שתף קטע נבחר

גנץ צפוי לתמוך: היוזמה שתאפשר לנאשם נתניהו לכהן כממלא מקום רה"מ

רה"מ ויו"ר חוסן לישראל ייפגשו במטרה לחתום על הסכם האחדות עוד הלילה. במסגרת ההסכם, יאושר חוק שיאפשר לנתניהו לכהן כממלא מקום ראש הממשלה וכחבר קבינט, אף שהוגש נגדו כתב אישום. הוא לא יכהן כשר. טרם הוסכם מי יכהן כשר הבריאות, ואם אדלשטיין יישאר יו"ר הכנסת

בליכוד ובחוסן לישראל מאשרים: במסגרת הסכם האחדות יובא להצבעה חוק המאפשר לראש הממשלה בנימין נתניהו לכהן כממלא מקום ראש הממשלה וכחבר הקבינט, למרות כתב האישום שהוגש נגדו, ועד פסק דין חלוט בעניינו. ייתכן שהחקיקה תובא למליאה כבר השבוע אם אכן תושבע ממשלה. בהמשך הערב ייפגש ראש הממשלה נתניהו עם בני גנץ, כחלק מהמגעים לאחדות, ולאחר שגנץ מונה ליו"ר הכנסת בתמיכת בלוק הימין.

בנימין נתניהו בני גנץ (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

היוזמה שתאפשר לנתניהו לכהן כממלא מקום ראש ממשלה וכחבר הקבינט בעוד שנה וחצי, אף שהוגש נגדו אישום, עלתה בשיחות בין הצדדים. היא נועדה לאפשר לנתניהו לכהן בתפקידים אלו בניגוד ל"הלכת דרעי-פנחסי" שקובעת כי מי שהוגש נגדו כתב אישום לא יכול לכהן כשר בממשלה. בחוסן לישראל אומרים כי מדובר ביוזמת חקיקה שלא תאשר לנתניהו לכהן כשר מיניסטריאלי ובכל זאת מדובר במהלך שמעורר כבר עכשיו לא מעט ביקורת על יו"ר חוסן לישראל גנץ.

 

השיחות בין הליכוד לחוסן לישראל נמשכו עד כניסת השבת מתוך רצון לחתום על הסכם האחדות עוד הלילה או לכל המאוחר מחר, יום ראשון.

בנימין נתניהו  (צילום: עמוס בן גרשום, לע
על אף כתב האישום - נתניהו יכהן כמ"מ של גנץ בעוד שנה וחצי?(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

במסגרת ההסכם דובר כי שולחן הממשלה יורחב ל-30 שרים כאשר הממשלה תפעל כממשלה פריטטית - שוויונית. גם המהלך הזה מעורר ביקורת קשה על כך שבשעה שיש מאות אלפי מובטלים, ובזמן שמספרי דורשי התעסוקה מאמירים מדי שעה, בחוסן לישראל מאפשרים ממשלה רחבה ויקרה כל כך.

 

במחלוקת: תיק הבריאות והסכמות על יו"ר הכנסת

למרות ההתקדמות הדרמטית בשיחות, עדיין לא הוחלט בנוגע לתיק הבריאות, והאם יועבר לידי חוסן לישראל. בנוסף אין עדיין הסכמות בנוגע לנושא נוסף שבמחלוקת ונוגע לכהונתו של יולי אדלשטיין כיו"ר הכנסת. מלבד זאת, עדיין לא ננעל סופית המנגנון המגן על גנץ בחקיקה להבטיח כי נתניהו יעמוד בהבטחתו ויקיים את ההסכם, שבמסגרתו ימונה גנץ לראש הממשלה בעוד שנה וחצי.

 

צוות המו"מ של גנץ דורש לקבל את תיק הבריאות כדי להוציא את ניהול המשבר מידיו של השר המכהן יעקב ליצמן וכן להטיל וטו על מינויו של ח"כ יולי אדלשטיין לתפקיד יו"ר הכנסת, בעקבות ההתקפה החריפה שלו על בית המשפט העליון וההתנהלות ה"לא ממלכתית" שלו בתפקיד בשבועות האחרונים.

 

גורמים במפלגתו של גנץ אמרו כי מדובר בדרישות מהותיות וכי לא יסכימו שגם תיק הבריאות יישאר בידי ליצמן וגם שח"כ אדלשטיין יחזור לכהן כיו"ר הכנסת. אם תיק הבריאות יהיה בידיים של "חוסן לישראל" - אחד המועמדים לתפקיד הוא ח"כ אבי ניסנקורן. גנץ גם דורש את תיק הגנת הסביבה לח"כ מיקי חיימוביץ'.

 

גורמים בצוות המו"מ של גנץ טוענים כי בין הצדדים הוסכם כי למ"מ ראש הממשלה בני גנץ תהיה זכות וטו בכל הקשור למינוי בכירים בשירות הציבורי וכן בהחלטות ממשלה משמעותיות ודרמטיות. הכוונה היא שמינוי בעלי תפקידים בכירים כמו מפכ"ל, רמטכ"ל, ראש מוסד, ראש שב"כ, נציב שירות המדינה ועוד ייעשה בהסכמה של ראש הממשלה נתניהו וממלא מקומו גנץ. המינוי הראשון הצפוי לממשלה הבאה הוא מינויו של מפכ"ל קבוע למשטרת ישראל.

 

לגבי חלוקת התיקים בממשלה – הרשימה עדיין לא סגורה. "חוסן לישראל" צפויים לקבל את תיקי החוץ, ביטחון, משפטים ותקשורת, אולם גורמים במפלגה טענו כי לא בטוח שיתעקשו על תיק החוץ והם בוחנים לדרוש תיק חלופי לתיק החוץ. ומה יהיה לאחר שנתניהו יתפטר מתפקיד ראש הממשלה בספטמבר 2021? על-פי החוק נתניהו אינו יכול להתמנות לתפקיד שר בגלל כתב האישום נגדו (אם עדיין יתנהל משפט – י"ק).

 

שני הצדדים החליטו כי נתניהו יהיה מ"מ ראש הממשלה ללא תפקיד שר ויהיה חבר עם זכויות מלאות סביב שולחן הממשלה. ען זאת, ליו"ר "חוסן לישראל" גנץ תהיה "בעיה" הפוכה מזו של נתניהו: לחלק כ-15 תפקידי שרים ל-15-17 ח"כים (17 ח"כים בהנחה שהח"כים יועז הנדל וצביקה האוזר יצטרפו לממשלה).

 

גנץ אמר במהלך סוף השבוע בשיחות סגורות כי הוא שוקל למנות שרים מקצועיים חיצוניים, כלומר שאינם חברי כנסת. גנץ שוקל ברצינות גם למנות שר ערבי לאחד התיקים שיקבל בהסכם הקואליציוני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי, אבי מועלם
נתניהו וגנץ
צילום: עמית שאבי, אבי מועלם
מומלצים