שתף קטע נבחר

צילום: שאול גולן

חולה קורונה ראשון בישראל, הגיע מאיטליה לפני ארבעה ימים

מנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי אדם ששב מאיטליה לפני ארבעה ימים וחש ברע אובחן כחולה קורונה. הוא התקשר למד"א ונבדק. משרד הבריאות יוצר קשר עם אנשים שנפגשו איתו והם התבקשו להיכנס לבידוד ביתי. כל מי שחזר מאיטליה בשבועיים האחרונים נדרש להיכנס לבידוד

 

  

 

מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב הודיע בצהריים (חמישי) כי אדם שחזר מאיטליה לפני ארבעה ימים אובחן כחולה בנגיף הקורונה. בר סימן טוב הודיע על ההתפתחות הדרמטית בתדרוך באגף החירום של משרד הבריאות בתל אביב. זהו חולה הקורונה הראשון בישראל. עד כה אובחנו בישראל שני נשאי קורונה ששבו מספינת ה"דיימונד פרינסס" אך הם לא הוגדרו חולים. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.

 

משה בר סימן טוב (צילום: מוטי קמחי )
בכירי משרד הבריאות הודיעו על חולה קורונה ראשון בישראל(צילום: מוטי קמחי )

 

בר סימן טוב הוסיף: "הוא חש ברע ובוצעו לו בדיקות באמצעות המנגנון של המשרד עם הקופות ומד"א. נדאג להעביר אותו באמצעות מד"א לאשפוז בביה"ח שיבא במתקן הייעודי שנפתח שם. בית החולים יקח אחריות על הטיפול בו". הוא הודיע כי משרד הבריאות מעדכן את ההמלצות בנוגע לאיטליה: "בהתאם לכך הצו יעודכן באופן שבו כל מי שהיה ב-14 הימים האחרונים באיטליה יהיה בבידוד".

 

ראש שירותי הבריאות פרופ' סיגל סדצקי הסבירה: "החקירה הושלמה, כל מי שהיה איתו במגע ייכנס לבידוד בשעה הקרובה. מתקשרים אליהם בדקות אלה ומודיעים להם שעליהם להכנס לבידוד בית. הנחנו שיהיו מקרים בישראל. כבר מאתמול, מהרגע שהתברר לנו המצב באירופה הבנו שאנחנו בסיכון שונה ועלינו מדרגה. משרד הבריאות יפרסם את המידע בהמשך גם לגבי פרטי הטיסה ומי שבסיכון".

 

משה בר סימן טוב (צילום: מוטי קמחי )
בכירי המשרד מודיעים על ההתפתחות הדרמטית(צילום: מוטי קמחי )
 

על ההחלטה להורות על בידוד לכל מי שהיה ב-14 הימים באיטליה אמרה:" זו סוגיה שהתלבטנו בה מאתמול להיום, כי יש הרבה מאוד נושאים שההחלטה משיקה להם. הסיפור הזה עכשיו אישר לנו סופית שאנחנו רוצים שכל מי שהיה ב-14 יום האחרונים באיטליה ייכנס לבידוד".

 

מנכ"ל המשרד אמר: "החמרנו כל הזמן גם אם זה נראה בלתי סביר ביחס למדינות אחרות, אנחנו בטוחים שעשינו את הדבר הנכון. אנחנו מבינים שגם הקריאה לא לנסוע לחו"ל נשמעת מוגזמת אבל אנחנו לא רוצים שיקרה אצלנו מה שקרה באירופה".

 

לאחר שהודיע על כך באולפן ynet הבוקר, שר הפנים אריה דרעי חתם על צו שיאסור כניסת אזרחי איטליה לישראל. בתוך כך עדכנה רשות האוכלוסין וההגירה כי טיסת ריינאייר מברגמו שבאיטליה נחתה ב-12:55. הנוסעים הישראלים ירדו מהמטוס וקיבלו הנחיות ממשרד הבריאות. 25 נוסעים זרים, 19 מהם איטלקים והיתר בעלי אזרחויות שונות, נותרו במטוס וסורבה כניסתם לישראל, בהתאם להחלטת דרעי. המטוס ימריא בחזרה לברגמו בקרוב ועליו 25 הנוסעים שנחתו ו-119 נוסעים אחרים היוצאים מישראל, רובם איטלקים. בנוסף, סורבה כניסתם של 23 נוסעים שנחתו בנתב"ג מוונציה וממילאנו בטיסת איזיג'ט. הנוסעים יטוסו חזרה בקרוב.

 

בכירי משרד הבריאות התייחסו לטיסות שאמורות לנחות בקרוב מאיטליה ואמרו: "נטפל בזה באופן הדרגתי כמו בסיפור דרום קוריאה וסין, במטרה להגיע לכך שאנשים שהגיעו מאיטליה לא יכנסו לארץ".

 

לגבי ההנחיות לחוזרים מאיטליה מבחינת שימוש בתחבורה ציבורית אמרו: "ביקשנו שאנשים ייסעו ברכב פרטי, אך כמובן שאנו לא יכולים לענות על כל מקרה ומקרה, לפעמים צריך גם להתפשר".

 

בר סימן טוב סיכם את התדרוך: "אנחנו מתחילים עכשיו פרק חדש בהתמודדות עם התחלואה בישראל. אם הציבור יענה ויפעל בהתאם להנחיות שלנו אנו נדע להתמודד בצורה טובה מאוד עם אירועי התקופה הקרובה. זה תלוי דבר ראשון בהיענות הציבור ובכך שכל מי שצריך להיות בבידוד יהיה בבידוד. לא לזלזל, לא לחשוב שזו רק מחלה קלה, לא לחשוב שבאופן פלאי לא נדביק אף אחד. זה לא עובד ככה. צריך להקפיד על ההוראות הקפדה יתרה וכך נוכל לעבור בצורה המיטבית ביותר את הפרק החדש שאנחנו מתחילים היום".

 

 

 

פרופ איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות שנמצא כעת בבידוד לאחר שחזר מיפן, אמר לאולפן ynet אחרי ההודעה: "צריך להירגע ולהזכיר שהאדם הזה נדבק באיטליה ולא בישראל. אין לנו עדיין הדבקה בישראל וזה חשוב. זו העובדה הכי חשובה בכל העסק. בנוסף, הוא אותר ברגע שהוא פיתח סימפטומים וזה אומר שהוא ענה על הנהלים. אני חושב שזה מקל על הסיכוי או מקטין את הסיכוי שמישהו ידבק ממנו".

 

גרוטו הוסיף: "כרגע קשה לי לומר ולחזות לאן זה מתגלגל. זה מצב מאוד דינאמי. איטליה הפכה תוך שלושה ימים ממדינה עם מקרים בודדים למדינה עם מאות מקרים אז קשה לחזות את זה. כשאנשים שואלים אותי לגבי טיסות אני אומר להם בואו תחכו תמתינו קצת, תעשו הערכת מצב ברגע האחרון. אני חושב שזה מה שצריך לעשות".

 

בינתיים, נגיף הקורונה ממשיך להתפשט כעת ברחבי אירופה, אחרי שהתפרץ בעוצמה באיטליה. הבוקר התגלה מקרה ראשון בדנמרק, של אדם שחזר מחופשת סקי בצפון איטליה. גם באסטוניה התגלה הבוקר מקרה ראשון של אדם שחזר מאיראן. אתמול נמנו באירופה מקרים ראשונים בנורבגיה, רומניה ויוון (מעצבת בת 38 שהגיעה משבוע האופנה במילאנו). בדרום אמריקה התגלה מקרה ראשון בברזיל, גם כן של אדם שביקר באיטליה. באסיה, פקיסטן הצטרפה לרשימה ההולכת ומתארכת בעולם. 

 

 
  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

משרד הבריאות: "לשקול כל טיסה, להימנע מהתקהלויות"

אתמול הרחיב משרד הבריאות את הדרישה לבידוד ביתי, לראשונה גם למדינה באירופה - והמליץ לציבור "לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל באופן כללי". בעקבות התפשטות נגיף הקורונה באיטליה, שם מתו 12 בני אדם ומניין הנדבקים בנגיף עולה, הודיע המשרד כי כל מי שחזר מאיטליה ב-14 הימים האחרונים נדרש להיכנס לבידוד ביתי עד להשלמת שבועיים ממועד חזרתו.

 

בתחילה הודיעו במשרד הבריאות כי ההנחיה תחול מיום ראשון הקרוב, 1 במרץ, "בין היתר על מנת לתת מספיק זמן לאיטלקים השוהים בארץ לצאת מישראל באופן מסודר" - אבל לאחר מכן חזרו בהם והודיעו כי ההוראה על הבידוד הביתי היא מיידית. במשרד הבריאות אמרו גם כי "הממשלה הוציאה אזהרת מסע כוללת לאיטליה ולנוכח התחלואה שם - אנו קוראים לתושבי ישראל לא לנסוע לאיטליה".

 

ישראל היא למעשה המדינה הראשונה בעולם שממליצה לאזרחיה לא לטוס לחו"ל: "הערכת המצב במשרד הבריאות היא שיש סיכוי גבוה לכך שהתחלואה התפשטה באזורים נוספים באירופה ובמקומות רבים אחרים בעולם ועל כן, משרד הבריאות קורא לציבור לשקול נחיצות נסיעות לחו"ל באופן כללי, מעבר לחובת הבידוד לשבים ממדינות ספציפיות".

 

נוסף על כן, ציינו, "יש להימנע מנסיעות לכנסים, כינוסים והתקהלויות בינלאומיות אחרות, ובכלל זה גם נסיעה לאירועים בעלי אופי דתי בהם מתכנסים אנשים ממדינות רבות. כמו כן, יש להימנע מקיום כנסים בינלאומיים בישראל".

 

 

 

 


פורסם לראשונה 27/02/2020 11:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
בכירי משרד הבריאות בתדרוך. ארכיון
צילום: מוטי קמחי
מומלצים