שתף קטע נבחר

הפלסטינים והבחירות בישראל: בין תקווה לשינוי לשימור המוכר והנוח

בעוד הפתח ואבו מאזן שומרים באופן רשמי על שתיקה, בכירים ברשות חוששים כי תוקם שוב ממשלת ימין בראשות נתניהו. בעזה, לעומת זאת, ההקלות חסרות התקדים שמקבל החמאס והדבקות בהסדרה גורמות לארגון הטרור להעדיף דווקא את הקיים והמוכר על פני החדש והלא ידוע

 

Palestinian Authority President Mahmoud Abbas (Photo: Reuters)
רשמית, פתח שומר על שתיקה. אבו מאזן(Photo: Reuters)
 

הפלסטינים עקבו ביממה האחרונה מקרוב ובעניין רב אחר מערכת הבחירות השלישית בישראל בשנה האחרונה. הפלסטינים יודעים כי הרכב ממשלתי שונה מזה הנוכחי עשוי גם לשנות את המדיניות כלפיהם - ולפיכך יש חילוקי דעות בגדה המערבית וברצועת עזה ביחס לגורם המועדף מבחינתם.

 

זה לא סוד הוא שהרשות הפלסטינית הביעה תקווה לכך שהבחירות הללו יובילו לחילופי שלטון בישראל. זה לא נבע מתוך רצון כלשהו או מוטיבציה להתניע תהליך מדיני משמעותי או בעל סיכויים, אלא בשל התקווה שממשלה בעלת השקפות שנוטות יותר למרכז תימנע מביצוע צעדים חד-צדדיים משמעותיים כמו סיפוח שטחים בבקעה או סיפוח של גושי ההתנחלויות.

 

הפלסטינים מאותתים בחודשים האחרונים כי סיפוח שטחים מהווה עבורם דגל אדום - שיוביל בהכרח לשינוי המציאות, ולא רק לאיומים בביצוע שינוי שכזה.

 

 

 


 

 


 

בפתח שמרו אמש והבוקר (שלישי) על שתיקה באופן רשמי, אולם גורמים בכירים בארגון עקבו וניתחו אתמול מקרוב את אחוזי ההצבעה בקרב הציבור הישראלי על פי חתכים ברורים ומוכרים של אחוזי הצבעה במחוזות הימין ובמגזר הערבי. כבר בשעות הערב המוקדמות ניכר החשש בקרבם של אותם גורמים שבישראל תוקם שוב ממשלת ימין בראשות בנימין נתניהו.

 

הם הביעו חשש זה בשיחות סגורות, אך כלפי חוץ שידרו מרביתם אדישות מוחלטת באשר לתוצאות הבחירות. יוצא דופן אחד בנושא זה היה מזכ"ל אש"ף סאיב עריקאת, שאמר בהתייחסו לבחירות כי "ההתנחלויות, הסיפוח והאפרטהייד ניצחו. נתניהו החליט כי המשך הסכסוך הוא מה שמאפשר לישראל התקדמות ושגשוג, לכן הוא החליט להניח את היסודות של הסכסוך ושל מעגל האלימות. כך, נתניהו מכריח את עמי האזור לחיות על חרבם. הצעד הבא הוא סיפוח".

 

ברצועת עזה לעומת זאת המצב שונה. גורמים פלסטינים ברצועה העריכו כי חמאס יעדיף את הקיים והמוכר על פני החדש והלא ידוע. לכאורה, לחמאס יש אינטרס מובהק בהמשך מערכת היחסים המורכבת עם הממשלה הקיימת בימים שבה ישראל מאותתת שוב ושוב כי היא דבקה בדוקטרינת ההסדרה מול עזה וקניית שקט מול זירה זו.

 

אחר הצהריים החליטו ברמאללה להגיב באופן רשמי, ובלשכתו של אבו מאזן מסרו כי "תוצאות הבחירות בישראל הן עניין פנימי, ומה שמעניין אותנו בלבד זה השמירה על זכויותינו הלאומיות הלגיטימיות, ובראשן ירושלים והמקומות הקדושים בה. לא נסכים לאף אחד להביא לקיצה של הסוגיה שלנו. אנחנו מוכנים לשתף פעולה עם כל ממשלה ישראלית שתהיה מחויבת להגיע לשלום צודק וכולל, המבוסס על ההחלטות הבינלאומיות, ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית שבירתה מזרח ירושלים, בגבולות 1967.

 

"העם הפלסטיני, בהנהגת הנשיא אבו מאזן, ימשיך לעמוד איתן על אדמתו, ודבק בזכויותיו הלאומיות. העם יכשיל את כל המזימות להביא לקיצה של הסוגיה הפלסטינית, וגם ינצח כפי שניצח בכל המערכות".

 

גם ראש הממשלה מוחמד אשתייה פרסם תגובה מצידו ואמר כי "ישנן הערכות לפיהן נתניהו ישוב לשלטון. זה מוכיח כי החברה הישראלית מוסיפה להיות ימנית, והקואליציה שתקום היא קואליציה לסיפוח השטחים הפלסטיניים ולפגיעה בעם הפלסטיני. אנחנו ניצבים בפני שלב עם אתגרים וגידול בהתנחלויות לצד סיפוח הבקעה. יהפכו את הערים והכפרים הפלסטיניים לבנטוסטנים".

 

רקטות משוגרות מרצועת עזה לעבר ישראל (צילום: EPA)
ירי רקטות מרצועת עזה, בהסלמה האחרונה(צילום: EPA)

בחודשים האחרונים חמאס מקבל מהממשלה הנוכחית הקלות חסרות תקדים שלא קיבל מאז ביצע את ההפיכה השלטונית בעזה. גם חוסר הרצון המופגן בישראל לביצוע מהלך צבאי שיוביל להפלת שלטונו – תורם לביטחונו ולתקוותו, כך על פי אותם גורמים, שלא יבוצע שינוי שלטוני בישראל אשר עשוי לטרוף את הקלפים.

 

בעשור האחרון יש סברה פופולרית בארגון ולפיה דווקא שלטון בישראל שקרוב יותר בעמדותיו לשמאל – הוא שלטון בעל כוונות תוקפניות יותר שלא בהכרח מעוניין בהמשך מדיניות הבידול והשארת שתי ישויות ריבוניות פלסטיניות מתחרות – האחת בגדה והשנייה בעזה.

 

באופן לא מפתיע, כלפי חוץ בחמאס אמרו כמובן דברים אחרים. "איננו סומכים על שינויים כלשהם בחברה הישראלית", הבהיר דובר חמאס פאוזי ברהום בהתייחסו לבחירות. "כולם הם פרי פרויקט ציוני שמטרתו לייצב את עמודי התווך של היישות הציונית על חשבון הזכויות הפלסטיניות".

איסמעיל הנייה בקהיר ()
השמאל נתפס כשלטון שיהיה תוקפני יותר. מנהיג חמאס איסמעיל הנייה
 

מנהיג ארגון ב עזה הגא״פ הג'יהאד האסלאמי זיאד נחאלה  ()
"תוצאות הבחירות לא משנות דבר". מנהיג הג'יהאד זיאד נחאלה

ברהום המשיך ואמר כי "זהותה של כל ממשלה ישראלית נכנסת לא תשנה את אופי הסכסוך, בהתחשב בכך שיש להתנגד ליישות כובשת, והזהות של הממשלה לא תשפיע על דרך המאבק".

 

בג'יהאד האיסלאמי הביעו עמדה דומה ולפיה אין זה משנה מבחינתם מי הישראלים שיעמדו בראש הממשלה הבאה: "תוצאות הבחירות לא משנות דבר במצב הנוכחי - ישנם כיבוש ותוקפנות וזה טבעי שנגיב עליהם".

 

בארגון הוסיפו: "העם הפלסטיני שילם מחיר כבד בגלל הטרור הציוני בזמן הממשלות הקודמות. אנחנו לא סומכים ולא נסמוך לשינוי במדיניות הישראלית, אחרי או לפני הבחירות. אנחנו סומכים על עמידתו האיתנה של העם הפלסטיני. ככל שנעמוד יותר איתנים ונתנגד לנרמול היחסים, כך השחרור יתקרב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP, EPA
אבו מאזן ואיסמעיל הנייה
צילום: AP, EPA
מומלצים