שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

הסגר בעיר הנגיף הוסר: "ברוך שובך, ווהאן"

אחרי 76 ימים הוסר הסגר בעיר ווהאן בסין, שבה התפרץ נגיף הקורונה. תושבים נרגשים יצאו לתחנות הרכבת וחגגו ברחובות: "לא יצאנו מהבית, השתגענו". השלטון חושש מגל נוסף של נדבקים: "זה לא יום של ניצחון סופי"

 

אחרי 76 ימים הסירה העיר ווהאן בסין את הסגר שהוטל על תושבי העיר. תושבי ווהאן, העיר שבה התפרץ נגיף הקורונה בסוף 2019, רשאים כעת לעזוב את העיר לראשונה אחרי 11 שבועות.

 

ב-23 בינואר הוטל סגר על 11 מיליון התושבים בווהאן שבמחוז חוביי. ב-00:50 (שעון מקומי) הגיעה הרכבת הראשונה לעיר, ובמקביל נפתחו לתנועה הכבישים המהירים. ברשתות החברתיות בסין הנושא המרכזי היה "ווהאן מסירה את הסגר", והגולשים פרסמו ברכות לתושבי העיר. "ברוך שובך, ווהאן", כתבו חלק מהגולשים. לפני מכירת הכרטיסים 55 אלף איש יעזבו את העיר ברכבות במהלך היום.

שדה תעופה ב ווהאן סין אחרי הסרת ה סגר (ap)
בשדה התעופה בווהאן(ap)

שדה תעופה צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן אחרי הסרת ה סגר סין (צילום: AP)
בשדה התעופה: צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן(צילום: AP)

שדה תעופה צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן אחרי הסרת ה סגר סין (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

יותר מ-50 אלף נדבקו בנגיף הקורונה בווהאן. לפי השלטון בבייג'ינג 2,572 מתושבי העיר מתו מהנגיף (כ-80% מקורבנות הקורונה בסין). מווהאן התפשט הנגיף במהירות בסין, וממנה כמעט לכל מדינה בעולם. יותר מ-80 אלף מתו ברחבי העולם, במשבר שגרם לחצי מהאנושות להיות בצורה מסוימת של סגר.

 

בשיא הסגר בווהאן התושבים הסתגרו בבתים והתחבורה שותקה, והפכה את ווהאן לעיר רפאים. רק ניידות משטרה וניידות טיפול נמרץ נסעו בכבישים השוממים. הסגר חסר התקדים בווהאן הוכח כיעיל, והעניק תקווה למדינות שמתמודדות עם הקורונה.

שדה תעופה צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן אחרי הסרת ה סגר סין (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

שדה תעופה צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן אחרי הסרת ה סגר סין (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

בשבועות האחרונים ההגבלות הוסרו בהדרגה, במקביל לירידה משמעותית במספר החולים החדשים, עד להסרת הסגר היום. לפי סין אתמול לא היו מתים נוספים מנגיף הקורונה, לראשונה מאז שהמגפה החלה, ובווהאן דיווחו על שני נדבקים חדשים בשבועיים האחרונים.

 

הרשויות בסין מעוניינות לחזור לשגרה, אך במקביל חוששות מגל שני של נדבקים. "היום הזה לא מסמל ניצחון סופי", הזהירו בעיתון הממלכתי הנפוץ People’s Daily. "כרגע אנחנו עדיין צריכים להזכיר לעצמנו שבשעה שווהאן כבר לא חסומה אנחנו יכולים להיות מרוצים – אך לא רגועים".

שדה תעופה צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן אחרי הסרת ה סגר סין (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

שדה תעופה צוותים רפואיים עוזבים את ווהאן אחרי הסרת ה סגר סין (צילום: EPA)
(צילום: EPA)
 

סין חוששת במיוחד מנדבקים שיגיעו מחו"ל, או ממקומיים שלא סובלים מתסמינים ולא יודעים שהם מדבקים. גורמים במערכת הבריאות בסין קראו לתושבי ווהאן להמשיך להישאר בשכונות שלהם ולעזוב את העיר ואת המחוז רק במקרים הכרחיים.

 

מחסומים עדיין מקיפים מתחמי דיור בווהאן והתושבים יכולים לעזוב רק אם הם מציגים "קוד ירוק" באפליקציה (שמאשר שהם בריאים), או מסמכים שמפרטים על סיבה מוצדקת לצאת מהעיר.

נגיף קורונה סין העיר ווהאן לקראת הסרת סגר (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

נגיף קורונה סין העיר ווהאן לקראת הסרת סגר (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

בשדה התעופה ובתחנות הרכבת בווהאן הייתה היום שמחה גדולה, וגם תורים ארוכים של אזרחים עם מזוודות. "אנחנו חיים בתקופה טובה", אומרת צ'ן יאטינג, שממתינה לטיסה לגואנגז'ואו. "להגיע להישג של היום זה לא דבר קל". צ'ן לא לוקחת סיכונים: היא הגיעה לשדה עם לבוש מגן, מסכה, כפפות וכובע.

 

 "אני התעוררתי בארבע בבוקר. זה מרגיש כל כך טוב. הילדים שלי מתרגשים. אמא סוף סוף מגיעה הביתה", סיפרה האו מיי, אם חד הורית בת 39 שגרה בעיר אנשי במחוז חוביי, ולא ראתה את הילדים שלה כבר יותר מחודשיים.

 

גם שיאו יונגהונג נתקעה בווהאן כשהגיעה לעיר ב-17 בינואר עם משפחתה, כדי לחגוג את השנה החדשה. "מאוד התרגשנו כשהלכנו לישון אתמול בלילה. חיכיתי הרבה להסרת הסגר והייתי מאוד מאושרת", אומרת שיאו כשהיא ממתינה בתחנת הרכבת עם בן זוגה ובנה – שלושתם עם מסכות וכפפות.

 

"אני תקוע פה 77 ימים! אני תקוע פה 77 ימים!", צעק בתחנת הרכבת גבר שהגיע לווהאן יום לפני הטלת הסגר. בתחנת הרכבת עבר רובוט בין הנוסעים, ריסס חומר חיטוי על הרגליים שלהם ובהודעה מוקלטת הזכיר להם שחשוב לעטות מסכות.

תחנת רכבת ב ווהאן סין אחרי הסרת ה סגר (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

שדה תעופה ב ווהאן סין אחרי הסרת ה סגר (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
 

בסוף ינואר נסעה ליו שיאומין עם בן זוגה לעיר ווהאן, כדי לחגוג את השנה הירחית החדשה. הסגר השאיר אותם בעיר, ורק היום הם עזבו אותה. "אני שמחה מאוד, אני חוזרת היום הביתה", אמרה לרויטרס בתחנת הרכבת בווהאן. "מצב הרוח שלי ישתפר כשאני אחזור, אני עדיין לא רוצה לצאת החוצה יותר מדי".

 

על גורדי השחקים והגשרים באזור הקרינו תמונות של הצוותים הרפואיים שטיפלו בחולים. על אחד הבניינים הופיעו המילים "עיר הירואית" – כינוי שקיבלה ווהאן מהנשיא שי ג'ינפינג. תושבי האזור נופפו בדגלי סין, שרו את ההמנון הסיני וקראו: "קדימה, ווהאן!".

סיום הסגר בווהאן שבסין (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

"לא יצאתי החוצה יותר מ-70 ימים", אמר טונג ז'נגקון, שגר בווהאן וחגג את הסרת הסגר. דיירים בבניין שלו נדבקו בנגיף – מה שחייב גם את שאר הדיירים להיכנס לבידוד. הוא לא יכול היה לצאת החוצה לקנות מצרכים. "זה שיגע אותי להיות בבית כל כך הרבה זמן", הוא אמר.

 

סין סופגת ביקורת קשה ברחבי העולם על הטיפול הראשוני שלה בנגיף הקורונה, ונאשמת בהיעדר שקיפות ובחוסר שיתוף פעולה. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שמפקיד לכנות את הקורונה "נגיף סיני", איים להפסיק את המימון האמריקני לארגון הבריאות העולמי – ואמר שהארגון מוטה לטובת סין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים