שתף קטע נבחר

בבית בגלל הקורונה: זינוק בכמות הפסולת בגוש דן

מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה: " "אנו חווים גידול של 30% בכמות הפסולת הנקלטת באתר וביחוד בפסולת ה'משברית', המאפיינת משקי בית וברובה מדובר בפסולת ביתית ואורגנית". ויש גם בשורות טובות לתושבי גוש דן מבחינת הרעש

הישראלים נקראו להישאר בבית בשל התפשטות נגיף הקורונה ואחת התוצאות היה - עלייה חדה בכמות הפסולות הביתית. בשבוע האחרון נרשמה עלייה של עשרות אחוזים בפסולת הביתית שהגיעה לפארק המחזור חירייה.

 

פארק המיחזור חירייה פועל בימים אלו במתכונת מוגברת, מתוקף היותו מפעל חיוני לשעת חירום. "אנו חווים גידול של 30% בכמות הפסולת הנקלטת באתר וביחוד בפסולת ה'משברית', המאפיינת משקי בית וברובה מדובר בפסולת ביתית ואורגנית", אמר מנכ"ל איגוד ערים דן לתברואה ופארק המיחזור חירייה, גיל ליבנה.

 

אתר הפסולת בחירייה (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אתר הפסולת בחירייה(צילום: מוטי קמחי)

 

בשבוע שעבר נרשמה עליה משמעותית בימים ראשון ושני. בשגרה האיגוד קולט כ-4,000 טון ביום בראשון (כולל שבת), ובימי חול כ-3,000 טון ליום. בשבוע שעבר הכמויות הגיעו לכ-5,000 טון ביום. בהמשך השבוע הייתה ירידה ל- 4,000 טון בימי חול. "אנחנו לא יודעים לומר אם זה יתייצב על המספרים האלה. אנחנו מבינים שאנשים נשארים יותר בבית ומייצרים יותר פסולת. בנוסף, גם לא ניתן לצאת מהארץ. נכון, יש ירידה בפעילות התעשייתית והמקומית. אבל מה שהיו אוכלים במסעדות - אוכלים בבית. בנוסף, עושים סדר בבית", אומר ליבנה.

 

האיגוד משרת 31 רשויות מקומיות במרכז הארץ, בהן עיריית תל אביב, חולון, רמת גן, בת ים, בני ברק וגבעתיים. "למרות המשבר אנחנו גם ממשיכים בפעילויות המחזור. חשוב לנו לשמור על הסביבה גם בעת חירום", נמסר.

 

פחות רעש ממטוסים

מנתוני המשרד להגנת הסביבה עולה כי חלה ירידה של 52% ברעש מתחבורה באזור נמל התעופה בן גוריון, בהשוואה לתקופה דומה אשתקד. עם תחילת התפשטות נגיף קורונה, הוציאה ממשלת ישראל באופן הדרגתי הנחיות שמטרתן הפחתת התפשטות הנגיף בישראל. פועל יוצא של הנחיות אלה הוא גם צמצום פעילות שדות התעופה וכן הפחתה בשימוש בתחבורה הציבורית והפרטית.

 

 

האגף למניעת רעש במשרד להגנת הסביבה בחן את נתוני הרעש מטיסות ורעש הרקע בתחנות לניטור רעש מטוסים הפרוסות סביב נמל התעופה בן גוריון בתאריכים 15-17 במרץ, והשווה אותם לנתונים מתקופה זהה בשנה שעברה. הנתונים נלקחו במדד Ldn (סולם רעש יממתי, המודד את כלל אירועי רעש המטוסים המצטברים על פני היממה).

 

תוצאות הבדיקה הראו כי נרשמה ירידה דרסטית של עשרות אחוזים הן ברעש המטוסים והן ברעשי הרקע. במדידת רעש המטוסים לבדו נמדדה ירידה ממוצעת של 43% בנקודות הניטור. במדידת רעש הרקע, שבה נקלט כל סוג רעש מלבד רעש מטוסים, הוצגה ירידה חדה אף יותר של 52% בכמות הרעש בממוצע, בימים ובתחנות הניטור שנבדקו.

 

הנתונים נבדקו בתחנות: אור-יהודה, שרת חולון, לסקוב חולון, נווה חוף ראשון לציון, תורה ועבודה ראשון לציון, ראש העין, מושב צפריה ומושב משמר השבעה. לשם השוואה: ב-17 במרץ 2019 התקיימו 241 המראות ו-216 נחיתות, לעומת 99 המראות ו-82 נחיתות ב-15 במרץ השנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יותר בבית, יותר אשפה
צילום: shutterstock
מומלצים