שתף קטע נבחר

צילום: EPA

סגר בספרד וצרפת, טראמפ עבר בדיקת קורונה

הנגיף משתולל באזור מדריד, מספר הנדבקים בספרד עלה ל-5,753 ומספר המתים ל-136. רה"מ סנצ'ס הכריז על סגר כמו באיטליה: "תישארו בבית". צרפת סוגרת את המסעדות ובתי הקפה: "צאו רק כדי לקנות מצרכים ולחלץ מעט עצמות". נשיא ארה"ב: "עברתי בדיקת קורונה, עדיין אין תוצאות. אין לי חום"

ממשלת ספרד הכריזה הערב (שבת) כצפוי על מצב חירום ועל סגר כלל-ארצי כמו זה שהכריזה איטליה, בניסיון לעצור את התפשטות נגיף הקורונה. ראש הממשלה פדרו סנצ'ס הודיע על הגבלות תנועה חמורות. שעה קלה לפני כן הודיעה על צעדים חריפים חדשים גם צרפת, שסוגרת את כל בתי הקפה, המסעדות ובתי העסק הנחשבים לא-חיוניים ומורה לתושבים להישאר בבתים.

 

נגיף הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

  • למה כל כך הרבה מתים באיטליה?
  • רומנים אסורים, כתות סודיות: הקורונה חושפת סודות
  • הפוליטיקה המזרח-תיכונית של הקורונה

     

    ספרד נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
    יוצאים מהקניות הבוקר במדריד. בדרך לסגר(צילום: רויטרס)

    ספרד נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
    סופרמרקט בבילבאו, היום(צילום: רויטרס)

    הסגר הספרדי ייכנס לתוקף ביום שני בשמונה בבוקר לפי השעון המקומי. לספרדים יוּתר לצאת מהבית רק כדי לקנות מזון, לגשת לבית המרקחת ולבית החולים או לצאת לעבודה – וגם זה כמובן רק אם הם עובדים במקום הנחשב חיוני בעת הזו. שירותי התחבורה הציבורית – מטוסים, רכבות, אוטובוסים ומעבורות – יופחתו לפחות בחצי. לכל כלי תחבורה מבין הכלים האלה יותר להסיע רק שליש מהנוסעים שמותר לו להסיע בימים כתיקונם.


    ביממה האחרונה אובחנו בספרד יותר מ-1,500 נדבקים חדשים, כלומר עלייה של שליש מאז אתמול, ומספר הנדבקים הכללי הגיע ל-5,753 – מחציתם בבירה מדריד. מספר המתים עלה מ-120 ל-193. ראש הממשלה סנצ'ס הזהיר אתמול כי בימים הקרובים עלול מספר הנדבקים להגיע ל-10,000.

     

    במהלך השבוע הסתמנה ספרד כמוקד ההתפרצות הגדול ביותר באירופה אחרי איטליה, והתפשטות הנגיף בה נעשית מדאיגה יותר ויותר. באיטליה יש נכון לאמש יותר מ-17,600 נדבקים ו-1,266 מתים.

    ספרד נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
    סוגרים את החנות במדריד, היום(צילום: רויטרס)
     

    ספרד נגיף קורונה (צילום: gettyimages)
    תנועה דלילה ברחובות. ברצלונה, הבוקר(צילום: gettyimages)
     

    כבר הבוקר התעוררו תושבי מדריד וצפון-מזרח קטלוניה למציאות שבה בתי הקפה, המסעדות וכל בתי העסק האחרים הנחשבים לבלתי-חיוניים סגורים לגמרי, כפי שהורו הרשויות אתמול. רחובות מדריד וברצלונה היו היום שקטים באופן יוצא דופן. קונים מודאגים הגיעו למרכולים בשעת בוקר מוקדמת למרות קריאות ההרגעה שהשמיעו הרשויות ובעלי המרכולים.

     

    תושבים יצאו לרוץ: מדריד סוגרת פארקים

    אף שרבים מהתושבים נשמעו להוראת השלטונות, יש גם מי שאינם מבינים כנראה את חומרת המצב. עיריית מדריד נאלצה הבוקר לסגור פארקים, אחרי שתושבים רבים המשיכו להגיע אליהם כדי לרוץ, לרבוץ ולבלות. בכמה אזורים בדרום ספרד חסמו הרשויות את הגישה לחופים, בניסיון למנוע את ההגעה לשם מתושבים שביקשו לנצל את סגירת בתי הספר ומקומות העבודה השבוע כדי לצאת לבלות.

    ספרד נגיף קורונה (צילום: AP)
    במרכול בברצלונה(צילום: AP)

    ספרד נגיף קורונה (צילום: gettyimgaes)
    תיירים מחכים לאוטובוס לנמל התעופה, היום בברצלונה(צילום: gettyimgaes)

    ספרד נגיף קורונה בית ספר מדריד (צילום: EPA)
    כיסאות הפוכים בבית ספרד במדריד. כולם הביתה(צילום: EPA)

    ברחובות מדריד הציבו הרשויות שלטים שבהם נכתב: "הצעד הנכון ביותר כדי למנוע את התפשטות הנגיף הוא להישאר בבית". העלייה במספר הנדבקים באזור מדריד דרמטית כל כך, עד שרשויות הבריאות שם הפסיקו לערוך בדיקות קורונה למי שיש להם תסמינים קלים בלבד.

     

    כיוון שספרד החליטה להכריז על מצב חירום, הממשלה המרכזית שלה תוכל להגביל את חופש התנועה, להחרים סחורות ולהשתלט על תעשיות, על מפעלים וגם על בתי חולים פרטיים. זו הפעם השנייה בלבד שממשלת ספרד נוקטת צעד כזה מאז חזרתה של המדינה לדמוקרטיה בשנות ה-70.

     

    ממשלת השמאל של פדרו סנצ'ס ספגה בימים האחרונים ביקורת מהאופוזיציה על ניהול המשבר. בתחילת התפשטותו של הנגיף נקטה הממשלה צעדים מעטים בלבד, ורק לפני שבוע עוד אפשרה לקיים את צעדות יום האישה הבינלאומי. מנהיג "מפלגת העם" השמרנית שבאופוזיציה, פבלו קסאדו, האשים את ממשלתו של סנצ'ס ברשלנות חמורה. הממשלה והרשויות המקומיות טוענות כי פעלו כשורה, ומדגישות כי נקטו צעדים חמורים ברגע שמספר הנדבקים החל לעלות ביום שני השבוע.

    ספרד אוניברסיטה מדריד (צילום: EPA)
    באוניברסיטה במדריד, השבוע(צילום: EPA)

    אנשי הצלב האדום במדריד (צילום: EPA)
    אנשי הצלב האדום במדריד. לא כולם ייבדקו(צילום: EPA)

    הערב הודיעה גם צרפת על צעדים חריפים בהרבה משנקטה עד כה. ראש הממשלה אדוארד פיליפ הכריז כי ארצו תסגור החל מהלילה בחצות את רוב החנויות, המסעדות ומקומות הבילוי. מהסגר הזה יוחרגו, כמו במדינות אחרות, בתי עסק חיוניים כגון חנויות מזון, בתי מרקחת ותחנות דלק.

     

    התחבורה הציבורית בצרפת תמשיך לפעול, אבל ראש הממשלה קרא לאזרחים להפחית את השימוש בה ובמקום זאת להישאר בבית – ולצאת רק כדי לקנות מצרכים, לחלץ מעט עצמות או להצביע בבחירות לרשויות המקומיות. הערב עלה מספר המתים מהנגיף בצרפת ל-91, מ-79 אתמול, ומספר הנדבקים עלה מ-3,661 ל-4,499.

     

    טראמפ הגן על לחיצות הידיים

    בעוד בסין, מקום מוצאו של הנגיף, הולך ופוחת בשבועות האחרונים מספר הנדבקים והמתים החדשים, הווירוס ממשיך לצבור תאוצה באירופה, במזרח התיכון ובצפון אמריקה. סין עצמה מתירה עוד ועוד מגבלות תנועה שהטילה על תושביה מאז ינואר, ואילו בשאר העולם ממשיכים להטיל מגבלות חדשות.

     

    נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שהשבוע עלו בתקשורת העולמית תהיות בנוגע לבריאותו אחרי שהתברר כי נפגש עם אדם שנדבק בנגיף, דוברו של נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, מסר הערב הצהרה שבה הודיע כי בלילה נערכה לו בדיקה לנגיף – אולם טרם התקבלו תוצאותיה והוא אינו יודע מתי הן יגיעו.

    הנשיא טראמפ לוחץ ידיים (צילום: מתוך טוויטר)
    טראמפ נוגע יותר מדי, אמש(צילום: מתוך טוויטר)

    הנשיא טראמפ לוחץ ידיים (צילום: מתוך טוויטר)
    (צילום: מתוך טוויטר)

    טראמפ ציין כי אין לו שום תסמינים וכי תוצאות בדיקת חום שנערכה לו היו רגילות לגמרי. בדבריו הערב הגן טראמפ על החלטתו ללחוץ את ידיהם של כמה ממשתתפי מסיבת העיתונאים בבית הלבן שבה הכריז אמש על מצב חירום בארה"ב. בארה"ב עמד הערב מספר הנדבקים הרשמי בנגיף על יותר מ-2,200. מספר המתים הרשמי הוא 50.

     

    טראמפ הוסיף כי הוא שוקל להגביל את טיסות הפנים בתחומי ארה"ב ולהרחיב את האיסור על הגעת נוסעים בטיסות מאירופה כך שיכלול גם נוסעים מבריטניה. גורמים בממשל ובענף התעופה אמרו הערב כי החלטה על הרחבת האיסור גם לבריטניה כבר התקבלה למעשה. עוד החלטה שהתקבלה היא שמעתה כל אדם שבא במגע קרוב עם טראמפ ועם סגנו מייק פנס יעבור בדיקת חום.

     



    עיניים רבות נשואות כעת לבריטניה, שם צפוי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להכריז – אולי באיחור – על צעדים נוספים במאבק בנגיף. באנגליה דווח היום על עוד עשרה מתים מהקורונה, וכולם משתייכים לקבוצות שבסיכון. התגברות של ההתפשטות נרשמת גם בהולנד, שם עלה היום מספר הנדבקים ב-155 והגיע ל-959. דווח על שני מקרי מוות חדשים.

     

    ברחבי העולם כולו נדבקו עד כה בנגיף יותר מ-145,000 איש, ויותר מ-5,400 מתו ממנו.



  • פורסם לראשונה 14/03/2020 16:32

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: רויטרס
    קניות במדריד, היום
    צילום: רויטרס
    מומלצים