שתף קטע נבחר
צילום: EPA

פריצת דרך: בדיקת קורונה מהירה - התשובה תוך 15 דקות

חברת ביומדיקס מפרסמת כי הצליחה לפתח בדיקה מהירה לאבחון הדבקה בנגיף הקורונה, באמצעות בדיקת דם, כשהתשובה מתקבלת תוך רבע שעה. לדברי החברה, התשובות מדויקות בדומה לתשובות המעבדות המוסמכות. סין, דרום קוריאה יפן ומדינות באירופה כבר החלו להשתמש בבדיקה

הבדיקה שיכולה לסייע למגר את מגפת הקורונה: חברת ביומדיקס האמריקנית מפרסמת כי סיימה בהצלחה לפתח ערכה מהירה לאבחון קורונה, כשהתשובה מתקבלת בתוך דקות ספורות.

 

לדברי החברה מדינות רבות כבר החלו להשתמש בבדיקה שאמינותה דומה לבדיקות המעבדה המוכרות. בשלב הזה הבדיקה לא עברה את אישור ה-FDA האמריקני, שהוא תנאי לאישור שימוש הבדיקה בישראל.

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

הבדיקה היא מסוג "סרולוגיה", כלומר בודקת נוכחות של נוגדנים שנוצרו בגוף, בתגובה לחדירת נגיף הקורונה. הנוגדנים הם ה"חיילים" של מערכת החיסון, שנצמדים לנגיף הקורונה, ומאותתים למערכת החיסון ובעיקר לתאי הדם הלבנים, לשעוט לעבר הנגיפים ולחסל אותם, לפני שהם מתחילים לפלוש לתאים נוספים ולהתרבות.

 

  ( )

כך מתבצעת הבדיקה

כמות קטנה של דם נשאבת מהווריד וכמה טיפות ממנה מטופטפות אל המתקן. בתוך כרבע שעה מתקבלת התשובה: אם לא מדובר בהדבקה, יופיע פס בודד שיעיד על תוצאה "שלילית לקורונה". שני פסים מרוחקים, מעידים על הופעת נוגדן קורונה מסוג IgM המסמל הדבקה עכשווית בנגיף.

 

שני פסים עליונים מקורבים, מעידים על תוצאת IgG חיובי, פירושו של דבר שקיימים בגוף נוגדנים המעידים על הדבקה ישנה, של מספר שבועות אחורה, אך אין המדובר בהדבקה פעילה. כאשר מופיעים שלושה פסים, מדובר על "חיובי חזק", כלומר הדבקת עבר שעדיין פעילה, או הדבקה חוזרת בנגיף הקורונה.

 

לדברי החברה, הבדיקה כבר מתבצעת באופן שגרתי בסין, יפן, דרום קוריאה, איטליה ומדינות נוספות באירופה. עם זאת, היא עדיין לא עברה את אישור מינהל המזון והתרופות האמריקני, ה-FDA, הידוע כארגון המחמיר בעולם באישורי תרופות וטכנולוגיה. לפיכך, כאמור, היא לא צפויה להיות מאושרת בינתיים בישראל, שכן משרד הבריאות הישראלי נוהג לאשר רק לאחר אישור ה-FDA.

 

  ( )
ערכת הבדיקה. תשובה תוך 15 דקות בלבד

 

מוקדם יותר פרסמנו כי חברת "רוש" קיבלה את אישור ה-FDA לבדיקת קורונה במכשיר החדש המסוגל לבצע 4,128 בדיקות ביממה. המכשיר כבר קיים במדינות אירופה אחדות, לאחר שאושר גם ברשות התרופות האירופאית.

 

לדברי החברה, מהירות המכשיר מגיעה לפי 10 ממכשירים קיימים. המכשיר בודק בשיטת PCR את המטען הגנטי של הנגיפים בבדיקה, משווה אותם למטען הגנטי של הקורונה וקובע האם אכן מדובר בהדבקה. באופן תאורטי, 10 מכשירים כאלה, יוכלו לבצע יותר ממיליון דגימות בחודש.

 

בישראל, היקף הבדיקות נותר מצומצם: הבדיקות מתבצעות כיום בארבע מעבדות בלבד, הקורסות תחת העומס, ומספר הבדיקות היומי מגיע לכ-500 בלבד. במשרד הבריאות הודיעו כי בכוונתם להגיע בשבוע הבא ליעד של כאלפיים דגימות ביום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
התפרצות הקורונה
צילום: רויטרס
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים