הצרכנים שמתנפלים בימים אלה על מוצרי האלכוג'ל מתעלמים מהתראות משרד הבריאות: מוצרי האלכוג'ל, שנחשבים תמרוקים, לא מיועדים לחיטוי ולא נערכים להם מבחני יעילות לחיטוי. אין המלצה להשתמש בהם לחיטוי אלא רק להיגיינת ידיים. הם אינם מגינים עלינו מקורונה. גם היצרנים הרציניים לא טוענים כך, לא על אריזות המוצרים ולא בפרסומים. ובכל אופן, אנחנו משלמים מאות אחוזים יותר על מוצרים שלא רק שלא ברור אם הם עושים את העבודה, אלא שהם עלולים להזיק, כפי שעולה מבחינת 18 תכשירים ומוצרים, 7 מתוכם ג'לים ומגבונים לידיים, ו־11 מהם תכשירים לניקוי וחיטוי משטחים.
כתבות נוספות:
רשימת ההבטחות והרכיבים שעל כל מוצר הוגשו לחוות דעת מקצועית של שני מומחים – ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לביולוגיה מולקולרית ולניהול אתגרי בריאות וסביבה, מייסדת ושותפה בחברת interface SP לייעוץ ומחקר מדעי, ופרופ' יונה אמיתי, מומחה ברפואת ילדים, טוקסיקולוגיה ובריאות הציבור בקופת חולים מאוחדת. פרופ' אמיתי בחן האם במוצרים קיימים באמת רכיבים פעילים המשמידים חיידקים ונגיפים, על פי סימון הרכיבים של המוצר. ד"ר אולנובסקי בחנה לעומק כל רכיב ורכיב ברשימה וחיוותה את דעתה לגבי השפעת השימוש בו עלינו (המחירים הם הנמוכים ביותר שמצאנו באתר פרייסז או מיי סופרמרקט. בפועל הם גבוהים לעתים בעשרות ומאות אחוזים).
משרד הבריאות קובע שרק תכשירי חיטוי רפואיים (למשל ספטול), הרשומים ככאלה באתר המשרד, יעילים במלחמה בקורונה באותה מידה כמו רחיצת ידיים בסבון. למרבה הצער, המשרד לא מדגיש מספיק את העובדה הזאת בפרסומיו לציבור באמצעי התקשורת. אף אחד מהג'לים שבחנו לא רשום באתר המשרד כתכשיר חיטוי רפואי. בנוסף, בחינה של רכיבי 7 הג'לים והמגבונים לידיים הראתה כי כולם מכילים חומרים העלולים להיות בעייתיים לסובלים מרגישות בעור, ואפילו לדרכי העיכול.
"שטיפת ידיים במים ובסבון שנעשית כמו שצריך (משרד הבריאות מפרסם סרטוני הדגמה – ש"ח) עדיפה על השימוש בג'לים אלכוהוליים, שרובנו לא זקוקים להם", אומרת ד"ר אולנובסקי. "כל מה שנמצא בג'לים למיניהם, שאיננו האלכוהול שמתנדף, נשאר על העור. לאחר התנדפות האלכוהול, המהווה 60%־75% מהמוצרים, הרכיבים נשארים בריכוז גבוה לפחות פי שניים מהריכוז שבו היו לפני ההתנדפות, והם עלולים להזיק. ילדים ופעוטות מכניסים אצבעות לפה, לאף, לעיניים, נוגעים באוכל. החומרים, שנועדו לשימוש חיצוני בלבד, נכנסים למערכת העיכול ולרקמות של הגוף, וספיגתם גבוהה משמעותית. וכשהשימוש הוא לעיתים קרובות במשך היום, החשיפה ממש מסוכנת. בנוסף, האלכוהול לא סלקטיבי: הוא אכן הורג חיידקים ווירוסים מסוימים, אבל הוא הורג גם את החיידקים והווירוסים הטובים. שימוש קבוע פוגע באוכלוסיית המיקרואורגנימיזם הטובים ומשבש את מערכת החיסון הטבעית של העור. האלכוהול גם לא מוריד לכלוך, והאפקטיביות שלו יורדת מאוד כשהידיים מלוכלכות או שמנוניות. שטיפה במים וסבון מורידה את החיידקים הרעים ועוזרת במניעה".
11 צפייה בגלריה
ד''ר חגית אולנובסקי
ד''ר חגית אולנובסקי
ד''ר חגית אולנובסקי
(צילום: האגודה לאקולוגיה ומדעי הסביבה)
11 צפייה בגלריה
פרופ' יונה אמיתי
פרופ' יונה אמיתי
פרופ' יונה אמיתי
(צילום: אלבום משפחתי)
כאמור, אף אחד מיצרני האלכוג'לים לא טוען שהתכשירים משמידים את וירוס הקורונה החדש, covid-19. "זהו וירוס חדש שלמיטב ידיעותינו אינו זמין כלל לבדיקות מסחריות שאינן למטרות מחקר", מודים בסנו, שחקנית גדולה בשוק. גם בד"ר פישר, החולקת איתה את השליטה בשוק, מודים שמעולם לא טענו או רמזו שמוצריהם משמידים קורונה. אפילו בחברת רקיט בנקיזר, יצרנית מוצרי "דטול" – שמוצר אחד שלה, מגבונים, היה היחיד מאלה שבדקנו שמבטיח השמדת קורונה – הודו שהמוצר נוסה נגד וירוסים אחרים של קורונה, ולא נגד זה המתפשט בימים אלה. "הזן הנוכחי דומה מאוד לסוגים אחרים של נגיף הקורונה", אומרים בחברה. "אנו ממשיכים לעבוד לצד שותפינו במטרה להבטיח כי נצליח להבין את מהות הווירוס ואת דרכי ההידבקות בו, ומתכוונים לנסות את מגוון המוצרים שלנו לאחר שהרשויות יהפכו את הזן החדש לזמין".
אז מתי כדאי להשתמש בג'ל אלכוהולי? על פי ד"ר אולנובסקי, אפשר להשתמש בו לניקוי משטחים כאשר יוצאים מהבית, למשל בסופר. "יש תיאוריה שלפיה ייתכן שהחומרים הפעילים ייבשו את טיפות הרוק המיקרוסקופיות שבהן נמצא הווירוסים, וכך ימנעו הדבקה, אך היא לא הוכחה. במשטחים בבית צריך לשמור על ניקיון רגיל, בחומרי ניקוי רגילים, ולנגב כמה שיותר במגבות חד־פעמיות או במגבות רגילות ולזרוק לכביסה. הדאגה לאיכות הסביבה תחזור אחרי הקורונה".
גם פרופ' אמיתי מעדיף רחיצת ידיים בסבון על פני הג'לים למיניהם שבשוק הצרכני. שני המומחים גם מבקרים קשות את העובדה שעל אריזות 8 מבין 11 תכשירי הניקוי שבדקנו המבטיחים השמדת חיידקים – ומיעוטם מבטיחים גם השמדת וירוסים – לא פורטו רכיבי המוצר. "גם יצרנים שרוצים להגן על נוסחאות סודיות שלהם, שיכתבו לפחות לאילו קבוצות שייכים החומרים", אומר פרופ' אמיתי. "למשל חומרים פעילי שטח, או נתרן תת־כלורי. זה מידע משמעותי גם מבחינת היעילות וגם מבחינת הבטיחות, למקרה שמישהו נחשף בטעות בצורה מסוכנת, כגון פעוט שהכניס חומר לפה. ללא המידע החיוני הזה לא יידעו איך לטפל בו".
EPA, הרשות להגנת הסביבה בארה"ב, מפרסמת באתר שלה באופן קבוע את כל המוצרים בשוק הצריכה ובשוק המוסדי המשמידים קורונה. הרשימה מתעדכנת אחת לשבוע לפחות. בסוף השבוע האחרון היא מנתה 250 חומרים. הרשות מפרסמת אפילו כמה זמן יש להשאיר כל תכשיר עד שישמיד את הקורונה (בין 1 ל־15 דקות). למשרד הבריאות בישראל אין רשימה מקבילה.
המוצרים לקהל הרחב מצויים בתוך רשימת ה"תכשירים הקוסמטיים" המונה יותר מ־41,000 מוצרים, והם מוגדרים "לניקוי ידיים ללא מים", ללא שום הבטחה להשמדת חיידקים, וכמובן לא קורונה. במשרד הבריאות אומרים: "הציבור מתבקש שלא להשתמש במוצרים שלא קיבלו רישיון משרד הבריאות, כפי שהם מופיעים באתר המשרד במאגר התרופות ובמאגר התמרוקים".
בסנו אומרים בתגובה: "גם שימוש במים וסבון עלול לחשוף את המשתמש לאלרגנים שבסבון. הסימון על התווית מאפשר שקיפות למי שידועה לו רגישות לאלרגן".
בד"ר פישר מסרו: "המוצרים שלנו מכילים רכיבים בדוקים ובטוחים, המאושרים על ידי משרד הבריאות, וכן באירופה ובארה"ב. על פי הנחיות ארגון הבריאות העולמי להתגוננות מפני קורונה, יש לשמור על היגיינת הידיים בתכיפות באמצעות סבון ומים או ג'ל אלכוהול. אלו הן גם המלצות הארגון לבקרת מחלות בארה"ב".

תרסיס אורגני לידיים, DR. BRONNER'S (יבוא: אקו גרין דרך ירוקה)

28.80 שקל ל–59 מ"ל בניצת הדובדבן
דבר המומחים: מכיל coumarin, חומר הנחשב רעיל וגורם לגירוי העור, חודר דרכו, ועלול להיות בעייתי מאוד בבליעה או שאיפה. יש להניח שהריכוז נמוך, אבל לא בטוח שמספיק נמוך. כנ"ל החומרים geraniol ו־linalol. קומרין ולינלול נחשבים "טבעיים" ומצויים בשמן הלבנדר, אבל לאט־לאט מצטברות הוכחות ששמנים אתריים טבעיים לחלוטין, כולל שמן הלבנדר, מכילים לא מעט חומרים מסוכנים.
תגובת DR. BRONNER'S: "מצוין על המוצר שיש האלרגיים לקומרין ולינלול ועל פי הרגולציה של ה־EC (הנציבות האירופית – ש"ח) יש לציין ריכוזים שעולים על 0.01%. ציינו זאת על המוצר, אף שהריכוז נמוך משמעותית מ־1%. שמן לבנדר נחשב בטוח והשימוש בו נרחב. מכיוון שחלק נכבד ממה שאנו מורחים או מרססים על העור מגיע למערכת הדם, עדיף להשתמש במוצרים אורגניים".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

אלכוג'ל סנו מדיק

12.50 שקל ל–300 מ"ל
דבר המומחים: 7 מבין 23 הרכיבים בעייתיים. לדוגמה: Ethylenediamine ו־benzyl salicylate עלולים לגרום לגירוי העור. benzalkonium chloride עלול לגרום לגירוי העור ומסווג על ידי ה־FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כחומר שאין מספיק מידע כדי לקבוע שהוא בטוח לשימוש, וחשוד כקשור למחלות שונות. בריכוז של פחות מ־0.1% הוא לא אמור לגרום לגירוי אצל רוב המשתמשים. hexyl cinnamal - על מוצר שמכיל את החומר הזה (בכל ריכוז) חובה לרשום אזהרה מפני גירוי או אלרגיה. אזהרה כזאת לא מופיעה במקרה הזה. Alpha Isomethyl Ionone מוכר כגורם אלרגיה/גירוי (בכל ריכוז) למי שרגיש. מהאזהרה להימנע ממגע עם העיניים ולשטוף היטב במקרה של מגע, ניתן להסיק שהמוצר מכיל חומר מסוכן, לפחות לעיניים.
תגובת סנו: "מוצרי סנו מדיק נבחנו ואושרו על ידי משרד הבריאות ומתאימים לשימוש הקהל הרחב. אלרגנים מופיעים על התווית ומאפשרים שקיפות לרגישים. גם שימוש במים וסבון עלול לחשוף את המשתמש לאלרגנים שבסבון".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

אלכוג'ל פורטה

ד"ר פישר, 9.90 שקלים ל–100 מ"ל
דבר המומחים: מכיל triethanolamine – חומר שעלול לגרום לגירוי עורי אצל מי שרגיש, ומסוכן מאוד לבליעה. אם ילד "מנקה" ידיים עם הג'ל ואז הולך לאכול ומשתמש בידיים -
זה עלול לפגוע בבריאותו.
תגובת ד"ר פישר: "אנו עושים שימוש אך ורק ברכיבים בטוחים ובדוקים המאושרים על ידי משרד הבריאות הישראלי ומשרדי בריאות באירופה וארה"ב, כולל הרכיב שהוזכר. בנוסף המוצר בכללותו מאושר על ידי משרד הבריאות. רשום גם לא לשימוש בילדים מתחת לגיל 3, שהוא תחום הגילים האוכל ביד. בגיל מבוגר יותר יאכלו באמצעות סכו"ם".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

מגבונים ללא אלכוהול לילדים, ד"ר פישר

20 מגבונים באריזות אישיות, 14.90 שקל
דבר המומחים: מכיל phenoxyethanol – חומר שעלול לגרום נזק בריאותי אם ילד מכניס מגבון לפה ומוצץ. מכיל גם benzoic acid - חומר משמר למזון, שעלול לגרום לגירוי העור והעיניים. לא מומלץ שיגיע לפה של פעוט. מכיל עוד כמה חומרים שעלולים לגרום לגירוי העור, העיניים ועוד. לכן ההצהרה "היפואלרגני" נראית מוזרה.
תגובת ד"ר פישר: "המגבונים מאושרים על ידי משרד הבריאות לשימוש על ידי ילדים. כשאין מים וסבון בקרבת מקום, עדיף להשתמש בהם. אנחנו מדגישים לא להשתמש בילדים מתחת לגיל 3".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

אלכוג'ל ווייפס, ד"ר פישר

מגבונים היגייניים לידיים, אריזה אישית, 9.90 שקלים
דבר המומחים: בין הרכיבים נמצא ה־linalol, חומר שעלול לגרום לגירוי העור, במיוחד אם לא שוטפים את הידיים. תגובת ד"ר פישר: ראו התגובה בסעיף אלכוג'ל פורטה של ד"ר פישר.
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

אלכוג'ל גולד, ד"ר פישר

9.90 שקלים ל–100 מ"ל
דבר המומחים: על המוצר כתוב שהוא מועשר בכדוריות ויטמין E מוזהבות, ושהוא מתאים לעור רגיש. אלא שוויטמין E לא נספג בצורה משמעותית ויעילה דרך העור. בנוסף, בין הרכיבים יש כמה בעייתיים: triethanolamine יכול לגרום לגירוי בידיים בשימוש חוזר ומתמשך. panthenol אינו נוראי בריכוז נמוך, אבל יכול לגרום נזק למי שרגיש.
תגובת ד"ר פישר: "הרכיבים והמוצר מאושרים על ידי משרד הבריאות ומשרדי בריאות באירופה ובארה"ב".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)

ג'ל היגייני לידיים לייף (יצרן: אמיליה קוסמטיקס)

8.90 שקלים ל–100 מ"ל בסופר–פארם
דבר המומחים: נכתב שהמוצר ללא טריקלוזן, מתאים לעור עדין, מכיל ויטמינים A, B, D ו־E, ועשיר בלציטין ובחומצות שומן חיוניות. נושא הוויטמינים לא משמעותי, שכן העור איננו דרך יעילה לקבלת הוויטמינים הללו. גם ההכרזה שאין טריקלוזן מיותרת שכן החומר ממילא אסור לשימוש. מעבר לכך מכיל שורת רכיבים בעייתיים שנמצאו גם במוצרים אחרים: קומרין, לינלול, טריאתנולאמין, וכן butylphenyl methylpropional ו־alpha isomethyl ionone, שעלולים לגרום לגירוי בעור למי שרגיש.
תגובת אמיליה קוסמטיקס: "בעבר הכיל המוצר טריקלוזן, כשהיה מותר לשימוש. אחרי שנאסר לשימוש, הוספה ההצהרה כדי להדגיש. הקומרין והלינלול מהווים חלק זעיר בבושם, בריכוז המותר לשימוש. משרד הבריאות לא מציין שהחומר בעייתי לעור רגיש. טריאתנולאמין מותר לשימוש והוא לא אלרגני לעור בצורת השימוש בו בתכשיר".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)
המומחים בדקו גם חומרי ניקוי למשטחים, הנה הערותיהם:
• ז'אבל, 50 מגבוני אקונומיקה של סנו, 9 ש': אין סימון רכיבים ולכן לא מומלץ להשתמש. רק לפי האזהרות שעל המוצר ברור שהוא מסוכן לשימוש ביתי.
ספריי חיטוי משטחים, 750 מ"ל, 14.90 ש', וספריי חיטוי וניקוי יסודי, 750 מ"ל, 14.90 ש', של סנו: אין סימון רכיבים.
• ספריי בייבי, חיטוי וניקוי בסביבת התינוק, של סנו, 750 מ"ל, 14.90 ש': אין סימון רכיבים, ובנוסף, אין צורך לשמור על סביבה סטרילית ליד התינוק. מומלץ לא לרסס כשהתינוק בחדר.
• סנו מטליות לחיטוי וניקוי יסודי, שלישייה של 50, 14.90 ש': "משמיד 99.9% מהחיידקים". אבל גם את החיידקים הטובים שעל עור הידיים, שנוגעות במשטחים.
תגובת סנו: "כל המוצרים שלנו מסומנים על פי דרישות התקינה הישראלית, ואף מעבר לנדרש. המוצרים למשטחים נבדקו על פי תקנים הבודקים את כושר קטילת החיידקים. המוצר לסביבת התינוק אינו מסווג כמסוכן. הרכבו עבר ביקורת במכון חיטוי באירופה ובדיקות דרמטולוגיות. מצוין כי יש להרחיקו מילדים ולא לרסס על בני אדם וחיות מחמד".
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)
• דטול, ספריי חיטוי, 400 מ"ל, 24.90 ש': "משמיד 99.9% מהחיידקים, וירוסים של צינון ושפעת, מתאים לחדרי ילדים". אין סימון רכיבים.
• דטול ספריי לחדר האמבטיה, 750 מ"ל, 14.90 ש': זה פחות או יותר אקונומיקה. לא מומלץ ליד ילדים, לאוורר היטב, ולשים לב לאזהרות הרבות.
• דטול מחטא משטחים, מטליות לחות, 14.90 ש': היחיד שמבטיח השמדת קורונה. אין סימון רכיבים, ובנוסף, וירוס הקורונה החדש רק התפרץ, כך שקשה להאמין שכבר הספיקו לבדוק ולוודא.
• אלכוג'ל ווייפס של ד"ר פישר, 20 מגבונים למשטחים, 8.60 ש': "עומד בתקן לחיטוי משטחים". אין סימון רכיבים, והתקן הוא למטבחים מוסדיים למניעת זיהום המזון. אין סיבה להשתמש בבית.
11 צפייה בגלריה
(צילום: יובל חן)
תגובת ד"ר פישר: "המוצר מאושר על ידי משרד הבריאות. תקן 1944 מקובל לבדיקת אפקטיביות של חיטוי משטחים".
• מטליות לחות לניקוי כללי Shiney בניחוח לימון, 5.90 ש': חלק מהרכיבים עלולים לגרום אלרגיה או גירוי למי שרגיש. לא מומלץ למטבח, כי חלק מהחומרים עלולים להישאר על משטחי הכנת המזון.
• ECOFRIEND, מנקה ומחטא עוצמתי אקולוגי, 750 מ"ל, 15.50 ש' בניצת הדובדבן: אין סימון רכיבים, וגם: תכשיר שהורג 99.9% מהחיידקים איננו "אקולוגי".
תגובת אקופרנד: "תקן 2302 חלק 1 מחייב להצהיר אך ורק על אלרגנים או רכיבים מסוכנים, אך נשקול להוסיף הרכיבים. המוצר מתפרק ביולוגית תוך 28 יום ולכן הוא מוגדר אקולוגי".
פורסם לראשונה: 10:17, 27.03.20