שתף קטע נבחר

המחקר ששכנע את ג'ונסון: "אם לא תפעל, רבע מיליון ימותו"

ממשלת בריטניה ספגה ביקורת גדולה על המדיניות שלה מול נגיף הקורונה. אתמול, אחרי מחקר שהזהיר מתרחיש אימים של מאות אלפי קורבנות, הודיע ראש הממשלה לראשונה על צעדים דרסטיים. בארגון הבריאות העולמי בירכו

 

ביקורת גדולה נמתחה על ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, בעקבות המדיניות הבריטית נגד נגיף הקורונה. בניגוד למדינות רבות בעולם בריטניה לא הטילה סגר או מגבלות משמעותיות אחרות.

 

המודל הבריטי: אין סגר "כדי לא להתיש"

 

אתמול, אחרי 53 מתים ו-1,543 נדבקים, היא שינתה במפתיע את המדיניות שלה. ראש הממשלה ג'ונסון הודיע שהבריטים צריכים להימנע מכל קשר לא חיוני זה עם זה, להימנע מנסיעות לא הכרחיות ולא לצאת למקומות בילוי כמו מועדונים, פאבים או תיאטראות.

בוריס ג'ונסון נאום נגיף קורונה ראש ממשלת בריטניה (צילום: gettyimages)
בוריס ג'ונסון(צילום: gettyimages)
 

לפי הדיווחים, שינוי המדיניות הוא כתוצאה ממחקר ששכנע את הממשלה להחריף את הצעדים. אותו מחקר מציג תרחיש אימים, של מאות אלפי קורבנות ומערכת בריאות קורסת שלא מצליחה להתמודד עם החולים.

 

צוות המחקר, שבראשו עומד ניל פרגוסון – פרופסור לביולוגיה מתמטית מאימפריאל קולג' בלונדון – השתמש במידע חדש שהגיע מאיטליה, שם מספר הקורבנות בשבועות האחרונים לא מפסיק לזנק ועומד על יותר מ-2,000.

  (צילום: EPA)
עם מסכות ברכבת בלונדון(צילום: EPA)
 

נגיף קורונה בריטניה לונדון  (צילום:  EPA)
קניון שומם(צילום: EPA)

פרגוסון ושאר המדענים השוו בין פוטנציאל הנזק של נגיף הקורונה לשפעת הספרדית שפרצה ב-1918. לפי הערכת המדענים, אם בריטניה לא תעשה דבר נגד הנגיף מניין המתים בממלכה יהיה יותר מחצי מיליון. לפי המחקר אם ארה"ב לא תעשה דבר 2.2 מיליון איש ימותו.

 

לפי המחקר, גם התוכנית הקודמת של הממשלה להשתלטות על הנגיף – שכוללת בידוד ביתי לחולים אבל לא מטילה מגבלות על כלל האוכלוסייה – הייתה עלולה להסתיים ברבע מיליון מתים "ומערכת בריאות קורסת". המדענים אומרים שצעדים שבאמצעות צעדים שמגבילים התקהלויות ניתן יהיה להקטין משמעותית את מספר הקורבנות.

מדפים ריקים בסופרמרקט בלונדון בגלל נגיף הקורונה (צילום: AP)
מדפים ריקים בסופרמרקט בלונדון(צילום: AP)
 

גורמים שהיו מעורבים בהחלטה אמרו שהמחקר שהוצג לממשלה עזר לה לשנות את הגישה שלה. הממשלה הודיעה שהיא מעלה הילוך במאבק בקורונה, "בהמלצת מומחים", ושהצעדים החדשים הם חלק מתוכנית הפעולה הממשלתית.

 

גורם בריטי אמר שהממשלה תמשיך לפעול בעצת המומחים. "זו הסיבה שאנחנו נוקטים צעדים משמעותיים – ומהר יותר ממה שתכננו", הוא אמר. לפי "סקיי ניוז" בריטניה בוחנת צעדים דרסטיים כמו הטלת סגר, סגירת בתי ספר ואיסור נסיעות. כמו כן, בתחילת השבוע הודיעה הממשלה שהיא נערכת לבידוד של אזרחים מעל גיל 70 כדי להגן עליהם מהנגיף - בידוד שעשוי להימשך ארבעה חודשים.

חיפה (צילום: AFP)
רכבת ריקה בלונדון(צילום: AFP)

נגיף קורונה בריטניה לונדון  (צילום:  AFP)
(צילום: AFP)
 

טים קולברן, מומחה לאפידמולוגיה מאוניברסיטת לונדון (UCL), אמר שתרחיש האימים שהציג המחקר הזהיר את הבריטים "שימים קשים בדרך". הוא הוסיף שהתוצאות עזרו לבריטניה "להתפכח".

 

בארגון הבריאות העולמי בירכו על שינוי הגישה הבריטית. "אני מאוד מרוצה ממה שקרה", אמר ל-BBC ד"ר דיוויד נבארו, שחבר במשלחת המיוחדת של הארגון במאבק בקורונה. הוא אמר שמדובר בהחלטה "נכונה לחלוטין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון
צילום: gettyimages
מומלצים