שתף קטע נבחר

אבו מאזן ברוח גבית להסלמה: "נכשיל את המזימות, יהיו אשר יהיו הקורבנות"

לאחר שני פיגועים שבהם נפצעו 12 חיילים ושוטר ואירועים שבהם נהרגו שלושה פלסטינים, פרסמה לשכת יו"ר הרשות הפלסטינית תגובה חמורה. אבו מאזן אומר כי "עסקת המאה היא שיצרה את אווירת ההסלמה". תיעוד: עימותים קשים בבית לחם במהלך המצוד אחר המחבל שדרס חיילים בירושלים

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מעניק היום (ה') רוח גבית להמשך ההסלמה. בהודעה שפרסמה לשכתו בעקבות הפיגועים שבהם נפצעו 12 חיילים ושוטר והאירועים ביו"ש שבהם נהרגו שלושה פלסטינים, אמר כי הזהיר שזה מה שיקרה, "נכשיל את המזימות נגדנו - יהיו אשר יהיו הקורבנות", אמר.

 

בתיעוד שלפניכם: עימותים בבית לחם

 

 

אבו מאזן האשים את עסקת המאה "שיצרה את אווירת ההסלמה והמתיחות הזו בניסיון לקבוע עובדות מזויפות בשטח. הזהרנו מפני הדבר הזה כמה וכמה פעמים, והבהרנו כי כל עסקה שלא תממש את זכויות העם הפלסטיני ולא תשאף לכונן שלום צודק וכולל, תוביל בסופו של דבר להסלמה שאנו רואים היום. העם הפלסטיני והנהגתו יתמודדו עם כל המזימות ויכשילו אותן כפי שהכשלנו את כל המזימות הקודמות, יהיו אשר יהיו הקורבנות. על העולם להפנים את המסר שיציג אבו מאזן בנאומו החשוב בפני מועצת הביטחון של האו"ם: שלום המבוסס על החלטות מועצת הביטחון, הדין הבינלאומי ויוזמת השלום הערבית".

 

גם בחמאס הצטרפו לדברים: "המהפכה הבוערת בערי הגדה ובירושלים היא יישום החלטת העם הפלסטיני לגרש את הכיבוש מהגדה המערבית ולשחררה מהמתנחלים".

 

במקביל, עימותים קשים פרצו היום בבית לחם במהלך המצוד שמנהל צה"ל אחר המחבל שדרס חיילי גולני ליד מתחם התחנה בירושלים. במהלך העימותים נפצע צלם רויטרס מוחמד אבו רנייה מכדור גומי בבטנו. בשלב זה אין בצה"ל תגבורי כוחות או עוצרי יציאות. עם זאת, הלוחמים התבקשו לחדד ערנות ולהיות בדריכות גבוהה כדי למנוע פיגועי נקם.

 

עימותים בבית ג'אלה ( צילום: רויטרס)
עימותים בבית ג'אלה בעקבות המצוד אחר המחבל מפיגוע הדריסה( צילום: רויטרס)

צלם רויטרס אשר נפצע (צילום: AFP)
צלם רויטרס נפצע בעימותים בבית לחם(צילום: AFP)

יו
אבו מאזן. שחרר את הרסן(צילום: רויטרס)

היממה האלימה החלה אתמול בצהריים כשנער פלסטיני בן 17 נורה למוות בחברון כשהתקרב לכוח צה"ל עם בקבוק תבערה. הנער, מוחמד אל-חדאד, נורה בחזהו בעימותים בבאב זאוויה ומת בהמשך מפצעיו.

 

האירוע התרחש במהלך הפרת סדר של כ-20 פלסטינים שהתפרעו ויידו אבנים לעבר עמדת "חסם שוטר" שחוצצת בין השכונות הפלסטיניות ליישוב היהודי בחברון. כוח מגדוד 931 של הנח"ל שאחראי על הגזרה זיהה מקרוב מחבל פלסטיני מיידה בקבוק תבערה לעברו. הלוחמים שחשו בסכנת חיים מיידית ירו לעבר המחבל והרגו אותו.

הלוויה של  מוחמד אבו גניה פלסטיני בג'נין (צילום: רויטרס)
הלוויית הנער הפלסטיני שנורה למוות בחברון(צילום: רויטרס)

הלוויה של  מוחמד אבו גניה פלסטיני בג'נין (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הלוויה של  מוחמד אבו גניה פלסטיני בג'נין (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

במהלך הלילה דרס מחבל פלסטיני 12 טירונים של חטיבת גולני ליד מתחם התחנה בירושלים. אחד הלוחמים נפצע קשה,  והשאר קל. מערכת הביטחון עורכת מצוד אחר המחבל שזהותו ידועה. הרכב ששימש אותו לפיגוע אותר בעיירה הפלסטינית בית ג'אלה.

 

הכוחות סורקים את הרחובות בבית ג'אלה ובבית לחם עם כלי רכב ממוגנים מסוג "זאב" ו"דוד", ומחרימים הקלטות של מצלמות אבטחה בצירים הראשיים. בכמה מוקדים היו ניסיונות של צעירים פלסטינים להפריע לכוחות.

זירת הפיגוע בירושלים (צילום: AP)
זירת פיגוע הדריסה בירושלים(צילום: AP)

זירת הפיגוע בירושלים (צילום: AP)
(צילום: AP)

זירת הפיגוע בירושלים (צילום: AP)
(צילום: AP)

זירת הפיגוע בירושלים (צילום: AP)
(צילום: AP)

רכב מכונית מחבל פיגוע דריסה ירושלים לוחמים גולני בית ג'אלא סמוך ל בית לחם ()
רכבו של המחבל מפיגוע הדריסה בירושלים

 

כמה שעות אחר כך פרצו עימותים אלימים בג'נין בעת הריסת ביתו של אחמד קונבע, אחד מחברי החוליה שרצחה את הרב רזיאל שבח בצומת חוות גלעד בינואר 2018. חוליות מחבלים ירו לעבר הכוחות, וכוחות צה"ל השיבו באש. במהלך חילופי הירי נהרג יזן אבו טביח, בן 19 ממחנה הפליטים ג'נין. בתקרית נוספת נורה השוטר הפלסטיני טארק בדוואן ונפצע באורח בינוני. כעבור כמה שעות מת השוטר מפצעיו - ובתיעוד שפרסמה תנועת פתח נראה שוטר נפגע מכדור תועה כשעמד בתוך מבנה.

 

התיעוד מעלה תהיות בנוגע למקור הירי - כוח צה"ל או החמושים הפלסטינים שירו לעבר הכוחות שהגיעו להרוס בית מחבל. גורם צבאי בכיר אמר הבוקר כי "מתנהל תחקיר מדוע הכוחות ירו עליו". בכל האירועים בג'נין לא היו נפגעים מקרב כוחות צה"ל.

 

בצהריים אירע פיגוע נוסף בירושלים: לוחם משמר הגבול נפצע קל מירי של מחבל ליד הר הבית בעיר העתיקה בירושלים. שוטרים נוספים שהיו בזירה ירו במחבל למוות. חקירה העלתה כי המחבל שהתגורר בחיפה התאסלם לאחרונה.

 

כוחות משטרה רבים נפרסו בכל העיר העתיקה בפיקודו של מפקד המחוז ניצב דורון ידיד מחשש לאירועים נוספים.

 

 

זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים ( צילום: עמית שאבי )
זירת פיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים( צילום: עמית שאבי )

זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים ( צילום: עמית שאבי )
( צילום: עמית שאבי )

זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים ( צילום: עמית שאבי )
( צילום: עמית שאבי )

זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים ( צילום: עמית שאבי )
( צילום: עמית שאבי )

זירת הפיגוע בעיר העתיקה בירושלים ( צילום: עמית שאבי )
( צילום: עמית שאבי )

מפקד מרחב דוד במשטרה, ניצב-משנה חיים שמואלי, עדכן: "המחבל ירד מהרכב והגיע לאזור שבו היו מוצבים שוטרים. הוא שלף אקדח וירה לעבר השוטרים שהיו דרוכים והשיבו בירי. מודבר במוסלמי תושב הצפון שהתאסלם לאחרונה ומוכר למשטרה מעבירות קודמות. הרכב שהגיע איתו נתפס. אנחנו לא רואים קשר בין האירועים. אנחנו ערוכים ודרוכים".

 

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר: "אני משבח את השוטרים שלנו שפעלו במהירות, בנחישות ובמקצועיות וחיסלו את המחבל שביצע את פיגוע הירי בעיר העתיקה. מאחל החלמה מהירה לשוטר שנפצע וללוחמי גולני שנפצעו הלילה בפיגוע. לא נאפשר למחבלים הארורים לדרדר את הבטחון בירושלים ונפעל בכל דרך כדי לסכל את תכניות ארגוני הטרור לחימום הגזרה".

 

מוקדם יותר התייחסו גם שני המועמדים לראשות הממשלה לפיגוע הדריסה הלילי בירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "בשם כל אזרחי ישראל, אני שולח איחולי החלמה לחיילינו הפצועים. זאת רק שאלה של זמן - ולא הרבה זמן - עד שנשים ידינו על המפגע. הטרור לא יכניע אותנו, אנחנו ננצח!".

 

יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אמר: "ביחד עם כל עם ישראל, אני מתפלל לרפואתם של חיילי גולני שנפצעו הלילה בפיגוע הדריסה בירושלים. אני סומך על כוחות הביטחון שישימו את ידיהם על המחבל השפל ויסגרו עמו חשבון. אסור לתת לטרור להרים את ראשו - לא בעזה ולא באיו"ש".


פורסם לראשונה 06/02/2020 14:11

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 צילום: רויטרס
עימותים בבית ג'אלה שבאזור בית לחם
צילום: רויטרס
מומלצים