שתף קטע נבחר
צילום: שאול גולן

חולה הקורונה הראשון בישראל: מה ההבדל בין נשאות למחלה?

הבוקר הודיע משרד הבריאות כי התגלה חולה ראשון, שהגיע מצפון איטליה. בימים האחרונים נפוצו שמועות ופרסומים מוטעים אודות חולי קורונה נוספים המאושפזים בישראל. האם אכן ישנם ישראלים שחלו בנגיף הקטלני, ומה ההבדל בינם לבין נשאים?

 

 

היום (ה') התגלה חולה קורונה ראשון בישראל ויחד עמו נוצר בלבול רב בציבור לגבי מספר החולים בארץ: האמת היא שיבשראל, נכון להיום (ה') ישנו חולה אחד בלבד בישראל, והשמועות הרבות נובעות מהבלבול בציבור, ואפילו בעולם התקשורת - בין מחלה לבין נשאות. החלטנו לעשות סדר בדברים.

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

תחילה אות ארגעה: כאמור, נכון להיום (ה') ישנו חולה קורונה אחד בלבד בישראל. החולה הגיע מצפון איטליה לפני כארבעה ימים, ולאחר שחש ברע חייג על פי ההנחיות למוקד מד"א. פראמדיק נשלח לביתו, ביצע את הבדיקה באמצעות דגימה מהאף שנשלחה למעבדה המרכזית לנגיפים שבתל השומר. התוצאה התקבלה אתמול, ונמצא כי האיש חולה בקורונה. מצבו של החולה, על פי הידוע כעת, הוא טוב מאוד.

 

בנוסף אליו, ישנם שני נשאים של הנגיף, שהיו על סיפון "ספינת הקורונה" מיפן. השניים נמצאו כבר שם חיוביים לנגיף, והם שוהים בבידוד בתל השומר, כשהם אינם חולים ואינם סובלים מתסמינים כלשהם. הם צפויים להשתחרר בימים הקרובים לביתם, באם ימשיכו שלא לגלות תסמיני מחלה, והבדיקות החוזרות תהיינה אף הן תקינות ללא סימן עוד לנשאות.

 

הישראלים מספינת הקורונה בדרכם לטיסה לישראל ()
מהספינה בדרך לישראל. הנוסעים הישראלים מ"הדיימונד פרינסס"

 

מה שמוביל להסבר הנדרש באשר להבדל המשמעותי בין נשאות למחלה. נשא קורונה (או כל וירוס אחר) הוא אדם שעל גופו נמצאה עדות להימצאות הנגיף. אולם בניגוד לחולה, אצל הנשא, הווירוס לא הצליח לחדור לרקמות הגוף, להשתמש במטען התורשתי של התאים, להשתכפל ולהרוס את תאי הגוף תוך שהוא גורם לסערה במערכת החיסון ולתהליכים דלקתיים מסיביים.

 

מכאן יוצא, שהנשא הוא למעשה אדם בריא, שאינו סובל מתסמינים כלשהם, והוא נושא על גופו כאמור את הפולש הזר, הוא הנגיף. אדם כזה אינו דורש טיפול, אך הוא נדרש להיות בבידוד, כדי שלא ידביק אחרים. נשא קורונה חייב להימצא גם בהשגחה רפואית, כדי לוודא שאינו הופך לחולה, וגם כדי לוודא לאחר תקופת הדגירה הנדרשת, שאינו נושא עוד את הווירוס בגופו. הבדיקה מתבצעת באמצעות שלוש דגימות מהאף הנשלחות למעבדה, בשלושה ימים עוקבים.

 

  (צילום: shutterstock)
שלוש דגימות מהאף. בדיקת קורונה(צילום: shutterstock)

 

בניגוד לנשא, חולה, הוא אדם שהיה נשא, אך הנגיף הצליח לחדור אל גופו, ולגרום למחלה. התסמינים האופייניים למחלת הקורונה כוללים חום, כאבי גרון, שיעול, קוצר נשימה, ולעיתים נדירות גם קריסת מערכות ומוות. בישראל כאמור, עד כה, לא דווח על חולי קורונה.

 

רובם המכריע של החולים בעולם הם בגילאים מבוגרים, וסובלים ממחלות רקע. אין דיווח על מקרי תחלואה בילדים מתחת לגיל 9.

 

כפי שדיווחנו ב-ynet, הסיכון העיקרי לתמותה הוא בגילאי 80 ומעלה ועומד על כ-14%, סיכון התמותה בגילאי 70 עד 79 עומד על כ-8 אחוז. בגילאים נמוכים יותר צונח הסיכון לתמותה עד ל-0.2%. כאמור, בילדים מסיבה שעדיין אינה ברורה, נגיף הקורונה החדש למרבה המזל - אינו פוגע.

 

זה מה שידוע על הנגיף עד כה. צפו:

 

 


פורסם לראשונה 25/02/2020 10:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים