שתף קטע נבחר

צילום: שאול גולן

הגבלות הקורונה: בידוד לחוזרים מעוד מדינות, אין אירועים מעל 5,000 איש

ראש הממשלה הודיע על הרחבת ההנחיות לכל מי שחזר בשבועיים האחרונים ממדינות נוספות באירופה, בהן צרפת, גרמניה, ספרד ושווייץ - והמליץ להימנע מלחיצת ידיים. כמו כן, לא יתאפשרו כנסים המוניים, מרתון ירושלים, מסיבות פורים ומשחקי כדורגל יבוטלו. הרמטכ"ל ביטל נסיעה לארה"ב

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע בצהריים (רביעי) למשרד הבריאות בירושלים לדיון בנושא ההיערכות לנגיף הקורונה יחד עם שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"לי משרדי ממשלה ומנכ"ל מד"א אלי בין - והודיע על הגבלות נוספות לעשרו אלפים שחזרו בשבועיים האחרונים ויחזרו מעכשיו ממדינות באירופה. הנחיית משרד הבריאות קובעת כי אין לקיים אירועים המוניים שבהם יקחו חלק יותר מ-5,000 בני אדם, מה שיוביל לביטול אירועי חג פורים ברחבי הארץ ובהם העדליאדע המסורתית של חולון. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.

 

ההנחיות החדשות שינו לכם את החיים? יש לכם סיפור מעניין שקשור לקורונה? כתבו לנו במייל האדום

 

כמו כן, נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הנחה את כל משרדי הממשלה לאסור על כלל עובדי המדינה לטוס לחול בנסיעות עבודה - כולל נסיעות שכבר אושרו. הנציב גם קרא לעובדי מדינה להימנע גם מנסיעות פרטיות. מקביל, משרד הבריאות השיק אפליקציה למידע ותמיכה בנושא הקורונה, שנקראת CoronApp.

 

  

 

בעקבות ההתפשטות של הנגיף באירופה, הודיע נתניהו כי המדינה החליטה להורות על בידוד ביתי גם על החוזרים מגרמניה, שוויץ, צרפת, ספרד ואוסטריה למשך 14 ימים. ההנחיה תקפה גם על מי שחזר בשבועיים האחרונים מאותן המדינות. עד חצות צפויות לנחות בישראל חמש טיסות מצרפת, שבע טיסות מגרמניה, שתי טיסות מספרד, ארבע טיסות מאוסטריה וטיסה אחת משוויץ. כמו כן, ביום שישי ב-08:00 ייכנס לתוקפו סירוב הכניסה לתיירים המגיעים מצרפת, אוסטריה, גרמניה, שוויץ וספרד. תיירים ממדינות אלו שנמצאים בישראל מונחים לצאת ממנה בהדרגה והם יקבלו הנחיות להתנהגות ממשרדי הבריאות והתיירות. עם זאת, יצוין כי תייר שיגיע לישראל יקבל הנחיות הזהות לתיירים שמונחים לצאת מהארץ. ישראלים וזרים המגיעים בטיסות המשך מאותן מדינות אינם מוגבלים.

 

כמו כן, מצה"ל נמסר הערב כי "בתיאום עם משרד הבריאות ובהתאם להמלצה להימנע ככל הניתן מנסיעות לחו"ל, נסיעת ראש המטה הכללי לארצות הברית שתוכננה להתקיים בשבוע הבא תדחה למועד אחר".

 

בנימין נתניהו הצהרה נגיף קורונה (צילום: אלכס קולומויסקי)
"אנחנו בעיצומה של מגיפה עולמית". מסיבת העיתונאים של ליצמן ונתניהו(צילום: אלכס קולומויסקי)

  (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

"יש עוד צעדים שנכריז עליהם", ציין נתניהו שהמליץ להימנע מלחיצת ידיים בזמן הקרוב - ולאמץ את ברכת השלום ההודית "נמסטה". נכון לעכשיו, מספר המדינות שהנוסעים שחוזרים מהן נאלצים להיכנס לבידוד עומד על 13.

 

נתניהו אמר כי "אנחנו בעיצומה של מגיפה עולמית, אך ישראל נמצאת במצב הטוב ביותר מכל המדינות". לדבריו, מצבה של ישראל טוב יותר ממדינות אחרות בשל היערכות היתר שננקטה על-ידי הרשויות. "נאלצנו לנקוט צעדים נוקשים כדי להאט את קצב ההתפשטות של המחלה בישראל, נקטנו במדיניות של בידוד ובבדיקות נבחרות וצעדים לגבי טיסות", אמר רה"מ. "באיטליה, למשל, שהיא מדינה מתקדמת, יש קצב התפשטות גדול מאוד וקצב תמותה של 4%".

 

במשרד הבריאות פרסמו 11 הנחיות לציבור לטובת התגוננות מהווירוס:

 

1. ישראלים השבים מ- צרפת, גרמניה, שוויץ, ספרד אוסטריה יחויבו בבידוד בית למשך 14 ימים, ההחלטה רטרואקטיבית מיום עזיבת היעד.

2. זרים ממדינות אלו לא יוכלו להיכנס לישראל, אלא אם יציגו יכולת מוכחת לבידוד בית. יישום החלטה זו יכנס לתוקף בימים הקרובים.

3. איסור גורף לקיום כנסים בינלאומיים בישראל.

4. תושבי ישראל השבים מכינוסים בינלאומיים בחו"ל– יחויבו בבידוד בית של 14 ימים.

5. עובדי מערכת הבריאות – איסור גורף לצאת לחו"ל.

6. חל איסור לקיים אירועים המוניים והתקהלויות מעל 5,000 איש.

7. חל איסור השתתפות בהתכנסויות מעל 100 איש לאנשים שחזרו מכל יעד בחו"ל

ב שבועיים האחרונים.

8. המלצה לנציב שירות המדינה לאסור באופן גורף יציאות עובדים לחו"ל.

9. המלצה לבני 60 ומעלה ולבעלי מחלות רקע כרוניות כגון מחלות לב , סכרת, יתר לחץ דם, מחלות נשימתיות או דיכוי חיסוני, להימנע מהתקהלויות וממגע עם אנשים ששבו מכל יעד בחו"ל או בעלי תסמינים או אנשים החשודים כחולים.

10. תיירים ששהו באיראן, עיראק, סוריה, לבנון (ב-שבועיים האחרונים) לא יורשו להיכנס.

11. משרד הבריאות ממליץ להקפיד הקפדה יתרה על היגיינה ולהימנע מלחיצות ידיים.

 

 
 

בין האירועים שיבוטלו במסגרת ההנחיות החדשות:

 

העדליאדע בחולון

הופעותיהם של נתן גושן וישי ריבו בהיכל מנורה מבטחים

העדליאדע בכפר סבא ואירועי פורים ברמת השרון וגבעתיים

קיום מרתון ירושלים כמתוכנן נבחן על ידי העירייה

 

שר הבריאות יעקב ליצמן התייחס לצעדי המניעה: "אנחנו לא נהסס לעשות דברים גם אם הם לא פופולריים. אני לא רוצה לקרוא לזה מגיפה - אבל זה לא רחוק מזה. נעשה הכל כדי להחמיר כמה שצריך".

 

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר כי "אנחנו יודעים בדיוק מי נדבק ממי ומתי. זה אומר שהאירוע בשליטה. המטרה שלנו להקטין את המספר, להאט את הקצב ולשמור על היכולת שלנו לזהות את האנשים שנדבקים".

משה בר סימן  (צילום: אלכס קולומויסקי)
מנכ"ל משרד הבריאות(צילום: אלכס קולומויסקי)

המנכ"ל הוסיף כי "זה נראה כמו נטל על הציבור, אבל האלטרטיבה היא יותר גרועה. איטליה סגרה בתי ספר וביפן מדברים על ביטול האולמיפיאדה. לכן דיברנו על הרחבת חובת הבידוד לשבים ממדינות נוספות, איסור כנסים בינלאומיים גם בארץ, ונאסור על עובדי מערכת הבריאות לנסוע לחו"ל כדי לצמצם את הסיכוי שלא יוכלו לתפקד אחר כך". לדבריו, אין כוונה להורות על בידוד על נוסעים שחוזרים ממדינות שהשתלטו על התפשטות הקורונה, אך הדבר עדיין נשקל.

 

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, איתמר גרוטו, הנמצא אף הוא בבידוד, התייחס בראיון ל-ynet להנחיות החדשות: "החלטנו על בידוד לאנשים שחוזרים ממדינות שבהן תחלואה גבוהה וסיכון גבוה להידבקות. כרגע אין תחלואה בולטת בישראל, עיקר התחלואה היא בחו"ל ואנחנו מתמקדים באנשים שמגיעים משם. הלימודים במוסדות החינוך יימשכו כרגיל, אבל  ימי סטודנט ואירועים מסוג זה יצטרכו להתבטל בדומה לאירועי פורים".

 

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ הינחה את כל משרדי הממשלה על איסור גורף על כלל עובדי המדינה לטוס לחו"ל בנסיעות עבודה כולל נסיעות שכבר אושרו. הנציב קרא לעובדי מדינה להימנע גם מנסיעות פרטיות.

 

מוקדם יותר היום הודעת משרד הבריאות בדבר החולה ה-13 שאובחן עם קורונה עוררה בהלה ציבורית עקב ההנחיות לאלפי אוהדי כדורגל שנכחו בשער 8 בבלומפילד בדרבי התל-אביבי להיכנס לבידוד. בעקבות ההודעה, המוקדים הטלפוניים של מד"א ומשרד הבריאות קרסו כתוצאה מעומס פניות.

 

ההנחיה פורסמה בעקבות נוכחותו של הנער שחלה בנגיף במשחק באחד היציעים, אך מאוחר יותר הוחלט לצמצם את ההנחיה לכמה עשרות אוהדים ששהו בקרבת הכיסא שבו ישב.

אוהדי מכבי תל אביב דרבי תל אביבי בלומפילד (צילום: עוז מועלם)
עשרות אוהדים יישארו בבידוד(צילום: עוז מועלם)

בין השוהים ביציע בבלומפילד היו גם כעשרה תלמידי הגימנסיה בתל אביב, מכל השכבות. בעקבות ההנחיה הוחלט שהתלמידים יישארו בבידוד ביתי בחמשת הימים הקרובים. מנהל המוסד החינוכי, זאב דגני, אמר כי "אנחנו ממשיכים את היומיום. שחררנו תלמידים שעה אחת לפני הזמן והוצאנו הודעה להורים. מקווים שזה יעבור בשקט יחסי ובבריאות שלמה".

 
בעיריית ירושלים בוחנים את קיום המרתון בבירה. כמו כן אירועי תרבות ובהם הופעותיהם של הזמרים נתן גושן וישי ריבו שתוכננו להתקיים מחר ומחרתיים בהיכל מנורה יבוטלו, לצד אירועי פורים רבים ברחבי הארץ. גם אוניברסיטת תל אביב עדכנה הנחיות בעניין הנגיף. האוניברסיטה הודיעה על ביטול כנסים אקדמיים המוניים עם משתתפים מחו"ל עד סוף אפריל, אך היא צפויה להתארך גם להמשך הסמסטר. גם באוניברסיטת בר אילן דנים כבר בנושא.

ספירת קלפיות הקורונה (צילום: שאול גולן)
ספירת קלפיות הקורונה(צילום: שאול גולן)

קורונה בישראל ()

בשל התפשטות הנגיף בארץ הודיע הרב הראשי לישראל, דוד לאו, כי יש להימנע מנישוק מזוזות. בגילוי דעת שפרסם הרב נכתב כי "אין ספק שאין לנשק מזוזות ואין לגעת בהם כלל. די בכך שאדם יחשוב עת כניסתו ויציאתו שאכן הדברים שנכתבים במזוזה, וזה ילווה אותו בהמשך דרכו". אירועי המוניים

 

בתוך כך, משרד הבריאות פרסם כי החולה ה-14, מורה בבית הספר אביגדור ורשה בקריית אונו, ביקרה בחנות "הפיראט האדום" באור יהודה ב-25 לפברואר במשך יותר מחצי שעה. למחרת ביקרה המורה בבית הספר ובאולם הספורט של גני תקווה (בשעות 13:00-07:00 ובהמשך מ-18:00-17:15). באותו הערב הייתה המורה גם בחתונה באולם "הרמוניה בגן" (האולם שמימין לכניסה) בצומת כנות בין השעות 22:30-19:30.

 

ב-27 בפברואר ביקרה המורה בקניון קריית אונו בין השעות 20:30-18:00, והייתה בחנויות נעלי TOGO, רנואר נשים בקומה העליונה, פוקס נשים וילדים בקומת הכניסה ובשופרסל. כמו כן המשיכה משם המורה בקו 55 של חברת קווים מהקניון (דרך לוי אשכול) ועד לתחנה ברחוב הרי יהודה בגני תקווה. ב-28 בפברואר ביקרה המורה בבית הספר אביגדור ורשה בין השעות 12:00-07:30 - ומשעות הצהריים נכנסה לבידוד ביתי. 

 

משרד הבריאות קרא לתלמידיה של המורה ולצוות בית הספר שהיה במגע ישיר עימה באותם הימים, וכל מכל מי ששהה במקומות הנוספים שביקרה בהם להיכנס לבידוד ביתי ולדווח על כך באתר משרד הבריאות או במוקד 5400*. במשרד קראו לציבור שנאלץ להיכנס לבידוד ביתי ליצור קשר באופן מיידי עם מד"א עם הופעת התסמינים המזוהים עם הנגיף: חום, שיעול או קשיי נשימה.


פורסם לראשונה 04/03/2020 16:01

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
יעקב ליצמן ובנימין נתניהו
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים