שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

נשארו 22: המדינות שנקיות מקורונה

בתימן יש מחסור בסבון, בצפון קוריאה ממשיכים לשגר טילים, בבורונדי מאשימים גולשים "שקרנים", וגם במדינה הצעירה בעולם איש עדיין לא נדבק: באירופה וביבשת אמריקה יש חולים בכל המדינות, אבל באסיה, באפריקה ובאוקיאניה נותרו מוקדים נקיים - לפחות לכאורה. הרשימה המלאה

 

 

נגיף הקורונה התפשט כבר ל-199 מדינות וטריטוריות ברחבי העולם, אבל ב-22 מדינות אין עדיין חולים - לפחות לפי הדיווחים שלהן. באירופה וביבשת אמריקה אין אף מדינה שאליה לא הגיע הנגיף, ונותרה רק יבשת אחת בלי נדבקים כלל – אנטארקטיקה. אלו המדינות ש"נקיות מקורונה".

 

הגדולה ברשימת 22 המדינות היא תימן, שם לכאורה איש מכמעט 30 מיליון התושבים לא נדבק בנגיף שהוביל כבר למותם של יותר מ-33 אלף איש ברחבי העולם. החודש הופץ "פייק ניוז" לפיו "יוצאי יהדות תימן פיתחו עמידות לקורונה", אבל לפחות במדינת המקור אין בינתיים נדבקים.

 

תימן חיטוי נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה  (צילום: EPA)
חיטוי בתימן(צילום: EPA)

 

תימן מסכת פנים נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה (צילום: EPA)
מתמגנים בתימן(צילום: EPA)

תימן צנעא בית קפה נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה (צילום: AFP)
שומרים על היגיינה בצנעא(צילום: AFP)

  ()
המדינה היחידה בלי חולי קורונה באזור - תימן

 

חמש שנות מלחמת האזרחים בתימן הובילו למותם של יותר מ-100 אלף איש (מהקרבות ומהרעב), ואף שלפי דיווחיה איש מתושביה לא נדבק מקורונה עד כה, המדינה כבר מתכוננת להגעת הנגיף. מתקן בידוד הוקם בעיר עדן, הופסקו הלימודים בבתי הספר והוצאו הנחיות להפסקת תפילות במסגדים.

 

החודש הזהירו ארגוני בריאות בינלאומיים - ובהם "רופאים ללא גבולות" וארגון הבריאות העולמי - כי המחסור בסבון ובמים זורמים בתימן יקשה על המאמצים להתמודד עם הקורונה, ומאיים על חייהם של מיליונים.

 

גם המדינה המבודדת בעולם, צפון קוריאה, טוענת שהיא נקייה מקורונה. השכנה מדרום זוכה לשבחים כבר יותר מחודש על ההתמודדות עם הנגיף, בעזרת כמות בדיקות גדולה מאוד, אבל בדיקטטורה של קים ג'ונג און אומרים כי איש מ-25 מיליון תושביה לא נדבק עד כה.

 

צפון קוריאה מפעל ייצור סבון נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה (צילום: AP)
מפעל ייצור סבון בצפון קוריאה(צילום: AP)

דרום קוריאה סיאול שיגור צפון קוריאני נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה (צילום: AFP)
עוקבים בסיאול אחר השיגורים. הכי הרבה בחודש, ודווקא בזמן משבר הקורונה(צילום: AFP)

 

בינתיים, היא ממשיכה בפרובוקציות. אתמול שיגרה צפון קוריאה שני טילים בליסטיים קצרי טווח למרחק של 230 ק"מ, ובדרום קוריאה גינו בחריפות: "בזמן שהעולם כולו מתמודד עם הקורונה, פעולה צבאית כזו אינה הולמת". החודש שיגרו הצפון-קוריאנים 9 טילים כאלו, הכי הרבה לחודש אחד.

 

לראשונה מאז סוף פברואר, החיילים הצפון קוריאנים שצולמו על ידי הטלוויזיה של המשטר באימונים ובעת שיגורי הטילים, לא חבשו מסיכות פנים. בצפון קוריאה הודיעו גם כי שוחררו כמעט כל הזרים שהוכנסו לבידוד כאמצעי זהירות, והחליטו - בצעד שהפתיע מומחים - לקיים כסדרו כינוס גדול בתחילת אפריל של "אסיפת העם העליונה", הפרלמנט של הדיקטטורה.

 

שלוש המדינות הגדולות הבאות ברשימה הן כולן אפריקניות. על פי דיווחיהן, אין במלאווי, בבורונדי ובדרום סודן אף חולה קורונה. במלאווי שבדרום מזרח היבשת, שם מתגוררים 19 מיליון איש, הכריז הנשיא על הנגיף כ"אסון לאומי" ומפלגות האופוזיציה החלו בקמפיין שבמסגרתו עברו מדלת לדלת כדי להסביר לתושבים על הסכנה. אבל אז דרש המשטר מהאופוזיציה להפסיק בכך: "זה צריך להיות בתיאום משרד הבריאות".

 

מלאווי שטיפת ידיים נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה (צילום: AFP)
שוטפים ידיים במלאווי(צילום: AFP)

בורונדי מדידת חום נגיף הקורונה מדינות בלי קורונה (צילום: AFP)
מדידת חום בבורונדי(צילום: AFP)

  ()
בדרום סודן ובורונדי עדיין לא דווח על חולי קורונה

 

בבורונדי (11.8 מיליון תושבים) פרסם בשבוע שעבר דובר הממשלה הודעה רשמית שבה כינה "שקרנים" גולשי אינטרנט שטענו כי למדינה אין מספיק ציוד כדי להתמודד עם המגפה. כחלק מהניסיון למנוע את הגעת הנגיף והתפשטותו, הופסקו הלימודים בבתי ספר צרפתיים ובלגיים במדינה, והוכנסו לבידוד תיירים מכמה מדינות.

 

גם בדרום סודן (11.1 מיליון תושבים), המדינה הצעירה בעולם, לא דווח על אף חולה קורונה - וגם שם כבר מתכוננים להגעת הנגיף. נאסרו טיסות נכנסו ויוצאות וכינוסים גדולים, אבל מלחמת האזרחים הארוכה קרעה את המדינה והובילה ל-1.5 מיליון עקורים, ועקב המשאבים המועטים יהיה קשה למנוע תחלואה המונית, אם הנגיף אכן יגיע לשם.

 

את העשירייה הראשונה של מדינות גדולות יחסית (יותר ממיליון איש) ללא קורונה נועלות טג'יקיסטן וטורקמניסטן האסייתיות, וסיירה לאון, בוצוואנה ולסוטו שבאפריקה. מלבדן, גם באיי קומורו ובסאו טומה ופרינסיפה האפריקניות הקטנות לא דווחו מקרי הידבקות. שאר המדינות הנקיות הן כולן איים קטנים השייכים ליבשת אוקיאניה - איי שלמה, ונואטו, סמואה, קיריבטי, מיקרונזיה, טונגה, איי מרשל, פלאו, טובלו ונאורו.

 

פלאו (צילום: shutterstock)
פלאו. אפס חולי קורונה(צילום: shutterstock)

ונואטו  (צילום: shutterstock)
ונואטו. גם שם לא נדבקו בנגיף(צילום: shutterstock)

 

אבל בפפואה גינאה החדשה, בפיג'י, ובטריטוריות הצרפתיות פולינזיה הצרפתית וניו קלדוניה כבר יש נדבקים בנגיף. בטריטוריה האמריקנית גואם יש כבר קורבן ראשון ויותר מ-50 מקרי הידבקות. כל זאת מעלה את החשש להידבקות המונית באיים הקטנים באוקיינוס השקט, ולכן הם מנסים להפוך את מה שלרוב נחשב לחולשות שלהם - בידוד וריחוק - לחוזקה.

 

"עקב העובדה שמערכות הבריאות שם כל כך שבריריות, הן לא יוכלו להתמודד עם התפרצות גדולה", אמר ל-NPR ג'ונתן פריק, ממכון המחקר האוסטרלי לואי. לדבריו, עצירת התיירות תחייב אותן לקבל תמיכה חיצונית – ואז העולם שמבחוץ כן יחדור אליהן. אבל יש לו גם שורה תחתונה אופטימית: "רוב התושבים באיים אלו לא תלויים בממשלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים