שתף קטע נבחר

מוסף הרכב: מדריך שוק תלת-גלגליים לפקקים שיחזרו

הכלים התלת־גלגליים מנצלים את היתרונות המוכרים של קטנועים ואופנועים, בתוספת גלגל מלפנים שמפחיתה את החסרונות הבטיחותיים שלהם † מה יש לשוק הישראלי להציע?

 

אין אחד שלא ראה ברחובות הערים, וגם מחוץ להם, את המחזה של קטנוע בעל שני גלגלים קדמיים. הכלים הללו, התלת־גלגליים, הגיעו לעולם לפני עשור ומחצה תודות לפיאג'ו האיטלקית, והם תפסו נתח שוק גדול בתחבורה העירונית. בעקבותיה גם יצרניות נוספות השיקו תלת גלגליים משלהם, בנפחים שונים ועם טכנולוגיות שונות.

 

אפשר לשאול, ובמידה רבה של צדק, למה בעצם להוסיף גלגל קדמי לקטנוע? הרי בעבר ראינו קטנועים עם צמד גלגלים אחוריים, כמו ההונדה ג'יירו שהסתובב פה על הכבישים בשנות ה־90 המאוחרות. התשובה במילה אחת היא: בטיחות. קטנועים תלת־גלגליים מצליחים לשפר, ובאופן משמעותי, את שתי נקודות התורפה הגדולות של כל כלי דו־גלגלי: יכולות הפנייה ויכולות הבלימה. תוספת הגלגל הקדמי מכפילה את האחיזה בחלקו הקדמי של הקטנוע, וכתוצאה מכך יכולות הבלימה משתפרות באופן משמעותי, מכיוון שהגלגל הקדמי, או הגלגלים הקדמיים במקרה הזה, נושאים ברוב המכריע של עומס הבלימה. בנוסף, גם אחיזת הכביש בעת הטיה – למשל בכיכרות או בפניות עירוניות – משתפרת באופן משמעותי וכך פוחת הסיכוי להחליק.

 

היתרונות הללו גרמו לנהגים רבים לזנוח את המכונית ולעבור לקטנוע תלת־גלגלי, בזכות האפשרות לקבל את כל יתרונות הקטנוע, כמו שליטה מוחלטת על הזמן והמרחב, בלי בעיות פקקים, עומסים וחנייה, אבל בצורה הרבה יותר בטיחותית. על זה תוסיפו בקרות אלקטרוניות מתקדמות שנכנסו בשנים האחרונות לדו (ותלת) גלגלי, כמו מערכות ABS, בקרות אחיזה ובקרות יציבות, וגם מערכות מכאניות כמו בלימה משולבת או מערכות מתלים מודרניות, ותקבלו כלים בטוחים עשרות מונים מהווספות הדו־פעימתיות של שנות ה־80 וה־90.

 

בשוק הישראלי, כמו האירופאי, מיוצגות ארבע יצרניות המייצרות קטנועים תלת-גלגליים, כאשר הנפחים נעים בין 125 סמ"ק לרישיון A2, ועד 500 סמ"ק לקטנוע הגדול של פיאג'ו, וטווח המחירים בהתאם. ואם זה לא מספיק, אז הימאהה נייקן 900 לקח את הקונספט צעד אחד קדימה והביא את התלת־גלגליים גם לעולם האופנועים הגדולים והביצועיסטיים. בואו נראה מה אפשר למצוא בישראל בסגמנט התלת-גלגלי וכמה יעלה לכם להיגמל מהפקקים ובעיות החנייה בצורה בטוחה יותר:

 

פיאג'ו MP3: יתרון ברמזור

פיאג'ו, חברת האם של הווספה האייקונית, הייתה הראשונה בעולם שהציגה קטנוע תלת־גלגלי: ה־MP3 בשנת 2008. בתחילה רק בנפח של 250 סמ"ק, אולם מהר מאוד טווח הנפחים התרחב ל-125 עד 500 סמ"ק. כיום מגיעים לישראל שלושה דגמי MP3 בנפחים של 300 עד 500 סמ"ק – כששלושתם חדשים והוצגו בשנה שעברה.

 

קטנוע פיאג'ו MP3 (צילום: יח
קטנוע פיאג'ו MP3(צילום: יח"צ)

 

המאפיין העיקרי של קטנועי פיאג'ו הוא המתלה הקדמי הייחודי בפיתוח עצמי, שכולל מערכת אלקטרו-הידראולית לנעילת הבולמים בלחיצת כפתור. כך ניתן לעמוד במקום, למשל ברמזור, כששתי הרגליים נמצאות על המדרס, ומבלי להוריד רגל אל הכביש כדי לייצב את הקטנוע.

 

MP3 300 HPE Sport

ה־MP3 300 הוא התלת־גלגלי הקטן בסדרת דגמים של פיאג'ו בישראל. זהו דגם חדש לחלוטין שהוצג בשנה שעברה, והוא מציע שלדה וממדים קומפקטיים, ומנוע חדש וחסכוני המפיק 26.2 כ"ס ו־2.5 קג"מ. הוא מגיע עם מערכת ABS ומערכת בקרת אחיזה, וכן עם דוושת בלם המפעילה את שלושת הבלמים. מחיר: 42,795 שקל

 

דגם הביניים MP3

ספורט גדול יותר מאחיו עם מנוע ה־300 סמ"ק. בשלדת ה־MP3 300 הישן, הגדולה ומרווחת ביחס ל־300 הנוכחי, הושתל מנועו של הפיאג'ו בוורלי בנפח 350 סמ"ק, המספק 30.6 כ"ס. גרסת ה־350 מגיעה גם היא עם מערכת ABS ומערכת בקרת אחיזה, וכן דוושת בלם לבלימה משולבת ומשקף רוח קדמי גדול. יש גם שלט לפתיחת המושב מרחוק, ומערכת Bike Finder למציאת הקטנוע. מחיר: 42,795 שקל

 

MP3 500 HPE ביזנס

הגרסה הבכירה של משפחת ה־MP3, עם מנוע צילינדר יחיד בנפח 493 סמ"ק המפיק כמעט 45 כ"ס. זוהי הגרסה האידאלית לרוכבים שמבלים זמן רב בכבישים בינעירוניים. פרט למנוע המוגדל, שאר הקטנוע זהה לגרסת ה־350 סמ"ק, כולל השלדה ומכלוליה, מערכות המתלים והבלמים, וכן הבקרות האלקטרוניות והאבזור.

מחיר: 53,530 שקל

 

פיג'ו מטרופוליס 400: גם בישראל

פיג'ו נמצאת כבר עשור בתחום התלת־גלגליים עם הפטרופוליס 400. זה לא מפליא, שכן שוק התלת־גלגליים הצרפתי הוא מהגדולים בעולם, ורחובות פריז מוצפים בקטנועים כאלה. בחודשים האחרונים קטנועי פיג'ו עשו עלייה מחודשת לישראל, וגם הגרסה העדכנית של המטרופוליס 400 הגיעה. היא כוללת מנוע בנפח 399 סמ"ק המפיק 35.6 כ"ס, מערכת מתלה קדמי הלקוחה מעולם הרכב, אבזור רב כמו ABS, בקרת אחיזה, מפתח קרבה, חיישני לחץ אוויר בגלגלים ומשקף מתכוונן, ועיצוב בהשראת דגמי המכוניות של פיג'ו, ה־2008 וה־5008.

מחיר: 49,203 שקל

 

קוואדרו QV3: הטייה עד 45 מעלות

קוואדרו היא חברה איטלקית המייצרת קטנועים תלת־גלגליים, ואפילו קטנוע בעל ארבעה גלגלים שלא הגיע ארצה. ה־QV3 הוא דגם חדש שהגיע לכאן בשנה שעברה. הוא מציע מנוע בנפח 346 סמ"ק המפיק 30 כ"ס, והוא בעל מתלה קדמי עם מערכת הטיה הידרו־פניאומטי ייחודי המאפשר הטיה של עד 45 מעלות. מבחינת מערכות בטיחות, תמצאו בקוואדרו QV3 מערכת ABD ומערכת לבלימה משולבת. המחיר: 34,985 שקל

 

ימאהה טריסיטי 125/ 155: הכי זול

הטריסיטי הוא התלת־גלגלי הראשון של ימאהה, שהוצג לפני חמש שנים בנפח 125 סמ"ק, ואליו נוספה גרסת 155 סמ"ק שנתיים מאוחר יותר. הרעיון הוא פשטות מכאנית, משקל נמוך ועלויות מינימליות, ולכן המתלה הקדמי פשוט למדי וכולל צמד בבולמים – אחד לכל גלגל – בלי מערכות אלקטרו-הידראוליות יקרות. גרסת ה־125 סמ"ק מתאימה לבעלי רישיון A2 הבסיסי, ובעלי רישיון A1 יכולים ליהנות מתוספת של 30 סמ"ק שמעלים את ההספק ל־15 כ"ס ומשפרים את המומנט והכוח הזמין. יש גם מערכת ABS לבטיחות, ויש מערכת בלמים משולבת.

 

מחירים: 23,985 שקל ו־24,985 שקל בהתאמה

 

ימאהה טריסיטי (צילום: עמרי גוטמן)
ימאהה טריסיטי(צילום: עמרי גוטמן)

 

ימאהה טריסיטי 300: הכי חדש

הטריסיטי 300 הוא קטנוע חדש לחלוטין שהוצג השנה וצפוי להגיע ארצה במהלך חודש אפריל. על בסיס מנוע ה־300 סמ"ק של האיקסמקס 300 הפופולרי, המפיק 28 כ"ס ומגיע עם בקרת אחיזה, בנו בימאהה שלדה חדשה הכוללת מתלה קדמי כפול עם מנגנון הטיה וצמד גלגלים קדמיים. העיצוב מודרני, ויש מערכת ABS ופנסי לד היקפיים.

מחיר: יתפרסם בסמוך להגעתו ארצה

 

ימאהה נייקן 900: גם עם אופנוע

בימאהה לקחו את התלת־גלגליים כמה צעדים קדימה, עמוק אל תוך עולם האופנועים, והציגו לפני שנתיים את הנייקן (חרב ביפנית). המנוע נלקח מה־MT-09 המוצלח, טריפל בנפח 847 סמ"ק המפיק 115 כ"ס, השלדה החדשה נבנתה במיוחד, וכך גם המתלה הקדמי הייחודי בעל צמד הבולמים ההפוכים לכל גלגל. הנייקן כולל בקרת אחיזה, מערכת ABS וקוויקשיפטר להעברת הילוכים בלי שימוש בקלאץ' ובלי לסגור את המצערת, והוא נהנה מעיצוב רדיקלי ומוחצן שקשה להתעלם ממנו. הביצועים, אגב, לחלוטין אופנועניים, אפילו ברמה גבוהה.

 

המחיר: 99,985 שקל

 

ימאהה נייקן 900. ביצועים ובטיחות מוגברת (צילום: יח
ימאהה נייקן 900. ביצועים ובטיחות מוגברת(צילום: יח"צ)

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמרי גוטמן
ימאהה טריסיטי
צילום: עמרי גוטמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים