שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

לא רק מכונות הנשמה: חשש ממחסור גם במכשירי "אקמו"

בישראל יש כיום רק 36 מכשירים המחליפים את פעילות הריאה ומיועדים לחולים קשים במיוחד. אחד מחולי הקורונה המטופלים בהם הוא אפיק סוויסה בן ה-22. "המכשיר יכול להחזיק חולה אפילו חודשים", אומר מומחה. מנגד יש הטוענים: "מוקדם לקבוע את היעילות שלו. הניסיון הסיני לא היה מוצלח"

 

מכשיר האקמו בבית החולים בילינסון פתח תקווה ()
טיפול במכשיר האקמו בבילינסון

לצד החשש במערכת הבריאות ממחסור במכונות הנשמה במסגרת המאבק במגפת הקורונה, מתעוררת דאגה גם מפני מחסור במכשירי "אקמו", המיועדים לחולים קשים מאוד, שמכונות הנשמה כבר לא יכולות לסייע להם. כיום נמצאות בישראל 36 מכשירי אקמו בלבד.

 

 

נאבקים בקורונה - עדכונים אחרונים

 

מדובר במכשיר המחליף את פעילות הריאה ומחזיק בחיים חולים שסובלים מקריסת ריאות או סובלים מכשל בתפקוד הלב. ישנם שני סוגים של מכשירי אקמו: הראשון מתאים לריאות בלבד, והשני לריאות וללב. בבילינסון יש כעת שישה מכשירים, והיתר מתחלקים בין שאר בתי חולים אחרים בארץ.

 

אחד החולים הנתמכים בו הוא אפיק סוויסה, בן ה-22 מאשדוד, שהועבר בסוף השבוע האחרון מבית החולים אסותא באשדוד לאיכילוב בתל אביב רק משום שהיה צורך לחברו לאקמו.

 

חולה קורונה נוסף, בן 48, שהיה מורדם ומונשם בבית חולים השרון בפתח תקווה, חובר למכשיר ביום שני. שניים נוספים מחוברים לאקמו במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, וכמוהו חולה נוסף בוולפסון ואחד בשערי צדק.

 

 

הפעלת מכשיר האקמו כרוכה בצוות ייעודי בעל הכשרה ספציפית שכולל רופא, אחות וטכנאי. "כשמכונת ההנשמה פועלת על הריאות, והן במצב כה גרוע עד שאי אפשר לשמור על רמת חמצון סבירה, אז באמצעות מערכת האקמו מכניסים צינורות למערכת הדם, לוורידים הנבובים ולפעמים גם לעורקים", מסביר היום (ד') מנהל המערך לניתוחי לב וחזה בבית החולים בילינסון, פרופ' דן ערבות.

 

"הדם נשאב למכונה שמחמצנת אותו ומחזירה אותו למחזור הדם. המכונה מחליפה את הריאות וכך יש אפשרות לתת להן לנוח, ולא צריך להנשים בלחצים גבוהים. המכשיר הזה מחזיק את החולה בחיים לעיתים ימים, שבועות וחודשים. האקמו הוא מכשיר הגיבוי שמחזיק את החולה. לפעמים יש חולים שעושים להם את זה כגישור להשתלה".

 

בעולם לא ניכר שימוש אחיד במכשיר האקמו. באיטליה מחוברים כיום 61 חולים למכונה, בספרד 34, בגרמניה 33, בבריטניה 25, בפורטוגל שמונה ובאוסטריה שישה. יוצאת דופן היא צרפת, שבה מחוברים 139 חולים למכשיר האקמו.

 

 

 

פרופ' ערבות: "כרגע אנחנו נמצאים בשליטה והעקומות משתטחות. גם המצב באירופה משתפר וכרגע זה לא גורם מגביל. עם זאת, בתרחיש הגרוע ביותר יהיו אלפי מונשמים, ואז גם יהיו מאות חולים על אקמו. אנחנו נערכים לתרחיש הגרוע ביותר ומקווים לתרחיש הטוב ביותר. ביקשנו עוד מכשירים מהחברה שמספקת לנו אותם, אבל הבעיה היא שכולם צריכים אותם כרגע".

 

לדבריו, משרד הבריאות כרגע לא מתגמל את בתי החולים על טיפול באקמו, וכל מוסד עושה זאת על חשבונו: "בתי החולים סופגים את זה, אבל אם תהיה התפרצות ויהיו הרבה מונשמים - אז נצטרך הרבה יותר מכונות אקמו".

 

מנגד, יש החושבים שאין מספיק ידע בשלב זה באשר ליעילות המכונה. פרופ' סיגל סבירי, ראש היחידה לטיפול נמרץ פנימי בהדסה ומרצה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, אומרת שהניסיון הסיני לא היה כל כך מוצלח עם האקמו: "הם דיווחו שהייתה דווקא תמותה גבוהה בין מטופלי המכשיר. עוד מוקדם לקבוע מה היעילות של השימוש בו לחולי קורונה כי התוצאות אינן חד-משמעיות בשלב זה. עלינו להמתין לנתונים נוספים".  

 

 

פרופ' סבירי מסבירה שלטיפול באקמו עלולות להיות השלכות שליליות: "הסיבוכים בדרך כלל קשורים במתן של חומרים מדללי דם כדי למנוע קרישה במערכת, ולכן יש חולים שמדממים. כמובן שיש גם דיווחים של זיהומים בשל השימוש במכשיר, אבל הסכנה העיקרית היא דימום".

 

אולם גם היא סבורה שיש להוסיף מכשירים נוספים לבתי החולים בישראל: "אקמו הפך לטיפול מקובל במצבי קיצון, ולא רק בקורונה, אלא גם למשל בהחייאה. צריך יותר מכשירים, ובוודאי עכשיו".

 

ממשרד הבריאות לא התקבלה תגובה לדברים.

 

מניין המתים מנגיף הקורונה בישראל עלה ל-72, אחרי ששבעה חולים הלכו לעולמם הלילה והבוקר: בבית החולים סורוקה בבאר שבע הלכו לעולמם גבר בן 97 וגבר בן 96, שניהם דיירים מבית האבות משען. גם מבית החולים איכילוב נמסר הבוקר על שני נפטרים מקורונה: גבר בן 75 וגבר בן 77. שניהם עם מחלות רקע.

 

במרכז הרפואי העמק נפטר חולה בן 85 שסבל ממחלות רקע והגיע מבית האבות ביבניאל. מבית החולים רמב"ם נמסר הבוקר כי במחלקת קורונה נפטרה בלילה תושבת הקריות בת 67 שסבלה ממחלות רקע והייתה מונשמת במשך כמה ימים.

 

משרד הבריאות עדכן כי מספר הנדבקים המאומתים בנגיף הקורונה בישראל עומד הבוקר על 9,404 (לעומת 9,248 אתמול בערב). 147 מהחולים מאושפזים במצב קשה, ומהם 122 מונשמים. עד כה החלימו ושוחררו 801 חולי קורונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכשיר אקמו בביה"ח בילינסון
מומלצים