שתף קטע נבחר

צו השעה: לאפשר עריכת צוואות מרחוק / דעה

במסגרת תקנות החירום ברקע מגפת הקורונה, יש להסדיר אפשרות לערוך צוואה, לאמת אותה ולשגר אותה לרשם הירושות – הכל באמצעים דיגיטליים

 

אילוסטרציה  (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

תקופת החרום ברקע מגפת הקורונה מעלה את הצורך בהסרת אבק מעל צוואות שנכתבו בעבר וכתיבת סעיפים מותאמים למציאות חדשה, ואין ספק שדורשת בדיקת נחיצות עריכת צוואות למי שטרם הכין עד היום. הדבר נכון לכולם, ובעיקר לאוכלוסייה שבסיכון, למבודדים ולמאושפזים.

 

חוק הירושה קובע כמה צורות של צוואות, שהידועה והשכיחה היא צוואה בכתב בפני שני עדים אשר בדרך כלל מנוסחת על ידי עורך דין. חתימת המצווה ואישור על הבנתו מאומתים על שני עדים בני 18 ומעלה שחייבים להיות נוכחים בעת החתימה במחיצת החותם על הצוואה.

 

סעף 20 לחוק הירושה קובע כי "צוואה בעדים תהיה בכתב, תצוין בתאריך ותיחתם ביד המצווה בפני שני עדים לאחר שהצהיר בפניהם שזו צוואתו; העדים יאשרו באותו מעמד בחתימת ידם על פני הצוואה שהמצווה הצהיר וחתם כאמור".

 

במצב הנוכחי, ובמיוחד לאוכלוסייה שבסיכון ולאנשים הנמצאים בבידוד או מאושפזים, אין כמעט אפשרות לדאוג ששני עדים זרים (שאינם בני משפחה או יורשים) יהיו נוכחים בעת חתימתם על אימות הצוואה.

 

דרגת הקושי הופכת לבלתי נסבלת כאשר החוק קובע בסעיף 21 כי רק המצווה לבדו ובעצמו (ללא שליח) רשאי להפקיד את צוואתו אצל רשם הירושה. משימה שהייתה קשה מאד עד היום לאנשים מבוגרים או מוגבלים, הפכה עתה לבלתי אפשרית.

עו
עו"ד זאב ולנר(צילום: ניר קידר)

יש מקום לפיכך לקבוע תקנות שעת חרום לענייני צוואות בהתאם לחוק הירושה תשכ"ה 1965, ובהן התנאים הבאים:

 

צוואה בעדים, בכתב, כמשמעותה בסעיף 20 לחוק הירושה, ניתן לאמת באמצעות וידאו קונפרנס (אפליקציית וידאו ושמע כמו ווטסאפ או זום). זאת בתנאי שכל עד בנפרד או יחדיו יצלם את המצווה חותם על הצוואה, לאחר שהמצווה הקריא בקולו את תוכנה. כל עד ישמור את קובץ הווידאו במכשיר, יעתיקו לכונן נייד, וישמור אותו במעטפה שעליה יחתום.

 

אימות חתימת המצווה לפי ההצעה הנ"ל תוסיף ראיות לאמיתות ולאותנטיות של הצוואה, באשר צילום המצווה והחדר שבו הוא נמצא יוכיח כי המצווה לבדו ואיש אינו מכתיב לו, וכן יאפשר להתרשם מהבנת המצווה את תוכן צוואתו.

 

הפקדת הצוואה אצל רשם הירושה כמשמעותה בסעיף 21 לחוק, תהיה ניתנת לביצוע באמצעות משלוח הצוואה החתומה בדוא"ל על ידי המצווה ללא אישור העדים, לכתובת המייל הרשומה של רשם הירושה. פעולות ההפקדה והרישום המוטלים על רשם הירושה יתבצעו בהתאם לנאמר בחוק ובתקנות.

 

  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • דעה זו הינה עמדתו הפרטית של הכותב, בשם עצמו בלבד
  • עו"ד זאב ולנר מתמחה בדיני משפחה וירושה , יזם אתר המשפט פסקדין, יו"ר משותף לענייני ירושה צוואות ועזבונות של לשכת עורכי הדין, ומרצה במכללת אונו
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
צילום: ניר קידר
עו"ד זאב ולנר
צילום: ניר קידר
מומלצים