שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

חולה קורונה ראשון מת בישראל, הפארקים התמלאו למרות האזהרות | חדשות השבת

אריה אבן בן ה-88 הוא הקורבן הישראלי הראשון של המגיפה. מניין החולים קפץ בסוף השבוע ל-883, אך ישראלים רבים הפרו את ההנחיות ויצאו מביתם לפארקים ולחופים. בספרד, באיטליה ובמדינות נוספות באירופה מספר המתים ממשיך לטפס

ביום שישי בערב נרשם בישראל מקרה המוות הראשון מנגיף קורונה. אריה אבן, ניצול שואה בן 88 מירושלים, נפטר בבית החולים שערי צדק. אבן התגורר בבית האבות "מגדל נופים" בבירה - הדיור המוגן בירושלים שבו התפרץ הנגיף לאחר שאחת העובדות הסוציאליות נדבקה מתייר צרפתי, והעבירה את הנגיף לקשישים. "הוא היה איש יקר ואהוב, חי חיים מלאים, אדם חזק עד רגעיו האחרונים". נמסר ממשפחתו.

אריה אבן שמת מקורונה ()
אריה אבן, קורבן הקורונה הראשון בישראל
 

 

נמשכת העלייה במספר החולים המאובחנים

מניין חולי הקורונה בישראל זינק הבוקר (שבת) ל-883, לאחר שמשרד הבריאות עדכן כי אובחנו עוד 178 חולים. על פי העדכון, מצבם של 15 מהחולים מוגדר קשה, מצבם של 19 מוגדר בינוני. עוד נמסר כי 36 מהחולים כבר החלימו.

 

 

 

בין החולים שמצבם מוגדר קשה, יש שלושה שמצבם אנוש: קשישה בת 89 שמאושפזת בבית החולים הדסה עין כרם, קשישה בת 91 שמאושפזת בבית החולים וולפסון בחולון, וקשיש בן 82 שמאושפז בבית החולים השרון. זאת בנוסף לגבר בן 45 במצב קשה וללא מחלות רקע, שמאושפז בוולפסון. בין חולי הקורונה בישראל, השחקן טוביה צפיר שמסר כי הוא מרגיש טוב, ובעלי קבוצת בית"ר ירושלים משה חוגג שמסר כי הוא חש בטוב ואינו סובל מתסמינים. נזכיר כי במוצאי שבת שעברה מספר החולים עמד על 178. המשמעות: מספר החולים המאובחנים זינק פי 4.96 בשבוע אחד. יצויין כי גם כמות הבדיקות שמבוצעות עלתה במהלך השבוע האחרון.

 

ישראלים רבים לא נשמעים להנחיות

ישראלים רבים יצאו היום מבתיהם, בניגוד להנחיות, וטיילו בפארקים ובחופי הים. "למרות השמש הישארו בבית!", נאמר בהודעת משרד הבריאות שהנחה את הציבור להישאר בבית, "מזג האוויר היפה הוא לא סיבה לצאת החוצה". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: "אל תצאו מהבית. הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, אחרת נמצא את עצמנו בהתפרצות משמעותית. אני מבקש מהציבור להישאר בבית, מי שיצא - נא לחזור הביתה".

 

 

תל אביב רמת גן הפארק הלאומי פארק הירקון נגיף קורונה הקורונה (צילום: אביבה רוזן)
(צילום: אביבה רוזן)

משטרת ישראל ביצעה בסוף השבוע ביקורות על מנת לוודא שעסקים עובדים בהתאם לצו ואנשים שנמצאים בבידוד אכן לא מפירים אותו. במשטרת מחוז תל אביב אמרו: "לצערנו, עדיין אנחנו רואים שהציבור פשוט לא ממושמע ואנחנו רואים התקהלויות. שוטרים בניידות שעשו סיורים בערים ובפרט בתל אביב פיזרו התקהלויות וכרזו לאנשים לשוב לבתיהם. בהנחיות של משרד הבריאות אומרים בפירוש לא להגיע לפארקים".

 

פקחי עיריית רמת גן יצאו לפארקים וכרזו לאנשים: "בעקבות הנחיות משרד הבריאות חל איסור להיות בחוץ ללא צורך. נא להתפנות מהפארק".

 

מספר המתים בספרד זינק, איטליה ממשיכה לדמם

בספרד גדל בשליש מספר המתים בתוך יממה מ-1,002 ל-1,326. בהולנד זינק מספר המתים גם כן בשליש (30 מתים) ל-136 בני אדם ביממה - בני 63 עד 95. מספר החולים בהולנד זינק ב-637 ל-3,631.

 

כל זאת - לפני העדכון היומי של המצב במדינה שבה מתו עד כה יותר בני אדם מבכל מקום אחר, איטליה. אתמול נמסר על עוד 627 מתים ביממה מהנגיף, לעומת 427 ביממה שקדמה לה. בכך עלה מניין המתים במדינה ל-4,032. כמו כן, 5,986 נדבקו תוך 24 שעות בקורונה - ומספר החולים עומד על 47,021 איטלקים.

ספרד (צילום: AP)
בספרד ממשיכים לספור מתים(צילום: AP)
 

מספר החולים שאובחנו בספרד עלה היום מ-19,980 אלף ל-24,926 בני אדם. בפורטוגל השכנה הוכפל מספר המתים ביממה האחרונה ל-12 בני אדם ומספר החולים עלה מ-1,059 ל-1,280 בני אדם.

 

בגרמניה זינק מספר החולים שאובחנו ב-2,705 ל-16,652 בני אדם. ביממה האחרונה מתו מקורונה בגרמניה 16 בני אדם ומספרם הכולל הגיע ל-47. בשווייץ מתו עד עתה 56 חולי קורונה ו-6,100 נדבקו. פינלנד דיווחה על מקרה המוות הראשון של חולה קורונה. בדומה לישראל, גם בהלסינקי מדובר בקשיש. מספר החולים בפינלנד הגיע ל-521 בני אדם.

 

מחוץ לאירופה - איראן ממשיכה למסור נתונים קשים. מספר המתים במדינה עלה ביותר ממאה ביממה האחרונה והגיע ל-1,556 בני אדם. מספר החולים שאובחנו חצה את ה-20 אלף. לפי הערכות במערב, המצב באיראן חמור יותר מהעולה לפי הדיווחים הרשמיים.

 

אלפי ישראלים תקועים בעולם

אלפי אזרחים ישראלים עדיין נמצאים במדינות שונות ברחבי העולם, בעוד שהסגר באותן מדינות הולך ומתהדק בעקבות התפשטות נגיף הקורונה ברחבי העולם. על-פי נתוני משרד החוץ, 2,274 ישראלים פנו למשרד החוץ בבקשה לסיוע בחזרה לישראל. בין השאר נרשמו 900 ישראלים בהודו, 550 בברזיל, 156 בניו זילנד ו-148 בארגנטינה. בירדן נמצאים כעת 127 ישראלים שמבקשים לשוב ובאוסטרליה, שם לפי ההערכות נמצאים 200 מטיילים ישראלים, ביקשו 113 בני אדם סיוע בחזרה לארץ. 

 

צה"ל מעלה כוננות

צה"ל ממשיך בהיערכות נרחבת להתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה וריכז את פקודת המבצע תחת השם "קרן אור". הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי סיים ביום חמישי לפנות ערב דיון הערכת מצב ועדכן את מצב הכוננות הצבאי ממצב "אשנב" (שגרה) למצב "בריח". יש עוד שני מצבי כוננות לעלות. פורום מטכ"ל התקיים במסגרת שיחת וידאו מ-12 מוקדים.

רמטכ
הרמטכ"ל בהערכת מצב בפיקוד העורף(צילום: דובר צה"ל)
 

בעקבות הידוק ההנחיות לציבור, צה"ל ערך נוהל קרב עם המשטרה למקרה של סגר - ותיאם עימה את הפיקוד והשליטה במקרה שבו יידרש לעזור. הצבא נערך לסייע למתקני בדיקות ה"דרייב אין" עם מכוניות שיניידו את ערכות הבדיקה, וכוחות רפואיים של צה"ל, בהם גם חובשים, יתגברו את מערכת הבריאות הציבורית. כמו כן, למקרה שיתבקש, צה"ל יכשיר שני גדודי אב"כ לטובת טיהור אזורים נגועים בקורונה, יסייע לאזרחים ותיקים ואוכלוסיות חלשות בשיתוף הרשויות המקומיות, ויספק קווי אספקה פנים וחוץ-ארציים.

 

ארה"ב לאיראן: "גם בימי הקורונה - לא נקל בסנקציות"

כלי תקשורת דיווחו כי ארצות הברית שלחה השבוע מסר חריף לאיראן, ולפיו אין בכוונתה להסיר את הסנקציות שממשלו של טראמפ הטיל עליה - גם לא בימי משבר נגיף הקורונה, שעד כה גבה את חייהם של יותר מ-1,400 איראנים.

נשיא ארה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ - לא מתגמש מול איראן(צילום: gettyimages)
 

יתרה מכך, שלשום (ה') הודיע מזכיר המדינה האמריקני מייק פופאו כי וושינגטון הטילה סנקציות על חמש חברות שסיפקו לטהרן הקלות לכאורה במכירות הנפט. "מאז 2012 המשטר האיראני הוציא יותר מ-16 מיליארד דולר עבור תמיכה בקבוצות טרור. במקום זאת, עליו לתמוך בצרכיו של העם האיראני", כתב פומפאו בטוויטר. סנקציות הוטלו על איראן גם לפני כחודש, אז הודיעה ארה"ב על עיצומים נגד 13 גופים זרים ואנשים פרטיים בסין, עיראק, רוסיה וטורקיה בגין סיוע לאיראן, צפון קוריאה וסוריה.

  

התחזית: מתחמם, אך עדיין קר יחסית לעונה 

הערב והלילה יתמעטו הגשמים וייפסקו בהדרגה וייעשה מעונן חלקית. בים בתיכון תנשב רוח צפון-מזרחית עד דרום-מזרחית במהירות של 10 עד 20 קמ"ש. גובה הגלים בים ינוע בין 80 ל-160 סנטימטרים.

 

הטמפרטורות החזויות להלילה ולמחר: קריית שמונה 19-7, קצרין 15-4, צפת 11-4, טבריה 20-9, נצרת 14-6, חיפה 17-9, ת"א 17-9, ירושלים 13-4, אשקלון 17-9, עין גדי 20-13, באר שבע 18-7, ערד 15-5, מצפה רמון 14-4 ואילת 22-11.

 

מחר (יום א') יהיה מעונן חלקית עם עלייה בטמפרטורות שעדיין יהיו נמוכות מעט מהממוצע לתקופה. ביום שני יהיה מעונן חלקית עם עלייה נוספת בטמפרטורות שיהיו רגילות לעונה. ביום שלישי לא יחול שינוי ניכר במזג האוויר. ביום רביעי יהיה מעונן חלקית עם ירידה קלה בטמפרטורות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אריה אבן, המת הראשון מקורונה בישראל
מומלצים