שתף קטע נבחר

הניצחון הראשון באירופה / עושה היסטוריה

רפאל נאה חוזר לסיפורים הגדולים משנות הסיקור שלו, והפעם נזכר בינואר 1963, אז השיגה מכבי ת"א כנגד כל הסיכויים ניצחון בכורה בגביע אירופה. מי היה הגיבור הבלתי צפוי, ולמה המשחק גרם לעיכוב בהוצאת העיתון

אחרי עוד ניצחון אירופי גדול של מכבי ת"א, הראש חוזר אחורה לרגעים המונומנטליים: אליפויות אירופה, הניצחון על צסק"א מוסקבה, התוצאות הנהדרות מול ענקיות היבשת. אבל הנה רגע אחד שקצת הלך לאיבוד בנבכי ההיסטוריה וחשוב להזכיר: הניצחון הראשון של מכבי ת"א בגביע אירופה. זה קרה במוצ"ש, 5.1.1963, באירוע שהתקיים כמעט במחתרת ומעטים שמעו עליו. איזה הבדל בין אותם ימים לטירוף מכבי שנוצר מאז.

 

באותה תקופה, כל קבוצה שיחקה נגד יריבתה בשיטת בית וחוץ של שני משחקים בשבוע, ומכבי ת"א של "מר כדורסל" יהושע רוזין ז"ל פתחה בהפסד 60:46 לאולימפיה לובליאנה במגרש של הפועל חולון. עזבו את ההפסד – הקפטן והקלע המצטיין של הקבוצה, רלף קליין ז"ל, נפצע באותו משחק – והסיכוי לניצחון בגומלין ביוגוסלביה, שלא לדבר על קאמבק, היה אפסי. אבל ככה מתחילים כל הסיפורים הטובים.

 

הידיעה על הניצחון הראשון באירופה
הידיעה על הניצחון הראשון באירופה

 

נשאיר לאמנון אבידן, אז שחקן צעיר בקבוצה, לספר מה קרה: "לובליאנה הסלובנית הייתה אז אלופת יוגוסלביה, הרבה לפני מלחמת האזרחים שהובילה להתפרקות למדינות קטנות. בשורותיה הופיע אז הרכז איבו דנאו, שהיה קפטן הנבחרת ושחקנה המוביל בין 1957 ל־1969 – אבל הוא בעצמו הופתע מהיכולת שלנו בגומלין. הובלנו כבר 36:48, לא רחוק מההפרש הדרוש, אבל היציאה של הענק תני כהן־מינץ בחמש עבירות עצרה אותנו. אולימפיה רצה ועלתה ליתרון 70:71. נראה היה שאנחנו הולכים להפסיד, ואז יצחק אמר, שכינויו היה 'הג'ינג'י, קלע סל מחצי מרחק וניצחנו 71:72. החגיגה הייתה גדולה. התחושה הייתה כמו זכייה בגביע אירופה".

 

מאוחר יותר גילתה מכבי שזכייה בגביע אירופה היא ריגוש מסוג אחר, אבל אז מדובר היה בהישג יוצא מן הכלל – ולמי אכפת מההדחה? גיבור המשחק אמר, שלא היה אחד מהשחקנים המרכזיים בקבוצה, צוטט בעיתון באומרו: "הלב אמר לי". ב"ידיעות אחרונות" הייתה הכותרת: "בניצחון מזהיר נפרד מכבי ת"א מגביע אירופה". והכותרת הזו מחזירה אותי לקשיים שהיו לנו בהשגת התוצאה.

  

מגיבורי הניצחון. תני כהן מינץ ז"ל (צילום: מכבי תל אביב) (צילום: מכבי תל אביב)
מגיבורי הניצחון. תני כהן מינץ ז"ל(צילום: מכבי תל אביב)

 

מערכת העיתון ישבה אז ברחוב מיקוניס בת"א. הייתי עיתונאי צעיר בראשית דרכי, ונתבקשתי ע"י נח קליגר ומשה לרר עליהם השלום, שכמעט יצאו מדעתם, להירתם למשימת גילוי התוצאה. שליח לא טס עם הקבוצה, ושום דיווח מסוכנות

ידיעות כלשהי לא הגיע. כל אחד מאנשי העיתון הופקד על מכשיר טלפון אחד, ולא היה מקום אליו לא התקשרנו.

 

ניסינו להשיג את המלון בו השתכנה מכבי תל אביב, את האולם, אפילו עיתון בלובליאנה – ולא ניתן היה להשיג אף אחד. גם טלפון למשטרה המקומית עלה בתוהו. מזג האוויר הסוער באירופה גרם לשיבוש בכל קווי הטלפון, וכשהגיעה כבר התוצאה היה שיבוש במספרים, שהעלה ספקות בנוגע לזהות המנצחת. היינו אובדי עצות וגרמנו לאיחור ביציאת העיתון. רק למחרת קיבלנו תיאור מפורט יותר.

 

ואלה שמות האחראים להישג: סבי בן־בסט 21 נקודות, משה גולוביי 16, כהן־מינץ 14, אמר 7, יעקב אדליסט 4, צבי איזנבוים (שגם שיחק בקבוצת הכדורגל של מכבי ת"א), זוהר כהן ודוד פריש 3, אברהם חסיד 1. עוד היו בסגל: אברהם נתנאל, גדעון פרייטג ואבידן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים