שתף קטע נבחר

משפטו של השוטר שירה בסלומון טקה ייפתח בבוקר. סנגורו: "המנוח אשם"

שבעה חודשים וחצי אחרי שסלומון טקה נורה למוות בחיפה, מועמד לדין קצין המשטרה מתחנת זבולון. סנגורו האשים את הצעיר המנוח בתקרית: "השוטר נקלע לסיוטאציה". עו"ד של משפחת טקה: "מוטב היה להתנצל בפני המשפחה"

 

סלומון טקה ()
סלומון טקה

שבעה חודשים וחצי אחרי שסלומון טקה נורה למוות בחיפה באירוע שהצית מחאה סוערת ברחבי ישראל, ייפתח הבוקר (יום א') משפטו של קצין המשטרה מתחנת זבולון בבית משפט השלום בעיר. הוא מואשם בגרימת מוות ברשלנות.

 

סנגורו של השוטר, עורך הדין יאיר נדשי, מתכוון לבקש מחר לדחות את הדיון הפותח בשל העוול שנגרם, לדבריו, לקצין, בגין הגשת כתב האישום - ומאשים את טקה המנוח בתקרית. הסנגור טען בנוסף כי לא קיבל את כל חומרי החקירה, אולם הפרקליטות דחתה את בקשתו, שכללה גם קבלת מידע על עברם הפלילי של טקה וחבריו, בטענה שלא מדובר בחומרי חקירה.

 

ערב פתיחת משפטו של הקצין פרסם עו"ד נדשי מסמך שבו טען כי "כתב האישום פגום ופסול", וכי הקצין נקלע בעל כורחו לסיטואציה קשה שבה נשקפת סכנת חיים מוחשית ומיידית לו ולמשפחתו. "לאחר שלא נותרה בידו ברירה אחרת, עשה שימוש בנשקו האישי לצורך הדיפת הסכנה", כתב הסנגור. "הטענות לפיהן הירי בוצע בניגוד לנהלי הפתיחה באש וכי לכל היותר היה על השוטר לירות באוויר או לשטח אחר, אינן נכונות".

 

  (צילום: רויטרס)
המחאה בת"א(צילום: רויטרס)
מחאת יוצאי אתיופיה בצומת עזריאלי בתל אביב (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

הסנגור הוסיף כי השוטר פעל "באופן מקצועי ואמיץ" כפי שמצופה מכל שוטר אחר, ואמר כי יוצאי אתיופיה שכינו את הקצין "רוצח" הוסיפו לעוול שנגרם לו. "האמת היא שהמנוח וחבריו הם שנושאים באחריות לתוצאה הטרגית, נוכח התנהגותם הברוטלית והאלימה כלפי השוטר", טען. "כל זאת משום שהשוטר ביקש לסייע לקטין שנסחט על-ידי המנוח וחבריו לאור יום על רקע עסקת סמים".

 

מנגד, עורך הדין של המשפחה, ציון אמיר, אמר כי סבלם של בני משפחת טקה מתעצם בעקבות השחרת שמו של הצעיר. "משפחת טקה מתייסרת וכואבת את אובדן הבן המנוח, שחייו נגדעו בשל מעשהו של השוטר", אמר אמיר. "וטוב היה שההגנה תתרכז בניהול המשפט בין כתלי בית המשפט ולא בכלי התקשורת. עצה נוספת: טוב היה אם השוטר היה מבקש סליחה ממשפחתו של המנוח במקום ניהול הגנתו בראש חוצות".

 

לפי כתב האישום, שהוגש לבית משפט השלום בחיפה, בעת שהנערים וטקה עמדו מולו, שלף השוטר את האקדח, דרך אותו, כיוון אותו לעבר הנערים וטקה במטרה להרתיעם, וצעק לעברם להתרחק לאחור. מיד לאחר מכן הוא כיוון את אקדחו אל האספלט, במרכז הכביש, סמוך לשמאלו של טקה ומעט לפניו, וירה ירייה אחת, בודדת. מאותה ירייה נהרג סלומון טקה.

 

בכתב האישום נכתב כי קצין המשטרה שירת במשטרה כ-13 שנים, בתפקידים מבצעיים שונים, לרבות כלוחם ביס"מ. בעת הירי שימש כקצין יחידת הסיור בתחנת זבולון. ב-30 ביוני 2019, בשעות הערב, הוא הגיע - שלא במסגרת תפקידו – לפארק הציבורי "בית העם" בקריית חיים, הסמוך לרחוב השיירה, במסגרת בילוי עם בני משפחתו.

 

עם הנאשם – שלימד את בנו בן החמש לרכוב על אופניים בפארק - היו באותה שעה רעייתו ושני ילדיהם הנוספים: הגדולה שבהם כבת 8, אף היא רכובה על אופניה, והצעיר - תינוק בן כמה חודשים, שהיה בעגלת תינוק. באותה שעה נשא עמו הנאשם את אקדחו המשטרתי מסוג 'גלוק C19', ובו מחסנית מלאה בכדורים.

