שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

מחדל הקורונה בארה"ב: כך "בוזבזו" חודשיים שלמים

מכונות הנשמה שבורות, מסכות מעופשות בנות עשרות שנים, ומאגר לאומי שגם אם לא היה מתרוקן במהירות – בקושי היה עומד בביקוש העצום: תחקיר של AP מציג את ההיערכות הכושלת בארה"ב להתפרצות הנגיף

 

 

נורות האזהרה נדלקו כבר בתחילת ינואר, אז התפרץ נגיף הקורונה בסין ועלה חשש שהוא יתפשט ברחבי העולם, אך גם חודשיים שלמים לאחר מכן ממשל טראמפ לא נערך כראוי ולא הגדיל את מצבור הציוד הרפואי שלו לשעת חירום – שבימים אלו הולך ואוזל למרות שהצורך בו מזנק.

 

משבר הקורונה – עוד מארה"ב:

חשש: "השבוע הקרוב – הקשה והעצוב ביותר"

ניו יורק נואשת למכונות הנשמה 

הממשל המליץ על מסכות, טראמפ: "לא רוצה לחבוש"

מאחות למטופלת, בבית חולים על סף קריסה

  

לפי תחקיר שערכה סוכנות הידיעות AP, שמסתמך על חוזי רכישה של הממשל, הסוכנויות הפדרליות חיכו עד אמצע מרץ עד שהחלו להזמין באופן המוני מסכות פנים מקצועיות מסוג N95, מכונות הנשמה וציוד נוסף שלו זקוקים הרופאים והאחיות שעומדים בחזית המאבק בנגיף.

3082 ()
אלפי מתים ומאות אלפי נדבקים בארה"ב. בדיקות קורונה בוושינגטון

3082 ()
חלק מהמכונות שהתקבלו היו שבורות. מחסור בציוד בארה"ב

אלא שאז כבר בתי חולים בכמה מדינות בארה"ב טיפלו באלפי חולי קורונה – בלי מספיק ציוד מתאים – והתחננו למשלוחים מהמאגר האסטרטגי הלאומי. המאגר הזה של ציוד רפואי הוקם לפני יותר מ-20 שנה כדי לגשר על פערים באספקה של ציוד ותרופות בתקופות של משבר, כמו זה שארה"ב חווה בימים אלו.

 

שלושה חודשים לאחר פרוץ המגפה, המאגר הלאומי הזה של ארה"ב נגמר כמעט לחלוטין, בעוד מספר החולים שזקוקים לטיפול נמרץ מזנק. מדינות מסוימות בארה"ב ופקידים מקומיים אומרים כי קיבלו מכונות הנשמה שבורות ומסכות מעופשות בנות עשרות שנים. "למעשה, בזבזנו חודשיים", אומרת קט'לין סבליוס, מי שהייתה שרת הבריאות בתקופת ממשל אובמה.

 

כבר באמצע ינואר, בממשל האמריקני ראו כי בתי החולים במחוז חוביי בסין – שם התפרץ לראשונה הנגיף – היו מוצפים בחולי קורונה, כשרבים מהם היו זקוקים למכונות הנשמה כדי לשרוד. איטליה הידרדרה בהמשך למצב דומה (ואף חמור יותר מסין), ובארץ המגף בתי החולים נואשים לרופאים, למיטות ולציוד רפואי.

שיא ארה
חזה בהתחלה "סוף טוב מאוד". טראמפ(צילום: רויטרס)

  (צילום: EPA)
"זה מאגר פדרלי, לא של המדינות". קושנר(צילום: EPA)

משרד הבריאות האמריקני לא הגיב לבקשת AP להסביר מדוע פקידי הממשל חיכו להזמין ציוד רפואי חדש ועשו זאת רק כאשר האספקה החלה להיגמר, אך הנשיא דונלד טראמפ טען לאחרונה כי הממשלה הפדרלית לא צריכה בכלל להוביל את המאמץ להשגת ציוד רפואי, וכי זהו תפקידן של הרשויות בכל מדינה ומדינה בארה"ב.

 

כמו 50 מדינות שמתחרות ב-eBay

טראמפ ואנשי ממשלו דחקו במדינות וברשויות המקומיות, וכן בבתי חולים, לקנות בעצמם מסכות ומכונות הנשמה, ואמרו כי בקשות לסיוע מהמאגר ההולך ואוזל של הממשלה הפדרלית צריכות להיעשות רק כשאין ברירה אחרת. "הרעיון של המאגר הפדרלי היה שהוא המאגר שלנו", אמר בתדרוך ביום חמישי יועצו הבכיר של טראמפ, וחתנו, ג'ארד קושנר. "זה לא אמור להיות מאגר של המדינות שבו הן יכולות לעשות שימוש".

 

מומחים להיערכות למצבי חירום הביעו תרעומת על הצהרות אלו של טראמפ ואנשיו. לדבריהם, הממשלה הפדרלית חייבת לשחק תפקיד מוביל במאמץ להשגת ציוד רפואי – ולא רק להבטיח שהוא יהיה זמין, אלא גם לחלקו למדינות שזקוקות לו יותר מכל.

 

"למדינות (בתוך ארה"ב) אין את כוח הקנייה של הממשל הפדרלי. אין להן את היכולת להתמודד עם גירעון כמו שהממשל הפדרלי מסוגל. אין להן את הכוח הלוגיסטי שיש לממשל הפדרלי", אמרה סבליוס, שלפני שכיהנה כשרת הבריאות בתקופת אובמה שימשה גם כמושלת קנזס.

 

בגלל התגובה המוגבלת של ממשל טראמפ למשבר, מושלי המדינות אומרים כי הם מתחרים אחד מול השני – וגם מול סוכנויות פדרליות – על שאריות של ציוד רפואי, מה שמוביל להעלאת מחירים. "יש לך עכשיו חברה שתתקשר אליך ותאמר, 'טוב, קליפורניה הציעה יותר ממך'", אמר המושל הדמוקרטי של ניו יורק, אנדרו קואומו, ביום שלישי האחרון. "זה כמו להיות ב-eBay עם עוד 50 מדינות, כולן מתחרות על מכונת הנשמה אחת".

נגיף קורונה מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואומו ארה
"זה כמו 50 מדינות שמתחרות על מכונה אחת ב-eBay". מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו(צילום: רויטרס)

ציוד רפואי נגיף קורונה ארה
ציוד רפואי במרכז ג'ייקוב ג'ביטס בניו יורק, שהפך לבית חולים שדה(צילום: AP)

ציוד רפואי נגיף קורונה ארה
בממשל לא אומרים כמה יש במאגר הלאומי. מארזי מסכות(צילום: AP)

לאורך חודש שלם, טראמפ הדף את קריאותיהם של קואומו ומושלים אחרים להשתמש בסמכותו תחת "חוק הייצור ההגנתי", כדי להורות לחברות להגביר את הייצור של מכונות הנשמה וציוד מגן. הוא אמר שהמגזר הפרטי פועל באופן עצמאי, וכי התערבותו לא נדרשת.

 

רק בשבוע שעבר טראמפ נענה לקריאות הללו, והורה לחברות להגביר את הייצור של האספקה הרפואית הקריטית. אז, מספר הנדבקים בקורונה בארה"ב כבר הפך לגבוה בכל העולם. כעת יש במדינה יותר מ-335 אלף חולי קורונה ויותר מ-9,600 מתים.

 

במשך החודשים ינואר ופברואר טראמפ הנמיך מערכו של האיום הנשקף מהנגיף החדש. הוא זלזל באזהרות שהמגפה תגיע לארה"ב ואף טען אז כי מדובר ב"תרמית" שמאחוריה עומדים הדמוקרטים והתקשורת.

 

התחזית הראשונית של טראמפ: "יהיה סוף טוב"

כשארגון הבריאות העולמי הכריז על ההתפרצות כעל מצב חירום בינלאומי ב-30 בינואר, טראמפ ניסה להרגיע את הציבור האמריקני ואמר שהמצב "נמצא תחת שליטה". הוא חזה "סוף טוב מאוד" למשבר. הממשל שלו היה כה בטוח בעצמו, עד שמזכיר המדינה מייק פומפאו הכריז ב-7 בפברואר שהממשל יטיס 18 טונות של מסכות, חליפות מגן וציוד רפואי נוסף לסין.

 

 

ב-24 בפברואר, הבית הלבן ביקש מהקונגרס סיוע ראשוני בסך של 2.5 מיליארד דולר כדי להתמודד עם ההתפרצות. יום למחרת, מומחים במרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן הזהירו שהנגיף מתפשט במהירות בארה"ב וחזו כי השיבוש לחיי האמריקנים יהיה "חמור" – ושיכלול סגירה של בתי ספר ועסקים. שר הבריאות אלכס אזאר לא התרגש מהאזהרות הללו, ואמר למחוקקים ב-27 בפברואר ש"האיום המיידי לחיי הציבור האמריקני נותר נמוך".

 

במשך השבועות הקריטיים הללו בחודש פברואר, שבהם יכלה ארה"ב לעקוב אחר התפשטות הנגיף ולנסות לבלום אותו בקלות רבה יותר מאשר ניתן לעשות כעת, כמעט איש בארה"ב לא נבדק: שורה של טעויות ומחדלים הובילה לכך שהיה אז מחסור חמור בערכות בדיקה, כך דיווחה AP עוד בחודש שעבר. בלי המידע שהבדיקות הללו מספקות, על היקף ההתפשטות של הנגיף, הרשויות הפדרליות והמקומיות לא יכלו להיערך כראוי להתפרצות.

 

באמצע מרץ בתי החולים בניו יורק, בדטרויט ובניו אורלינס כבר דיווחו על זינוק במספר החולים. רופאים ואחיות פנו לרשתות החברתיות כדי להתריע על האספקה המידלדלת של ציוד בסיסי כמו מסכות וגלימות. טראמפ האשים את המושלים הדמוקרטים בהפרזה במחסור בציוד. הוא לעג לאלו שמבקרים את התגובה של הממשל הפדרלי וכינה אותם "מתלוננים" ו"נחשים". "אני רוצה שהם יכירו תודה", הוא אמר ב-27 במרץ.

  (צילום: רויטרס)
הצוותים הרפואיים מתריעים ברשתות החברתיות. אחות בניו יורק(צילום: רויטרס)

3082 ()

בתחילת המשבר, במשרד הבריאות האמריקני אמרו כי במאגר האסטרטגי הלאומי יש בערך 13 מיליון מסכות N95, שמסננות כ-95% מכלל החלקיקים שנישאים באוויר וחיוניים עבור הגנה על צוותי רפואה שמטפלים בחולי קורונה. מדובר בחלק קטן ממה שבתי החולים זקוקים לו עבור עובדיהם, שבשגרה חובשים מסכה חדשה עבור כל מטופל, אך כעת נאלצים לעתים קרובות להשתמש באותה אחת במשך כמה ימים.

 

באחד התדרוכים היומיים שלו על המשבר, ב-26 במרץ, טען טראמפ כי ירש "מדף ריק" מממשל אובמה, אך הוסיף ש"ממש מילאנו אותו, ומילאנו אותו במהירות רבה". עם זאת, מסמכי הרכישה של הממשל הפדרלי מראים כי ממשל טראמפ דחה את ההזמנות ההמוניות של ציוד רפואי, עד שהווירוס כבר הכה שורשים בארה"ב והתפשט במהירות.

 

ב-4 במרץ משרד הבריאות האמריקני הודיע על כוונה להזמין 500 מיליון מסכות N95, עם כוונה לחלקן לאורך תקופה של 18 חודשים. ב-13 במרץ טראמפ הכריז על ההתפרצות בארה"ב כעל מצב חירום. אז כבר אלפי בתי ספר ברחבי המדינה היו סגורים, משחקי ה-NBA הופסקו ויותר מ-1,700 נדבקים אובחנו.

 

 

המסמכים הפדרליים שאותם בחנה AP מראים כי משרד הבריאות האמריקני הזמין ב-12 במרץ הזמנה ראשונית של מסכות בשווי של 4.8 מיליון דולר מחברת 3M, היצרנית הגדולה ביותר שלהן בארה"ב. ב-21 במרץ הזמין המשרד עוד מסכות, הפעם בשווי של 173 מיליון דולר – אך החוזים הללו דורשים שחברת 3M תספק את המסכות רק עד סוף אפריל. הבית הלבן העריך ששיא המגפה יחלוף עד אז.

 

ביום חמישי האחרון, טראמפ איים "להכות בעוצמה" ביצרנית המסכות 3M – תוך ניצול הסמכות שמקנה לו "חוק הייצור ההגנתי". הוא כתב בציוץ בטוויטר שהחברה תצטרך לשלם "מחיר גדול", מבלי שפירט את כוונתו.

 

ד"ר רוברט קדלק, עוזר שר הבריאות לענייני מוכנות ותגובה, העיד בחודש שעבר בקונגרס ואמר שהמדינה תצטרך בערך 3.5 מיליארד מסכות מסוג N95 עד סוף המשבר הזה. המאגר הלאומי של ארה"ב, ש-90% מהמסכות בו כבר נוצלו, הוא בערך 1% מהכמות הזו.

 

הנשיא מבטיח: 100 אלף מכונות הנשמה ב-100 ימים

חשש נוסף בארה"ב הוא כמובן מחסור במכונות הנשמה, שמחירה של כל אחת עומד על כ-12 אלף דולר. ביום שלישי אמרו בבית הלבן שכמעט חצי מכל מכונות ההנשמה במאגר הלאומי חולקו לבתי החולים. בתחילת מרץ היו במאגר הזה 16,660 מכונות הנשמה, חלקן עוד מהתקופה שלאחר פיגועי 11 בספטמבר, אז הייתה קנייה נרחבת של מכונות כאלו. עוד 2,425 מכונות נמצאות כעת בתיקון.

  (צילום: AP)
המושל מעריך: נצטרך 40 אלף כאלו. מכונת הנשמה בניו יורק(צילום: AP)

מושל ניו יורק אנדרו קואומו אמר כי מדינתו לבדה תזדקק ל-40 אלף מכונות הנשמה בשיאה של המגפה. בשבוע שעבר נענה כאמור טראמפ לקריאותיו של קואומו ומושלים נוספים, וניצל לראשונה את סמכותו כדי להורות לחברת ג'נרל מוטורס לייצר מכונות הנשמה – למרות שהחברה כבר הכריזה עוד לפני כן על כוונה לעשות זאת.

 

בממשל האמריקני נערכו לאפשרות של זינוק בצורך במכונות הנשמה כבר כמה שנים, אך לא נראה שהמחסור בהן טופל כראוי. כבר ב-2014 משרד הבריאות בוושינגטון שילם 13.8 מיליון דולר לחברה פרטית בשם Respironics Inc כדי שתייצר דגם חדש של מכונות הנשמה, כזה שיהיה זול יותר ובעל עיצוב פשטני.

 

בספטמבר אשתקד במשרד הזמינו 10,000 מכונות מהדגם הזה, עם כוונה לספקן עד שנת 2022. בחברת האם של אותה יצרנית, "רויאל פיליפס", אמרו כי המכונות הראשונות יגיעו רק באוגוסט, זמן רב לאחר שהבית הלבן העריך כי המגפה תגיע לשיאה.

 

בסוף החודש שעבר טראמפ הבטיח ש-100 אלף מכונות הנשמה נוספות יהיו זמינות בתוך 100 ימים, וביום חמישי האחרון הבטיח להשתמש ב"חוק הייצור ההגנתי" כדי לגרום ליצרניות להגביר את התפוקה. לא ברור אם הדבר יצליח להביא למימוש ההבטחה הגרנדיוזית של הנשיא. בכירים בסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA) העריכו כי הכמות הזו תהיה זמינה רק בסוף יוני – לכל המוקדם.

 

בבתי החולים לא מחכים – ומאלתרים

בינתיים, בתי החולים לא יכולים לחכות להגעתו של ציוד נוסף – ונאלצים לאלתר. מנהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) הרשה לאחרונה לבתי החולים להשתמש במכונות הנשמה מהסוג שמשמש אמבולנסים וגם במכונות הרדמה, במקום במכונות ההנשמה הסטנדרטיות.

 

 

במרכזים לבקרת מחלות ולמניעתן ייעצו לצוותי רפואה בחודש שעבר להשתמש במסכות מייצור ביתי או בבנדנות אם נגמרו להם המסכות המקצועיות. ברחבי ארה"ב, בתי חולים התחננו למתנדבים שיודעים לתפור מסכות.

 

הנשיא טראמפ התייחס גם הוא לסוגיה, ואמר שאמריקנים בלי גישה למסכות יכולים לכסות את פניהם בצעיפים. "המקצוענים ממליצים מאוד על צעיפים", הוא אמר בתדרוך היומי ביום רביעי האחרון. "אני חושב שבדרך מסוימת, בהתאם לסוג הבד, צעיף הוא למעשה טוב יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
נאלצים לאלתר. אחות בניו יורק
צילום: רויטרס
מומלצים