שתף קטע נבחר

צילום:  AFP, EPA

יפן סוגרת את בתי הספר: נערכים למגפה עולמית

נגיף הקורונה הגיע לכל היבשות מלבד אנטרקטיקה, והמדינות נערכות: יפן סוגרת לחודש את בתי הספר, נשיא צרפת בטוח – "המגפה בדרך". עוד זינוק באיראן, מאיטליה הופץ הנגיף לאירופה, לברזיל, לאלג'יריה – וגם לישראל

 

 

נגיף הקורונה ממשיך להתפשט ברחבי העולם, והיום התברר כי הגיע גם לישראל. מדינות רבות נערכות כעת לאפשרות שהוא יתפשט גם בהן, ובין היתר ביפן הודיעו על סגירת כל בתי הספר לחודש. המדינות נערכות גם לאפשרות שבארגון הבריאות העולמי יכריזו בקרוב על "מגפה עולמית". הסיכויים להכרזה כזו, שהפעם האחרונה שבה נעשתה הייתה ב-2009 עם התפרצות "שפעת החזירים", גוברים ככל הנראה על רקע התפרצות הקורונה במוקדים נוספים מחוץ לסין, בעיקר בדרום קוריאה, איטליה ואיראן.

 

התפרצות הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

חולה קורונה ראשון בישראל, שהגיע מאיטליה

שוחררו 3 ישראלים נשאי קורונה ביפן

מאות חיילים יגיעו מאיטליה? חשש לקיום תרגיל הענק

יומן קורונה: בעיירות הרפאים באיטליה

דוהרים על סוסים בשלג להזהיר מקורונה

התלמידים בבידוד יחזרו לביה"ס: "אין תסמינים"

 

נזכיר כי בסוף החודש שעבר כבר הוכרז מצב חירום על-ידי ארגון הבריאות העולמי, והכרזה על "מגפה עולמית" תהיה עליית מדרגה משמעותית. לפי הגדרת הארגון, מגפה עולמית ("פנדמיה", מהמילה "פנדמוס" ביוונית – שמשמעותה "האוכלוסייה של כולם") היא מצב שבו מחלה חדשה מתפשטת בקהילות שאינן חסינות מפניה ברחבי העולם – מעבר לציפיות המומחים. להכרזה כזו, שטרם נעשתה, אין משמעות באשר לחשש מפני החומרה של המחלה – לפי הערכות רוב גדול מאוד של אלו שנדבקים בקורונה וחולים, סובלים מתסמינים קלים בלבד.

איטליה מחסום בעיירה ליד מילאנו וירוס נגיף קורונה (צילום: AFP)
עוצר על 50 אלף. מחסום ליד מילאנו באיטליה(צילום: AFP)

בייג'ינג סין וירוס נגיף קורונה (צילום: AFP)
מסתפרים עם מסכה בבייג'ינג(צילום: AFP)

ונציה איטליה וירוס נגיף קורונה (צילום: AP)
תיירים בוונציה(צילום: AP)

בארגון הבריאות העולמי הביעו חשש ממקרי הדבקה שהמקור שלהם לא ידוע, כפי שהתגלה היום לראשונה בארה"ב. במסיבת עיתונאים בז'נבה ביום שני אמר ד"ר מייק ראיין, מנהל תוכנית בריאות החירום של ארגון הבריאות העולמי, כי האופן שבו מועבר הנגיף מאדם לאדם טרם ברור דיו. אז הדגיש כי מוקדם מדי להכריז על מגפה עולמית, אך קרא למדינות להיערך למצב שכזה. "כשאנחנו אומרים להיערך, אנחנו אומרים לאתר מקרים, להתכונן לטיפול במקרים, להתכונן להידבקויות נוספות ולהתכונן לנקיטת צעדי בידוד מתאימים". 

 

להבהיל או לא להבהיל?

ראיין ציין כי "פנדמיה" היא מצב שבו ישנה סברה ש"אוכלוסיית כל העולם צפויה להיות חשופה לנגיף, ושייתכן כי שיעור מסוים יחלה". אך מה בדיוק המשמעות של הכרזה על מגפה עולמית? פרופ' מארי-לואי מקלוז, מומחית לבקרת מחלות זיהומיות שמייעצת לארגון הבריאות העולמי, אמרה כי הכרזה כזו עשויה לסייע לגרום ל"מסה קריטית" באוכלוסייה להתייחס למשבר ברצינות "ולא להתעלם מתסמינים", כמו גם בהשגת התקציבים הנדרשים כדי להיאבק בהתפשטות הנגיף.

 

מנגד, יש מי שחושש שהכרזה כזו תייצר פאניקה מיותרת, שתפגע דווקא במאמצים להשתלט על הקורונה. "אנחנו לא רוצים לגרום לפאניקה שתגרום לאגירת מזון ודלק, כאשר עבור 95% מהאוכלוסייה, זה יהיה רק הצטננות קלה", אמר ל"גרדיאן" פרופ' נייג'ל מקמיליאן, מנהל המרכז למחלות זיהומיות ולאימונולוגיה במוסד הבריאות מנזיס שבקווינסלנד, אוסטרליה. הוא הביע חשש שדיווחים סנסציוניים בתקשורת יעוררו בהלה מיותרת.

 

 

 

ההכרזה על מגפה כלל עולמית מגיעה אחרי שבימים האחרונים נרשמה מגמה הפוכה: בעוד בסין פוחתים בכל יממה שחולפת מספרי הנבדקים והמתים שמדווחים, במוקדים אחרים בעולם המספרים הללו עולים. אתמול אף היה היום הראשון שבו דווחו יותר נדבקים מחוץ לסין מאשר בתוכה. בסין הודיעו הלילה כי 433 בני אדם נוספים נדבקו בנגיף ברחבי המדינה. לאורך היממה האחרונה מתו בסין 29 בני אדם, בהשוואה ליממה הקודמת – שבה מתו 52 בני אדם. למעשה, מדובר במניין המתים היומי הנמוך ביותר זה חודש.

 

היום המשיך הנגיף להתפשט באירופה. המוקד המרכזי ביבשת זו הוא באיטליה, בעיקר בצפונה. במדינה נדבקו כבר 528 בני אדם, ומתו 14. הנגיף התפשט שם במהירות עצומה: ביום שישי האחרון היה ידוע רק על שלושה נדבקים. עוצר הוטל על כמה עיירות במחוזות לומברדיה וונטו שבצפון איטליה, שבהן גרים כ-50 אלף בני אדם.

 

מאיטליה ועד ברזיל

מאיטליה התפשט הנגיף למדינות רבות באירופה. היום התגלה מקרה ראשון של אדם שחזר מחופשת סקי בצפון איטליה. גם באוסטריה, שווייץ, קרואטיה, ספרד, רומניה, ויוון. לא רק לאירופה הגיע הנגיף מאיטליה: אתמול הודיעה ברזיל כי גבר בן 61 שביקר באיטליה נדבק גם הוא – המקרה הראשון של גילוי הנגיף ביבשת דרום אמריקה. הנגיף הגיע כבר לכל היבשות, מלבד אנטרקטיקה. מקרה שקושר לאיטליה אותר השבוע גם באלג'יריה.

האפיפיור פרנסיסקוס רומא איטליה חשש מ וירוס נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
מקנח את האף. האפיפיור ברומא(צילום: רויטרס)

היום הודיע משרד הבריאות בארץ על גילוי חולה ראשון שנדבק – וגם הוא חזר מאיטליה, לפני ארבעה ימים. זהו חולה הקורונה הראשון בישראל. משרד הבריאות מתקשר כעת לאנשים שנפגשו איתו והם התבקשו להיכנס לבידוד ביתי. עד כה אובחנו בישראל שני נשאי קורונה ששבו מספינת ה"דיימונד פרינסס" ביפן, אך הם לא הוגדרו חולים. מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר כי הצו הנוכחי הנוגע לאיטליה יעודכן "באופן שבו כל מי שהיה ב-14 הימים האחרונים באיטליה יהיה בבידוד".

 

מוקד חמור נוסף של הקורונה הוא איראן, שדיווחה היום על זינוק במספר המתים והנדבקים הרשמי. לפי משרד הבריאות באיראן, בתוך 24 שעות נדבקו עוד 104 בני אדם, וכעת עומד מניין הנדבקים ברפובליקה האיסלאמית על 245. עוד שבעה מתו, ומניין המתים שם עומד על 26. דובר משרד הבריאות בטהרן, קיאנוש ג'האנפור, אמר במסיבת עיתונאים כי הזינוק במספרים נובע מהעובדה שיותר מעבדות החלו לנתח בדיקות ממטופלים. הוא הוסיף כי בימים הקרובים ייתכנו זינוקים נוספים במספרים הללו.

 

טיוח באיראן?

באיראן נסגרו בתי הספר ומוסדות החינוך מחשש להתפשטות הנגיף. דובר משרד הבריאות האיראני ציין כי הם נערכים כעת לאפשרות של הטלת מגבלות על הגעה לאתרים קדושים עבור השיעים במדינה. טקסי התפילה מחר, יום שישי, בוטלו בבירה טהרן. אתמול הבטיח הנשיא חסן רוחאני כי לא יוטל סגר על ערים או מחוזות, וכי הרשויות יבודדו רק אנשים בודדים.

טהרן איראן וירוס נגיף קורונה (צילום: EPA)
איראנים רבים בטוחים שהמצב האמיתי חמור יותר. בטהרן(צילום: EPA)

טהרן איראן וירוס נגיף קורונה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

רבים, מחוץ לרפובליקה האיסלאמית ובתוכה, מטילים ספק במספרים הרשמיים, וחוששים כי המצב חמור הרבה יותר. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו האשים שטהרן מטייחת את המצב האמיתי, והנשיא רוחאני טען בתגובה שוושינגטון מנסה להפיץ פחד בארצו. הוא קרא שלא לאפשר לבהלה מהנגיף להפוך לנשק עבור אויביה של איראן.

 

מאיראן התפשט הנגיף לכמה מדינות במזרח התיכון, ושכנות שלה, כמו עיראק ואפגניסטן, סגרו את הגבולות. כוויית, עיראק, בחריין, עומאן, לבנון, איחוד האמירויות ואפגניסטן דיווחו כולן על נדבקים שביקרו באיראן. היום דיווחה אסטוניה על מקרה ראשון גם היא, של תושב שחזר מביקור באיראן. בעיראק מסר משרד הבריאות כי התגלה נדבק שישי בקורונה – צעיר עיראקי מבגדד שביקר לאחרונה באיראן. בכוויית המצב חמור בהרבה, שם זינק היום מספר הנדבקים בכמעט 100%. הוא עומד כעת על 43. במשרד הבריאות המקומי אמרו שכל הנדבקים שהו באיראן.

 

ביפן סוגרים את בתי הספר

באסיה הופכת דרום קוריאה למוקד משמעותי גם היא, ושם עדכנו היום הרשויות שעוד 505 נדבקו – מה שמעלה את מניין הנדבקים הכולל במדינה ל-1,766. היום דווח גם על מקרה המוות ה-13 מהנגיף. רוב מקרי ההידבקות והמוות מרוכזים באזור העיר דגו, שבה מתגוררים 2.5 מיליון בני אדם, ושבה לפי ההערכות התפרץ הנגיף במדינה, בטקסים של כנסיית שינצ'אונג'י. הרשויות בדרום קוריאה כבר הודיעו כי יבדקו את כל חברי הכנסייה הזו ברחבי המדינה – 212 אלף בני אדם, מבצע עצום בהיקפו.

 

למרות שרוב המקרים מרוכזים בעיר דגו, גוברים הסימנים במדינה שהנגיף מתפשט לאזורים נוספים. בבירה סיאול התגלו עד כה 55 נדבקים, ובעיר השנייה גודלה, בוסאן, 58. אחרי ש-24 חיילים דרום קוריאנים וגם חייל אמריקני אחד נדבקו בנגיף במדינה, הוחלט לדחות את קיום התרגילים המשותפים בין צבאות דרום קוריאה וארה"ב.

דרום קוריאה וירוס נגיף קורונה (צילום: AFP)
212 אלף חברי כנסייה. מבצע בדיקות ענק בדרום קוריאה(צילום: AFP)

בנגקוק תאילנד וירוס נגיף קורונה (צילום: EPA)
נזיר עם מסכה. בבנגקוק(צילום: EPA)

ביפן הסמוכה הורה היום ראש הממשלה שינזו אבה לסגור את בתי הספר החל מ-3 במרץ, יום שלישי הקרוב, ועד לתחילת חופשת האביב, שבדרך כלל מתחילה בסוף מרץ. ביפן עומד מניין הנדבקים על 894, אך רובם – 705 – הם נוסעים או אנשי צוות בספינת התענוגות "דיימונד פרינסס". שבעה מתו במדינה מהנגיף.

 

ההודעה של אבה מגיעה על רקע דיווח מדאיג ביפן שאישה שהחלימה מהנגיף, מדריכת טיולים שנדבקה בו בעיר ווהאן בסין, חלתה שוב לאחר ששוחררה מבית החולים. האישה מהעיר אוסקה, בשנות ה-40 לחייה, נמצאה כחולה ב-29 בינואר, ושוחררה יום לאחר מכן, ב-1 בפברואר, אחרי שהתברר כי החלימה. היא חשה שוב כאבי גרון וחזה, וב-6 בפברואר מצאה בדיקה שהיא שוב נושאת את הנגיף. מדובר במקרה ראשון מסוגו ביפן, אך בסין כבר דווחו כבר מקרים דומים.

נשיא ארה
טראמפ לא מודאג. בבית הלבן, הלילה(צילום: Getty Images)

בארה"ב כבר הזהירו השבוע רשויות הבריאות כי התפשטות הנגיף במדינה היא שאלה של זמן והיקף, ולא של "האם". במדינה דווח על 60 מקרים, רובם מנוסעים שהוחזרו מספינת התענוגות ביפן. בלילה האחרון הודיע הנשיא דונלד טראמפ כי מינה את סגנו, מייק פנס, לעמוד בראש הצוות האמריקני שיתמודד עם הנגיף שכבר גבה את חייהם של אלפים בעולם. לטענת הנשיא האמריקני, הסיכון שנשקף לאזרחים האמריקנים מהנגיף נותר עדיין "נמוך מאוד".

 

במסיבת העיתונאים, הנשיא האמריקני הוסיף עוד כי ישמח לקבל כל תקציב חירום שהקונגרס יקצה למלחמה בנגיף, והבהיר כי הוא עדיין לא שוקל באופן מיידי לאסור כניסת אזרחים ממדינות שמתמודדות עם התפרצות משמעותית של הנגיף, בהן דרום קוריאה ואיטליה. הוא ציין כי הוא גם לא שוקל לעת עתה להוציא אזהרות מסע לאותן מדינות, אולם לאחר מכן מחלקת המדינה קראה לאזרחים לשקול את הנסיעות שלהם לדרום קוריאה.

 

רופא התעמת עם מקרון: "צריכים תקציבים"

זמן קצר לאחר דברי הנשיא טראמפ, הודיע המרכז לבקרת מחלות של ארה"ב על התפתחות מדאיגה במיוחד – תושב קליפורניה נדבק בנגיף, אולם הוא לא ביקר בחו"ל לאחרונה וככל הנראה גם לא בא במגע עם נשא הנגיף. "יכול להיות שזו דוגמה להתפרצות קהילתית של COVID-19", מסרו במרכז לבקרת מחלות.

  (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

באוסטרליה, שבה יש 23 מקרי קורונה, אמר ראש הממשלה סקוט מוריסון כי ארצו פועלת על בסיס ההנחה שכבר מדובר במגפה עולמית. הוא אמר כי בתי החולים קיבלו הנחיה להבטיח שיש ברשותם מספיק ציוד רפואי וציוד מגן עבור הרופאים והאחיות. "כל הסימנים הם שהעולם ייכנס בקרוב לשלב של מגפה", אמר מוריסון במסיבת עיתונאים בקנברה. "כתוצאה מכך, יזמנו תוכנית חירום לתגובה".

 

עמנואל מקרון, נשיא צרפת שבה מתו שניים מהנגיף ו-18 נדבקו, אמר דברים דומים היום. "עומד לפנינו משבר. מגפה בדרך", אמר בביקור בבית החולים פיטייה סלפטרייר שבפריז. אחד הרופאים שעמם שוחח התעמת איתו. הרופא אמר שמשבר הקורונה מדגיש את הצורך לחזק את מערכת הבריאות בצרפת, ולהעניק לה תקציבים נוספים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
בדרום קוריאה, אחד ממוקדי ההתפרצות
צילום: AFP
מומלצים