ההורים של סלומון טקה עם תמונתו (צילום: גיל נחושתן)
ההורים של סלומון טקה עם תמונתו(צילום: גיל נחושתן)
 

באותה עת היו בפארק גם שלושה נערים, בני 14 עד 16, אשר נפגשו עם ד' בן ה-13, כפי שנקבע עמו מראש. מפגש זה תואם אף עם סלומון טקה בן ה-18. סמוך לשעה 20:00, בעודה בפארק, הבחינה רעייתו של הנאשם כי אחד הנערים, ד', מוסר לנערים שטר בסך 50 שקל, שמעה אותם משוחחים עמו על תשלום נוסף, תוך איום לכאורה, והדבר עורר את חשדה. בדרכם החוצה מהפארק, סיפרה האישה לבעלה הקצין את שראתה ושמעה. הקצין הורה לה להמתין עם ילדיהם ברחוב בעוד הוא ניגש חזרה לפארק לבדוק את החשד לפיו הנערים מאיימים לכאורה על ד' ונוטלים את כספו.

  

הנאשם ניגש אל ד', שעמד סמוך לנערים, הוביל אותו מעט הצידה, ציין בפניו כי הוא איש משטרה והחל לתשאל אותו על שאירע. ד' אישר כי מסר לנערים שטר בסך 50 שקל ולשאלת הקצין ציין כי הוריו אינם מודעים לכך. אז פנה הנאשם אל הנערים, הזדהה בפניהם כאיש משטרה תוך הצגת תעודה משטרתית, והורה לנער ס.א. לרוקן את תכולת כיסיו. ס.א. עשה כפי שהורה לו הנאשם והציג בפניו את תכולת כיסיו. בשלב זה הצטרף סלומון אל הנערים ושאל את הנאשם מיהו ומה פשר מעשיו. הנאשם הזדהה שוב כאיש משטרה והציג בשנית את התעודה המשטרתית שלו. בתגובה טען בפניו סלומון כי התעודה מזויפת.

  

האירוע הסלים ליידוי אבנים ולירי

בשלב זה, הנערים וסלומון החלו להקניט את הנאשם ולקללו. בשלב מסוים, הבחינו כי הנאשם נושא אקדח, ובתגובה, פנה סלומון לנאשם ואמר לו כי אין המדובר באקדח אמיתי. משחשש כי האירוע עלול להסלים, החליט הנאשם לעזוב את הפארק. הנערים וסלומון הלכו אחריו והקניטו אותו. הקצין התקשר בשעה 20:04 למוקד 100 של המשטרה, הזדהה כאיש משטרה וביקש להזמין ניידת למקום, תוך שציין שהנערים וסלומון מאיימים עליו. סלומון וחלק מהנערים הרימו אבנים והחלו ליידות לעברו. אחת האבנים פגעה בשכמו ובזרועו וגרמה לו לחבלות.

 

בתגובה, פסע לעבר מרכז הכביש, בעוד הנערים וסלומון עומדים מולו, במרחק של 4-3 מטרים לערך. בשלב זה, שלף את האקדח, דרך אותו, כיוון אותו לעבר הנערים וסלומון, במטרה להרתיעם, צעק לעברם להתרחק לאחור ומיד לאחר מכן, כיוון את אקדחו אל האספלט, במרכז הכביש, וירה ירייה אחת, בודדת.

  

הקליע שפגע באספלט התפצל כתוצאה מהפגיעה במשטח האספלט הקשיח וליבת הקליע ניתזה היישר מהאספלט אל בית שחי שמאל של סלומון, וחדרה אל גופו. סלומון והנערים נסו לאחור, תוך שסלומון אוחז בחזהו, ולאחר ריצה של מספר מטרים בודדים, חזרה לכיוון הפארק, התמוטט סלומון, בעודו מדמם. אזרחים שחשו לזירה שניות לאחר הירי, לרבות שכנה שעיסוקה ברפואה דחופה, ביצעו החייאה בסלומון וניסו לעצור את הדימום הרב. צוותי רפואה שחשו למקום המשיכו במאמצי ההחייאה וסלומון הובהל לבית החולים. כל המאמצים להצילו עלו בתוהו והוא נפטר.

 

בכתב האישום נטען כי במעשיו גרם הנאשם ברשלנות למותו של המנוח. רשלנותו באה לידי ביטוי בכך שהשתמש בנשקו בדרך שיש בה כדי לסכן את חייו של המנוח ושל הנערים שעמדו לצדו, ולא הסתפק בצעדי אזהרה והרתעה פחותים שעמדו לרשותו לצורך נטרול הסכנה שבפניה עמד, ואשר כללו, לכל היותר, ירי אזהרה באוויר בלבד.

 

מותו של סלמון טקה הצית גל מחאה נרחב בקרב צעירים יוצאי אתיופיה, שחסמו כבישים והפגינו במרכזי הערים נגד היחס המשטרתי כלפיהם. חצי שנה קודם לכן, נורה למוות יהודה ביאדגה מבת ים, לאחר שמשפחתו דיווחה כי הוא יצא מביתו בסערת רגשות ועם סכין. המשטרה טענה כי ביאדגה איים על השוטרים שהבחינו בו בסכין שלופה - וכעבור ארבעה חודשים קבעה מח"ש כי אין חשד לפלילים, והתיק נסגר.


פורסם לראשונה 15/02/2020 23:40

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים