שתף קטע נבחר

צילום: EPA

דני פרידמן: "כולם בבתים, כל המסעדות סגורות. המצב באיטליה הזוי"

הרחובות השוממים, הספורטאים שנמלטו, והטלפונים המודאגים מהבית. דני פרידמן, אלוף ישראל בחתירה, עשה הכל כדי להגשים את החלום להגיע לאולימפיאדה - ואז פרצה מגפת הקורונה ותפסה אותו מתאמן במלוא המרץ בצפון איטליה | ראיון

לדני פרידמן, אלוף ישראל בחתירה, יש חלום עליו הוא לא מוותר - להפוך לחותר הראשון שמייצג את ישראל באולימפיאדה. לפני ארבע שנים הוא פיספס את הקריטריון לריו ב־4 שניות ועכשיו, בגיל 32, הוא עושה הכל כדי שהמסע ייגמר עם הכרטיס המיוחל לטוקיו. כשהוא יצא לפני חודש למחנה האימונים באגמי גביראטה בצפון איטליה הוא לא תיאר לעצמו שכעבור זמן קצר הוא ייקלע לסיטואציה שכוללת מגפה מסתורית שמבהילה את כל העולם ובידוד כפוי, כשהוא עצמו תקוע במדינה שבה הקורונה גובה קורבנות בהיקפים מדאיגים.

 

משבר הקורונה:

 

כרגע נמצא פרידמן בצפון איטליה, כשלצידו המאמן המקומי ג'ובאני קלברזה, אלוף עולם ומדליסט אולימפי בעצמו, ומנסה להתאמן עד כמה שהוא יכול. "אנשים שמתקשרים לא מפסיקים לשאול אותי מה שלומי. בינתיים הכל טוב", מספר החותר בראיון מיוחד ל"ידיעות אחרונות". "אתמול הודיעו על ביטול תחרויות גביע העולם שהיו אמורות להיות בווארזה", אומר פרידמן, "אני ממתין לראות מה יהיה איתי ומה יעלה בגורל תחרויות הקריטריון שתוכננו לאפריל. האיגוד העולמי צריך להחליט אם יקיימו אותן ביעד אחר. בינתיים אני נשאר פה".

 

שער ()
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות

 

אתה יכול לתאר את המצב סביבך? יש פאניקה ברחובות?

"אנשים כמעט לא מסתובבים יותר ברחובות. מאז שלשום נהיה כאן ממש גרוע, בעיקר לאחר שהכריזו על סגר. כל המסעדות סגורות, ממש קשה למצוא איזו חנות פתוחה. אחרי שש בערב אין איש ברחוב. נהיה על הפנים. אם אתה רוצה להיכנס לסופרמרקט, יש הגבלה ומכניסים בכל פעם חמישה אנשים בלבד, ומי שנמצא בחוץ צריך להמתין במרחק של שני מטרים מאלה שלידו. זה ממש הזוי לראות את זה".

 

אפשר להבין אותם, לא?

"זה לא סתם, אבל איפה שאנחנו נמצאים כרגע אין הרבה חולים. מצאו עוד 30 שנדבקו. יש יותר חולים בצפון לומברדיה, שם גם התחילו המקרים הראשונים של הקורונה באיטליה".

 

על פי הנתונים הרשמיים (שמשתנים מדי שעה), נכון לאתמול יש באיטליה 10,149 נדבקים ו־631 מתים (168 רק ביממה האחרונה), אך רוב המקרים נרשמו במחוז לומברדיה שבצפון־-ערב איטליה, ואילו פרידמן ממוקם באזור מחוז וארזה, שם מדברים על 44 נדבקים. ועדיין 60 מיליון תושבי איטליה נמצאים בבידוד וכמעט שלא יוצאים מבתיהם.

 

מה מראים בטלוויזיה?

"אני לא מסתכל, כי אני מתאמן פעמיים ביום. אבל לא צריך לפתוח טלוויזיה כדי לדעת מה קורה. כולם בבתים, אף אחד לא מבלה, ויש הוראה של הממשלה להסתגר בבתים ולהימנע מנסיעות, אז הכל נראה ריק ושומם, ובערב כשאני חוזר מאימון זה נראה כמו עיר רפאים. גם אני ישר נכנס הביתה ולא מסתובב. גם מועדון החתירה סגור ורק אני יכול להתאמן כאן. בימים האחרונים התחילה קצת פאניקה ואנשים אוגרים מצרכים בכמויות".

 

דני פרידמן (צילום: פרטי)
"אף אחד לא מבלה". פרידמן באימון(צילום: פרטי)

 

"יש פחד"

איך אתה שומר על עצמך?

"אני מנסה לשמור על היגיינה ומעביר את רוב הזמן באימונים. אני לא מסתובב עם מסכה באופן קבוע, רק אם יוצא לי ללכת לאיזו חנות, אבל אני משתדל לא להסתובב".

 

יש תחושה של פחד?

"כן, יש פחד. מתחילה להיות לי תחושה לא טובה. היו איתי במחנה האימונים מאה ספורטאים משש נבחרות, ואיך שהתחיל הבלגן של הקורונה רק אנחנו והפינים נשארנו, ועכשיו גם הם עזבו. בגלל שהמאמן שלי מאיטליה, אני נשארתי ופשוט יוצא לי להתאמן לבד".

 

אז למה אתה בעצם לא חוזר לארץ?

"החלום שלי זה להגיע לאולימפיאדה. אני פעם שנייה מנסה להגיע לשם ואעשה הכל בשביל זה. יש לי מאמן מקומי והוא אחד הטובים בעולם. אני כבר שנים רבות מתאמן כאן, וגם תחרות הקריטריון צריכה להיות כאן. ברגע שאני אעלה על טיסה לישראל, אצטרך להיות 14 יום בבידוד בלי להתאמן ובלי אפשרות להתחרות, מה שיכול להרוס את כל מה שעבדתי עליו בארבע השנים האחרונות. לכן, בהתייעצות עם האיגוד, הוועד האולימפי והיחידה לספורט הישגי, העדפנו שאשאר כאן".

 

דני פרידמן (צילום: פרטי)
"יש תחושה של פחד"(צילום: פרטי)

 

מתגעגע לישראל, למשפחה?

"ברור שכן. אני גם מאורס, אבל כל עוד סימנתי את המטרה, אין דרך חזרה. זה לא פשוט, אבל צריך להישאר מרוכז. אולי זאת ההזדמנות האחרונה שלי להגיע לאולימפיאדה. כבר חמש שנים אני מתאמן באזור הזה, וזה המקום האידיאלי עבורי. אני אופטימי שאני הולך לעשות את הקריטריון. במידה שיעבירו למקום אחר, זה יהיה קצת באסה, אבל כספורטאי צריך לדעת להתמודד עם הכל".

 

"כל הזמן מודד חום"

עשית בדיקת קורונה?

"לא עשיתי, אבל אצלי הכל בסדר. לא משתעל ובודק כמובן כל הזמן חום. צריך להבין שעכשיו זה גם מאוד קשה עד בלתי אפשרי להגיע לרופא. הכל מפוצץ ומלא. אני נשאר אופטימי וקצת מוריד מהאינטנסיביות באימונים, כדי לא להעלות את הדופק ולנצל את המערכת החיסונית יותר מדי, כדי לא להיות חולה".

 

ואם אחרי הכל יבטלו את האולימפיאדה?

"כל עוד האולימפיאדה מתוכננת כרגיל, צריך להמשיך להתאמן ולהישאר בפוקוס. להפסיק עכשיו פתאום להתאמן זה התרחיש הכי לא בריא שיש. מה, לזרוק עכשיו את כל ההכנה שעשיתי? האידיאלי מבחינתי זה שתחרויות הקריטריון יהיו כאן באיטליה, במגרש הביתי שלי. אני מכיר כאן הכל. אני עדיין מאמין שתהיה אולימפיאדה".

 

יו"ר איגוד החתירה, אילן בוכריס, התייחס למצבו של פרידמן: "הוא לא תקוע, הוא מתאמן באיטליה. אף אחד עוד לא יודע מה יהיה עד אפריל־מאי, אז אנחנו בינתיים מחכים והוא ממשיך בהכנות. להחזיר אותו לישראל זאת לא הבעיה, אלא מה יקרה כשיחזור. שבועיים הוא לא יתאמן, יהיה בבידוד בבית ולא ישמור על כושר. כרגע אין לנו מה למהר. יותר זול לי להחזיק אותו שם מאשר להחזיק אותו פה. בכל מקרה, אנחנו מעודכנים. שמענו שיש שם הסגר, אנחנו בקשר עם דני והוא מתאמן כל הזמן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים