שתף קטע נבחר

צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

התקנות נכנסו לתוקף: לסגור את השווקים, רק עד שניים באימוני ספורט

הבוקר נכנסו לתוקפן התקנות החדשות לשעת חירום שאותן אישרה הממשלה. בתקנות נקבע כי אסור להפעיל "שוק קמעונאי הפתוח לציבור הרחב, וכן דוכן בשוק". בעיריות תל אביב וירושלים טענו כי ההגבלות לא מתואמות איתן. לפניכם התקנות המלאות

 

 

ב-8:00 בבוקר (יום א') נכנסו לתוקף ההגבלות במסגרת התקנות לשעת חירום, שעליהן החליטה הממשלה בלילה שבין יום חמישי לשישי. בתקנות, שנועדו להילחם בהתפשטות נגיף הקורונה בישראל, נכתב, בין היתר כי אסור להפעיל "שוק קמעונאי הפתוח לציבור הרחב, וכן דוכן בשוק כאמור ובכלל זה דוכן למכירת מזון, ולמעט שוק סיטונאי". רגע לפני תחילת השבוע, בעיריות ירושלים ותל אביב אמרו כי לא תיאמו איתן את סגירת השווקים. משמעות הדברים: לא ברור אם שוק הכרמל, התקווה ומחנה יהודה ייפתחו או יישארו סגורים.

 

לעיון בתקנות לשעת חירום שאושרו בממשלה - לחצו כאן

 

3082 ()
שוק מחנה יהודה בירושלים
 

מחנה יהודה בירושלים ()
שוק מחנה יהודה בירושלים ביום שישי

בהמשך לכך, אישרה הלילה הממשלה כמה תיקונים, בהם החרגה של 50% מעובדי משרד החוץ במקום 30%. בנוסף, כל עובדי משרד החוץ בחו"ל הוחרגו ויוגדרו כעובדים חיוניים. 60% מעובדי המדפיס הממשלתי ועובדי רשות ההון הוגדרו גם הם כעובדים חיוניים, ובנוסף הוחרגו גם נותני שירותים בתחום מיחשוב ותקשורת וראשי ערים וסגניהם.

 

בעיריית ירושלים אמרו שאינם מכירים הנחיה לסגור את השוק, וגם עיריית תל אביב מסרה כי קיבלה את התקנות בפניה שהועברה אליה מ-ynet. ראש העיר ירושלים משה ליאון מתנגד באופן נחרץ לסגירת שוק מחנה יהודה. לדבריו, "מדובר במתחם מרווח, תחת כיפת השמים, שאינו שונה ממתחמים דומים שלא נסגרים. בכל מקרה, כל דיון בנושא חייב שיהיה עם העירייה ונציגות הסוחרים".

 

יו"ר ועד הסוחרים בשוק טלי פרידמן אף הגדילה ושלחה הערב הודעות לסוחרים בשוק ובהן כתבה: "סוחרים יקרים מאוד. ראש הממשלה אישר את המשך פעילות השוק. אנו מברכים אותו על החלטה זאת. נמשיך להיות מאוחדים ונעשה כל שביכולתנו כדי לשמור בשלב ראשון על המצב הקיים ולאחר מכן לחזק אתכם".

שוק הכרמל בתל אביב ריק (צילום: EPA)
שוק הכרמל בתל אביב ביום שישי(צילום: EPA)

על פי התקנות המעודכנות, "תותר פעילות ספורט של עד שני אנשים, ככל הניתן קבועים, או של אנשים הגרים באותו מקום". בטיוטת ההחלטה נקבע כי תותר פעילות ספורט של חמישה אנשים, ולפיכך בנוסח הסופי של תקנות החירום הוחמרה ההגבלה. עוד נקבע כי "אנשים יוכלו לצאת מהבית לטובת הצטיידות במזון, תרופות ומוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים, קבלת שירות רפואי, תרומת דם, הפגנה, הליך משפטי, הגעה לכנסת, לצורך טיפול במסגרת רווחה".

 

כמו כן, "מותרת יציאה ממקום מגורים, של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום, לזמן קצר ולמקום בקרבת מקום המגורים, יציאה לטקס דתי ובכלל זה לחתונה או להלוויה וכן יציאה לתפילה ויציאה לטבילה במקווה, יציאה לצורך סיוע לאדם אחר שיש לו בעיה רפואית או קושי אחר הדורש תמיכה.

 

"אדם לא יפעיל מקום או עסק כמפורט להלן: קניון, למעט מקום למכירת מזון ובכלל זה בית אוכל; בית מרקחת או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה המצויים בקניון; דיסקוטק, בר, פאב, אולם אירועים, מכון כושר, בריכת שחייה, פארק מים, גן חיות, ספארי, פינת חי, בית מרחץ, בית קולנוע, תיאטרון, ספרייה, מוזיאון ומוסד תרבות אחר, פארק שעשועים, לונה פארק, עסק לטיפול לא רפואי בגוף האדם, מקום לעריכת מופעים וירידים, כלי שיט ציבורי, רכבל, שמורת טבע, גן לאומי, אתר מורשת ומקום שיש בו אטרקציה תיירותיות.

 

 

הנחיות משרד הבריאות ( )
( )

התקנות קובעות כי מותר להפעיל מקום או עסק כמפורט להלן בתנאים הבאים: בית אוכל ובכלל זה בית אוכל בבית מלון – מותרת מכירת מזון לצריכה מחוץ לבית האוכל, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה.

 

התנאים לפתיחת בית עסק לממכר מזון או בית מרקחת הם: 

  1. המחזיק או המפעיל של המקום יקפיד, ככל הניתן, על שמירת מרחק של שני מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, ולשם כך יסמן מקומות לעמידה באזור הקופות הרושמות ובאזור שבו יש תור.
  2. המחזיק או המפעיל של המקום ימנע, ככל האפשר, צפיפות של אנשים במקום אחד ולצורך כך יווסת את כניסת המבקרים.
  3. בכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה לקוחות לכל קופה רושמת פעילה; המחזיק או המפעיל של החנות יקפיד, ככל הניתן, על שמירת מרחק של שני מטרים לפחות בין אנשים שאינם גרים באותו מקום, לרבות בתורים, ולשם כך יסמן מקומות לעמידה באזור הקופות הרושמות ובאזור שבו יש תור. 
  4. המחזיק או המפעיל של החנות ימנע, ככל האפשר, צפיפות של אנשים במקום אחד ולצורך כך יווסת את כניסת המבקרים.

 

המפעיל מקום או עסק, בעצמו או באמצעות אחר, דינו – מאסר שישה חודשים או קנס. תקנות אלה לא יחולו על משכן הכנסת ובתי המשפט ולא יחולו על חברי הכנסת.

 

בשבת: ישראלים רבים יצאו לפארקים ולחופים

ישראלים רבים יצאו בשבת מבתיהם, בניגוד להנחיות, וטיילו בפארקים ובחופי הים. "למרות השמש הישארו בבית!", נאמר בהודעה שפרסם בתגובה משרד הבריאות, "מזג האוויר היפה הוא לא סיבה לצאת החוצה". מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אמר: "אל תצאו מהבית. הקפידו על ההנחיות של משרד הבריאות, אחרת נמצא את עצמנו בהתפרצות משמעותית. אני מבקש מהציבור להישאר בבית, מי שיצא - נא לחזור הביתה".

תל אביב רמת גן הפארק הלאומי פארק הירקון נגיף קורונה הקורונה (צילום: מוטי קמחי )
כך זה נראה בשבת(צילום: מוטי קמחי )
 

רויטל לוי מבת ים סיפרה ל-ynet כי רבים טיילו בחוץ למרות הנחיות משרד הבריאות: "מפחיד לראות את זה, ככה ממשיכים להידבק עוד ועוד אנשים, זה לא ייגמר ככה, אנחנו לא רוצים שיקרה פה מה שהיה באיטליה. נכון, זה קשה להיות בבית אבל זה מצב חירום. אנשים חושבים שהכול בסדר ולא מקפידים על ההנחיות, אולי צריך אפילו לדלל את היציאות מהבית לקניות, כי אנשים לא מבינים את המצב, חושבים שזה בסדר". 

 

ע', תושבת הרצליה, אמרה: "נמאס כבר מחוסר האחריות והחשיבה שמדובר בחופש גדול. אנשים חושבים שהקורונה לא תגיע אליהם". היא מספרת שראתה התקהלות של 17 נערים מחוץ לביתה אבל שוטרי הסיור שהגיעו לא חילקו דו"חות, אלא כרזו להם להתפנות.


פורסם לראשונה 21/03/2020 23:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
שוק מחנה יהודה בירושלים
צילום: AFP
מומלצים