שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

ההגבלות עולות לממשלה: הסגר - עד שבת בערב

הסגר והעוצר בחג צפויים להיות ארוכים יותר מכפי שהכריז נתניהו בנאומו: לפי מסמך התקנות שהממשלה אמורה לאשר הבוקר, הסגר הכללי שיחל היום ב-16:00 יימשך עד מוצאי שבת. העוצר שלפני הסדר יחל כבר ביום רביעי ב-14:00, ויסתיים למחרת. התחבורה הציבורית תיפסק לחלוטין היום

 

 

 

הסגר והעוצר של חג הפסח מובאים לאישור הממשלה - וצפויים להיות אף ארוכים יותר מכפי שהציג ראש הממשלה: השרים יתכנסו הבוקר (שלישי) לישיבת ממשלה טלפונית, שבמסגרתה יאשרו את ההגבלות החדשות, שעל חלקן הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרתו אמש. נתניהו אמר כי הסגר יסתיים ביום שישי בבוקר והעוצר שלפני ליל הסדר יחל ב-18:00, אבל לפי מסמך התקנות, הסגר הכללי יימשך עד שבת ב-20:00 בערב - והעוצר יחל ב-14:00.

 

לעיון במסמך המלא

 

ישיבת הממשלה הטלפונית לאישור התקנות הייתה אמורה להתחיל בחצות, אך מזכיר הממשלה צחי ברוורמן הודיע לשרים כי עקב השעה המאוחרת ובהתחשב בכך שניסוח תקנות נוספות במשרד האוצר טרם הושלם הוחלט כי ישיבת הממשלה תתקיים בבוקר בשעה 10:00.

 

 

תורים בסופרים בעקבות ההודעה על הסגר (צילום: רועי עידן)
תור בסופרמרקט בשדרות, לאחר הודעת נתניהו על המגבלות בחג(צילום: רועי עידן)

במסמך שיובא לאישור השרים נכתב כי היום מ-16:00 עד שבת ב-20:00 "לא יוכל אדם להצטייד במזון, תרופות ומוצרים חיוניים וקבלת שירותים חיוניים, אלא ביישוב מגוריו. זאת, למעט אם ביישוב מגוריו לא קיימים שירותים אלה, ואז יוכל לקבלם ביישוב הסמוך ליישוב מגוריו. יציאה ממקום מגורים, של יחיד או של אנשים הגרים באותו מקום, תתאפשר בשטח ציבורי לזמן קצר ולמרחק של עד 100 מטרים ממקום המגורים". ממסמך התקנות לא ברור אם יאושר לצאת מהיישוב לצורך עבודה המוגדרת חיונית.

 

בנוסף, יוטל עוצר כמה שעות לפני ליל הסדר - והסופרמרקטים ייסגרו מוקדם יחסית, שעות לפני כניסת החג. "מ-14:00 ביום רביעי עד 7:00 ביום חמישי תיאסר גם הצטיידות במזון ביישובים שמרבית תושביהם יהודיים", נכתב. בקטע אחד במסמך כי התחבורה הציבורית, למעט מוניות, תופסק לחלוטין הבוקר ב-7:00. מנגד, בקטע אחר נכתב כי התחבורה הציבורית (כולל טיסות) תופסק בשעה 16:00 ותתחדש ביום שישי ב-8:00.

 

המסמך מחריג את תושבי ירושלים, וקובע לגבי חלק מהשכונות כי במהלך הסגר תושביהן לא יוכלו לצאת מאזורים מסוימים - ולא רק מהעיר. מדובר בשכונות הר נוף, גבעת שאול וקריית משה (אזור א'), בית וגן וגבעת מרדכי (אזור ב'), רמות ורמת שלמה (אזור ג') וסנהדריה, שמואל הנביא, בית ישראל, הבוכרים, מאה שערים, גאולה, זכרון משה, מקור ברוך, רוממה והשכונות הצפוניות (אזור ד'). ביתר האזורים יוכלו לנוע בחופשיות בתחום שיפוטה של העיר. 

 

 

מחסומים משטרתיים בכיכר רבין (צילום: מוטי קמחי)
מחסום משטרתי בכיכר רבין בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

לפי ההגבלות, שוטר יוכל למנוע יציאה של אדם או רכב מהיישוב (או השכונה בירושלים), לדרוש מכל אדם להזדהות ולשם כך לעכב אותו. במקרה של סירוב, השוטר רשאי לעשות שימוש בכוח סביר לשם מילוי ההוראות. 

 

בהצהרתו שנשא ממעונו בירושלים אמש אמר נתניהו כי "פסח לא יהיה פורים, כל משפחה תסב לליל הסדר לבדה. תחגגו רק עם המשפחה שנמצאת עכשיו איתכם בבית. אני יודע שיש פה הכבדה גדולה, אבל פשוט אין ברירה. אנחנו נאכוף את הסגר בנחישות. אני מבקש מכם למלא אחר ההנחיות שלנו ולעשות זאת במשמעת עצמית ואחריות אישית. תעשו זאת למענכם, למען יקיריכם, למען השוטרים והשוטרות, החיילים היקרים שלנו שיחד עם צוותי הרפואה ומד"א עושים מלאכת קודש. מלאכים בלבן, מלאכים במדים".

 

נתניהו הוסיף: "בד בבד עם ההקשחה בהנחיות, אני שמח לומר שיש סימנים חיוביים באופק, אבל אני מבקש לא להיכנס לשאננות. אנו מתקדמים בהכנות לתרחישי היציאה מההסגר. זה יקרה רק אחרי חג הפסח והמימונה, וכללים יופעלו גם על החגים של אחינו הלא יהודים. יש אפשרות ריאלית שאם המגמות החיוניות יימשכו נצא בהדרגה אחרי חג הפסח והמימונה".

  (צילום: AFP)
המשטרה אוכפת את מגבלות הקורונה בבני ברק(צילום: AFP)
 

ראש הממשלה ציין: "אזרחי ישראל - זה תלוי בכם, במידת מילוי ההוראות הקשות שאנו מורים לכם לטובת הכלל. היציאה תיעשה על פי רמות הסיכון באוכלוסייה. הבטוחים ייצאו ראשונים ומי שיימצאו בסיכון הגדול ביותר ייצאו אחרונים. הם יישארו ככל שניתן בבידוד. אנו חייבים להגן על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון והדרך הטובה לעשות זאת היא לשמור על בידוד".

 

ברקע ההחלטה על החמרת ההגבלות, התנהל ויכוח בנושא מועד תחילת הסגר. במשרד הבריאות רצו להתחיל את העוצר בליל הסדר כבר בשעה 18:00 בערב, בעוד השר לביטחון הפנים גלעד ארדן רצה שהעוצר יוקדם ויוחל כבר ב-12:00 או 14:00. בכל מקרה, המגבלה בליל הסדר לא תחול על יישובים ערביים. ביישובים אלה יחול רק האיסור לצאת מתחומם. מעבר לכך תהיה אכיפה מוגברת ביישובים ובשכונות שבהם יש אחוזי תחלואה גבוהים. 

 

בתוך כך, מניין הנדבקים בקורונה בישראל עלה אתמול ל-8,904. בבתי החולים מאושפזים 140 בני אדם במצב קשה, מהם 109 מונשמים. 57 בני אדם נפטרו מסיבוכי הנגיף - שמונה מהם אתמול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי מנדלבאום
לקראת סגר כללי
צילום: אלי מנדלבאום
מומלצים