שתף קטע נבחר

בג"ץ החליט: סמכות אדלשטיין תופקע, תכונס הצבעה על מחליפו

שופטי העליון הורו להעביר את הסמכות לכינוס המליאה לוותיק חברי הכנסת עמיר פרץ. מליאת הכנסת תוכל להתכנס עוד היום ולבחור יו"ר קבוע

 אסתר חיות יולי אדלשטיין (צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן, ערוץ הכנסת)
אסתר חיות ויולי אדלשטיין(צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן, ערוץ הכנסת)

בג"ץ הורה הלילה (ה') להעביר את הסמכות לכינוס מליאת הכנסת מיו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין לוותיק חברי הכנסת עמיר פרץ, כדי שמליאת הכנסת תוכל להתכנס ולבחור יו"ר כנסת קבוע היום בצהריים. מדובר בקבלה של מתווה שהציע יועמ"ש הכנסת איל ינון. בעקבות החלטת בג"ץ הודיע יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, כי הוועדה המסדרת תתכנס היום בשעה 11:30 לאשר את כינוס המליאה עוד היום כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע.

 

ריבלין נגד אדלשטיין: כולנו חייבים לציית לצווי בית משפט

 

אמש דן העליון בעתירה נגד אדלשטיין, שסירב לקיים את פסק הדין משלשום ולפיו הוא חייב לכנס את המליאה כדי להצביע על בחירת יו"ר חדש. נשיאת העליון אסתר חיות חתמה את הדיון במילים: "נפרסם את ההחלטה בהקדם, נקווה שלא יזקפו את זה לחובתנו", לאחר שההחלטה המהירה הקודמת הולידה ביקורת.

 

הלילה פרסמו שופטי העליון את החלטתם. "אכן, ידענו בעבר מקרים שבהם רשויות השלטון 'גררו רגליים' בקיום צווי בית משפט וכן מקרים שבהם לא מילאו אחר צווים אלה בשל טענות לקושי ביישומם או באכיפתם או בשל הצורך בהתארגנות. אך מעולם עד היום לא אירע בדברי ימי המדינה שגורם שלטוני סירב בריש גלי ובהתרסה לקיים צו שיפוטי באומרו כי צו מצפונו אינו מאפשר לו לקיים את פסק הדין", כתבו השופטים.

 

הם הוסיפו כי "כך בחר לנהוג המשיב 1, שהינו אחד מסמלי השלטון (הגם שלעת הזו הוא מכהן בתפקידו מכוח דין הרציפות ובלא שנבחר לתפקיד), והפגיעה שגרם בהתנהגותו זו לאינטרס הציבורי בהבטחת שלטון החוק ובקיום פסקי דין וצווי בית משפט – אין שיעור לחומרתה. אם כך נוהג בעל השררה, מדוע ינהג אחרת האזרח מן השורה?".

בג
נציג כחול לבן, ח"כ אבי ניסנקורן, הערב בבית המשפט העליון(צילום: אורן בן חקון)
 

אמש, בפתח הדיון עדכן יועמ"ש הכנסת ינון כי הוא אינו מייצג בדיון יותר את אדלשטיין, לפי בקשתו של אדלשטיין שמסתפק בהודעות שהוא מסר עד כה לבג"ץ. בצהריים אמר ינון כי אם בג"ץ לא יפסוק בעניין - אין דרך לעקוף את סמכותו של אדלשטיין, שבאופן רשמי כהונתו תופסק רק ביום שישי ב-11:00.

 

ינון הציע שני מתווים לפתרון המשבר שנוצר: האחד - בקשת ארכה מצד הכנסת, שבמהלכה יו"ר הכנסת הזמני יבקש מהוועדה המסדרת לכנס את הכנסת ביום שישי. "השאלה אם אתם יכולים להכיל (את אי קיום הפסיקה - י"פ) בראייה אסטרטגית רחבה יותר באמצעות בקשה להארכה", הוא אמר לשופטים.

 

חיות: "מדוע זה לא הוגש? אם אדוני חשב שזה לא אירוע של הארכת מועד אז מה המתווה השני"?

 

מלצר: "אדוני יכול להצהיר עכשיו שהוא מבקש להגיש בקשה של הארכת מועד".

 

ינון: "חשבתי שאם אני מיוזמתי מגיש בקשה כזו, זה עלול להיתפס כבקשה חצופה לאור מה שקרה היום. אני לא מזלזל בהשלכות האסטרטגיות של האירוע הזה".

 

מלצר: "אז מה המתווה השני"?

 

ינון: "ניתוח כירורגי נקודתי. יו"ר הכנסת אומר שצו מצפונו לא מאפשר לו לקיים את צו בית המשפט. בית המשפט מפקיע ממנו לא את כהונתו אלא את הסמכות הספציפית לכנס את הכנסת לבחירת יו"ר הכנסת ה-23 ומעביר אותה לשני בסדר הירושה, לוותיק חברי הכנסת, עמיר פרץ".

 

ינון הוסיף כי שוחח עם עמיר פרץ "והוא אמר שהוא מוכן לכנס את הכנסת מחר".

 

עוד לגבי המתווה השני, היועץ המשפטי של הכנסת הסביר לשופטים: "אתם צריכים להסמיך את ותיק חברי הכנסת לפעול בשלושה דברים בסמכות הזו: 1. לפנות לוועדה המסדרת לפי סעיף 19 לתקנון הכנסת, לכנס את מליאת הכנסת ביום שלא מן המניין. 2. לקבוע את סדר היום של אותה הישיבה כישיבה לבחירת יו"ר הכנסת ה 23, לפי סעיף 25 לתקנות. 3. לנהל את אותה ישיבה, שגם זו סמכות בלעדית של יו"ר הכנסת - לצמצם אך ורק למסגרת הזו".

  

 

את העתירה החדשה שדרשה למעשה לחייב את קיום פסק הדין הגישו התנועה לאיכות השלטון והעמותה לדמוקרטיה מתקדמת. הרכב השופטים כולל את הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר, עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל. 

 

אדלשטיין בחר כאמור לסרב לפסק הדין שניתן שלשום והתפטר מבלי לאפשר הצבעה על יו"ר הכנסת הבא.

 

יו"ר התנועה לאיכות השלטון, עו"ד אליעד שרגא, דרש מהשופטים לפעול כדי שפסק הדין יממומש מיד. "אסור בתכלית האיסור שבבית המשפט הזה תצא אמירה שאפשר להכיל את האירוע הזה. לא דחיות, לא 48 שעות, לא שתי דקות ולא שתי שניות. מדובר פה בשבר טקטוני".

 

פוגלמן ענה לו: "אנחנו בכל זאת מוסד ממוסדות המדינה שיש לו אחריות לא להרוס אלא להביא לאיחוי".

 

"מנדלבליט מייצג את שלטון החוק והאינטרס הציבורי"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהגיש את עמדתו בעניין לבג"ץ, אמר כי הוא תומך במינוי חבר הכנסת הוותיק ביותר לתפקיד יו"ר זמני על מנת לאפשר את כינוס המליאה.

 

בתוך כך, גורמים משפטיים בכירים הודפים בתקיפות ביקורת בחוגי ימין על כך שמנדלביט מתערב בנושא כהונת יו"ר הכנסת "שאינה מעניינו", בשעה שהוא היועץ המשפטי לממשלה. הבכירים הבהירו שבנושא הזה היועץ לא מייצג את הממשלה, אלא את שלטון החוק והאינטרס הציבורי.

 

הם הזכירו שתפקיד זה של מוסד היועץ המשפטי לממשלה נקבע ב"דו"ח שמגר" אשר הסדיר את סמכויות היועץ. "דיונים עקרוניים בנושאים משטריים הם מליבת תפקידי היועץ, לכן בג"ץ ביקש מפורשות מהיועץ להביע עמדה בנוגע להליכים להחלפת יו"ר הכנסת", הסבירו.

Attorney General Avichai Mandelblit ()
היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט. "מליבת תפקידו"
 

הגורמים הזכירו שתגובת היועץ שהוגשה לבג"ץ ביום א' התייחסה רק לסוגיית הקמת ועדות הכנסת לצורך פיקוח פרלמנטרי על פעולות הממשלה. "התגובה לא התייחסה למינוי יו״ר הכנסת, משום שמדובר בנושא שמצוי בעיקרו בתחום האחריות של יועמ״ש הכנסת.

 

"במהלך הדיון, בית המשפט חידד שנושא מינוי היו״ר הוא בעל משמעויות משטריות וחוקתיות שחורגות מעצם הניהול של עבודת הכנסת, ולכן ביקשו את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בכובעו כמי שאחראי באופן כללי על קיום שלטון החוק. לנוכח הבקשה המפורשת של בית המשפט במהלך הדיון - הוצגה עמדת היועמ"ש לממשלה בעניין מינוי יו״ר הכנסת".

 

אדלשטיין תקף את בג"ץ

בשעות הצהריים אתמול התכנסה הוועדה המסדרת בראשותו של חבר הכנסת אבי ניסנקורן לדיון בעקבות התפטרותו של אדלשטיין - ואישרה את הצבתו של עמיר פרץ כיו"ר זמני החל מ-11:00 למקרה שבג"ץ לא יחליט אחרת. ניסנקורן אמר כי בשיחה עם פרץ התחייב יו"ר העבודה-מרצ כי כבר בישיבה הראשונה שייכנס תיערך הצבעה על יו"ר הכנסת הבא.

 

לקריאת פסק הדין על החלפת אדלשטיין - לחצו כאן

 

בפסק הדין שהורה לאדלשטיין לפעול למינוי מחליף כתבה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי סירובו של אדלשטיין "חותר תחת יסודות התהליך הדמוקרטי". בהחלטה, שהתקבלה פה אחד בקרב חיות והשופטים מלצר, הנדל, פוגלמן ועמית, נכתב כי הסירוב "פוגע במובהק במעמדה של הכנסת כרשות עצמאית, וכן בתהליך המעבר השלטוני".

 

אדלשטיין עצמו תקף את החלטת בית המשפט ואמר אתמול כי מדובר בהתערבות תקדימית בעבודתו ובעבודת הכנסת - והאשים את בית המשפט העליון בפגיעה במשא ומתן להקמת ממשלת אחדות. הוא ציין כי צו מצפונו לא אפשר לו לקיים את פסק הדין - ולכן החליט להתפטר ולא למנות מחליף. "איני מעוניין לבזות את בית המשפט, אך לנוכח פסק דינו אני חש שנקלעתי למצב בלתי אפשרי", אמר.


פורסם לראשונה 25/03/2020 20:31

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ערוץ הכנסת
אדלשטיין והנשיאה חיות
צילום: ערוץ הכנסת
מומלצים