שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

קורבן עשירי בבית האבות בבאר שבע: "לא הצלחנו לדבר איתו"

הלילה נפטר במחלקת הקורונה בבית החולים סורוקה אברהם הרצברג, בן 96 במותו. "אבא עבר את השואה ולחם במלחמת השחרור", סיפר בנו, שהוסיף: "על הימים האחרונים שלו חסרים לנו פרטים". הלילה מתו גם מוליה סברדלוב, בן 85, וצילה קליין, בת 67: "תמיד חייכה, גם ברגעים האחרונים"

אברהם הרצברג (צילום: באדיבות המשפחה )
"לא הצלחנו לדבר איתו". אברהם הרצברג(צילום: באדיבות המשפחה )

אברהם הרצברג בן ה-96, ניצול שואה, נפטר הלילה (בין שלישי לרביעי) במחלקת הקורונה בבית החולים סורוקה בבאר שבע - והוא הקורבן העשירי שהגיע מבית האבות "משען" בעיר. הרצברג נולד ב-1924 בהולנד, "אבא עבר את השואה והוצל על ידי הכומר, פיט מנצל, והמשפחות שמרו על קשר עד היום", סיפר בנו מיכה אשחר.

 

משבר הקורונה - כל העדכונים ב-ynet

 

 

 

"הוא עלה לארץ באוניית מעפילים והוגלה לקפריסין, שם ישב במעצר. לאחר מכן הגיע לישראל, לחם במלחמת השחרור. בשנות ה-50 הוא הכיר את אמא שלי. חסרים לנו פרטים על הימים האחרונים, אנחנו יודעים שהוא פונה לסורוקה ביום שבת לפנות בוקר. אנחנו מלאים תודה והערכה לצוות הרפואי של סורוקה", הוסיף הבן. "לא הצלחנו לדבר איתו בזמן האשפוז וגם לא בימים שקדמו לו כשהוא עוד היה ב'משען'".

 

לדברי הבן, הכומר שהציל את אביו בתקופת השואה סירב לקבל הכרה כחסיד אומות עולם. "הוא אמר שהוא בסך הכל עשה מה שכל אחד היה עושה. אנחנו עדיין בקשר עם בנו של הכומר".

3082 ()
בית האבות "משען" בבאר שבע

הנפטרים בבית האבות
חלק מהנפטרים בבית האבות "משען" באר שבע

אמש נפטר בסורוקה דייר נוסף מ"משען" בבאר שבע, שמעון ריינזילבר בן ה-97, גם הוא ניצול שואה. הוא הותיר אחריו ילד אחד, שלושה נכדים ושמונה נינים. נכדו אורן סיפר כי "הוא מת לבד, בלי אף אחד לצדו. עדכנו אותנו על מותו בשעה 23:30 בלילה".

 

על פי הנכד, סבו ירד מהאוטובוס עם 17 המשפחות הראשונות בבאר שבע בשנת 49': "הוא היה ניצול שואה מפולין ועלה לישראל באוניית התקווה".

 

בנו הבכור של שמעון, יעקב, נולד ביום הקמת המדינה, ה' באייר תש"ח. הבן נולד בקפריסין, לשם גורשו ההורים על ידי הבריטים לאחר שעלו לארץ בעלייה בלתי לגאלית. ב-1969, בעת שירותו הצבאי, נהרג יעקב כשרכבו עלה על מוקש.

 

ריינזילבר הגיע לבית האבות משען לפני שש שנים יחד עם אשתו צילה, שהלכה לעולמה לפני שלושה חודשים. בשבועות האחרונים חש ברע, ונרשמה התדרדרות בבריאותו.

 

"ביום רביעי התקשרו אליי ואמרו שהוא לא מרגיש טוב ושמפנים אותו", סיפר הנכד, "במשך חודש לא פגשנו אותו ולא ראינו אותו, כי היה אסור למשפחות להיכנס. פגשתי את סבא שלי במיון והוא התאשפז בפנימית במחלקת ביניים של קורונה. עוד לא קיבלנו תשובות, אבל הוא שכב בבידוד. לפני כשבועיים קיבלנו תשובה שלילית לקורונה. הוא שכב ליד אברהם ארושס, הראשון שנפטר מקורונה, והוא נותר בבידוד, עייף ולבד. הוא חזר למשען אחרי בדיקה שלילית נוספת, זו הייתה הטעות של חיינו. למחרת הוא שוב הרגיש לא טוב. הייתה איתו מטפלת שאמרה שניסתה להשיג את הצוות ולא התייחסו אליה. ככה גם ביום שבת, וביום ראשון. כל הזמן הזה סבא שלי סבל מקוצר נשימה, עם כאבים. לא היה אף אחד שבדק מה קורה איתו".

 

הנכד המשיך: "הגעתי לשם ביום ראשון בשבוע שעבר, עשיתי בלגן וביקשתי שיגיע רופא. ביום שלישי בערב שכרתי דירה מעכשיו לעכשיו ובאתי להוציא אותו בבוקר. לפני שהוצאתי אותו עשו לו בדיקה. למטפלת שלו, שאיתו 24 שעות ביממה, לא עשו. ככה מתייחסים לעובדים הזרים. הם סוג ב' אבל צדיקים. ביקשתי ממשען שייתנו לי את המיטה המיוחדת שלו ואת מחולל החמצן וסירבו. לבסוף, אחרי שהסכימו, והבאתי אותו לדירה שכורה, והזמנתי רופא פרטי, הוא קיבל טיפול ומשככי כאבים".

 

קורבן שלישי בבית האבות "יוקרה" ביבנאל

צילה קליין, תושבת הקריות בת 67, מתה הלילה מקורונה בבית החולים רמב"ם בחיפה. בעלה, שגם נדבק בנגיף, מאושפז בבית החולים בני ציון בעיר. בבית חולים העמק מעפולה מת הלילה מהנגיף גם מוליה סברדלוב, בן 85.

 

בנה של צילה, איציק, ספד היום לאמו. "היא הייתה קודם כל סבתא, אמא ואישה מדהימה. הייתה מורה לחינוך מיוחד עד שיצאה לפנסיה. היא חינכה דורות של תלמידים, גרמה להם להרגיש שווים בין כולם. תמיד חימם את הלב לשמוע שיחה שהיא הייתה מקבלת מתלמיד לשעבר שמודה לה", אמר הבן.

צילה קליין (צילום: באדיבות המשפחה  )
"תמיד חייכה, גם ברגעים האחרונים". צילה קליין(צילום: באדיבות המשפחה )

"אמא הייתה אישה נפלאה וטובת לב. הידע והכישורים שלה באו לידי ביטוי בשיחות ובאהבה שהרעיפה על הנכדים", הוסיף איציק. "תמיד מחייכת. גם במיון, ברגעים האחרונים חיוך על פניה. תמיד רוצה לעזור. לא רק למשפחה שלה, לכל מי שיכלה. לצערנו בשנה האחרונה חלה הידרדרות במצבה, עד אתמול. היא לא אהבה במיוחד את ליל הסדר ומצאה דרך לחמוק. נאהב אותה לעד".

 

איציק ביקש להודות לצוות הרפואי ברמב"ם. "הם עשו כמיטב יכולתם להציל את אמא. אני רוצה להודות גם לעבודות הסוציאליות שם, שליוו ותמכו בנו בזמן זה", הוא אמר. "אנחנו רוצים להודות לצוות הרפואי ולעבודות הסוציאליות בבני ציון על הטיפול באבא שמאושפז שם כעת".

 

סברדלוב שמת הלילה בבית חולים העמק הוא הדייר השלישי מבית האבות "יוקרה" במושבה יבנאל שמת מקורונה. משרד הבריאות סבור כי עובדת בבית האבות היא שהדביקה את החולים במקום. יותר מ-20 חוסים תשושי נפש חלו והועברו בימים האחרונים למוסד דורות בנתניה. גם יותר ממחצית מאנשי הצוות במקום חלו, כ-25 איש.

מוליה סברדלוב (צילום: באדיבות המשפחה  )
מוליה סברדלוב(צילום: באדיבות המשפחה )

בתו של סברדלוב, סווטה, סיפרה כי חום גופו של אביה עלה כבר לפני כשבועיים, אך במוסד אמרו שאין צורך לערוך לו בדיקות קורונה משום שאיש במקום לא חולה או נחשף לחולה. "הוא התגורר במקום קרוב לתשע שנים וסבל מדמנציה. בסופו של דבר רק בשבוע שעבר, אחרי שעוד אנשים חלו, העבירו אותו לבית החולים והלילה הוא מת", אמרה הבת.

 

גם רעייתו של סברדלוב הייתה מאושפזת באותו מוסד ומתה לפני שלוש שנים. בני הזוג עלו לארץ ב-1994 ממדינות חבר העמים, שם היה סברדלוב מנהל מפעל. "כשהם הגיעו לארץ הוא כבר לא עבד, אבל במהלך השנים הוא ואמא עזרו לי מאוד ולמעשה גידלו את הילדים שלי", אמרה הבת בכאב.

 

הלווייתו נערכה בצהריים בעיר נשר. בשל המגבלות הגיעו ללוויה רק ילדיו. ראש העיר רועי לוי אמר שהעירייה דאגה למניין לקבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: באדיבות המשפחה
אברהם הרצברג
צילום: באדיבות המשפחה
מומלצים