שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

בהלת הקורונה: ישראל מתרוקנת ממסכות והמחירים שלהן מזנקים

הנגיף אולי לא הגיע לפה, אבל הישראלים נערכים ומחסלים את מלאי המסכות בחנויות. היצרנית הגדולה היא סין, שמתמודדת גם היא עם מחסור קשה. סופר-פארם תייבא חצי מיליון מסכות - ותקפיץ את המחיר שלהן ב-150%. לקוח: "מדפיסים פה כסף על פאניקה"

ישראל התרוקנה כמעט לגמרי ממסכות להגנה מפני נגיף הקורונה, וזאת על אף שטרם הגיע לארץ. סין, יצרנית המסכות העיקרית ומוקד התפרצות הנגיף, מושבתת. גם כשיחזור הייצור בסין, המדינה מתמודדת עם מחסור אדיר במסכות לתושביה.

 

עוד לפני החולה הראשון: כך פוגע הקורונה ברשתות האופנה הישראליות

בין אופטימיות זהירה לחשש מאסון: הבורסות עדיין אדישות לקורונה

חשש מגל התייקרויות בעקבות משבר הקורונה

 

חיפוש באתרי אונליין, החל מסופר-פארם ועד חברות למכירת ציוד מגן לעבודה, מעלה את הכתובית "המלאי אזל". סופר-פארם מסרה שבעקבות הביקוש חסר התקדים המלאי אזל, אך הרשת הצליחה לאתר 500 אלף מסכות שתטיס הנה. המשלוח עדיין לא הגיע, אבל הרשת כבר עידכנה שמארז של 10 מסכות יתייקר ויעלה 25 שקל. בדיקה באתר של הרשת מראה שעד כה הן נמכרו ב-10 שקלים. נציין שמדובר במסכות בסיסיות.

פחד מוירוס הקורונה בראשון לציון (צילום: ירון ברנר)
המפעלים מושבתים והמסכות אוזלות(צילום: ירון ברנר)
 

לקוח בריטי בשם מויש שהגיע לסניף הום סנטר בבני ברק, גילה שהמסכות נמכרות ביוקר. "התפלאתי לגלות שגבו ממני 99.80 שקל על זוג מסכות. מוכרים שם שני סוגי מסיכות, שניהם מוצעים ב-49.90 שקל למסכה, בעוד שבבריטניה זה עולה שקלים בודדים. בקיצור, מדפיסים פה כסף על פאניקה".

  ()
 

אמנם מגוון המסכות רחב וניתן להשיג בהום סנטר מסכות במחירים שונים, אבל מבדיקה קצרה מצאנו כי מסכה 3M נמכרת בעלי באבא ב-2-2.5 דולר בעוד שבהום סנטר מחירה הוא 29.90 שקל.

השוואה בין אותה מסכה בהום סנטר ובעלי באבא (מתוך פרסומת של הום סנטר וצילום מסך מאתר עלי באבא)
השוואה בין אותה מסכה בהום סנטר ובעלי באבא(מתוך פרסומת של הום סנטר וצילום מסך מאתר עלי באבא)
 

כל היצרנים מושבתים

אחד היבואנים הגדולים בתחום, מגן אופטיק, העיד בסוף ינואר בתקשורת שמכר 20 אלף מסכות תוך יומיים, שיועדו למשלוח לחו"ל. אתמול נמסר מהחברה ל"ממון" שכל המלאי אזל ולא ידוע מתי יתחדש, ומזכירת המנכ"ל אמרה כי, "ניתנה הוראה לא להתראיין יותר בנושא".

 

בישראל אין ייצור מקומי של מסכות ורובן מיובאות מסין, מה שלא מאפשר לחדש מלאי משום שבסין קיים מחסור חריף במוצר, רוב היצרנים מושבתים ובמילא אין כעת תנועת סחורות מסין ואליה.

 

רוב המלאי שהיה בארץ נרכש עם פרוץ המגיפה על ידי חברות ישראליות ששלחו כמות עצומה של מסכות למפעלים שלהן בסין, כיל לדוגמה. עיריית נתניה שלחה לעיר התאומה שלה בסין 10,000 מסכות, וחברות אחרות שלחו אותן כמחווה ללקוחות, ספקים או מפעלים שלהן בסין.

  ()
  

אחד מבעלי חברות השילוח הגדולות בארץ אמר ל"ממון" ול-ynet: "זה ממש חלם. כשפרצה המגיפה הטסנו, בהזמנה של חברות ישראליות, כמויות ענקיות של מסכות מישראל לסין. היה מטוס מטען שלנו שיצא, כשעוד היה מעבר סחורות לסין, וכמעט כולו היה מסכות. אם תפרוץ כאן מגיפה, אני בספק אם יהיו עבור הציבור הישראלי".

 

גם בדיקה בבתי מרקחת פרטיים מגלה שאזלו המסכות. יו"ר הסתדרות הרוקחים דוד פפו אמר ל"ממון" ול-ynet כי, "נשארו אולי כמה אלפי מסכות בודדות. כל הספקים שפניתי אליהם אמרו שהמלאי אזל. אני מניח שכולם מנסים לגייס אספקה מכל העולם, אבל אף אחד לא יודע מתי".

 

יש לציין שלא כל המסכות מונעות הידבקות, ואף ישנה אזהרה שהמסכות הרגילות ללא פילטר, נהיות לחות לאחר זמן מה ומשמשות בעצמן כר לחיידקים. המסכה היעילה ביותר היא כזו עם פילטר דו־צדדי שמזרים אוויר נקי ומוציא את האוויר הנפלט.

 

רשת הום סנטר מסרה בתגובה כי "היא מציעה ללקוחותיה מגוון רחב של נשמיות החל ממחיר 9.90 שקל. על אף החוסר הארצי הקיים בנשמיות, הום סנטר לא העלתה את מחיר הנשמיות ולו באגורה אחת וזאת על מנת לתת ללקוחותיה פתרונות איכותיים במחיר הוגן. יתרה מכך, כששאר השוק מעלה מחירים, הרשת מצאה לנכון לפרסם את מגוון הנשמיות בעיתונכם לפני כשבוע ללא שינוי במחיריה". עוד הוסיפה החברה כי "הפריט המוצג בחשבונית אינו חלק ממגוון הנשמיות ברשת ולראיה אף נמכר תחת פריט כללי "מח' כלי עבודה". מדובר ברכש נקודתי של נשמית מקצועית מסוג 3FFP בעלת רמת הסינון הגבוהה ביותר אשר הסניף ביצע עבור לקוח וממנו נותרו שאריות בודדות שנותרו על מדף הסניף". 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: ירון ברנר
מסכות בראשון לציון
צילום: ירון ברנר
מומלצים