הנחיות הבידוד המחמירות לחוזרים מחו"ל שהתקבלו אתמול (ב'), המורות על כל הישראלים ששבים מחו"ל להיכנס לבידוד ביתי, כמו גם על תיירים המגיעים ארצה, הציבו את חברות התעופה הישראליות בסיטואציה כמעט בלתי אפשרית.
חברת התעופה ארקיע הודיעה על ביטול מיידי של כל טיסותיה לחו"ל, ויזאייר הודיעה על הפסקת טיסותיה לארץ מ-12 במרץ עד ל-23 במרץ ובחברת ישראייר מתכוונים לבטל את כל הטיסות הבינלאומיות החל מ-14 במרץ ועד לסוף החודש. הטיסות הפנימיות מחיפה ומנתב"ג לנמל התעופה רמון שמוציאה החברה ימשיכו כרגיל, וכך גם הטיסות ללפלנד וטיסות מיוחדות שנחכרו, כגון טיסות סקידיל וטיסת ז'זוב.
2 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר
מטוס ישראייר
מטוס ישראייר
(צילום: דני שדה)
בישראייר אף ציינו כי בעקבות ההנחיות החדשות, החברה תפעל להחזיר את כל נוסעיה השוהים בחו"ל עד לסוף השבוע. בתוך כך, הודיעה היום החברה כי לקוחות שהזמינו חופשה בחו"ל ועליהם לשלם דמי ביטול מלאים, יכולים להמיר 90% מהסכום עבור חבילות טיסה לאילת ולעקבה.
"המשבר הזה מנוהל על ידנו כבר מראשית פברואר. אנחנו נמצאים בתוך אירוע מתגלגל שהולך ומחמיר, ואתמול בעצם הייתה החמרה נוספת באירוע הזה", אמר הבוקר אורי סירקיס, מנכ"ל "ישראייר", בראיון לאולפן ynet. "צריך לזכור שאנשים לא מפחדים לטוס - הם מפחדים מהבידוד, ומכיוון שכך הם לא יוצאים".
אינפו אינפוגרפיקה אל על ישראייר ארקיע מטוסים טיסה קורונה
למה החלטתם לבטל את הטיסות רק מהשבוע הבא ולא מעכשיו? "בתור חברה שמתמחה בהטסה של ישראלים לחופשות קצרות בחו"ל, אין סיבה שבן אדם ירצה לטוס היום לסוצ'י או מחר לבאטומי לשלושה ימים - ולחזור ולהישאר 14 יום בבית, אלא אם כן הוא ממש לא רוצה ללכת לעבודה.
"מתוך הנחת העבודה הזו, קיבלנו החלטה שב-13 במרץ תצא הטיסה האחרונה שלנו מהארץ, בה נחזיר את הלקוחות שלנו השוהים בחו"ל ואנחנו נצא להפסקה של שבועיים או יותר, ואנחנו מקווים שבסיומה הדברים יתבהרו".
2 צפייה בגלריה
נתב"ג
נתב"ג
ריק מנוסעים: נתב"ג
(צילום: רויטרס)
אילו השפעות יהיו להחלטה הזאת על עובדי "ישראייר"? "החברה ביצעה תהליך התייעלות מסיבי שהסתיים בינואר השנה, במסגרתו היא נפרדה מכמעט 20% מהעובדים שלה. כעת נראה כי היא תיאלץ לפטר עוד חמישה אחוז מהעובדים, וכמובן אם האירוע יימשך - אז להוציא חלק מהם לחופשה ללא תשלום".
"הייתי ב'ישראייר' ב'צוק איתן' וניהלתי משברים קודמים, אבל כאן יש שני דברים מהותיים - לעומת 'צוק איתן' בו כל המדינה הייתה בחזית, באירוע הזה ענף התעופה הישראלי הוא החזית והיא גם הנפגעת הראשונה. הנקודה השנייה היא שענף התעופה מתאפיין בעונתיות חדה, והרבעונים החזקים שלו הם הרבעונים השניים והשלישיים בשנה. למעשה, מה שקורה כרגע זה שרבעון אחד נפגע, רבעון שתיים נראה שנפגע אנושות, ובגלל שאנחנו אופטימיים - אנחנו מאמינים שהקיץ יהיה נורמלי".
קורונה בישראל
אז האם ללא עזרה כלכלית מצד המדינה, החברה תוכל לצלוח את המשבר הזה? לדברי המנכ"ל, "בניגוד ל'צוק איתן' שהתרחש בחודש אוגוסט, לקראת סופה של עונת התיירות שהמכירות אליו מתקיימות בחודשים מאי-יוני, המשבר הזה תופס אותנו בשיא השפל התזרימי, כשאנחנו סובלים מתזרים מזומנים חלש יחסית בהשוואה לקיץ".
סירקיס אף הוסיף ואמר כי "'ישראייר' נערכה ליום סגריר, ושמרה סכומי כסף שיאפשרו המשך פעילות גם במצב כזה של בין חודשיים לחודשיים וחצי לכל היותר. אם המדינה מעוניינת לשמר את ענף התעופה הישראלי, היא תהיה חייבת לפתוח קרן סיוע של תזרימי מזומנים. אנחנו לא מבקשים מתנות, רק עזרה שתסייע לנו לצלוח את התקופה הקשה הזאת".
שורה תחתונה - אתה אומר שהמדינה צריכה לעזור לכם? "בשורה תחתונה אני אומר שאם המדינה לא תעזור לנו - הגרעון של המדינה יגדל, המשק עלול להיקלע למיתון והשפעות הרוחב של האירוע הזה יהיו הרבה יותר גדולות ממה שאנשים מסוגלים לדמיין לעצמם".