שתף קטע נבחר
צילום:  AFP, EPA

פרופ' יהודה אדלר: הקורונה בדרך להיעלם? 5 סיבות לאופטימיות זהירה

נגיף הקורונה מתפשט בעולם ויוצר בהלה בעיקר בגלל חוסר הוודאות לגבי העתיד. פרופ' יהודה אדלר, מסביר למה למרות הנתונים, יש מקום לאופטימיות זהירה

נגיף הקורונה שפרץ לחיינו בדצמבר 2019 עורר חרדה רבה, במיוחד לאור כמות הנדבקים שהולכת ועולה מדי יום. ולמרות זאת, חשוב דווקא להעלות את מפלס האופטימיות, אמנם זהירה, לגבי סיום התפרצות נגיף הקורונה:

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

סממן ראשון לאופטימיות, והחשוב מכולם – "כיפת הברזל" של משרד הבריאות עובדת – הבשורה הגדולה בעיניי היא העובדה שמדיניות משרד הבריאות ושיטת "כיפת הברזל", אותה הוא נוקט מוכיחה את עצמה. לראיה, עד כה, אף ישראלי השוהה בגבולות מדינת ישראל לא נדבק, למרות הגעה של חולים בנגיף מחו"ל. ועוד נתון אופטימי נוסף, אין בישראל (נכון להיום) אף מקרה מוות מהנגיף.

 

סממן שני לאופטימיות - ילדים אינם נדבקים בקורונה - אחוז הילדים שנדבקו עד היום בנגיף שואף לאפס. ויש לזה סיבה עיקרית אחת: הילדים הינם נמוכי קומה ואינם מגיעים לגובה שלנו, המבוגרים, דבר המונע מנגיף הקורונה להגיע אל הגוף שלהם. בנוסף, אם נסתכל על הנתונים שהתפרסמו בתקשורת, מרבית החולים שנדבקו בנגיף הינם קשישים ואנשים בעלי מחלות רקע שהמערכת החיסונית שלהם חלשה ולכן חשופים יותר להדבקות בווירוסים ונגיפים שונים, לאו דווקא נגיף הקורונה.

  

כל מה שידוע על הנגיף:

 

 

סממן שלישי לאופטימיות – מספר הנדבקים במגמת ירידה - הנתונים המדווחים בסין, מעידים מגמת ירידה במספר הנדבקים. עובדה זו יכולה להיות סממן מעודד במיוחד המתחיל לסמן את סיום התפרצות הנגיף.

  

סממן רביעי לאופטימיות – אחוזי תמותה נמוכים - על פי פרסומים שונים באמצעי התקשורת אחוז התמותה מנגיף הקורונה עומד על כ-3% כאשר במגפות הקודמות כמו השפעת ב- 2019 וה-SARS אחוזי התמותה עמדו על למעלה מ-9% (!). מה שמצביע על נקודה מעודדת שקצת נשכחה בכל ההיסטריה, לפיה כ- 97% מהנדבקים מבריאים מהנגיף.

 

סממן חמישי לאופטימיות – האביב עוד רגע כאן - האביב בפתח וכפי שזה נראה עכשיו, באזורים החמים בעולם ובמקומות בהם עונת הקיץ בשיאה כרגע, כגון: דרום אמריקה ואפריקה, הנגיף כלל לא הגיע. הסיבה לכך היא שבחורף אנחנו סוגרים את עצמנו במקומות מחוממים, המהווים פוטנציאל להדבקות בכל וירוס, ולא רק הקורונה. לאור זאת, ייתכן כי האביב הממשמש ובא מצביע (בתקווה) על סיום המגיפה.

 

לסיכום, אפשר לחוש באופטימיות זהירה לגבי קיצה של המגפה. אבל עד אז, חשוב ולהקפיד על כל כללי ההיגיינה ולהישמע להוראות משרד הבריאות: לשטוף ידיים במים וסבון לאחר מגע, לא ללחוץ ידיים ולשמור על מרחק כאשר מדברים עם אנשים.

  

הכותב הינו דיקאן הפקולטה למערכות בריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן ויו"ר האיגוד הקרדיולוגי האירופאי למחלות קרום ושריר הלב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
התפרצות הקורונה
צילום: מוטי קמחי
פרופ' יהודה אדלר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים