שתף קטע נבחר

האם קורונה היא כמו שפעת – ומה יותר מסוכן?

רבים משוכנעים שקורונה היא סוג של שפעת. אבל קיימים הבדלים עצומים בין שני הווירוסים - בתסמינים, ובסיכון לתמותה. איזה נגיף מסוכן יותר, ולמי?

נגיף הקורונה מתפשט במהירות. רבים טוענים כי זה מזכיר את מגפות השפעת שגורמות למיליוני הדבקות ברחבי העולם ולעשרות אלפי מקרי תמותה. אבל האם אכן מדובר בשני וירוסים בעלי מאפיינים דומים, ומה מסוכן יותר – קורונה או שפעת?

  

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

המידע על נגיף הקורונה המסתורי מתגלגל מיום ליום: עדיין רב הנסתר על הגלוי, וגם הנתונים הם חלקיים, ומתבססים ברובם על עשרות אלפי הנדבקים בסין. אולם על פי הידוע כעת, מדובר בנגיף קטלני יותר מהשפעת. על פי הנתונים האחרונים מחבל ווהאן שבסין, שם פרצה המגפה לראשונה, שיעור התמותה הוא סביב שני האחוזים.

  

אולם דו"ח חדש קובע ששיעור התמותה הולך וצונח ועומד על 1.4%. שיעור התמותה מהקורונה ככל הנראה יילך ויירד, בשל האבחון המוקדם והאשפוז המהיר של המטופלים. על פי ההערכות, יילך שיעור התמותה ויירד אל מתחת לאחוז אחד, ויתקרב כאמור לזה של התמותה משפעת.

 

מתחם הקלפיות המבודד לחולי הקורונה בת
קורונה. מידבקת מאוד(צילום: מוטי קמחי )

 

איזה נגיף מדבק יותר?

על פי הידוע עד כה, קורונה מידבקת הרבה יותר מהשפעת. כל נשא קורונה מדביק על פי ההערכות 2.2 אנשים אחרים בממוצע. שיעור הדבקה זה עשוי לצנוח, בזכות צעדי מיגור השפעת והבידודים שנוקטים בהן המדינות הנגועות, המחמירה בהן היא ישראל.

 

הבעיה העיקרית היא שגם במחלת השפעת וגם בהדבקה בקורונה, הנשא עלול להדביק גם מבלי שמופיעים התסמינים. איש אינו יודע נכון לעכשיו כמה אנשים נדבקו מהקורונה מאנשים שסבלו מתסמינים קלים, או שלא סבלו מתסמינים בכלל.

 

מי בסיכון הגבוה ביותר מההדבקה?

הן וירוס הקורונה והן נגיפי השפעת מסוכנים במיוחד לאנשים מעל גיל 65, ובמיוחד כאלה בעלי דיכוי חיסוני או מחלות כרוניות. אבל בחלוקה לגילאים, קיים הבדל משמעותי בין שני הווירוסים: נגיפי השפעת מסוכנים יותר לילדים, במיוחד תינוקות ופעוטות. מנגד, אין דיווחים על חולי קורונה בילדים מתחת לגיל 9.

 

השפעת מסוכנת במיוחד גם בנשים הרות, אצלן המחלה עלולה להיות קטלנית. מנגד, לא ידוע עד כה הסיכון לנשים הרות, ואין די דיווחים על הריוניות שנדבקו בנגיף הקורונה וחלו בו.

 

חיסון (צילום: shutterstock)
העולם מחפש חיסון למגיפת הקורונה(צילום: shutterstock)

 

איזה וירוס יגרום לכם לחלות יותר?

התשובה לשאלה הזו מורכבת. נגד נגיפי השפעת ישנו חיסון, שגם אם אינו מונע תחלואה, הוא מפחית את הסיכון לתסמינים קשים ולתמותה. בתוך כך, קיימות מספר תרופות אנטי ויראליות בהן ניתן לטפל בחולי השפעת. כשתרופות אלה ניתנות בשלב מוקדם, הן מפחיתות את חומרת המחלה ואף מונעות תמותה.

 

מנגד, נגד נגיף הקורונה אין כל חיסון או תרופה, והטיפול מתבסס על בידוד החולים, מתן נוזלים, אנטיביוטיקה למניעת זיהומים חיידקיים משניים, ובמידת הצורך מתן אינהלציות והנשמה.

 

קיימים הבדלים ניכרים גם בתסמיני המחלה: שפעת גורמת לעליית חום, כאבי שרירים, חולשה, כאבי אוזניים, ובמקרים קשים לשיעול, קוצר נשימה עד זיהום בדם ומוות. מנגד, התחלואה בקורונה עלולה שלא לגרום לכל תסמין או לגרום לעליית חום, כאבי גרון, שיעול וקוצר נשימה. לאחרונה נודע שחלק מהמטופלים אף התלוננו על כאבי בטן.

 

האם הווירוסים אופייניים רק לחורף?

לגבי השפעת, התשובה ברורה: המגפה מתחילה כשמזג האוויר מתקרר, סביב חודש אוקטובר, ומגיעה לשיא בחודש פברואר. אין מקרי תחלואת שפעת בעונות הקיץ. מנגד, עדיין לא ברור האם מגפת הקורונה תיעלם כשמזג האוויר יתחמם.

 

ממה שידוע עד כה, קיימת הדבקה כעת גם באוסטרליה, שם כעת קיץ. עם זאת, אין מקרי הדבקה חדשים במדינות אפריקה שם מזג האוויר חם.

 

לסיכום, קיימים הבדלים ניכרים בין תחלואת הקורונה לשפעת: הקורונה קטלנית יותר, אך עלולה שלא לגרום לתסמינים בכלל. אף שהמגפה הולכת ומתפשטת, אמצעי המיגור בהם נוקטות המדינות מצליחים להפחית את ההדבקה.

 

נכון להיום, מתבצעים קרוב ל-100 ניסויים בחיסונים ובתרופות חדשות נגד הנגיף, חלק מהם כבר בשלבים מתקדמים לקראת ניסויים קליניים בבני אדם.

 

כל מה שידוע על הקורונה:

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים