שתף קטע נבחר

אחרי שיפור זמני: החשש מהקורונה הדביק את הקניונים

המשבר בענף האופנה, לצד התפשטות הנגיף בישראל, נתנו את אותותיהם: המכירות במרכזי הקניות בפברואר ירדו ב-2.9% לעומת אשתקד, בקניונים נרשמה ירידה של 5.9%. גם ביום הבחירות האחרון קנו פחות, אולם בענף מקווים בכל זאת שהקונים יעזבו את קניות האונליין ויחזרו לסחר המקומי

 

 

יום הבחירות לכנסת לא סייע לענף האופנה לצאת מהמשבר המתמשך שבו הוא נמצא, שצפוי להעמיק נוכח התפרצות הקורונה. על פי נתוני חברת ריס, הבודקת את הפדיונות בכ-2,800 חנויות זהות, בעיקר חנויות מתחום האופנה, המכירות בענף נחלשו אחרי שיפור זמני בחודש ינואר וירדו בפברואר ב-9%.2 לעומת החודש המקביל אשתקד. בקניונים הירידה הייתה גדולה אף יותר, בשיעור של 5.9%, ובפאואר-סנטרים - המציעים סחורות מוזלות 0 נרשמה ירידה של כ-0.4%.

 

בהלת הקורונה: הבורסה בת"א ננעלה בירידות חדות

בעקבות התפשטות הקורונה: בוטלה האפשרות לביטוח ביטול טיסה בפסח

אחרי שייקרה את המזגנים: אלקטרה מקפיאה את מחירי מוצרי החשמל

 

דווקא בילו סנטר, מרכז האאוטלט מהגדולים בארץ, רשם עלייה של 10.1% במכירות. שאר הקניונים שנרשמו בהם עליות במכירות ממוקמים באזור הפריפריה, כמו ביג פאשן ירכא (3.4%), קניון עופר אדומים (2.9%), ביג נצרת (2.7%) ועזריאלי עכו (2.2%). הנתונים שמתייחסים לעלייה במכירות אינם כוללים את הקניונים בערים הגדולות.

בילו סנטר (צילום: ירון שרון) (צילום: ירון שרון)
בילו סנטר(צילום: ירון שרון)

בענף הנדל"ן המסחרי מאשימים את הקורונה בירידה בפדיונות הקניונים בפברואר. "אנשים נמנעו להגיע לקניונים האזוריים מרובי הקהל, והעדיפו ללכת לפאוור סנטרים ולמרכזים שכונתיים פתוחים", אמר בכיר בענף. "בבאר שבע, שבה נכנסו תלמידים להסגר לאחר ששהו במחיצת התיירים מדרום קוריאה, הייתה סיטואציה שבה קניון הנגב היה ריק בימים שאחרי האירוע הזה".

 

נתון מעניין נוסף, שהשווה את המכירות בשלושה מועדי הבחירות, גילה כי המשבר בענף השתקף גם בקניות ביום הבחירות האחרון: ביום השבתון השבוע הסתכם הפדיון למ"ר בקניונים ב-89 שקל לעומת 116 שקל למ"ר בבחירות בספטמבר, ו-126 שקל למ"ר בבחירות הראשונות באפריל 2019.

6 ( )
6( )

6 ( )
6( )

 

הצרכן ישלם יותר?

ענף האופנה סובל מפגיעה מתמשכת בפדיונות בשל התחרות מחו"ל ושינויי הרגלי הקניות של הצרכנים. בחודש האחרון הדאגה של קמעונאי האופנה התעצמה עוד יותר לנוכח בעיות המלאי הצפויות בעקבות התפשטות נגיף הקורונה והפסקת הייצור בסין. פריטי אופנת החורף הבא ייצאו בעיכוב של כמה שבועות לארץ, שכן המפעלים שבהם מייצרות חברות האופנה חוזרים בימים אלה לפעילות בהדרגה. "אנחנו מסודרים עם פריטים עד לפסח", אמר מנכ"ל של אחת מקבוצות האופנה הגדולות, "אבל סחורות שהיו צריכות לצאת לארץ באפריל-מאי יתעכבו". 

 

בענף האופנה מעריכים כי העיכובים יגרמו לעליות מחירים, אך החברות ינסו להצניע את ההתייקרות ויעלו את המחיר על התווית, שמוטבע כבר בשלב הייצור. במקביל, צפויים הקמעונאים להקטין את ההנחות על הפריטים. "יהיו בעיות לוגיסטיקה וצווארי בקבוק באוויר ובים, והצרכן ישלם קצת יותר", הסביר בכיר בענף. "צריך להביא בחשבון שכל התעשייה מחפשת אלטרנטיבות ייצור לסין. כולם בודקים את הודו וטורקיה ומזרח אירופה, ויקנו שם סחורה במחירים יותר גבוהים”.

 

עם זאת, בשוק מקווים שמשבר הקורונה יסיט חזרה את הקונים הישראלים לסחר המקומי ויסייע למכירות, משום שהוא גרם לירידה של כ-50% בהזמנת סחורות מחו"ל, בעיקר מאתרים מסין; ולא רק בגלל החשש לעיכובים במשלוחים בעקבות המחסור העולמי בקיבולת מטענים, שכן הישראלים גם הפסיקו לטוס לחו"ל ולקנות שם. תוצאות ריס לחודש מרץ יוכלו לגלות אם משבר הקורונה אכן תרם לקמעונאות בישראל, בהנחה שהוא לא יגרום למחסור בחנויות עקב ההאטה בייצור בסין.


פורסם לראשונה 04/03/2020 21:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים