שתף קטע נבחר

צילום: EPA

המודל הבריטי: אין סגר "כדי לא להתיש"

בעוד איטליה וספרד נכנסות להסגר, ועוד מדינות באירופה משביתות בתי ספר ושולחות את העובדים הביתה, בריטניה נמנעה עד כה מצעדים חריפים. הרעיון: בידוד בשלב מוקדם מדי לא ישאיר לאוכלוסייה כוח כשההתפרצות תגיע לשיא. בבריטניה שוקלים: לתת לציבור להידבק ולפתח "חסינות עדר"

גורמים בממשלת בריטניה אמרו היום (שבת) כי ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, שספג בימים האחרונים ביקורת על החלטתו שלא לנקוט לעת עתה צעדים חריפים במאבק בנגיף הקורונה, נערך לבחון מחדש את הגישה הזו – ולאסור את קיומן של התקהלויות גדולות. לפי הדיווחים, הפרלמנט יעביר חקיקה בנושא בימים הקרובים, והאיסור ייכנס לתוקף מסוף השבוע הבא. הוא עשוי להביא לביטול אירועי ענק כמו טורניר הטניס של ווימבלדון ופסטיבל גלסטונברי.

 

נגיף הקורונה – סיקור נרחב ב-ynet:

  • למה כל כך הרבה מתים באיטליה?
  • רומנים אסורים, כתות סודיות: הקורונה חושפת סודות
  • הפוליטיקה המזרח-תיכונית של הקורונה

     

    בוריס ג'ונסון נאום נגיף קורונה ראש ממשלת בריטניה (צילום: gettyimages)
    רה"מ ג'ונסון. אמר שיפעל כשגורמי הבריאות ינחו(צילום: gettyimages)

    בשעה שעוד ועוד מדינות באירופה נוקטות צעדים חריפים במסגרת המאבק בנגיף – כגון סגירה של בתי ספר, איסור לקיים התקהלויות של יותר מכמה עשרות אנשים, ובמקרה של איטליה וספרד גם סגר כללי – ממשלת בריטניה נקטה בימים האחרונים גישה שונה והמשיכה להימנע ממהלכים דרסטיים שישתקו את החברה והכלכלה. תוכנית הפעולה שלה הייתה לעכב את שיא ההתפרצות בתחומי הממלכה עד לשלב שבו מזג האוויר יהיה חם יותר, בקיץ, כשבתי החולים עמוסים פחות, וכך תוקל המשימה שאיתה ייאלצו שירותי הבריאות להתמודד.

    רעיון מרכזי בתוכנית של הממשלה הבריטית הוא רעיון "חסינות העדר": מתוך הבנה שאי אפשר יהיה למגר את הנגיף בקרוב, בבריטניה שוקלים לאפשר לרוב האוכלוסייה להידבק בווירוס הקורונה, וכך לפתח חסינות לו לקראת התפרצויות נוספות שלו שצפויות בעתיד. במסגרת התוכנית הזו, הכוונה היא להשקיע מאמץ מיוחד בהגנה על האוכלוסיות הפגיעות ביותר לנגיף, כגון קשישים ובעלי מחלות רקע, אבל להשאיר לגופם של שאר הבריטים, הצעירים יותר והבריאים, לנצח את הנגיף בעצמו. 

     

    לפי שעה, ההמלצה הרשמית בבריטניה לכל מי שמפתח תסמינים היא להיכנס לבידוד בן שבוע. גורמי הרפואה המייעצים לממשלה כיצד להתנהל מול הנגיף טענו בימים האחרונים כי נקיטת צעדים חריפים בשלב מוקדם מדי עלולה להניב רק תועלת מעטה – ולהתיש את האוכלוסייה בשלב בטרם עת, לפני שהמשבר יגיע לשיאו וידרוש ממנה אורך רוח יוצא דופן.

      (צילום: EPA)
    עם מסכות בלונדון. הערכה: עד 10,000 כבר נדבקו(צילום: EPA)

    ספרד נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
    קניות היום במדריד. ספרד הולכת לסגר כללי(צילום: רויטרס)

    לדברי המדענים המייעצים לממשלה, הכנסה של האוכלוסייה לבידוד מוקדם מדי תמאיס אותו עליהם, מה גם שלהישארות ממושכת בבית יש השלכות שליליות משלה, כגון תחושת בדידות, הגוררת סיכונים בעצמה.

     

    גורמי הרפואה האלה טוענים כי לפי שעה לא הגיוני למשל לסגור את בתי הספר בבריטניה, משום שפירוש הדבר שהם יישארו סגורים למשך 16-13 שבועות, והנזק יהיה כפול: ילדים רבים יתקשו להשלים עם בידוד חברתי ארוך כל כך, והוריהם לא יוכלו לצאת לעבודה. בידוד ארוך בבית עלול להיות קשה במיוחד לקשישים, ולכן המלצת המדענים הייתה להשתדל להביא לכך שהוא יתרחש רק בשיא ההתפרצות.

    ספרד נגיף קורונה (צילום: רויטרס)
    סגירת חנויות בבירה הספרדית. נשארים בבית(צילום: רויטרס)

    סופר ריק במדריד (צילום: AFP)
    מדפים ריקים במרכול במדריד, שלשום(צילום: AFP)

    "אנחנו צריכים לדחות את השלב הזה ככל האפשר, כדי שאנשים יוכלו לשמור על כוחם ועל המסירות שלהם למטרה", טען כריס וויטי, קצין הרפואה הראשי של אנגליה. "מה שצריך לעשות הוא להגן על אנשים בשלב המדבק ביותר של ההתפרצות", הוסיף פטריק ולאנס, המדען הראשי המייעץ לממשלת בריטניה.

     

    בשל כל אלה, הגישה של ממשלת בריטניה עד כה הייתה להימנע מצעדים דרסטיים עד ששיעור ההדבקה יגדל משמעותית, וגורמי הבריאות המייעצים לה מעריכים כי הממלכה נמצאת במרחק של כמה שבועות משם.

     

    יצוין כי אף שהממשלה נמנעה עד כה מהכרזה על צעדים חמורים, גורמים שונים כבר נקטו צעדי מנע משלהם. אירועים רבים, בהם משחקי הליגה האנגלית בכדורגל, מרתון לונדון והבחירות לרשויות המקומיות שנועדו לחודש מאי, כבר נדחו. גם המלכה אליזבת ובנה הנסיך צ'רלס ביטלו נסיעות ואירועים שתוכננו להם לשבוע הקרוב.

    חיטוי נגד קורונה במילאנו (צילום: AP)
    חיטוי בכיכר במילאנו, שנכנסה לסגר(צילום: AP)
    מילאנו איטליה  (צילום: gettyimages)
    איטליה לא יוצאת לרחוב. רחוב ריק במילאנו(צילום: gettyimages)

    היום בצהריים דווח על עוד עשרה מתים באנגליה, ובכך הוכפל מספר המתים בבריטניה כולה, והוא עומד כעת על 20. מלבדם זוהו 798 נדבקים, אבל גורמי בריאות בממלכה מעריכים שמספר הנדבקים האמיתי עומד כבר עתה על בין 5,000 ל-10,000.

     

    ביממה האחרונה גבר הלחץ על ראש הממשלה ג'ונסון ללכת בעקבות מנהיגיהן של מדינות אחרות ולאסור התקהלויות גדולות, אולם עד היום הוא השיב כי ממשלתו תעשה כן רק כשגורמי הבריאות ימליצו לה ללכת בדרך זו.


  •  

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: gettyimages
    רה"מ ג'ונסון. אולי שינוי כיוון
    צילום: gettyimages
    מומלצים