שתף קטע נבחר

"34 חיילים טורקים נהרגו בסוריה". ארדואן בישיבת חירום

חיילים טורקים נהרגו בתקיפות במחוז אידליב, שבו מסייע ארדואן למורדים שנלחמים בכוחות הסוריים והרוסיים. דיווחים על לפחות 34 הרוגים. טורקיה נערכת להגעתם של המוני פליטים מאידליב: "לא נעמוד בדרכם לאירופה"

 

הארגון הסורי למעקב אחר זכויות אדם דיווח שלפחות 34 חיילים טורקים נהרגו בתקיפות אוויריות במחוז אידליב אתמול (יום חמישי). בטורקיה מדווחים בינתיים על 33 חיילים שנהרגו בתקיפות בצפון מערב סוריה. מושל הטאי, המחוז הטורקי שגובל בסוריה, דיווח ש-33 נהרגו וכמה חיילים פצועים פונו לבית החולים במצב קשה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

לפי דיווחים לא מאומתים החיילים הטורקים נהרגו בהפצצות של חיל האוויר הרוסי, שמסייע לבשאר אסד במלחמת האזרחים. מקור צבאי סורי אמר לרשת "אל-מיאדין" ששיירה טורקית הותקפה לפני שביצעה מתקפה נגד הצבא הסורי. הלילה מסרו שני גורמים טורקים כי הצבא תוקף בירי תותחים עמדות של המשטר הסורי, בתגובה להרג החיילים בהפצצות.

Turkish President Recep Tayyip Erdoğan  (Photo: Reuters)
נשיא טורקיה ארדואן(Photo: Reuters)

אמש דיווחו מקורות שמזוהים עם המורדים על שני פיצוצים גדולים שנשמעו באזור לטקייה. מקורות של המורדים מאידליב טוענים שמדובר בהתקפת טילים טורקית על בסיסים רוסיים באזור עיר הנמל, אך הדיווח אינו מאומת.

 

לאור ההתפתחויות האחרונות כינס נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ישיבת חירום. משרד החוץ הטורקי מסר ששר החוץ מבלוט צ'בושולו שוחח עם מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג. מלשכתו של ארדואן נמסר כי "סוריה מכוונת את הנשק שלה כלפי חיילינו, החלטנו להגיב באותו מטבע. דם חיילינו לא נשפך לשווא. נמשיך בפעולות הצבאיות על אדמת סוריה".

 

מחלקת המדינה האמריקנית מסרה הלילה כי ארה"ב "מודאגת מאוד מהמתקפה נגד החיילים הטורקים". בהצהרה נמסר עוד כי "אנחנו עומדים לצד טורקיה, בעלת בריתנו בנאט"ו, וממשיכים לקרוא לסיום מיידי של המתקפה הבזויה של משטר אסד, רוסיה והכוחות האיראניים".

 

 

מחוז אידליב סוריה אחרי הפצצות (צילום: AFP)
ההרס באידליב. 900 אלף פליטים(צילום: AFP)

טורקיה מסייעת למורדים באידליב במערכה נגד צבא אסד והכוחות הרוסיים. בחודש דצמבר פתח אסד במבצע לשחרור אידליב, המחוז האחרון בסוריה שעדיין בידי המורדים. טורקיה, שזעמה על חידוש הלחימה בקרבת הגבול שלה, שלחה למחוז אלפי חיילים. לפי רויטרס לפני העדכון האחרון עמד מספר החללים הטורקים החודש באידליב על 21.

 

"השער לאירופה" ייפתח?

הזעם הטורקי על חידוש הלחימה בקרבת הגבול נובע גם מחשש שגל פליטים נוסף יגיע לטורקיה. במדינה נמצאים כבר יותר מ-3.7 מיליון פליטים סורים. אמש אמר לרויטרס גורם טורקי בכיר שארצו החליטה להפסיק לעמוד בדרכם של הפליטים, שרוצים להגיע לאירופה דרך הים או היבשה. לפי הגורם המשטרה הטורקית, משמר החופים ומשמר הגבול יאפשרו להם להמשיך לאירופה.

 

בהסכם מ-2016 התחייב האיחוד האירופי להעביר לאנקרה מיליארדי דולרים תמורת הגברת הפיקוח על פליטים שמנסים להמשיך מטורקיה לאירופה. בשנה שעברה איים ארדואן "לפתוח את השער", וקרא ליישב את הפליטים באזור חיץ שיוקם בצד הסורי של הגבול. הוא הסביר שחלק גדול מכספי הסיוע עדיין לא הגיע.

כוחות צבא טורקיים טנק חוצים את הגבול מ טורקיה ל סוריה אידליב (צילום: רויטרס)
כוחות טורקיים חוצים את הגבול(צילום: רויטרס)

מורדים סורים שבהם תומכת טורקיה ב אידליב (צילום: AFP)
מורדים סורים שבהם תומכת טורקיה(צילום: AFP)
 

מוקדם יותר האשימה רוסיה את הטורקים בירי לעבר מטוסים רוסיים וסוריים באידליב. לטענתה של רוסיה הירי בוצע באמצעות טילי כתף. בנוסף טוענת רוסיה שבניגוד לסיכום בין הצדדים הטורקים שלחו מל"טים לאידליב, כדי לעזור למורדים לתקוף את הכוחות הסוריים והרוסיים.

 

כרגע נראה שאסד נמצא בדרך לניצחון באידליב. רק בשלושת הימים האחרונים הוא כבש כ-60 עיירות וכפרים בדרום אידליב, ובמחוז חמה הסמוך. אתמול הודיעו המורדים הסורים על הישג ראשון מתחילת המערכה: בסיוע הכוחות הטורקיים הם החזירו לשליטתם את העיירה האסטרטגית סרקב.

 

ארדואן דורש מהכוחות הסוריים לסגת עד סוף פברואר משטח בקרבת הגבול, שבהסכם עם רוסיה נקבע שיהיה אזור חיץ. ארדואן אמר אתמול: "המאבק שלנו יימשך, והשיחות שלנו עם הרוסים יימשכו. בלי תמיכה מרוסיה ומאיראן אסד לא היה מצליח לעמוד".

 

 

פליטים בורחים מאידליב (צילום: AP)
פליטים בורחים מאידליב(צילום: AP)

פליטים בורחים מאידליב (צילום: AP)
(צילום: AP)

סוריה פליטים בורחים מאזור אידליב ו חאלב חלב (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

3082 ()
 

מתחילת המבצע בדצמבר לשחרור אידליב ברחו מבתיהם כמעט מיליון תושבים – גל הפליטים הגדול ביותר מתחילת המלחמה שהחלה במרץ 2011. באו"ם אמרו אתמול שלקרבות באידליב יש השלכות הומניטאריות "קטסטרופאליות", שמניין הקורבנות עולה ושבתי חולים ובתי ספר נהרסים בהפצצות.

 

לפי האו"ם לפחות 134 אזרחים – בהם 44 ילדים – נהרגו במהלך חודש פברואר.


פורסם לראשונה 27/02/2020 23:00

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נשיא טורקיה ארדואן
צילום: AP
מומלצים