סגור
שים לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חווית הגלישה הטובה ביותר | קרא עוד

    כך תשמרו על שגרה בריאה לילדים בימי קורונה

    ימי הקורונה הם ימים לא פשוטים, בעיקר לילדים. איך לשמור עליהם בריאים בתוך שגרת הבית הצפופה ואיך לשמור על תזונה בריאה? הרופאה ד"ר מיה גרשטיין, ויעל חן רביע, דיאטנית ילדים ונוער מתארחות באולפן ynet כדי להסביר

    ynet

    בשיתוף כללית

     

    הבעיה אולי הכי גדולה של רובנו בימים אלו היא מה עושים עם הילדים, איך שומרים עליהם בטוחים בימים טרופים אלו, איך למרות המצב מצליחים לשמור על כך שהתזונה שלהם תהיה בריאה ונכונה ומה עושים במקרה של מחלה?

      

    ד"ר מיה גרשטיין, מנהלת מרכז בריאות הילד של כללית בפתח תקוה, ויעל חן רביע, דיאטנית ילדים ונוער במחוז דן-פ"ת של שירותי בריאות כללית, מתארחות באולפן ynet  כדי לתת לנו כמה עצות להתמודדות עם הילדים בימים טרופים אלה.

     

    צפו בדיון באולפן:

     

    (צילום: אלי סגל)

     

    איך מסבירים לילדים את כל האיסורים, כמו למשל, אסור לגעת בדברים ואסור לראות את סבא וסבתא?

    "זה תלוי בגיל, לתינוקות קטנטנים אנחנו לא יכולים להסביר וחשוב גם שלא נהיה לחוצים כי לחץ משפיע מאוד מאוד על הילדים שלנו אז חשוב לנסות להתנהג כרגיל, לקיים שגרה כמה שאפשר בתוך התנאים האלה".

     

    ד"ר גרשטיין מוסיפה כי פעוטות שכבר אפשר לדבר איתם, אפשר כן להסביר שיש עכשיו איזה וירוס או איזושהי מחלה שהרבה אנשים חולים בחוץ ואנחנו יותר נשארים בבית וכמובן לשמור על כל הכללים וההנחיות של משרד הבריאות בלי לעשות מזה איזושהי דרמה. לעומת זאת, לילדים גדולים יותר אפשר להסבירלהם בצורה יותר מפורטת".

     

    אנחנו יודעים שילדים חולים פחות, האם זה נכון?

    "הם חולים פחות אבל עדיין יכולים לחלות, שזה גם חשוב לדעת וחשוב לדעת עוד יותר מזה זה שילדים יכולים להיות א-תסמיניים, זאת אומרת הם יכולים בעצם לא לפתח תסמיני מחלה ועדיין יכולים לשאת את הנגיף ולהפיץ אותו.

     

    "יש לזכור שפעוטות וילדים קטנים לא יסכימו לשים מסיכה על הפנים, ובנוסף הם לא יודעים איך להתעטש ולהשתעל לתוך שקע המרפק, ולכן ילדים עם תסמינים קלים נוטים לפזר את הנגיף אף יותר ממבוגרים חולים. מכאן באה ההמלצה להימנע ככל הניתן לצאת מהבית עם ילדים. אם חייבים לצאת עם פעוט עדיף שיהיה חגור בעגלה ולמנוע ככל הניתן מגע שלו עם כל אדם וחפץ, ולחטא את ידיו לעיתים קרובות".

     

    יעל, האם רואים עכשיו יותר "אכילה רגשית" ומה זה?

    "בהחלט. היא מופיעה אצל ילדים בדיוק כמו אצל מבוגרים ואנחנו משתמשים במושג הזה כדי לתאר אכילה שהסיבות שלה לאו דווקא נובעות מתוך שובע פיזיולוגי. זה גם יכול לתת איזשהו פורקן לאנרגיה שלא יוצאת החוצה של חרדה, של לחץ, מתח, ובהחלט ילדים חלקם מביעים את מה שהם לא יכולים לומר באופן ורבלי באמצעות אכילה רגשית".

     

    לדבריה, יש משפחות שמתמודדות עם קושי מאוד גדול שיש ילדים שיותר קשה להם לווסת את עצמם באופן רגיל ועל אחת כמה וכמה בתקופה כזאת ויש ממש הורים שמתארים את ההליכה הבלתי פוסקת למקרר, את הבקשות לחטיפים או לממתקים או פשוט ילד שכל שעה בא ואומר אני רעב, אני רעב, אני רעב.

     

    אז מה בכל זאת הורה יכול לעשות?

    "אין איזשהו קסם, זה חשוב להגיד את זה. בגדול, אנחנו ההורים התפקיד שלנו זה לעזור בוויסות. אל תהפכו להיות מבחינת התזונה שלכם בבית מה שלא הייתם עד עכשיו, אל תכניסו יותר ממתקים וחטיפים מבשגרה, כן, וגם אל תעשו הפוך, אם היה לכם כלל בבית של עד מתוק אחד ביום, תמשיכו עם זה. חשוב שההורה יהיה מודע לזה, יזהה את זה, וכשזה קורה יכין לעצמו איזשהו רפרטואר של דברים שאפשר לעשות עם הילד חוץ מאשר לגשת ולאכול".

     

    ד"ר גרשטיין, ומה עושים עם ילדים שחולים, לא בקורונה דווקא?

    "הדבר הכי חשוב זה שאם אפשר להימנע מלצאת מהבית, עדיף להימנע מלצאת מהבית. יש כל מיני שיטות לתקשר עם הרופאים גם מהבית".

     

    היא מוסיפה ואומרת: "לא להפסיק לקחת תרופות קבועות, אפשר לקבל מרשמים לתרופות הקבועות, אפשר להתייעץ עם רופא בכל שלב. לגבי ילדים אסמטיים, יש העדפה כרגע לשימוש במשאפים ולא באינהלציות. אינהלציה  נוטה להפיץ את הווירוס באוויר החדר ולכן מי שצריך אינהלציה עדיף להשתמש במשאף. זה מרכיב אחד חשוב של כל הנושא של תחלואה פיזית.

     

    "לגבי שאר ההתנהלות שהיא גם חשובה בצורה בלתי רגילה לבריאות, חשוב לשלב פעילות גופנית, שרה יומיומית, אנחנו סגורים בין ארבע קירות זה מאוד קשה. צריך לנסות ולשמור על שגרה בריאה ככל הניתן".

     

    מה לגבי חיסונים טיפות חלב ילדים שנולדים עכשיו?

    "מאוד חשוב להמשיך לשמור על רוטינת החיסונים, אז לטיפות חלב כן להגיע".

     

    יעל, מה לגבי פעילויות משפחתיות בתחום התזונתי?

    "אפשר לעשות את זה מגילאים מאוד מאוד קטנים, לשתף בהכנה, אפשר להכין איתם אפילו גלידות מפירות, כמובן להשקיע בארוחות משפחתיות שזה אומר אפילו לשבת עם הילדים מהרמה של התכנון, בואו נתכנן יחד תפריט לארוחה המשפחתית".

     

    בשיתוף כללית