שתף קטע נבחר

חופים הרוסים, מלונות סגורים וטיילת ריקה: המשבר של אילת

הסופה בסוף השבוע הותירה נזקים כבדים, ויחד עם הקורונה, התיירות באילת כמעט חוסלה. 20 מלונות נסגרו, החנויות והמסעדות סגרו את הדלתות והטיילת המפורסמת נותרה שוממה. יואל, העובד בענף התיירות: "העיר ריקה, אין תיירים בכלל". בעל חברת הפקות: "קיבלנו מכה קשה וכואבת, לא זוכר מצב כזה בעיר"

העיר אילת נמצאת במשבר עמוק שלא ראתה כבר הרבה מאוד זמן. הסופה הקשה שהייתה בסוף השבוע גרמה לנזקים רבים לעיר שנמצאת במצב קשה מאז סגירת שדה דב, אבל וירוס הקורונה חיסל סופית את התיירות באילת והפך אותה לעיר רפאים. צפו בטיילת הריקה ובאנשי התיירות.

 

 

בתי מלון, מסעדות ומקומות בילוי בעיר נסגרו, תיירות החוץ נעצרה, אלפי עובדים יצאו לחופשה ללא תשלום או פוטרו, והמצב בעיר התיירות של ישראל קשה מאוד, מצב שלא מכירים בעיר הנופש הדרומית.

 

בתקופה הזו של השנה אילת בדרך כלל תוססת ומלאת חיים, אבל כשמגיעים לסיור בטיילת המפורסמת של העיר הכל שומם וסגור. לאורך המסלול שמלא בדרך כלל באלפי נופשים קשה למצוא תיירים או ישראלים שבאו לעיר לנפוש וליהנות. למרות מזג האוויר המעולה, אפילו החופים ריקים מאדם.

אילת (צילום: מאיר אוחיון )
הטיילת המפורסמת באילת ריקה(צילום: מאיר אוחיון )

אילת (צילום: מאיר אוחיון )
החנייה של הקניון כמעט ללא רכבים. "בחיים לא ראיתי משהו כזה - העיר ריקה"(צילום: מאיר אוחיון )
"אני פה 25 שנה, כל הזמן נמצא בטיילת, אבל בחיים לא ראיתי משהו כזה – העיר שלנו ריקה", אמר יואל וליד, איש תיירות מקומי. "זו הפעם הראשונה שאני רואה דבר כזה, אין תיירים בכלל, הכל ריק. כל בתי המלון שלנו סגורים, גם המסעדות והחנויות. זה ממש קשה".

 

אילת נחשבה תמיד לעיר מפלט, גם בתקופה של מלחמות, מבצעים צבאיים או תקופות סוערות אחרות. עכשיו היא מתמודדת בפני אתגר כפול. הסופה בסוף השבוע פגעה במבנים, בקטעים בטיילת ובתשתיות. המרינה העירונית הושבתה לחלוטין בעקבות הנזקים הקשים ונדרשים עשרות מילוני שקלים כדי לשקם אותה.

 

נוסף על נזקי הסופה, ההנחיות החדשות של משרד הבריאות שאוסרות על התקהלויות גדולות והורו על סגירת מועדונים ומסעדות פגעו קשה ברכיב ההכנסה העיקרי של העיר – התיירות. בניגוד לערי תיירות אחרות, איילת נשענת רובה ככולה על עסקי התיירות. ההנחיות החדשות גרמו לסגירה של 80% מבתי העסק בעיר – והעובדים נשלחים הביתה, לחופשה ללא תשלום וחלקם גם פוטרו.

אילת (צילום: מאיר אוחיון )
הנזקים של הסופה עדיין בחופים. "המצב לא נראה להיט"(צילום: מאיר אוחיון )

"המצב לא נראה להיט, יש פה נזקים גדולים וזה לא נעים לראות את הטיילת ריקה", אמר יריב אלקיס, בעל חברת הפקות באילת. "מי שנפגע בעצם זה החבר'ה של ענף התיירות, האירועים, ההפקות. אנחנו קיבלנו פה מכה מאוד קשה וכואבת, משהו לא ברור ולא מוסבר. אנחנו מאמינים ומקווים שיהיה טוב".

 

הוא הוסיף: "הנזק לכיס הוא מאוד גדול. אנחנו מנסים לחשוב איך לשלם הוצאות קבועות, את ההוצאות של הבית, דברים כאלה. זה מעמיד אותנו בחוסר אונים ובאי-ודאות".

 

בעקבות ההנחיות החדשות נסגרו 20 בתי מלון בעיר, בנוסף נסגרו האטרקציות, המסעדות, הקניונים ומקומות הבילוי. "נוצרה היסטריה מסוימת שעזרה לסגור את המדינה, דבר שלא לקחנו בחשבון", אמר מנכ"ל התאחדות בתי המלון באילת, שבתאי (שבי) שי. "היום אין תיירות חוץ בכלל וגם תיירות הפנים בהיסטריה. כשהישראלים עומדים בתור לסופר הם לא נוסעים".

 

לפי שי, בעקבות ההנחיות החדשות ועדי עובדים ביטלו חופשות מתוכננות בעיר וכנסים שהיו אמורים להיערך באילת בוטלו. "היום באים למלון ואסור להכניס יותר מעשרה אנשים לחדר האוכל. המשמעות היא שאי אפשר לנפוש בצורה כזאת וכל הזמן להימנע מחיכוך עם אנשים אחרים, לא לשבת בבריכה או בג'קוזי".

מזג אוויר סוער באילת (צילום: עמרי עומסי רשות הטבע והגנים)
הסערה באילת בסוף השבוע שעבר(צילום: עמרי עומסי רשות הטבע והגנים)

אילת (צילום: מאיר אוחיון )
הנזק לחופים(צילום: מאיר אוחיון )

הוא הוסיף: "גם הסערה שפקדה את אילת יצרה נזקים גדולים לחופים. זו תקופה קשה מאוד שאף פעם לא חווינו אותה כאן באילת, נקווה שהיא תהיה קצרה ושנצליח לעבור אותה. עיקר הפעילות שלנו הייתה בתיירות חוץ והמדינה סגורה, גם אי אפשר לדבר על מבצע להחזרת הישראלים למלונות. כל מה שאנחנו יכולים לעשות זה לדבר עם העירייה והממשלה שיקלו על תשלומי המיסים ולקוות לימים טובים יותר".

 

הנזקים של הסופה והיעדר התיירות בעיר בעקבות הקורונה פוגעים גם בהכנסות השותפות של עיריית אילת, ועלולות להשפיע על יכולתה להעניק שירותים לתושבים, ובעיקר על היכולת לשלם שכר לעובדים ולספקים.

 

בעקבות המשבר הגדול שעובר על אילת, בעקבות הסופה הקשה והקורונה, פנה ראש העיר מאיר יצחק הלוי לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה דחופה להתערבותו. "אילת סופגת מכה כלכלית וחברתית אנושה", כתב הלוי לנתניהו. "נגיף הקורונה פוגע קשות בכלכלת מדינת ישראל, אך ברור לכל שהנזק לכלכלת אילת הוא הקשה ביותר וזאת משום הישענות העיר ותושביה על תעשיית התיירות".

 

הוא הוסיף: "נכון להיום, משבר הקורונה גרם לסגירת ענף התיירות באילת ומלון אחר מלון נסגרים. לצערי 'שרשרת המזון' כולה נפגעת והמצב בכי רע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון
הטיילת באילת ריקה
צילום: מאיר אוחיון
מומלצים