שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

יישאו נשק ללא מחסנית? החיילים יסייעו באכיפה עם כומתות ובלי סמכות

בצה"ל הכינו כ-700 חיילים שהתגייסו בחצי השנה האחרונה כדי לסייע למשטרה באכיפת מגבלות הקורונה החל מהערב. החיילים יצטרפו לשוטרים, אך לא תהיה להם סמכות מול האזרחים. הוויכוח לגבי נשיאת הנשק יובא להכרעת הממשלה, ובכל מקרה ייאסר השימוש בנשק, גם לא כאזהרה

בית חולים רמב
ארכיון(צילום: גיל נחושתן)

במהלך סוף השבוע וגם היום (ראשון) התנהלו דיונים בין נציגי צה"ל למשטרה, וכן בתוך הצבא, באשר לאופי הפעילות של החיילים שיסייעו לשוטרים לאכוף את מגבלות התנועה המוטלות על אזרחי ישראל במסגרת המאבק בנגיף הקורונה.

 

בצה"ל מייעדים למשימה שמונה פלוגות מבסיסי הכשרת היסוד של יחידות קרביות, כלומר חיילים קרביים שהתגייסו לפני כחצי שנה. בצבא ממתינים לאשרור סופי של הממשלה, בטרם יישלחו 500 עד 700 חיילים לתחנות המשטרה ברחבי הארץ - מה שלא יקרה לפני שעות הערב.

 

 

החיילים יחבשו כומתות על ראשיהם, יישארו עם מדי צה"ל וככל הנראה יסומנו בסרט או בסימון אחר כדי להבליט את משימתם. הפלוגות שנבחרו בשלב זה לבצע את המשימה יגיעו מחטיבות הצנחנים, גולני, נח"ל וכפיר, וכן מחילות ההנדסה הקרבית והאיסוף הקרבי. אלפי חיילים נוספים מבסיסי הכשרה קרביים מקבילים כבר קיבלו הודעה שהם הבאים בתור להישלח לערים ולישובים, במידה והגבלות התנועה יוחמרו.

 

 

בצבא יש מתנגדים לשליחת החיילים למשימות השיטור במחוזות בלב המדינה כשהם נושאים נשק. בעוד שהתומכים במהלך טוענים שמדובר בלוחמים שצריכים לשאת נשק בכל משימה שהיא, המתנגדים חוששים מתקריות שיובילו לשימוש פזיז בנשק בסביבה אזרחית, על ידי חיילים צעירים שאינם מנוסים, ועם מיומנות בוסרית בהפעלת הנשק, אשר אומנו להשתמש בו מול מחבלים במצבי לחימה. לפי אחת הפשרות שנבחנות בסוגיית חימוש החיילים, הם יישאו את כלי הנשק האישי שלהם, אך ללא מחסנית.

 

כך או כך ברשות החיילים לא תהיה שום סמכות מול האזרחים, ומשימתם תהיה לאבטח את השוטר שלצידם כדי לאפשר את הרחבת פריסת השוטרים בין המוקדים השונים. כך במקום שבניידת סיור ישבו שני שוטרים כנהוג, יוביל אותה שוטר ולצידו חייל.

מה מותר ומה אסור לפי ההנחיות החדשות של משרד הבריאות ()
 

המבחן הגדול של המהלך יהיה במצבי מתיחות, שכמותם שכבר התרחשו בסוף השבוע. אזרחים התעמתו פיזית עם שוטרים בקריית אתא ותושבי ממזרח ירושלים שהגיעו לחגוג בחוף הים של ראשון לציון נקנסו על ידי שוטרים. נוכחות של חיילים צעירים וחמושים במצבים מעין אלה, חוששים בצה"ל, עלולה להפוך אותם לנפיצים יותר.

 

כדי לנסות ולגשר על פער זה, למשימות שיטור מורכבות יותר יציבו לצד השוטרים מפקדים זוטרים כגון מפקיד כיתות או קצינים המשמשים כמפקדי מחלקות.

 

אם ההנחיה לשאת נשק לא תבוטל ברגע האחרון, הוראות הפתיחה באש יהיו מאוד מחמירות, וככל הנראה ייאסר על החיילים להשתמש בנשקם בכל מקרה, אפילו לא לצורך אזהרה. החיילים יעברו גם הכנה מנטלית, בדומה לסדנאות שמועברות ללוחמים שמתמודדים עם אוכלוסייה במשימות שיטור ביהודה ושומרון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים