שתף קטע נבחר

בואו נעשה את זה טוב יותר - הוראה אקדמית בזום

לומדים או מלמדים בצורה מקוונת? מה כדאי לעשות ומה אסור לעשות ואיך אפשר להפוך את השיעור להרבה יותר מעניין

בשבועיים האחרונים אני ועמיתיי במערכת ההשכלה הגבוהה חווים את המעבר החד מלמידה המסורתית, פרונטלית, לשיעורים אונליין. לו היינו מקבלים לפני כחודש משימה כזו, להפוך את ההוראה באבחה אחת למקוונת, היינו מטילים ספק רב באפשרות לבצע אותה. אך למציאות כללים משלה, וכך מצאנו עצמנו נפרדים מהכיתה, הלוח והסטודנטים ונכנסנו לעולם ההוראה אונליין, בעיקר בסיועה של פלטפורמת Zoom.

 

עד כה נראה כי המשימה בוצעה תוך שיתוף פעולה מוצלח בין מרצים, מתרגלים, מובילי הוראה מתוקשבת, אנשי מנהלה, תומכי מחשוב וכמובן הסטודנטים. קבלת השינוי המהיר, המשובים החיוביים והכרת התודה - כל אלו יחד מייצרים הזדמנות לשילוב כלי חשוב בהוראה.

 

  (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

 

טור זה אינו עוסק בחיזוי העתיד, אלא שם לו כמטרה להפוך את ההוה לנכון וטוב יותר. סביר ביותר כי המהפכה, אשר קרתה בפתאומיות בשל כורח המציאות, תישאר לפחות חלקית איתנו גם לאחר משבר הקורונה. למהפכה זו צדדים רבים, ואם נבחן בזהירות את ההשלכות ונדע לשלב את צדדיה החיוביים של הטכנולוגיה לצד ההוראה הפרונטלית המסורתית, תצא הלמידה נשכרת.

 

משני צדי המצלמה יושבים המרצה והסטודנטים ולהם מטרה משותפת: שיעור מקוון ברמה הגבוהה ביותר. כאן אנסה לתמצת, לטובת שני הצדדים, מספר דגשים חשובים שעלו מעשרות שיחות ומשובי סטודנטים ומרצים שאספתי בשבועיים האחרונים. בהשקעה משותפת של המרצה ושל הסטודנטים, תוך הקפדה על הנקודות המובאות להלן, ניתן להגיע להוראה אונליין טובה יותר.

 

1. תאום ציפיות

"תמי התקרבה וקטפה סוכריה, עמי לקח שוקולד מן הקיר. השניים קטפו המון ממתקים, עד שפתאום נפתח חלון, ואשה זקנה עם עיניים אדומות ואף ארוך אמרה: "ילדים ברוכים הבאים! הכנסו פנימה, ואתן לכם מרק ולחם גלידה וקצפת". (עמי ותמי, האחים גרים).

 

לסטודנטים:

שפע ערוצי ההתקשרות עם המרצה - מיקרופון, צ'אט ומחוות - מבורך, אך עליכם לעשות בו שימוש מושכל. אם אתם מעונינים בשיעור קולח, שבו המרצה יוכל להתמקד בהעברת הרעיונות שלשמם הגעתם לפגישה, הימנעו לחלוטין מהערות ביניים והשתמשו בצ'אט בתבונה. המרצה יהיה מרוכז יותר והמסר יגיע אליכם בהיר יותר.

 

בקשו מהמרצה להגדיר זמנים מסודרים לשאלות ומדיניות ברורה לגבי הצאט.

 

למרצים:

האם הייתם קוטעים שיעור בכיתה על מנת לענות להתכתבות בואוטסאפ עם סטודנט שיושב מולכם? כנראה שלא. יישמו עקרון זה גם בשיעור אונליין.

 

המעבר החד מהכיתה למפגשים אונליין מחייב תאום ציפיות והגדרת כללים מול הסטודנטים. היכולת של הסטודנט הבודד להפריע לניהול התקין של השיעור ולהסיח את דעתכם מחייבת הגדרת כללים ברורים.

להבדיל מהרצאה בכיתה, בה הערות ביניים מתקבלות בברכה, כאשר סטודנט קוטע הרצאה באמצעות המיקרופון, הוא לוקח מן המרצה את "פס הקול", ולמעט מקרים בהם זה הכרחי, כדאי מאוד להימנע מכך. קשר עין תדיר עם הצ'אט ומענה לכל שאלה יגרמו לשיעור קטוע ולא נעים ללומד.

 

זכרו: הסטודנטים מעוניינים שתנהלו את המפגש! הם לא מעוניינים ש"תהיו מובלים" ותענו לכל הערה בכל רגע. בדיוק כפי שלא הייתם עושים זאת בשיעור בכיתה.

 

בתחילת המפגש הסבירו לסטודנטים, למענם, איך השיעור יתנהל. הגדירו זמנים מסודרים לשאלות. בזמנים האלו בלבד הסטודנטים יוכלו להציג שאלות (ע"י פתיחת המיקרופון וסגירתו בסיום המענה). עודדו את הסטודנטים להשתמש בהרמת יד (וירטואלית) לשאלה קולית. זה עובד!

 

הגדירו מראש את אפני השימוש בצ'אט. מומלץ לאפשר לסטודנטים לכתוב במהלך ההרצאה שאלות והערות, אותם תקראו במרוכז ואז תגיבו לשאלות חשובות.

 

תאום הציפיות יאפשר לסטודנטים לבחור בדרך הנכונה לפנות אליכם, יחסוך מהם אכזבה של התעלמות, ויאפשר לכם ללמד באופן שוטף יותר.

 

2. המיקרופון:

"שתיקה היא גשר תחתיו זורמות מילים" ( אבנר שטראוס מתוך "שיר בשבילך")

 

לסטודנטים:

משפט ידוע אומר שאיש עוד לא הצטער על משפט שלא אמר, והוא נכון שבעתיים כאשר מיקרופון פתוח קולט את כל קולות הרקע מביתכם. פתחו מיקרופון רק כאשר אתם מעוניין להשתתף או לשאול. כברירת מחדל, המיקרופון שלכם חייב להיות כבוי.

 

  (צילום: shutterstock)
פתחו מיקרופון רק אם אתם רוצים לשאול או להשתתף(צילום: shutterstock)

 

למרצים:

אם לימדתם בשבועיים האחרונים, בוודאי הופתעתם ממגוון ציוצי הציפורים בסביבת הסטודנט. הסטודנטים נמצאים בבית עם הורים, אחים, שותפים ובעלי חיים. מומלץ בחום רב להשתיק את כל המיקרופונים בכניסה לשיעור. מדי פעם, כאשר מופיע רעש רקע, להשתיק שוב את כולם.

 

לעומת זאת, אתכם כמרצים חשוב מאוד שהסטודנטים ישמעו הייטב. למרות שהאפליקציה ויזואלית, חשוב לשים לב שרוב המידע בהרצאות הוא קולי או מלווה בהשלמה קולית הכרחית. לכן דווקא המיקרופון הוא הכלי החשוב והמשמעותי ביותר לקיום שיעור תקין. במפגשי אונליין, חובה להצטייד במיקרופון איכותי שיעביר את הקול בצורה נקייה וללא צורך של הסטודנטים להתאמץ על מנת להבין את הנאמר. אינכם יודעים כיצד אתם נשמעים? תבקשו משוב מהסטודנטים.

 

3. המצלמה

"אי-נראות היא המצב שבו נמצא גוף שלא ניתן לראותו, או שמתבוננים מסוימים לא יכולים לראותו. לרוב משמש המונח בספרות הפנטזיה והמדע הבדיוני" (הערך "בלתי נראה" בוויקיפדיה, נערך לאחרונה לפני תקופת ההוראה בזום)

 

לסטודנטים:

ניתן להבין מדוע המצלמה שלכם כבויה. אינכם נמצאים בסביבה מאורגנת לחלוטין, ונוכחותם של שותפים, הורים או אחים ברקע היו גורמים גם לי לכבות מצלמה. אבל כדאי שתדעו כי הבעות הפנים שלכם גורמות לשיעור להיות הרבה יותר טוב! ממש כך.

 

כמרצה, אני מתקדם בשיעור דרך הבעות הפנים של הסטודנטים. מנעד הבעות הפנים הוא רחב ומכיל: הבנתי, שמח, מתוסכל, מהורהר וכו'. המסר שהפנים שלכם מעבירים גורם למרצים (במודע או בתת-מודע) ללמד יותר מהר, יותר לאט, לחזור על רעיון שוב או לתת דוגמה נוספת. כל זה נעלם כאשר אתם מכבים מצלמה. במצב בו הכיתה כולה ללא מצלמה השיעור "רובוטי".

 

במידת האפשר פיתחו מצלמות, לפחות מספר סטודנטים מכלל הכיתה. לא תאמינו אבל זה יגרום לשינוי משמעותי בשיעור. המרצה זקוק ל"משוב - פנים" מכם.

 

  (צילום: shutterstock)
הביטו למצלמה(צילום: shutterstock)

 

למרצים:

הסטודנטים במסך מולכם ואתם שומרים על "קשר עין" ומביטים בהם. טעות! בניגוד לכיתה הרגילה שבה המבט שלכם מופנה לעבר הסטודנטים, בסביבה המתוקשבת אתם צריכים להביט בהם דרך המצלמה. מבט אל המצלמה יגרום למסר לעבור לסטודנטים בצורה הרבה יותר טובה. זה טריקי, כי "קשר עין - בזום" מחייב אתכם לא להביט בסטודנטים (על המסך), אלא על המצלמה. אני יודע שזה קשה להביט במצלמה כאשר "ההתרחשות" קורית במסך, אבל מידי פעם, בעיקר בהסברים ארוכים, "תתעלמו" מהמסך לחלוטין (בלי לפזול!) ותביט ממש בעינית המצלמה.

 

גם אם נראה שאין שם אף אחד - הם כולם שם!

 

4. סביבת העבודה

"לעולם לא הייתי מגיע לאן שהגעתי אלמלא ההרגלים שלי לדייקנות, סדר ונחישות. בלי ההחלטיות להתרכז בנושא אחד בכל פעם." (צ'ארלס דיקנס).

 

לסטודנטים:

האם הייתם מופיעים להרצאה בפיג'מה? מכוסים בשמיכה? מכינים קפה מתוך שינה? אז למה אתם מופיעים כך למפגש אונליין? המלצתי הברורה - אל תעשו זאת. קשה מאוד ללמוד ולהפיק את המירב מהרצאה כאשר אתם לא מחויבים לחלוטין.

 

על מנת ללמוד נכון עליכם לארגן פינה שולחנית מסודרת בבית עם חומרי הלימוד והמחשב. הפינה הזו היא "הכיתה" שלכם. תופיעו בזמן ומאורגנים הייטב (גם אם "אף אחד לא רואה"). הניחו את המסך כאשר המרצה מולכם, וכפי שהיה קורה בשיעור. סכמו, הציגו שאלות והתמקדו בשיעור. רק כך תשיגו את המירב מהמפגש.

 

למרצים:

יצא לכם פעם לכתוב בשיעור על פרצופי הסטודנטים? האם קרה שהבטתם במצגת שלכם כאשר היא מסתירה את התלמידים? - דברים כאלו אינם רצויים גם במפגשי אונליין.

 

בכיתה הכל היה ברור. הלוח מאחורייכם. המצגת במחשב שלידכם והסטודנטים מולכם. בזום לעומת זאת, הלוח, המצגת והסטודנטים חולקים אותו מסך. כאשר מדובר בכיתה או מפגש עם מעט משתתפים, השליטה בגורמים אלו פשוטה יחסית. כאשר מדובר בהרצאה למספר משתתפים רב, האתגר גדול וקל לאבד שליטה.

 

אני ממליץ לבצע הפרדה מוחלטת, ממש כמו בכיתה, בין החומר אותו אתם מעוניינים ללמד (מצגת או לוח), לסטודנטים (פנים וצאט). במידת האפשר כדאי לעבוד עם שני מסכים. המסך הראשי, מולכם יהיה מסך הסטודנטים והצאט – מסך הקלט. מסך נוסף (או לוח או טבלט) ישמש למצגת או לכתיבה – מסך הפלט. כך תוכלו להיות בכל זמן "בקשר עין" עם המתרחש בכיתה.

 

5. זמנים

"אל תדחה למחר את מה שאתה יכול לעשות היום" (מאסטר סנסיי הו – נינג'גו)

"הצלצול נועד למורים" (משפט שכל מורה למד איפשהוא)

 

לסטודנטים:

דווקא בתקופה הזו, שבה אנו בבית ויום ולילה הפכו זהים, חשוב שתשמרו במידת האפשר על סדר יום, ובפרט על הגעה לשיעורים בזמן ועמידה בהגשת המטלות. הדחיינות המובנית בכל אחד מאיתנו מרימה ראשה בתקופה בה לא צפויים ארועים מיוחדים או בילויים קרובים.

 

אתם בוודאי שומעים את קולה של הדחיינות קוראת "אז מה יקרה אם לא נשתתף בשיעור? גם ככה הכל מוקלט, את התרגיל נפתור מחר או ביום שאחרי מחר, בכל מקרה לא נחזור בקרוב לשגרה".

 

 

למידה מרחוק בהשכלה הגבוהה (צילום: shutterstock)
למידה מרחוק בהשכלה הגבוהה(צילום: shutterstock)

אל תכנעו! כל יום מביא איתו משימות ואתגרים חדשים, עמדו בקצב ואל תדחו מטלות בשום אופן כי לכל סמסטר, גם לנוכחי, יש סיום ובו תקופת מבחנים.

 

למרצים:

למידה אונליין מאתגרת במיוחד, להבדיל מכיתה בה יושב "סטודנט שבוי". כאשר הסטודנט מול המחשב אתם מתחרים במגוון אתרים, משחקים ואפליקציות. הסטודנטים מאוד רוצים ללמוד, הם לא הגיעו לפגישה על מנת לפתוח ynet. אבל כאשר החומר קשה לרגע, ברגע של עייפות או חוסר תשומת לב, גם הכתבה הזו יכולה להופיע במקומכם.

 

זכרו שהתקופה הזו מורכבת לכולנו, גם לסטודנטים. טרדות פיזיות (משפחה בבית, חוסר במרחב אישי, רעש וכו') ונפשיות שהמצב מביא איתו מחייבות התחשבות מיוחדת. חשוב לאפשר לסטודנטים זמן מנוחה והתרעננות בין השיעורים, גם אם מאוד מפתה לתפוס אותם עוד כמה דקות, "כי הרי גם ככה הם בבית וכל מה שיש להם בחיים זה שיעור באלגברה לינארית" - זהו, שלא. אל תאריכו שיעורים בשום אופן! הארכת שיעורים תגרום לאתגר הקשב שלהם להיות גדול יותר.

 

גוונו את השיעור, הפכו אותו לפעיל יותר!

 

לעיתים המפגש המקוון מאפשר לעשות דברים טוב יותר מכיתה פרונטלית.

 

יש להניח כי פגשתם כבר את הכפתור המציע לכם להוסיף סקר והתעלמתם ממנו. טעות! אחת הדרכים שיגרמו לסטודנטים להיות פעילים יותר (ובעיקר פסיביים פחות) הוא שאלה (רב ברירה) מוכנה מראש שאותה תציגו במהלך המפגש ותעודדו את הסטודנטים לפתור. ניתן לעשות זאת כ"שאלה מקדימה", כזו שתסקרן את הסטודנטים או שתנסה לחדד את האינטואיציה שלהם לפני הצגת הנושא, לחילופין ניתן להציג "שאלה מסכמת" בסיום הצגת נושא. זה ישפר פלאים את ההרצאה שלכם.

 

6. סבלנות

"אל נא תחתוך את החבל כל עוד אתה יכול להתיר את הקשר" (פתגם הודי עתיק).

 

לסטודנטים:

זה ישתפר! בכל יום ההוראה הדיגיטלית תהיה טובה יותר. גלו הבנה לאתגר שעומד בפני המרצים שנזרקו בין לילה מאזור הנוחות לאזור חדש לחלוטין. היו סלחניים לחריקות ולטעויות ותנו משובים לשיפור. כן, ממש כך! מרצה ישמח לקבל מכם מייל כנה ומפרגן למאמצים שהוא עושה ללמד אונליין, תוך ציון הדברים שהוא עושה בצורה טובה ומשפר תוך כדי תנועה.

 

היו שותפים פעילים, סייעו למרצה ביישום המהפכה הטכנולוגית והפגינו סבלנות לתהליך. בסופו, נצא כולנו נשכרים.

 

למרצים:

אתם מוכנים להישבע שסרגל הכלים של זום היה לפני רגע בתחתית ובלי להודיע הוא טיפס לראש המסך? אתם מרגישים שנעלמו כפתורים באפליקציה בלי ששמתם לב? לימדתם שיעור שלם כאשר התמונה שלכם הפוכה? אתם בסדר גמור.

 

הרגעו! תהנו מהחידוש ומהאתגר. הייתם מאמינים שתלמדו שיעורים שלמים אונליין? אף אחד מאיתנו לא. עשיתם את זה. גם אם לא מושלם, זה יבוא. משיעור לשיעור תקבלו ביטחון בשימוש בזום שישרה גם על הסטודנטים. הגדירו את סביבת העבודה הפיזית שלכם, תאמו ציפיות ביחס לנהלי השיעור עם הסטודנטים, בקשו וקבלו את הפידבק מהסטודנטים. הוראה אונליין היא לכל הפחות כלי נוסף שישאר איתנו גם אחרי שהקורונה תלך, ואתם בהחלט עומדים להיות טובים בזה!

 

רק גלו סבלנות כלפי עצמכם.

 

7. מחשבות

"מבט חטוף אל עצמי ודי, רק לא להסתכל. מה שבפנים כבר בפנים מדי, קוראים לזה הרגל" (מתוך השיר "לבחור נכון" של אמיר דדון ואלדד ציטרין).

 

באחד הערבים האחרונים ערכנו ישיבת סגל במחלקה לפיסיקה. לראשונה בתולדות המחלקה נפגשנו, חברי הסגל במרחב הוירטואלי. כמו בכל ישיבות הסגל שנערכות בימים אלו במחלקות השונות דיברנו על הדרכים להיות טובים יותר אונליין, מה עובד יותר ומה פחות. לי חסרה הייתה חריקת הדלת המלווה חברי סגל מאחרים וריח קפה שחור חזק. יותר מהכל, חסרה הייתה תנועת הכיסא המתחשבת כאשר חבר סגל נכנס לחדר ואנחנו מפנים עוד מקום מסביב לשולחן.

 

כאשר הכל יגמר, ידובר על השפעת הקורונה על עתיד ההשכלה הגבוהה ומאמרים מנומקים ינתחו את המגמות העתידיות. בינתיים, אני רק מתגעגע לכיתה. מתגעגע לעמידה מול הסטודנטים, לתנועה אל הלוח וממנו, להבעות הפנים, לאווירה ולשיחות המסדרון. אתכם.

 

ד"ר יוסי בן-ציון משמש כסגן ראש המחלקה ויועץ לסטודנטים לפיסיקה באוניברסיטת בר-אילן.

 

בשנה האחרונה יצר ד"ר בן -ציון קורס מבוא לפיסיקה מתוקשב מלא (MOOC) במסגרת "קמפוס" – המיזם הלאומי ללמידה דיגיטלית. הקורס ניתן ללמידה בחינם ולא מצריך כל ידע מוקדם.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים