, יצירת משמעות, התנדבות ויזמות קהילתית.

 

ליאה, בת 69, עבדה ברשות מקומית במרכז הארץ וכמורה פרטית לאומנות. "בעקבות הפרישה לפני 3 שנים הרגשתי שהקרקע נשמטת מתחת לרגליי". ליאה השתתפה בסדנה לניהול ולתכנון תקופת החיים החדשה במרכז אפ +60 וסיפרה כי מאז השתנו חייה. ״לפני כן הרגשתי שהמעבר גדול עליי. החסמים ניהלו אותי ולא הכוחות, איבדתי את האומץ שהיה לי. בעקבות הסדנה חל אצלי מהפך, אני מרגישה שחזרה אליי שמחת החיים, אני מתנדבת אצל ניצולת שואה בשמחה ועומדת לפתוח חוג פרטי. בסדנה קיבלתי כלים לתכנון ולמימוש מטרות, ואני רואה בעצמי שליחה של כל הטוב הזה".

 

בנוסף מתקיימים ברחבי הארץ כנסי פרישה, מאות מפגשים וסדנאות הכנה לתכנון פרישה ולחינוך פיננסי בשיתוף המשרד לשוויון חברתי, הג'וינט, המוסד לביטוח לאומי, ארגון פעמונים והרשויות המקומיות. למעלה מ־3,000 אזרחים כבר השתתפו בסדנאות הללו וקיבלו כלים לתכנון פרישתם לצד מידע למימוש זכויות להתנהלות כלכלית מיטיבה.

 

  (צילום: יח
(צילום: יח"צ)

 

נחמה, בת 66 מירושלים, מספרת: ״בסדנה קיבלתי כלים גם לחלום וגם לקבל החלטות פרקטיות וחשובות. בהתחלה חשבתי שיש עוד זמן לחשוב על כך. היום אני מבינה את חשיבות הסדנה לכל המשפחה לקראת השנים הבאות".

 

בשנת 2020 מהווים בני 60-74 כ־11.5% מסך האוכלוסייה בישראל. עד שנת 2035 מספרם יגיע ל־2.1 מיליון והתחזיות צופות לעלייה משמעותית בתוחלת החיים שלאחר הפרישה.

 

״מרכזי אפ +60, שירותי תעסוקה לאזרחים ותיקים וסדנאות חינוך פיננסי, מהווים חלק ממערך רחב של פתרונות לפורשים המקדמים תפיסה לאומית כוללת, הרואה את גיל הפרישה כנקודה בתהליך ארוך טווח ובאזרחיה הוותיקים של ישראל נכס ולא נטל", מוסר מנכ״ל ג׳וינט־אשל, יוסי היימן.

 

"אחד מהצמתים המרכזיים בחייו של אדם הינו צומת הפרישה", אומר מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי אבי כהן־סקלי. "נקודת זמן זו מאופיינת בשינוי סדר היום, בסגנון החיים ובקבלת החלטות חשובות המשפיעות על איכות חייו של האזרח לאחר הפרישה. אנו עדים לכך גם מהפניות המתקבלות במוקד לאזרחים ותיקים שהמשרד מפעיל, מצד אזרחים שקיבלו החלטות כלכליות שאת רובן לא ניתן לשנות לאחר הפרישה. מעורבות המדינה בצומת זה הינה קריטית ולכן אנו נערכים להפעלת מערך שירותים התומך בתקופת חיים זו".

 

מעוניינים להשתתף באחת מתוכניות הפיילוט החדשות לתכנון ולניהול תקופת החיים החדשה? התקשרו למוקד לאזרחים ותיקים של המשרד לשוויון חברתי 8840* או היכנסו לקישור: www.bit.ly/2G2XEMr

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים