שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

אולמרט: נתניהו שחקן תיאטרון, יוצר פאניקה

רה"מ לשעבר במתקפה חריפה באולפן ynet: הוא אמר שנתניהו "משמיע ערב ערב איומים פתטיים" בנוגע למשבר הקורונה, לא מספק מידע אמיתי לציבור - ומנסה למתג עצמו כ"אבא ששומר על כולנו": "יש פה ריח עז של פוליטיקה". שר הבריאות לשעבר אפרים סנה: "חסרה הערכת מצב לא היסטרית"

 

 

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט תוקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו על התנהלותו במשבר הקורונה, וטוען כי הצהרותיו התכופות של מי שכינה "שחקן תיאטרון", שמופיע "כל חצי שעה בטלוויזיה עם הודעה דרמטית", נועדות ליצור פאניקה בציבור – במטרה לחזק את מעמדו כ"מנהיג הגדול ששומר על כולנו". בראיון הבוקר (ה') לאולפן ynet אמר אולמרט ש"ריח עז של פוליטיקה" נודף מהתנהלות זו. הוא התייחס גם למשבר הפוליטי, טען שנתניהו רוצה בחירות רביעיות, וקרא "להחליף דיסקט" בכל הנוגע להתייחסות לשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת והקמת ממשלת מיעוט בתמיכה שלה מבחוץ.

 

משבר הקורונה – ההתפתחויות האחרונות:

אלוף במיל' גיורא איילנד: זו מלחמה טוטאלית

בישראל 2,173 מכונות הנשמה, רק 1,437 פנויות

מנכ"ל משרד הבריאות: "חוששים מהתקהלויות בפסח"

מניין הנדבקים בישראל עלה ל-2,666

גובשה תוכנית לאומית לסיוע לקשישים

ההנחיות החדשות בתוקף: מדריך למה מותר ומה אסור

ספרד: עוד 655 מתו מקורונה בתוך יממה

 

"ראש הממשלה הוא היסטריקן מהמעלה העליונה", אמר אולמרט. "לא רק שהוא כזה באופיו, הוא כזה גם בהתנהלות מחושבת כדי ליצור פאניקה אצל הציבור, על מנת ליצור סוג של תלות, האבא הגדול, המנהיג הגדול, ששומר על כולנו". לדברי ראש הממשלה לשעבר, בהצהרותיו התכופות לאומה נתניהו "לא מוסיף מידע, לא נותן שום עצה חכמה לאיך צריך לנהוג, הוא לא מוסיף שום ידע".

אהוד אולמרט (צילום: אבי מועלם)
"נתניהו היסטריקן מהמעלה הראשונה". אולמרט(צילום: אבי מועלם)

-רה"מ טוען שאנחנו מקבלים מחיאות כפיים מהרבה מקומות. יכול להיות שאתה מבקר יותר מדי, אולי אפילו מפוזיציה פוליטית?

"יש הבדל בין קבלת אחריות למדיניות ממשלתית כוללת שהיא תמיד מוטלת על רה"מ, ואת זה אי אפשר לשנות, לבין הצורך האובססיבי להופיע כל חצי שעה בטלוויזיה עם הודעה דרמטית לציבור. יש בעניין הזה ריח עז של פוליטיקה שאיננה שייכת לעניין".

 

אולמרט רמז בדבריו שאין להפריז בחשיבות ראש הממשלה עצמו כמי שמנהל את המשבר, וטען כי "חלק ניכר מההחלטות, האסטרטגיה וההתנהלות, היא לא באמת תוצאה של איזשהו דבר שעושה רה"מ. אומר לו המומחה הזה והמומחה הזה – והוא מקבל את עצתו של המומחה ההוא או ההוא".

 

מה שנתניהו כן צריך בימים אלו, כך לפי אולמרט, הוא "להוריד את מינון הפאניקה, מינון זעקת השבר – לתת לאנשים תחושת ביטחון ולא תחושת הפחדה. אני חושב שתפקיד רה"מ הוא בדיוק בעניין הזה, להעביר איזשהו מסר שמגדיר לאנשים את המציאות בתווכים הריאליים האמיתיים שלה ולא בתווכים ההיסטריים שלה. וכשאני שומע ראש ממשלה שאומר שיהיו כאן מיליון חולים עד סוף אפריל ו-10,000 מתים, אני חושב שרה"מ לא מעביר את המסר שמדינה וחברה שצריכים להתמודד עם מציאות לא פשוטה צריכים לקבל".

 

 

בראיון טען אולמרט למחדלים בשלביו הראשונים של המשבר: "דברים שהיו צריכים להיעשות לפני חודשיים-שלושה לא נעשו", אמר – אך הוא הוסיף שהשאלה החשובה באמת היא מה עושים כעת. "אני רוצה לומר שדעתי איננה נוחה מההתנהלות כרגע. אני לא חושב שהסגר הזה משקף איזשהו תרחיש שנותח, נבדק והביא למסקנה הבלתי נמנעת היחידה הזו".

 

-הסגר מוגזם?

"העניין בנקודת הזמן הזו שזה לא מנוהל על פי איזושהי בחינה שרואה פני עתיד ולוקחת בחשבון שני דברים. יש לנו שתי מלחמות כרגע – מלחמה אחת נגד הקורונה שהיא מלחמה על בריאות ילדינו, נכדינו והורינו, והדבר השני זו המלחמה לשמור על יכולתה של ישראל לקיים את עצמה ביציבות מבלי שתהיה כאן התפרקות, שתגרום לנזק שחומרתו לא נופלת אולי מהחומרה של הסכנה שיש לנו כרגע".

 

הצעדים החריפים שננקטו עד כה, לדברי אולמרט, מופרזים מדי ופוגעים אנושות בכלכלה. "לפי הערכתי זה לא ישטיח (את העקומה) בצורה דרמטית, ובאיזון שבין הצורך להשטיח אותה לבין הצורך לשמור על הכלכלה – כדי שאמצעי הקיום של האנשים שאנחנו רוצים לשמור על חייהם לא יתרסקו – באיזון הזה לפי דעתי אנו כרגע מפריזים, בין היתר משום שדברים שהיו צריכים להיעשות לפני חודשיים-שלושה לא נעשו".

 

 

 

 

אז מה אולמרט מציע לעשות? "לפי דעתי כרגע הדבר החשוב ביותר זה להגדיר אוכלוסיות שהן חיוניות, אני אומר זאת גם על סמך שיחות עם מומחים מהמעלה העליונה. למשל אוכלוסיית המטפלים – רופאים, אחיות, צריך לבדוק את כולם. כל אלו שנדבקו, תסמינים עם צורך בבידוד, יבודדו. כל היתר, עם אמצעי המיגון המתאימים שאני מקווה שיום אחד יימצאו, צריכים לעבוד. אחרי זה צריך לעבור אוכלוסיה אוכלוסיה בהיקף עצום, זה הדבר הדחוף והחשוב ביותר. לשם דוגמה, אוכלוסיית עובדי רפא"ל. ברגע שהם נבדקו, אלה שחולים יבודדו כל היתר שיבואו לעבודה".

 

-הגישה שלך אומרת בדיקות

בדיקות, סיווג האוכלוסיה, מיון... ואז אין שום סיבה שלא ייצאו לעבודה. אנחנו חייבים לחשוב על זה שבקצב הנוכחי עם האיומים הפתטיים של רה"מ שנשמעים ערב ערב, בעוד חודש ימים יסתובבו למעלה ממיליון אנשים שמקורות ההכנסה שלהם יידלדלו ולא יהיו מסוגלים לקיים עצמם ואת בני משפחתם, אנחנו מובילים לזה. הזעזוע החברתי שזה ייצור, ההתרסקות של מערכות כלכליות אדירות שנבנו כאן בתושייה, חוכמה והבנה. זה לא ישנה דבר לגבי מספר הנדבקים בפועל, מספר החולים שדורשים טיפול, מספר האנשים שיהיו במצב בינוני ובמצב קשה".

 

באולפן ynet התראיין הבוקר גם שר הבריאות לשעבר אפרים סנה, שמתח אף הוא ביקורת על ההתנהלות במשבר הנוכחי, אך בניגוד לאולמרט רמז לכך שמערכת הבריאות היא שדוחפת את נתניהו לקבל החלטות "קפריזיות". סנה, רופא במקצועו שכיהן כשר הבריאות בשנות ה-90, אמר: "חסרה פה הערכת מצב אמיתית, מדעית, לא היסטרית. למה אני מתכוון? חיזוי נכון של מה שהולך להיות. לבוא ולהגיד לרה"מ: 'עוד חודש מיליון חולים', זה כלפיו לא פייר – אתה שם אותו בלחץ, שהוא כאחראי לא יכול לעמוד בו, ואז זה מיתרגם לכל ההחלטות הקפריזיות הלא-הגיוניות, לתבהלה ולפוליטיקה שמאחוריה".

 

 

בראיון הבוקר התייחס אולמרט גם למשבר הפוליטי הנוכחי, ובפרט לסירובו של יו"ר הכנסת המתפטר יולי אדלשטיין לקיים את פסיקת בג"ץ ולאשר הצבעה במליאה על החלפתו – צעד שבעקבותיו החליט בג"ץ להפקיע את סמכותו לכנס את המליאה ולהעבירה לעמיר פרץ, הוותיק מבין חברי הכנסת, כדי שיוכל לאפשר הצבעה על בחירת יו"ר קבוע כבר היום.

 

"אפשר למתוח ביקורת על ביהמ"ש, זה דבר לגיטימי ונורמטיבי. במקרה הזה לא מדובר אפילו בביטול הצעת חוק, כל המלחמה שהייתה מול ביהמ"ש העליון הייתה בשאלה האם לביהמ"ש העליון מותר לבטל או לחוקק חוקים שהכנסת חוקקה. פה הייתה החלטה טכנית, פרוצדורלית, אישית, של יו"ר הכנסת. לא החלטה אפילו של הכנסת בעניין פרוצדורלי, החלטה אישית של יו"ר הכנסת לפעול בניגוד לעמדה ולדרישה של 61 ח"כים – שזה הרוב המוחלט של חברי הכנסת", אמר אולמרט.

 

-אתה מברך את ביהמ"ש העליון על כך שהתערב?

"בעניין הזה אני חושב שהחלטת ביהמ"ש העליון הייתה החלטה מדויקת, חיונית ובהחלט ראויה הייתה לתמיכה כלל ציבורית. אחת הטענות שנטענה היא למה ביהמ"ש העליון לפני החלטתו פנה ליו"ר ואמר לו תודיע לנו מה עמדתך. ביהמ"ש העליון נהג פה באיפוק וחוכמה ורצה להגיד ליו"ר הכנסת 'אנחנו נצטרך לפסוק נגדך, זה ברור לחלוטין. חסוך מעצמך את הצורך לעמוד מול החלטה'. אגב, יכול היה יו"ר הכנסת, אילו היה נוהג בחוכמה ואילו אם לא היו חבורה של חנפנים ומלחכי פנכה ועבדים של בלפור, זה מה שהיה עושה. היה אומר: 'היות ואני לא רוצה לעמוד בפני מצב שאני צריך לחשוב אם אני מקיים החלטה של ביהמ"ש העליון, הבנתי את הרמז שלכם, אני מתפטר'".

יולי אדלשטיין (צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
"החלטת בג"ץ הייתה חיונית ומדויקת". אולמרט על אדלשטיין(צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן)

-הוא התפטר וגם על זה קיבל ביקורת

"הוא התפטר מתוך כדי כך שבדרך של ההתפטרות זו הייתה דרך מניפולטיבית, כדי שלא יקיים את הצו שאמר לו לכנס את הכנסת ביום רביעי".

 

-אחרי שייבחר יו"ר חדש הרוחות יירגעו?

"אני לא חושב, משום שבשביל בלפור זה חלק מאיזשהו תהליך. הם לא מעוניינים בממשלת אחדות".

 

-אומר רה"מ ממשלת אחדות. אתה לא מאמין לו?

"אתה חושב שאפשר בשעה שמונה בבוקר להגיד לאשכנזי, לגנץ וליעלון שהם חבורה של אנשים שרוצים לעשות ממשלה עם בוגדים שרוצים בחורבן ישראל, ובצהריים נוצרת האווירה שמאפשרת לגוף כזה להתאחד?".

 

-אז נתניהו רוצה בחירות רביעיות?

"נתניהו רוצה בחירות רביעיות גם אם יהיה חוק שאוסר עליו להיבחר בבחירות הרביעיות. הוא רוצה לעשות בחירות רביעיות מתוך הנחה שהסיטואציה הזו ניתנת למניפולציה שתועיל לו. הוא יאמר לחבריו – 'אחרי שננצח בבחירות נשנה את החוק שאוסר עליי להיות רה"מ'. זה לפי דעתי. אני לא מאמין לאף מילה שלו, אני לא חושב שהוא עסוק היום בעיקר בנושאים שנדמה לי שעם ישראל היה מצפה ממנו לעסוק. הוא עסוק בראש ובראשונה במניפולציות פוליטיות".

 

-אתה אומר לגנץ לא ליפול בפח? היום מתחדש המו"מ

"כמישהו שהתייצב מעל כל במה, כולל כאן באולפן הזה בערב הבחירות במרץ, בספטמבר ובאפריל וקרא לתמוך בכחול לבן: אני לא קראתי לתמוך בכחול לבן כדי שיעשו קואליציה עם מי שהם אמרו שבשום פנים ואופן לא יכולים לשבת איתו".

3082 ()
"להחליף דיסקט". אולמרט על אפשרות של ממשלת מיעוט בתמיכת הערבים

-אתה אומר תקים ממשלת מיעוט עם הערבים, עם בל"ד

"קודם כל, הגיע הזמן שאנחנו נחליף את הדיסקט. תפסיקו לדבר על הערבים האלה כעל בוגדים".

 

-יש שם אנשים שמדברים על מדינת ישראל כמו על ישות טרוריסטית

"יש אנשים שמדברים על מדינת ישראל בצורה שהיא רחוקה כרחוק מזרח ממערב מכל מה שאני מאמין בו, מכל מה שנאבקתי עליו ומכל מה שעשיתי בחיי כאיש ציבור. נכון, עם כל מה שעשו אמיר אוחנה, מיקי זוהר וחבורת ביבי נתניהו זה מנוגד לכל מה שנאבקתי ונלחמתי והאמנתי בו כל חיי בחיים הציבוריים. יש פה מצב שיכול להיות שצריך להקים ממשלה שהערבים, הם אומרים, שהם לא מתכוונים לשבת בה. השאלה לא אם ישבו בה או אם יהיו בתפקידים קואליציונים או אם ימונו לתפקידים של שרים, הם יכולים להיות ראשי ועדות בכנסת ישראל. למה הם יכולים להיות? כי הם אזרחים נאמנים למדינת ישראל שלצערי חושבים דברים בחלקם הגדול בלתי נסבלים".

 

-אם אתה מדבר כך אתה מתעלם מיזבק וכסיף שאומרים שלישראל אין זכות להתקיים

"אתה עכשיו מדבר מגרונו של אמיר אוחנה, זו בחירה שלך, בסדר, לגיטימי. אני לא רק שלא שמעתי את זה, אף אחד מהחבר'ה האלה לא אמר שלישראל אין זכות להתקיים, אף אחד מאלה לא אמר שהם תומכים בטרור, זו בדיוק הסוגיה שביהמ"ש העליון הכריע בה".

 

-קראו שם לחיילי צה"ל רוצחים וטרוריסטים

"לא נעים לי להגיד לך, אני שומע קולות כאלה גם בקרב יהודים ואף אחד לא פוסל אותם מלהיות שותפים לא לממשלה ולא לחיים הציבוריים".

 

בהתייחסו לאפשרות שכבר נדמה היה שירדה מהפרק, של ממשלת מיעוט בתמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת, אמר אולמרט כי "הצורך שלנו הוא לבחור בין אופציות מורכבות ואלטרנטיבות לא פשוטות. מדובר על האפשרות שתקום קואליציה של מיעוט בה הם לא יהיו שותפים לקואליציה, לא ישבו בממשלה, הם רק יתנו לה את האפשרות להיות מוקמת, באופן שגם אם נצטרך ללכת לבחירות, אל הבחירות האלה תוביל אותנו ממשלה שבראשה לא עומד שחקן התיאטרון מבלפור אלא עומדת קבוצה אחראית, רצינית, בעלת ניסיון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי מועלם
אולמרט באולפן ynet
צילום: אבי מועלם
מומלצים