שתף קטע נבחר

פוטין וארדואן הכריזו על הפסקת אש באידליב

נשיאי רוסיה וטורקיה נועדו בקרמלין 6 שעות והכריזו: "הפסקת אש מהלילה בחצות". ארדואן הדגיש: "שומרים לעצמנו את הזכות להגיב אם אסד יתקוף". באידליב, מעוז המורדים האחרון בסוריה, נהרגו בתוך חודש כמעט 60 חיילים טורקים

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז הערב (יום ה') בתום פגישתו במוסקבה עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי השניים סיכמו על הפסקת אש במחוז אידליב שבסוריה, וכי היא תיכנס לתוקף הלילה בחצות. "הצלחנו למצוא בסיס משותף", אמר פוטין בתום פגישה בת שש שעות.

 

עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה דיון על המצב ב סוריה (צילום: AFP)
פוטין הביע צער על מות החיילים הטורקים בסוריה. עם ארדואן בקרמלין(צילום: AFP)

ארדואן מצדו הדגיש בתום הפגישה כי אף שהושגה הסכמה על הפסקת אש, צבא טורקיה שומר לעצמו את הזכות להגיב על כל התקפה שיבצע צבא אסד. עוד אמר כי טורקיה אינה יכולה לשבת בחיבוק ידיים מול התקפותיו של אסד באידליב, וכי אין מנוס עוד מכך שמצב חדש ייקבע במחוז. לפי הודעת רוסיה וטורקיה, שתי המדינות סיכמו להקים מסדרון ביטחוני במרחק של שישה קילומטרים מצפון לכביש המהיר M4 ובמרחק של שישה קילומטרים מדרום לו.

 

אידליב הוא מעוזם האחרון של המורדים נגד משטר אסד בסוריה. בשבועות האחרונים נהרגו שם עשרות חיילים טורקים, המוצבים במחוז במסגרת מאמציה של אנקרה לסייע למורדים ולמנוע זרם חדש של מהגרים לשטחה. מוסקבה, לעומת זאת, תומכת בכוחות אסד, ויחסי המדינות התערערו בעקבות ההסלמה באידליב.

 

בפתח פגישתם בצהריים הביע הנשיא פוטין צער על מותם של החיילים הטורקים באידליב, בהם 34 חיילים במתקפה אחת לפני שבוע בדיוק. הוא אמר שסוריה לא ידעה על מיקומם של החיילים הטורקים כשתקפה, והוסיף שהוא מקווה שהשיחות עם ארדואן ימנעו מקרה דומה. אותה תקיפה, נזכיר, הובילה את טורקיה לפתוח במבצע צבאי נגד כוחות אסד ובמקביל לאפשר לזרם של מהגרים ופליטים לעשות את דרכם לאירופה – בניסיון ללחוץ על האיחוד האירופי לתמוך בפעולותיה בסוריה.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה דיון על המצב ב סוריה (צילום: AP)
(צילום: AP)

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה דיון על המצב ב סוריה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב קרמלין מוסקבה דיון על המצב ב סוריה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

במפגש היום בקרמלין הוסיף פוטין כי המצב באידליב הפך מתוח כל-כך עד ששני המנהיגים היו חייבים להיפגש ולדון בדרכים למציאת פתרון. ארדואן אמר לפוטין כי הוא מקווה שבפגישתם יתקבלו החלטות. הוא טען שיחסי המדינות משגשגים למרות המשבר, וציין שהיעד שלו הוא לחזק אותם עוד יותר.

 

ערב הפגישה אמר ארדואן כי הוא מקווה שתושג הפסקת אש במהירות. אנקרה דרשה שכוחות אסד, הנעזרים בחיפוי אווירי רוסי, יעצרו את המבצע נגד המורדים באידליב וייסוגו לקווים שנקבעו בהסכם מ-2018 שבו תיווכה רוסיה.

 

עוד בנושא:

באיחוד האירופי זועמים: "ארדואן סוחט אותנו"

בגלל אידליב: קטטת ענק בפרלמנט הטורקי

הילדה שצוחקת מפצצות ברחה מסוריה

 

טורקיה, כאמור, תומכת בארגוני מורדים מסוימים באידליב, אך כעת המטרה המרכזית שלה היא מניעת זרם חדש של מהגרים לשטחה. כבר כיום מארחת טורקיה יותר מ-3.5 מיליון פליטים סורים, אך מאז דצמבר אשתקד – אז התחדש המבצע של אסד לכיבוש אידליב – כמעט מיליון פליטים נוספים ברחו לכיוון הגבול עם טורקיה.

3082 ()
הלחימה נמשכה גם היום. כוחות טורקיים באידליב

כוחות צבא טורקיים טנק חוצים את הגבול מ טורקיה ל סוריה אידליב (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר לפני הפגישה כי שני המנהיגים ידונו בסיבות שגרמו למשבר וב"צעדים משותפים" לפתרונו. כך או כך מומחים העריכו שמוסקבה תדגיש לאנקרה כי לא תוכל לעמוד בדרכו של אסד לכבוש מחדש של אידליב, ובכך להשיג שליטה מלאה על שטחי ארצו, לראשונה מאז תחילת מלחמת האזרחים ב-2011.

 

הפסקת אש תצליח? "הצגה"

דיפלומטים במערב הטילו ספק ביעילותה של הפסקת אש ככל שתושג בשיחות במוסקבה. "ייתכן שיכריזו על הפסקת אש אחרי השיחות בין פוטין לארדואן, אבל זו תהיה רק הצגה", אמר בצהריים לסוכנות הידיעות AFP דיפלומט אחד מהמערב.

 

 

בקרמלין רואים את הפעילות הרוסית בסוריה כהישג חשוב ביותר עבור מדיניות החוץ של פוטין. רוסיה הקימה בסיסים צבאיים במדינה וביססה את עצמה כשחקן מרכזי במזרח התיכון. לצד איראן וחיזבאללה היא סייעה לאסד לצאת מנקודת שפל במלחמת האזרחים ולהחזיר לידיו את רוב שטחי ארצו. "ניצחון בסוריה הפך לעניין של יוקרה עבור רוסיה – ועבור פוטין באופן אישי", אמר יורי ברמין, מומחה למזרח התיכון מהמועצה הרוסית לעניינים בינלאומיים.

 

רוסיה וטורקיה אמנם תומכות בשני צדדים שונים בסוריה, אך משתדלות להימנע מעימות ישיר ביניהן. בימים האחרונים גברה המתיחות בין שתי המדינות, והן האשימו זו את זו באחריות למשבר באידליב. באנקרה טענו כי מוסקבה לא מיישמת את ההסכם שהושג ב-2018 בסוצ'י, שלפיו לא יהיו תקיפות על מעוז המורדים באידליב ושבמסגרתו הוקמו 12 עמדות תצפית טורקיות בשטח הסורי. מנגד, במוסקבה טענו כי טורקיה מפרה את ההסכם בכך שהיא תומכת ב"קבוצות חמושות לא-חוקיות". הרוסים טענו גם שכוחות טורקיים פועלים יחד עם "טרוריסטים", כאלו שמהווים יעד לגיטימי לתקיפה.

 

 

בעוד שני המנהיגים נפגשים במוסקבה, גם היום נמשכה הלחימה באידליב. שני חיילים טורקים נוספים נהרגו שם, אחרי שכבר כמעט 60 נהרגו מאז תחילת פברואר. לפי המרכז הסורי למעקב אחר זכויות אדם, בתקיפה של חיל האוויר הרוסי היום נהרגו 15 אזרחים שהתאספו מחוץ לעיר מערת מיסרין. במקביל, סוכנות הידיעות הרוסית RIA דיווחה כי המורדים שבו להפגיז את העיירה האסטרטגית סראקב ואת הכביש המהיר M5 שמחבר בין דמשק לחאלב. לפי הדיווח, המורדים ניסו בשעות הלילה לחדור לעיירה, אך הכוחות הסוריים הגיבו בתקיפות משלהם והמורדים נאלצו לסגת.

 

אלפי מהגרים בגבול יוון

מלבד המבצע הצבאי בשם "מגן האביב" שעליו הכריזה אנקרה בעקבות מות חייליה באידליב, כאמור נגד כוחות אסד, היא גם הודיעה על "פתיחת השערים" לאירופה – תוך הפרת ההסכם שהושג עם האיחוד האירופי ב-2016, הסכם שבמסגרתו היא מקבלת מיליארדי אירו תמורת מניעת מעבר פליטים ומהגרים משטחיה לאירופה.

 

 

פליטים מהגרים גבול טורקיה יוון (צילום: AP)
עימותים בגבול וחילופי האשמות בין אנקרה לאתונה(צילום: AP)

פליטים ב גבול יוון טורקיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

פליטים ב גבול יוון טורקיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

פליטים ב גבול יוון טורקיה (צילום: AP)
(צילום: AP)

עימותים בין מהגרים לכוחות יוון ב גבול עם טורקיה (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

בגבול טורקיה-יוון נרשמים בימים האחרונים עימותים בין כוחות יווניים לבין המהגרים שזורמים לשם כעת. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי גורמים בממשלת יוון כי 35 אלף מהגרים ופליטים נהדפו בגבול בשבוע האחרון. אנקרה האשימה את יוון בירי לעבר המהגרים, וטענה כי מהאש החיה נהרגו ארבעה בני אדם. אתונה מכחישה את הטענה הזו, ומאשימה מנגד את אנקרה בסיוע למהגרים לחצות את הגבול. שני הצדדים ירו גז מדמיע במעבר הגבול קסטניס אתמול.

 

היום הגיע למעבר הגבול אדרין שר הפנים הטורקי סולימאן סוילו, שהכריז שם כי טורקיה תפרוס 1,000 "שוטרים מיוחדים" באזור, על מנת למנוע ניסיון להדוף את המהגרים חזרה לשטחיה. סוילו אמר גם שטורקיה נערכת לעתור לבית הדין האירופי לזכויות אדם נגד יוון, בעקבות היחס שלה למהגרים. הוא האשים את אתונה בפציעת 164 מהם, וציין כי היא הדפה כמעט 5,000 חזרה לשטחי טורקיה.


פורסם לראשונה 05/03/2020 15:18

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
שיחות בקרמלין. פוטין וארדואן
צילום: AFP
מומלצים