שתף קטע נבחר

תיעוד: מהומה אלימה בדיון על "ג'נין ג'נין", מוחמד בכרי סימן אצבע משולשת

סתימת פה בכוח, השלכת אשפה וצעקות "תומכי מחבלים", "זו מדינת ישראל, לא פלסטין, תבינו!" - אולם בית המשפט בלוד סער בדיון על תביעת לשון הרע נגד יוצר הסרט על מבצע חומת מגן בג'נין. "זה סרט דוקומנטרי סטייל מוחמד בכרי", הוא טען בעדותו

 

מהומה פרצה הבוקר (יום ה') בבית המשפט המחוזי של מחוז מרכז בלוד, בפתיחת דיון הוכחות בתביעת לשון הרע בגין הסרט "ג'נין ג'נין". בדיון נחקר יוצר הסרט מוחמד בכרי, כחלק ממשפט הדיבה שמנהל נגדו סא"ל במיל' ניסים מגנאג'י שהשתתף בקרב במסגרת מבצע "חומת מגן" ב-2002. בני משפחתו ותומכיו של בכרי התעמתו עם לוחמי צה"ל במילואים ועם המשפחות השכולות. בכרי סימן אצבע משולשת לאלו שצעקו לעברו.

 

הקרב שלא נגמר: "ישראל שכחה מאיתנו"

 

מגנאג'י, המופיע בסרט מאותה שנה, הגיש את תביעת לשון הרע נגד בכרי בנובמבר 2016. הוא דרש 2.6 מיליון שקלים בטענה לרשלנות ולשון הרע של בכרי כלפיו. בעבר קבע בית המשפט כי הסרט כולל לשון הרע נגד לוחמי צה"ל, אבל סירב לפסוק פיצויים למי שלא מופיע בו. לאחר הגשת התביעה האחרונה הצטרפה פרקליטות המדינה כצד להליך המשפטי, בעקבות החלטה שאישר היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

עימותים באולם בית המשפט המחוזי בלוד (צילום: יריב כץ )
בכרי והאצבע המשולשת(צילום: יריב כץ )
 

עימותים באולם בית המשפט המחוזי בלוד ()
לירן ברוך מותקף. "בושה וחרפה"

לבית המשפט הגיעו הבוקר גם אישי ציבור, בהם ח"כ ואלוף במיל' אלעזר שטרן (כחול לבן), ח"כ ואל"מ במיל' מתן כהנא (ימינה), ח"כ עאידה תומא סלימאן וח"כ עופר כסיף (הרשימה המשותפת) ויו"ר ועדת המעקב של ערביי ישראל מוחמד ברכּה. מטעם יוצרי הסרט הגיעה גם נציגה מארגון זכויות אדם באיטליה.

 

במהלך המהומה נשמעו קריאות אל עבר תומכיו של בכרי "אתם תומכים במחבלים! זה מה שאתם". מנגד, תומכי בכרי הטיחו "שקרנים!". עו"ד ישראל כספי, שמלווה את לוחמי המילואים במשפט, צעק "זו מדינת ישראל, זו לא פלסטין, תבינו את זה כבר! זה המדינה שלנו". עם תחילת הדיון שניים מתומכיו של בכרי השליכו לעבר כספי פסולת והוצאו מהאולם על ידי מאבטחי בית המשפט.

עימותים באולם בית המשפט המחוזי בלוד (צילום: יריב כץ )
עימותים באולם בית המשפט המחוזי בלוד(צילום: יריב כץ )

עימותים באולם בית המשפט המחוזי בלוד (צילום: יריב כץ )
(צילום: יריב כץ )
 

לירן ברוך, יו"ר פורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל שאותו מלווה תנועת "אם תרצו", הותקף בפתח הדיון. בסרטון נראית אחת מתומכות בכרי סותמת את פיו בכוח. ברוך אמר: "הגיע הזמן שהטרור התודעתי הזה ייפסק לאלתר. להרביץ, לקלל ולקרוא לי ולחבריי רוצחים זו בושה וחרפה".

 

בדיון עצמו נדרש בכרי לעניין מימון הסרט. "פניתי לשר התרבות הפלסטיני למימון, ידעתי שמדובר בהוצאות גדולות והוא סייע בסכום מזערי שלא כיסה את ההוצאות. 17 אלף דולר. שאר ההוצאות שילם חשבון הבנק שלי ושל אשתי", אמר.

 

בכרי נשאל על עריכת הסרט והתרגום לעברית שבו אמר אחד המחבלים כי "היהודים אינם יצורי אנוש", משפט שאמר היטלר. בכרי זעם ואמר שלעולם לא יעשה דמוניזציה ליהודים ולכן "לאחר צפייה בסרט הוחלט להוריד את המשפט הזה לאחר מכן בגרסה המקוצרת".

 

בהמשך נשאל אם הסרט בעיניו יצירה אומנותית או סרט דוקומנטרי והשיב: "זה סרט דוקומנטרי סטייל מוחמד בכרי. זה לא סרט של כתב טלוויזיה". עו"ד המייצג את התובע שאל את בכרי אם אין הוא חושב שתחילה עליו לבדוק את העובדות, והיוצר ענה: "זה לא מדויק. אם כל במאי שעושה סרט היה צריך לבדוק כל עובדה ועובדה, הוא לא היה עושה סרט".

  

לדברי בכרי, "נכנסתי למחנה (הפליטים) ימים ספורים לאחר סיום המבצע הצבאי בתוך מחנה ג'נין, מה שאני ראיתי זה ערימות של בתים הרוסים, אנשים שהתהלכו ברחובות בסמטאות ההרוסות כמו רוחות רפאים. אנשים היו בהלם בטראומה והיה להם צימאון עז לספר את מה שקרה להם".

 

את דבריו של בכרי עצר לירן ברוך שאמר: "בתור נכה צה''ל שאיבד את הראייה בעין, אני לא יכול לשמוע את השקרים האלה" - ויצא נסער מהאולם.

 

בכרי טען בכתב ההגנה לרדיפה והשתקה פוליטית באצטלה של תביעה משפטית עניינית. הוא טען כי אין כל טענה בסרט כלפי מגנאג'י, ולא ניתן לזהות אותו בו. את בכרי מייצג עורך דין מיכאל ספרד. עורך הדין טל שפירא, מייצג את קצין המילואים יחד עם עורך הדין שחר קונפורטי.

 

בכרי: "אין לאף אחד מונופול על האמת, גם לא לבית המשפט"

היוצר מוחמד בכרי נשאל על ידי עו"ד תל צור מדוע לא תיקן את הסרט לאחר פסק הדין שניתן ב-2008. הוא השיב: "אין לאף אחד מונופול על האמת, גם לא לבית המשפט". בתום הדיון אמר בכרי כי אינו מתחרט על שום חלק בסרט.

 

שמחה מליק, שבנו נהרג במבצע חומת מגן יצא מהאולם ואמר: "כבוד המדינה וצה"ל איננו. תרמתי בן, זה לא מספיק?". 

 

כעת יגישו הצדדים יגישו את סיכומיהם לבית המשפט ובעוד כמה חודשים תתקבל החלטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יריב כץ
בכרי והאצבע המשולשת
צילום: יריב כץ
מומלצים