שתף קטע נבחר

מבקשים עזרה: משבר הקורונה בראי העמותות וארגוני הסיוע בישראל

אנחנו נמצאים בימים לא פשוטים בהם תרומות וסיוע הפכו לחשובים ביותר, בעיקר עבור עמותות שבתקופה זו סובלות מחוסר בתרומות וסיוע. מצד אחד, הבקשות לסיוע לא מפסיקות להגיע ואף גדלות, ומהצד השני, התרומות פסקו. יחד עם זאת, יש גם חדשות טובות בדמות חברות גדולות, דוגמת ישקר, מיי הרטיג' ומובילאיי שבחרו לעשות הכל כדי לעזור למשק הישראלי

בשיתוף מובילאיי

 

משבר הקורונה כידוע לא מבדיל בין צבע, דת, מין או גזע והוא פוגע בכולם, החל מהפועל הפשוט אשר הוצא בעל כורחו לחל"ת ועד מנכ"לים של חברות אשר רושמות הפסדים כה גדולים, עד שצמד המילים קריסה כלכלית נראה פתאום כתחזית לא כל כך תלושה מהמציאות.

 

אך בכל זאת יש כאלו שחוטפים את המשבר חזק יותר מכולם, אם תרצו סוג של נוק אאוט שממנו קשה אחר כך לאסוף את עצמך ולקום. במשבר הנוכחי אלו הם לא רק העצמאים ובעלי העסקים הקטנים שהישרדותם הכלכלית תלויה על כעת על בלימה אלא גם וביתר שאת ארגוני המגזר השלישי, אותם גופים וולונטאריים, שבימים כתיקונם מתקשים גם כך לאסוף שקל לשקל ופרוטה לפרוטה למען הנזקקים והעניים. הישרדותם תלויה כעת בעיקר במשך הזמן בו יתחולל המשבר הקורונה, נתון שאף אחד, גם לא גורמי המקצוע, מרשה לעצמו לנבא בימים הקשים אותם אנו עוברים.

 

זקוקים לכל עזרה שיש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
זקוקים לכל עזרה שיש(צילום: shutterstock)

 

בין העמותות נמצאת אחת מהמובילות בתחום איסוף המזון שרושמת בימים אלו ירידה של 98% בתרומות המזון המבושל המגיעות אליה בימי שגרה וחוששת גם מפני ירידה בהיקף התרומות הכספיות, בעיקר מיהודים תושבי חו"ל. "מבחינת תרומות המזון המבושל הרי שמשבר הקורונה יצר עבורנו אתגר מאוד גדול עבורנו שכן בתי המלון והמסעדות נסגרו וגם במקומות העבודה בהם פועל שירות קייטרינג כמעט ולא עובדים כך שאין כמעט עודפי מזון מהגופים האלו, למעט תרומות שאנו מקבלים מצה"ל וגם אלו הולכות להפסיק בקרוב", מספר מנכ"ל העמותה.

 

"נוכח המצב יצאנו בקמפיין גיוס כספים מאוד משמעותי בו הצלחנו לשמחתי לגייס כספים במטרה לקנות מזון מבושל ולהעבירו לקשישים, נזקקים ומשפחות מעוטות יכולת כאשר בשבוע הבא נגיע לכ-9000 תרומות מזון ביום."

 

תרומת מזון לנזקקים (צילום: shutterstock)
תרומת מזון לנזקקים(צילום: shutterstock)
   

לדבריו, "במידה מסוימת המצב הנוכחי מזכיר לנו מלחמות ומבצעים צבאיים בהם הציבור מתגייס ומסייע, והישראלי היפה יוצא לאור. עיקר דאגתנו נסובה לעוד חודש וחודשיים מהיום לאור העובדה שמחצית מהתרומות שלנו מגיעות מיהודים מחו"ל ואנו צופים שהקורונה לא תיעלם עד אז והכספים ילכו ויאזלו. מדובר על תרחיש מאוד עגום עבור 175 אלף האיש ברחבי הארץ להם אנו מספקים מזון מדי שבוע כל השנה. אם נוסיף למספר הזה את המשפחות החדשות שהפכו לנזקקות בעקבות המשבר אני מאמין שנצטרך את סיועה של הממשלה על מנת לצלוח את ביקושי הסיוע הגדולים."

 

אבל המשבר לא משפיע כמובן רק על סלי המזון לנזקקים. מתברר כי צמצום היקפי התחבורה הציבורית ויותר מכך סכנת ההידבקות בקורונה לאוכלוסיות מועדות, משפיעה קשות על כלכלתן של משפחות לילדים חולי סרטן עבורם הידבקות מהווה סכנת חיים של ממש.

 

"המצב בשטח די מטורף כי כל התרומות נעצרו ואנו מתקשים אפילו לגבות חובות של תרומות מצד אנשים שהתחייבו לנו טרם המשבר",

מספר בכאב מנכ"ל עמותה גדולה שמטרתה לשפר את איכות חייהם ורווחתם של ילדים חולי סרטן ובני משפחותיהם בכל הארץ, ללא הבדלי דת, מין ולאום. "מן הצד השני אנו מקבלים מדי יום בקשות סיוע מצד משפחות לילדים חולי סרטן שנמצאים בבידוד בבית או בבית החולים והוריהם לא יכולים לצאת לעבודה מחשש שהם ידביקו אותם בווירוס הקורונה.

 

לדבריו, בקשות הסיוע מתבטאות לא רק בסיוע כלכלי לקראת חג הפסח אלא גם בסיוע ההגעה עם הילדים לטיפול בבתי החולים. "אם עד עכשיו הורים שאין ידם משגת השתמשו בתחבורה הציבורית הרי שכעת אין כמעט תחבורה ציבורית ומצד שני אין למשפחות האלו כסף לשלם למוניות. פנינו בנושא למשרד הבריאות ואנו ממתינים לתשובות", הוא אומר.

 

 

עד כמה היקף בקשות הסיוע עלה בתקופה האחרונה?

"אם בשנה רגילה אנו מסייעים למשפחות של כ-1450 ילדים חולי סרטן בישראל הרי שרק בשבועיים האחרונים קיבלנו מאות פניות חדשות לסיוע כלכלי. בעבר הצלחנו להעניק סיוע של כ- 2000 שקל לחודש למשפחה אך כעת נוכח צמצום התרומות והגידול המקביל בבקשות נוכל אולי להגיע לכ-500 שקל בחודש מה שלא באמת יעזור למשפחות.

לכן לטעמי הממשלה צריכה להתערב למענן ולהורות על ביטול תשלומי הארנונה, מס הכנסה וכדומה, על מנת שהן לא יקרסו לגמרי. עד שזה יקרה אני קורא מכאן לאנשים לתרום למען המשפחות לפני שיהיה מאוחר מדי."

 

כשהנוער בבידוד

אם גם לכם נמאס כבר לשמוע את המילים בידוד והסגר ואתם משתוקקים כבר להחליף את השעמום הביתי באוויר צח וירוק בעיניים, אז חשבו על נערים ונערות במצבי סיכון ומצוקה שמבחינתם בידוד משמעותו חזרה לגיהינום הפרטי שלהם.

 

באחת העמותות, המסייעת באופן שוטף לבני נוער אלו, בין היתר באמצעות מרכזי נוער ומקלטים לחסרי בית, מדווחים כי השבתת מערכת החינוך בעקבות המשבר והדרישה הנחרצת מצד משרד הבריאות להסתגר בבתים משמעותה עבור נערים ונערות רבים חזרה למקום הרע, המקום בו הם חווים לא אחת פגיעות מיניות, אלימות פיזית ואלימות מילולית קשה. "ברמה התקציבית נאלצנו לבטל השנה את קמפיין הדגל שלנו לגיוס כספים המתקיים מדי שנה סביב התקופה של חג הפסח. מבחינתנו זו מכה אנושה ברמה התקציבית שכן זה כסף שמשמש עבור בני הנוער בסיכון לאוכל, ללינה, טיפול רפואי, טיפול פסיכולוגי ומה לא", אמר אחד ממנהלי העמותה.

 

לדבריו, "המצב של הנוער והצעירים שאנו עובדים מולם הוא פשוט קטסטרופלי מאז פרוץ המשבר ובמיוחד מאז שמערכת החינוך הושבתה. הממשלה אומרת לנו כל הזמן להישאר בבית כי זה המקום הכי בטוח עבורנו אבל עבור בני הנוער והצעירים להם אנו מסייעים, הבית הוא דווקא המקום הכי לא בטוח. רק היום קיבלתי עדכון על נערה בת 16 מדרום הארץ שחוותה בעבר פגיעה מינית מאחיה הגדול והועברה באמצעותנו לפנימייה, אשר חויבה לחזור לביתה בה מתגורר האח הפוגע כי הפנימיה נסגרת ואין לה מקום אחר ללכת. אותה נערה שחווה בבית פגיעה מינית לא צריכה למידה מרחוק, היא צריכה שירחיקו אותה מהבית שלה.

 

הבית הוא לא בהכרח המקום הבטוח עבור כולם (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
הבית הוא לא בהכרח המקום הבטוח עבור כולם(צילום: shutterstock)
 

"אני מקבל לאחרונה דיווחים על ילדים מהמגזר החרדי שפורצים לבתי כנסת כי אין להם איפה לישון ועל בתי ספר שילדים ונערים ממשפחות מצוקה פורצים אליהם כי ברחוב אסור להם להסתובב ובבית לא טוב להם. אם בכל הבתים יש לחץ רב בתקופה הזו הרי שכל הלחץ מופנה בבתים הקשים כלפי הנערים האלו והם הופכים לשקי החבטות של הבית ולמושא ההשפלה.

 

"מדובר על נערים שעבורם בית הספר מהווה לא רק מוסד חינוכי אלא גם מקום בו הם מקבלים ארוחה חמה, תמיכה רגשית מיועצת בית הספר וטיפול מהעובדת הסוציאלית. כעת בתי הספר סגורים והמדינה מורה להם להישאר בבית, המקום בו הם חווים פגיעות יומיומיות. ברמה האישית אני מרגיש שחשוב אמנם להילחם בקורונה אך שבשם המלחמה הזו, המדינה נטשה שכבה שלמה של בני נוער בכלל, ובני נוער בסיכון בפרט, וההשלכה ההרסנית לכך יכולה להיות גדולה לאין ערוך."

 

נקודת אור: תרומה של 10 מיליון שקלים לעמותות

אבל יש גם נקודות אור בימים אלו, חברות ישראליות בוחרות להקים מוקדי סיוע לבתי חולים, לאנשים ולעמותות וארגונים ללא רווח כדי להעביר אליהם תרומות שיכולות להציל חיים. בין היתר, חברת ישקר שתתרום 20 מכונות הנשמה, חברת ההייטק מיי הרטיג' שהביאה לארץ 66 אלף מטושים, ומובילאיי שיצאה עם קול קורא לערבות הדדית ומנהיגות חברתית בתקופת משבר הקורונה, ומעמידה סכום של כ-10 מיליון שקלים במטרה לסייע לייצוב המשק ושמירה על חוסנו של הציבור.

 

ערבות הדדית למען המשק הישראלי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ערבות הדדית למען המשק הישראלי(צילום: shutterstock)

 

כל זאת במסגרת תפיסתה העמוקה הדוגלת בסולידריות, ערבות הדדית, מנהיגות ומובילות חברתית. מטרת המהלך לסייע במימון פעילויות שמקדמות את ייצוב המשק ו/או מסייעות בשמירה על חוסנו של הציבור הישראלי. ארגונים ועמותות יוכלו להגיש בקשה למענקים ובלבד שפעילותם ממוקדת בתמיכה במשק הישראלי או בציבור הישראלי עד ה-31.3.2020.

 

"המשק הישראלי נכנס לתקופה קשה שבה סולידריות ועזרה הדדית, מכל מי שידו משגת לעזור, הוא כורח מציאו" נמסר מהחברה. "מובילאיי באמצעות הקרן תרתם לערבות הדדית ולחיזוק המשק והציבור בתקופה קשה זו". להגשת בקשות, לחצו כאן>>

 

בשיתוף מובילאיי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ערבות הדדית למען המשק הישראלי
צילום: shutterstock
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים