שתף קטע נבחר

הרוגים איראנים בתקיפה בדמשק; נתניהו: "אולי זה חיל האוויר הבלגי"

לפי מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, שלושה מחיילי אסד נהרגו בהפצצה שיוחסה לישראל אמש, ועוד ארבעה קצינים ממשמרות המהפכה. בתקיפה הקודמת האשימה מוסקבה שישראל סיכנה מטוס נוסעים, הפעם השטח האווירי היה ריק נתניהו: "לא מתייחס לפעולות כאלה ואחרות"

 

 

מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם דיווח הבוקר (שישי) כי לפחות שבעה בני אדם נהרגו בתקיפה שיוחסה לישראל בדמשק. לפי הדיווח של המרכז - ארגון אופוזיציה הפועל מלונדון ושדיווחיו נחשבים אמינים יחסית - ההרוגים הם שלושה חיילים בצבא סוריה, לפחות שניים מהם קצינים, וארבעה קצינים איראנים ממשמרות המהפכה.

 

מרכז המעקב דיווח הלילה שהיעד לתקיפה אמש, זמן קצר לפני חצות, היה מחסני אמצעי לחימה איראניים בסביבות נמל התעופה של הבירה הסורית. הבוקר הוסיפו במרכז כי התקיפה נעשתה לאחר שמטוס נחת שם, אך לא ברור אם אותו מטוס הגיע מאיראן או מאזור אחר בסוריה. ברשת "אל-חדת'" הסעודית ציינו כי נפגע גם יעד באזור אל-כיסווה, שכמו נמל התעופה בדמשק גם הוא הותקף בעבר.

 

בראיון הבוקר לרדיו חיפה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא אינו מתייחס לפעולות: "לא יודע מה היה בלילה. אולי זה היה חיל האוויר הבלגי. המדיניות שלנו היא למנוע את התבססות איראן בסוריה". 

  

 

יירוט טיל טילים תקיפה סוריה דמשק אמל
סוריה שיגרה טילי נ"מ, חלקם תועדו מתפוצצים על הקרקע(צילום: מתוך הטלוויזיה הסורית)

תקיפה סוריה דמשק טילים ()
 

הבוקר נסגר השטח האווירי ברמת הגולן שממזרח לנהר הירדן לטיסות אזרחיות בגובה של יותר מ-5,000 רגל, מלבד לכלי טיס בלתי מאוישים. ההנחיה עודכנה בשעה 02:30 לפנות בוקר, זמן קצר לאחר התקיפה בדמשק שיוחסה לישראל. בשלב זה, ההנחיה תקפה למשך שבוע.

 

התקיפה אמש הגיעה כשבוע בלבד לאחר תקיפה נוספת בסוריה, שיוחסה גם היא לישראל ונטען כי נהרגו בה 23 בני אדם, שלושה מהם אזרחים איראנים. בניגוד לאותה תקיפה, שאחריה האשימו הרוסים כי ישראל סיכנה מטוס נוסעים אזרחי של חברת התעופה הסורית "שאם ווינגז" שבו היו 172 נוסעים, נראה שזמן התקיפה הלילה בוצע כשהשטח האוויר בסוריה היה ריק ממטוסים. 

 

זמן קצר לפני התקיפה, סמוך לשעה 23:45 בלילה, חלפו שלושה מטוסי נוסעים של חברת התעופה הלאומית של לבנון "מידל איסט איירליינס" מעל נמל התעופה בדמשק, בדרכם לנחיתה בביירות. לאחר נחיתתם בשלום, ככל הנראה החלו התקיפות. רק לקראת השעה 01:00 חזרה תנועת המטוסים מעל סוריה כאשר מטוס חברת התעופה "קאטר איירווייז" שהמריא מביירות לדוחא, עבר צפונית לנמל התעופה בדמשק כשהוא כבר בגובה שיוט של מעל 36 אלף רגל.

השטח האווירי מעל סוריה אחרי התקיפה ()
שטח אוויר ריק בסוריה בזמן התקיפה

במסגרת התקיפה אמש, לפי הדיווחים, טילים שוגרו ממטוסי קרב משמי רמת הגולן ודרום לבנון, לאחר שמשלוח אמצעי לחימה איראני הגיע לנמל התעופה. מקור צבאי מסר לטלוויזיה הסורית כי בשעה 23:45 זוהו "טילים עוינים שהגיעו מכיוון רמת הגולן. מערכות ההגנה האווירית פעלו נגדם באופן מיידי והפילו חלק מהם לפני שהגיעו ליעדיהם".

 

כתב רשת "אל מנאר" בדרום לבנון תיעד טיל ששוגר לכאורה ממטוס קרב מעל דרום לבנון בדרך לדמשק. לפי סוכנות הידיעות הסורית הרשמית "סאנא", חלק מהטילים שוגרו משמי רמת הגולן. ברשת "אל-חדת'" הסעודית ציינו כי התקיפה נגד מחסני האמל"ח בדמשק ובאל-כיסווה בוצעה משטח לבנון בחמש גיחות.

 

שלשום איים דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, כי "כל פעולה טיפשית של המשטר הציוני נגד האינטרסים האיראניים בסוריה ובאזור תיענה בתגובה מוחצת". הדברים נאמרו לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו גילה בכנס בחירות כי ישראל פועלת "בימים אלה" בסוריה ואחרי ששר הביטחון אמר כי תפיסת הביטחון נגד איראן משתנה. יצוין כי בצה"ל מסתייגים מאמירות של בכירים בדרג המדיני בנוגע לתקיפות בסוריה. השבוע אמרו בצה"ל בהקשר זה: "קבענו מדיניות של עמימות ויש לשמור עליה".

טיל ישראלי בדרך ל דמשק סוריה מעל דרום לבנון לפי כתב אל מנאר ()
כתב לבנוני טען: זהו טיל שחלף מעל דרום לבנון בדרכו לדמשק

האיום האיראני כלפי ישראל הועבר זמן קצר לאחר שמטוס מטען איראני מדגם בואינג 747 שפועל עבור משמרות המהפכה, נחת בדמשק לאחר שהמריא מטהרן. מדובר במטוס שהיה מושבת מאז חודש יוני. בעבר הוא נפגע מתקיפה שמיוחסת לישראל בסוריה. לחברה האיראנית "פארס אייר קאשם" שני מטוסי מטען שפועלים בקו טהרן-דמשק. בעבר גורמי מודיעין זיהו את המטוסים האלו ככאלו שמעבירים אמצעי לחימה ממשמרות המהפכה לאנשי חיזבאללה. תקיפות שיוחסו בעבר לישראל בוצעו לאחר שנחתו משלוחי נשק במטוסי מטען בדמשק.

 

גם אמש נשמעו איומים מצד איראן. מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, הזהיר את ישראל ואת ארצות הברית ואמר כי "אם יעשו את הטעות הקטנה ביותר, נכה בהן". דובר משמרות המהפכה רמזאן שריף אמר זמן קצר לפני האיום של סלאמי כי חיסולו של קאסם סולימאני יוביל ל"שחרור ירושלים".


פורסם לראשונה 14/02/2020 08:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך הטלוויזיה הסורית
התקיפה בדמשק
צילום: מתוך הטלוויזיה הסורית
מומלצים