שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

בתום מסע חילוץ מפרך: 31 יהודים מברזיל עלו לישראל

טיסות בוטלו פעם אחר פעם, הדרך מריו לסאו פאולו נחסמה ונדרשה גם עצירת ביניים בטורקיה, אך הקרן לידידות והסוכנות היהודית הצליחו להביא ארצה עשרות יהודים מברזיל. אחת העולות: "מחכה להכיר לבנות שלי את המקום המופלא הזה, אחרי הבידוד"

 

 

 

מסע חילוץ מפרך להבאת 31 עולים חדשים מברזיל לישראל הסתיים בהצלחה לאחר הזמנה של לא פחות מעשר טיסות, שמרביתן בוטלו לאור משבר הקורונה העולמי.

 

נגיף הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

טיסת העלייה, שתוכננה לכלול 40 עולים ויועדה לסוף מרץ, תוכננה חודשים מראש, אך עם פרוץ מגפת הקורונה הודיעה הקרן לידידות כי הטיסה נתונה לאישור של משרדי הבריאות והעלייה והקליטה, ומותנית בכך שלכל עולה יהיה פתרון בידוד בארץ.

 

אילנה בודרמן ומשפחתה חולצו מברזיל לישראל ()
"התאהבנו בישראל. תכננו עלייה והקורונה טרפה את הקלפים"

המצב הרעוע בברזיל הביא לכך ש-31 מהעולים פנו בבקשה דחופה לעלות לישראל, והפרויקט להעלאתם החל בניצוחן של הקרן לידידות והסוכנות היהודית. המקרים נבדקו ואושרו לאחר שהעולים הציגו שיש להם מקום בארץ שיאפשר להם למלא את כל תנאי הבידוד ל-14 הימים הראשונים.

 

ככל שמועד העלייה התקרב, הסתבר לעולים המיועדים כי הטיסות היוצאות מברזיל מתבטלות במהירות, וכך גם הטיסה שלהם. הקרן לידידות החלה במאמצים למציאת טיסה חלופית, ולאחר בדיקה נמצאה טיסת חירום אחרונה של אל-על מהעיר סאו פאולו, הרחוקה כשש שעות נסיעה מטיסת היציאה הראשונה בריו דה ז'ניירו.

 

אילנה בודרמן ומשפחתה חולצו מברזיל לישראל ()

על כן, הוחלט לנתב את כל העולים ליעד החדש. כרטיסי טיסה חדשים הונפקו לעולים מביתם לסאו פאולו ומשם בטיסת אל על לישראל. על מנת לקחת טווח ביטחון, ולאור תחילת תהליך שנדמה כהסגר בערים הגדולות בברזיל, הוחלט להביא את העולים לסאו פאולו 24 שעות לפני הטיסה.

 

עם קביעת היעד החדש, 14 העולים שיועדו להגיע מריו נתקלו בבעיה נוספת, שכן הטיסות שהוזמנו עבורם מריו לסאו פאולו בוטלו פעמיים, בזו אחר זו. בכדי לוודא שהעולים יוצאים בכל מחיר, הוזמנו כרטיסים לטיסה שלישית ובמקביל שוריינו עבור העולים שירותי הסעה באוטובוסים, אך מיד לאחר מכן התקבלה הודעה כי הכבישים בין ריו לסאו פאולו נסגרו לתנועה.

 

המתח בקרב העולים גאה, אך הטיסה מריו המריאה במועד המתוכנן וכל 31 העולים הצליחו להגיע לסאו פאולו בזמן, למה שנדמה כהשלמת התכנית בהצלחה. אך השמחה הייתה מוקדמת, שכן לפתע הודיעה חברת אל על שעקב ביטולי נוסעים והחרפת המצב היא מבטלת את הטיסה. פחות מ-15 שעות לפני הטיסה המתוכננת העולים נשארו ללא טיסה ורובם אף ללא קורת גג, שכן אינם תושבי העיר או שמכרו את בתיהם לקראת העלייה לישראל.

 

אילנה בודרמן ומשפחתה חולצו מברזיל לישראל ()
ישהו בבידוד ברעננה. משפחת בודרמן

תוך שעות ספורות נמצאה טיסה אחרונה של חברת טורקיש איירליינס, שרבים מנוסעיה ביטלו את נסיעתם, מה שאיפשר להעלות את העולים לטיסה לישראל עם עצירת ביניים קצרה בטורקיה, וביום חמישי האחרון נחתו כל 31 העולים בישראל היישר לתוך בידוד ביתי.

 

"תכננו את העלייה שלנו וחשבנו עליה כבר כשנתיים", סיפרה אילנה בנדרובסקי בורדמן (38), שעלתה לארץ יחד עם בן זוגה לואיז (45) והילדות ג'אנה (4) ומאיה (2) מריו דה ז'ניירו. "הגענו בנובמבר לטיסת היכרות לפני עלייה והתאהבנו עד מעל לראש. הכל היה נראה מושלם ולפתע משום מקום הקורונה טרפה את הקלפים".

 

"מיד כשהגענו לסאו פאולו התקשרו מהקרן לידידות לומר שהטיסה מבוטלת, אבל בביטחון מלא הוסיפו 'אל תדאגו, אנחנו עובדים על תכנית חלופית' ואז הודיעו לנו שיש טיסה למחרת", הוסיפה אילנה. "ארזנו הכל ועזבנו את הבית מריו לסאו פאולו, אבל גם שם עוד חיכו לנו הפתעות לא מעטות עד שעלינו לטיסה המיוחלת. זה היה מרוץ נגד הזמן, אבל אני אסירת תודה שאנחנו כאן, בארץ. אנחנו מחכים בכיליון עיניים להכיר את המקום המופלא הזה לבנות שלנו אחרי שיחלפו ימי הבידוד, ההסגר והקורונה".

 

 

 

אילנה ומשפחתה התמקמו ברעננה, שם הם שוהים בבידוד מלא. כדי להמשיך ולהיות בקשר עם המשפחה והחברים בברזיל, אילנה משתפת ומעלה תכנים לעמוד האינסטגרם שלה.

 

אילנה בודרמן ומשפחתה חולצו מברזיל לישראל ()

נשיאת הקרן לידידות, יעל אקשטיין, אמרה כי "הימים האחרונים מהווים אתגר לא פשוט עבור מי שמחכים לעלות לישראל. העולים ברחבי העולם נמצאים באי ודאות כפולה. בשעה שהעולם עצר מלכת והטיסות לישראל ברובן הוקפאו בגלל נגיף הקורונה, הם אינם יודעים לאן ילכו ביום המחר, שכן רבים כבר עזבו את מקום עבודתם ומכרו את ביתם".

 

"הקרן לידידות פונה בשעה זו לסייע לאלו שתכננו לחגוג את החג בישראל עם קרובי משפחה וכעת נאלצים להמתין במדינות המוצא עד יעבור זעם", הוסיפה. "אנו מלאי גאווה ביכולת שלנו לסייע לאלו שבצרה ואף להעלות לארץ עולים בודדים כמו קבוצת העולים מברזיל ומקווים ומתפללים לבריאות איתנה ולמציאת פתרון לנגיף הקורונה במהרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עלו לישראל אחרי שלא מעט טיסות בוטלו. משפחת בורדמן
מומלצים