שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

משרד הבריאות האמריקני: מאגר הציוד הרפואי אזל כמעט לחלוטין

מצבור החירום חולק כמעט במלואו בעקבות התפשטות הקורונה, ולא יוכל לענות על כל צרכי ארה"ב. מדענים הזהירו את ממשל טראמפ שהנגיף לא ייעלם כשמזג האוויר יתחמם: "תראו את איראן". חשש מהתפרצות חמורה בפילדלפיה

משרד הבריאות האמריקני מסר הלילה (בין רביעי לחמישי) לסוכנות AP כי המאגר האסטרטגי הלאומי של ציוד רפואי אזל כמעט לחלוטין. מדובר במאגר חירום שנועד לגשר על פערים באספקה של ציוד ותרופות בתקופות של משבר, וכולל בין היתר מכונות הנשמה, מסכות כירורגיות, מגנים, וציוד רפואי נוסף שנמצא כעת במחסור עולמי.

מייק פנס ודונלד טראמפ בתדרוך על נגיף הקורונה (צילום: AP)
מאשים את מדינות ארה"ב שלא נערכו למגפה. טראמפ(צילום: AP)

מייק פנס ודונלד טראמפ בתדרוך על נגיף הקורונה (צילום: ABACA)
"הייתי שמח לפתוח את הכלכלה במפץ גדול". טראמפ עם סגנו פנס(צילום: ABACA)

נגיף הקורונה בפילדלפיה (צילום: AP)
הולכים עם מסכות בפילדלפיה. חשש להתפשטות חמורה בעיר(צילום: AP)

נגיף הקורונה - כל החדשות, ההוראות והסיפורים ב-ynet

התחקיר המלא על מחדל הקורונה בארה"ב: כך בוזבזו חודשיים שלמים

כמעט 150 אלף חולים: ניו יורק במקום הראשון

קורבן עשירי בבית האבות בבאר שבע: "לא הצלחנו לדבר איתו "

ליל הסגר: הישראלים שרו "מה נשתנה" במרפסות

ערוץ החופש מציג: 100 המטרים היפים בארץ

 

הדברים נמסרו ל-AP ברקע תחקיר שפרסמה הסוכנות לפני כמה ימים על הכישלון האמריקני בהיערכות להתפשטות המגפה. הבית הלבן לא נערך כראוי למרות שקיבל אזהרות על התפשטות המחלה כבר בחודש ינואר, ולא פעל כדי להגדיל את מאגר הציוד הרפואי שלו לשעת חירום. לפי התחקיר, שמסתמך על חוזי רכישה של הממשל, הסוכנויות הפדרליות חיכו עד אמצע מרץ עד שהחלו להזמין באופן המוני מסכות פנים מקצועיות מסוג N95, מכונות הנשמה וציוד נוסף שלו זקוקים הרופאים והאחיות שעומדים בחזית המאבק בנגיף.

 

משרד הבריאות, שלא הסביר מדוע פקידי הממשל החלו להזמין את הציוד הרפואי רק כאשר האספקה החלה להיגמר, מסר כי בימים אלה מחולק למדינות ארצות הברית הציוד האישי האחרון שנותר במלאי - וכעשרה אחוז ממנו יישמרו כעתודה במטרה לתמוך במאמצי התגובה הפדרלית. הצהרת משרד הבריאות מאשרת את ממצאי ועדת הפיקוח של בית הנבחרים, שלפיהם 90% מציוד המגן האישי שהיה במלאי חולק לממשלות ולמדינות המקומיות.

 

למרות חלוקת הציוד הנרחבת של משרד הבריאות הפדרלי, מדינות רבות בארה"ב סובלות ממחסור חמור של ציוד רפואי כמו ערכות בדיקה ומכונות הנשמה, ועלולות לסבול ממשבר של ממש במקרה של התפרצות חמורה בשטחן. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, טען מנגד כי המדינות אשמות בכך שלא נערכו היטב למגפה, וכי היה עליהן להסתמך על המאגר הפדרלי רק כמוצא אחרון.

 

מדענים לטראמפ: הקורונה לא תיעלם כשיתחמם

בתוך כך, חברי האקדמיה הלאומית למדעים של ארה"ב הזהירו הלילה את טראמפ בעקבות טענותיו כי "נגיף הקורונה נעלם בדרך פלא כשמזג האוויר מתחמם". במכתב לבית הלבן, אמרו המומחים כי לא רק שמידת הנכונות של טענה זו מוטלת בספק, אלא גם שממילא נראה שמעט אנשים בעולם חסינים מפני הקורונה ולכן הדבר כלל לא משנה.

מייק פנס ודונלד טראמפ בתדרוך על נגיף הקורונה (צילום: ABACA)
"רואים קווי מגמה מוקדמים בפילדלפיה". פנס(צילום: ABACA)

ראש ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדנום גברייזוס (צילום: AFP)
"עושה פוליטיזציה לנגיף". יו"ר ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדנום גברייזוס(צילום: AFP)

יש לציין כי טענה זו לא הייתה ייחודית רק לטראמפ. מאז החלה התפשטות המגפה בסין, נשמעו טענות רבות - גם בישראל - כי ככל שמזג האוויר יתחמם שיעור ההידבקות ירד, אך מדובר בסוגיה שנויה במחלוקת שטרם הוכחה. "ישנן עדויות שנגיף הקורונה עשוי להשפיע פחות באזורים עם טמפרטורות גבוהות ולחות", כתבו המדענים במכתבם. "עם זאת, לאור המחסור בחסינות אישית לנגיף בעולם, הדבר לא צפוי להוביל להפחתה משמעותית בהתפשטות המחלה אם לא יינקטו צעדים משמעותיים לשמירה על בריאות הציבור".

 

המכתב נשלח ליו"ר המשרד למדיניות מדע וטכנולוגיה בבית הלבן, קלווין דרוגמאייר. לפי הדיווח ב-CNN, במכתב צוין כי מחקר שסקר את התפשטות הנגיף בסין העלה כי גם בתנאים של טמפרטורות ולחות מקסימליות, הנגיף התפשט באופן גידול מהיר ביותר (אקספוננציאלי). כל אדם נגוע הפיץ אותו כמעט לשני אנשים אחרים בממוצע".

 

 

 

המדענים ציינו גם כי למרות ממצאים של מחקרים שהראו כי הנגיף מתפשט במהירות קטנה יותר במזג אוויר חם, עדיין מדובר בהשערה, שכן במציאות הנגיף עדיין מתפשט גם במדינות עם מזג אוויר חם. לדבריהם, "בהתחשב בכך שמדינות שנמצאות כיום באקלים של קיץ, כמו אוסטרליה ואיראן, חוות התפשטות מהירה של הנגיף, אסור להניח שתהיה ירידה בשיעור ההידבקויות כשמזג האוויר יתחמם ותהיה עלייה בלחות".

 

חשש להתפרצות חמורה בפילדלפיה

בתדרוך היומי של הבית הלבן, אמר טראמפ כי הוא היה שמח לפתוח ב"מפץ גדול" את כלכלת ארצות הברית, אך מניין המתים מדי יום מנגיף הקורונה צריך לרדת משמעותית כדי שזה יקרה. לדבריו, "אנחנו יכולים לעשות את זה בשלבים, קודם כל באזורים שפחות הושפעו מהנגיף. יהיה נחמד אם נהיה מסוגלים לפתוח במפץ גדול את כל המדינה שלנו, או את רובה". הוא הוסיף כי הוא מאמין שארה"ב "מקדימה את לוח הזמנים" במאמציה להאט את התפשטות המגפה, אך הוסיף: "אני שונא לומר את זה בקול רם, כי פתאום דברים לא קורים. אני חושב שזה יקרה מוקדם יותר מאשר מאוחר יותר". 

בית חולים שדה לנגיף הקורונה בפילדלפיה (צילום: AP)
בית חולים שדה לקורונה באוניברסיטת טמפל שבפילדלפיה(צילום: AP)

 

 

סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, הזהיר כי פילדלפיה שבמדינת פנסילבניה עלולה לסבול בקרוב מהתפרצות חמורה של נגיף הקורונה. הוא קרא לתושבי העיר לשמור על הנחיות המרחק החברתי "יותר מתמיד". לדבריו, "אנחנו רואים קווי מגמה מוקדמים בעיר. הבטחתי למושל טום וולף שנמשיך להעביר משאבים ותמיכה". הוא הוסיף כי גם תושבי פיטסבורג צריכים להישמר. ד"ר דבורה בירקס, מתאמת הבית הלבן לפעילות נגד הנגיף, הזהירה מפני התפשטות חמורה גם בבולטימור ובוושינגטון הבירה.

 

המומחים ד"ר אנתוני פאוצ'י וד"ר בירקס דחו בתוקף את תיאוריות הקונספירציה שטוענות כי מספר מקרי המוות מהנגיף בארה"ב נופח משמעותית. לדברי פאוצ'י, "תמיד יהיו תיאוריות קונספירציה במצבי משבר בריאותיים. הן אינן אלא הסחות דעת. אני רק מקווה שנניח בצד את כל מה שקשור בקונספירציה - ונאפשר למישהו לכתוב על זה ספר בהמשך, אבל לא עכשיו".

 

ד"ר בירקס אמרה כי מספרי מקרי ההידבקות בארה"ב ירד בימים האחרונים מכיוון שהאמריקנים שינו באופן דרסטי את התנהגותם. לדבריה, "לאלה מאיתנו שנמצאים בתחום המדע הרבה זמן, היה יוצא דופן לראות כמה שינוי התנהגותי הוא חשוב". בעוד בשבוע שעבר חזו מומחי הבית הלבן כי מספר המתים מקורונה בארה"ב יהיה בין 100 אלף ל-240 אלף, כעת ההערכות ירדו לשיעורים נמוכים הרבה יותר.

 

טראמפ: "ארגון הבריאות עושה פוליטיזציה לנגיף"

בתוך כך, טראמפ השמיע גם הלילה ביקורת נגד ארגון הבריאות העולמי, לאחר שמנכ"ל הארגון טדרוס אדהנום גברייזוס ביקש ממנו "לא לעשות פוליטיזציה של הנגיף". בתדרוך היומי אמר טראמפ כי גברייזוס הוא זה שמבצע פוליטיזציה של הנגיף, וטען שוב כי ארגון הבריאות העולמי נותן עדיפות לסין.

 

 

 

תחנת רכבת ב ווהאן סין אחרי הסרת ה סגר (צילום: EPA)
"יחס לא הוגן". חוזרים לשגרה בהדרגה בווהאן, סין(צילום: EPA)

"אני לא מאמין שהוא מדבר על פוליטיקה בזמן שאפשר להסתכל על הקשר שיש להם לסין", טען טראמפ. אז סין הוציאה 42 מיליון דולר, אנחנו הוצאנו 450 מיליון דולר, והכל נראה בדרך של סין זה לא הוגן עבורנו, ובכנות זה לא הוגן גם עבור העולם". הנשיא האמריקני גם רמז כי מספר מקרי המוות מהנגיף היה פוחת אם ארגון הבריאות העולמי היה נותן ניתוח נכון יותר של המצב בסין כשהחלה התפשטות המגפה.

 

שלשום אמר טראמפ כי "ארגון הבריאות העולמי פישל" וציין כי בתחילת ההתפשטות המליץ הארגון למדינות העולם לא לסגור את גבולותיהן לבאים מסין. גורמים בוושינגטון ובמדינות במערב מעריכים שסין לא מסרה נתונים מלאים על מספר הנפגעים בשטחה מהנגיף, וגורמים מערביים רמזו שעוד תגיע העת לדון עם סין באחריותה למשבר האדיר שפוקד כעת את העולם.

 

עד כה אובחנו בארה"ב כ-435 אלף מקרי הידבקות בקורונה, ומתו יותר מ-14,700 בני אדם. מוקד ההתפשטות החמור ביותר בשלב זה בארה"ב, ולמעשה בעולם כולו, הוא מדינת ניו יורק - עם יותר מ-150 אלף חולים וכ-6,300 מתים. בפנסילבניה, שבה נמצאת העיר פילדלפיה, אובחנו כ-17 אלף חולים - כ-1,800 מהם ביממה האחרונה - ומתו יותר מ-300 בני אדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בתדרוך היומי
צילום: AP
מומלצים