שתף קטע נבחר

צילום: דוברות הדסה עין כרם, AFP

התפרצות קורונה בצפון: ראש המועצה חסם כביש בין שני יישובים ערביים

ראש מועצת היישוב אכסאל, שבתחומו התגלו שישה נשאי הנגיף, החליט למנוע מעבר מהיישוב הסמוך דבורייה שבו אובחנו 26 חולי קורונה. בצד השני משתפים פעולה: "קוראים לאנשים להישאר בבתיהם, יש זלזול בהנחיות"

 

העלייה המתמשכת במספר הנדבקים בנגיף קורונה ביישובים ערביים ברחבי הארץ מדאיגה מאוד את ראשי הרשויות ושאר הגורמים הרלוונטיים בתחומם. בשל התפרצות ממוקדת באזור הצפון, הגדיל לעשות ראש מועצת אכסאל ראפע שלבי שהחליט לחסום את הכביש המוביל ליישוב הסמוך דבורייה.

 

"זה נעשה בהוראת המשטרה", הסביר ראש המועצה שלבי שבתחום יישובו התגלו עד כה שישה נשאים של הנגיף. "זה יימשך ככה עד הודעה חדשה. אנחנו קוראים לכבד את ההוראות ומאחלים החלמה מהירה לכולם".

כביש חסום בין דבוריה ואכסאל ()
המעבר בין אכסאל לדבורייה נחסם

בדבורייה התגלו עד כה 26 חולי קורונה. ראש המועצה זוהיר יוסף קרא לתושביו להישאר בבתיהם. "יש לנו כרגע 26 חולים ואנחנו לא רוצים שהמספר הזה יגיע ל-50. אנחנו מוכנים לספק כל מה שצריך לכל המשפחות עד לבתים. לא יכול להיות שעד היום יש אנשים שמזלזלים ויוצאים לעשן נרגילות. תפסיקו עם הדברים האלה ותהיו אחראים, אחרת אנשים אחרים יידבקו".

 

יוסף קרא למשטרה לאכוף את חוקי ההגבלות ולהישאר בתחומי היישוב בכל שעות היממה כדי להשתלט על קצב ההדבקה המדאיג. "סיכמנו עם המשטרה שתהיה חסימה בכניסה הראשית. מקור הנדבקים הוא מחוץ ליישוב אבל אנחנו נעשה בדיקות קורונה לצוות של בית האבות אצלנו ובימים הקרובים יהיהו לנו עוד בדיקות וככה נוכל להוריד את מספר החולים.

 

"חובה על התושבים להיענות להוראות. יש אנשים שהיו בבידוד ולא הבינו שהם לא צריכים לצאת מהבתים, ויש חולים שהסתובבו בהרבה מקומות בלי שידעו על המחלה. אנחנו עובדים קשה כדי שנוכל להשתלט על המצב וללכת בדרך הנכונה".

 

בדבורייה דווח על אישה שהייתה אמורה לשהות בבידוד, אך נראתה יוצאת לחופשי ונפגשת עם אנשים. כמו כן דווח על אדם שעשה בדיקת קורונה, הסתובב מיד לאחר מכן ביישוב ונפגש עם כמה אנשים. אחרי 48 התברר שהאיש נדבק בנגיף וככל הנראה גרם להתפשטות המחלה.

 

 

כפי שהתברר מדבריו של ראש מועצת דבורייה, נראה כי מקור ההידבקות העיקרי ביישובים הערביים הוא עבודה בבתי אבות ובבתי חולים. גם בג'סר א-זרקא מדווחים על הידבקות של 26 תושבים בנגיף. סמי עלי, יו"ר הוועד העממי ביישוב, אמר: "אנחנו נאבקים בקורונה ומצייתים להנחיות בצל מציאות מורכבת.

 

"כמו שהמחלות הכרוניות מגבירות את הסיכוי להידבק בנגיף, כך גם עושים האתגרים והמשברים הכרוניים שסובל מהם הכפר: צפיפות, עוני, תחלואה גבוהה, היעדר מרחבי בידוד ביתיים ומחסור במשאבים".

 

עלי הוסיף: "תנאי מלחמה קשים אלה מתקיימים לנוכח העובדה שיותר מאלף עובדים ועובדות הנמצאים בחזית המלחמה בקורונה, לצד הצוותים הרפואיים, הם עובדי ניקיון, כוח עזר ומטפלים ואנשי אחזקה, בבתי החולים ובמוסדות הרפואיים, הגריאטריים והסיעודיים ברחבי הארץ. הם מתפרנסים בכבוד, דואגים לתפקוד מערכת הבריאות וחוזרים מדי יום למשפחותיהם".

 

בתוך כך, בתיאום עם ראש המועצה בדבורייה זוהיר יוסף, חבר הכנסת אחמד טיבי ומנכ"ל מד"א אלי בין, נשלחו צוותים לכל הדיירים והעובדים בבית האבות המקומי, וביום שלישי תיפתח תחנת היבדק וסע ביישוב.

 

סאמי עלי ראש הועד העממי בכפר ג'סר א-זרקא ()
"תנאי מלחמה קשים". עלי
 

מרחב מנשה של המשטרה הפעיל רחפנים בנוכחות מפקד תחנת משטרת זכרון יעקב סגן-ניצב ערן לוי שמסייעים לאיתור מפירי ההנחיות, בין היתר בג'סר א-זרקא. "לוחמי היס"מ פעלו באזור ואדי ערה, הן באכיפת חוקי התנועה והן בנושא צו בריאות העם", אמרו במשטרה. "במהלך הפעילות נערכה הסברה רחבה לתושבים, לצד רישום דו"חות במקרים חריגים בנושא אי ביצוע הנחיות צו בריאות העם שניתנו על ידי משרד הבריאות בסך 500 שקל וכן נרשמו דו"חות בסך 5,000 שקל לבעלי עסקים שלא נשמעו להוראות". 

 

במרחב מנשה ציינו כי השוטרים יצאו בפעולות בהסברה לבעלי העסקים ודרך השמעת הודעות בשפה הערבית לתושבי האזור. המשטרה אכפה גם הפרות של ההנחיות, ואחד העסקים בפורדיס נסגר למשך 30 ימים לאחר שנפתח בניגוד לתקנות. במקביל, המשטרה מסייעת בחלוקת חבילות מזון לאוכלוסיית המבוגרים והנזקקים ביישובים.

 

במקביל, ראש מועצת ג'ת חאלד גרה פנה להנהלת רשת מרכולים בטענה שמקור ההדבקה העיקרי ביישובו הוא משני סניפי הרשת. בג'ת התגלו 14 חולי קורונה. "לתדהמתי", כתב גרה, "קיבלתי מידע מרופאים ביישוב שחלק מהנדבקים הם עובדים שלכם. יש כאן הפקרות ויחס מזלזל לבריאות העובדים. במקום בידוד של 14 ימים, חלק מהעובדים נדרשדו לחזור לעבודה רק אחרי שלושה ימי בידוד.

 

"מאוד מסקרנת העובדה שהעובדים מצביעים על היעדר אמצעי מיגון שהחברה מעמידה לרשותם במהלך העבודה - דבר שמתיישב עם נתוני ההידבקות החריגים בסנפים. פנייתי זו מטרתה להתריע ולהבהיר כי לא נוכל לשתוק על הפגיעה והזלזול בעובדים שלכם שנדבקו במהלך עבודתם החיונית, ודאגתם לפרנס את משפחותיהם תביא להגדלת כמות החולים ביישוב הקטן שמונה פחות מ-12 אלף תושבים".

ראש מועצת ג'ת ח'אלד גרה ()
"הפקרות ויחס מזלזל". גרה

 

 

באום אל-פחם נדבקו 25 תושבים בנגיף. בעירייה אמרו: "מתחילת המשבר באמצע מרץ ועד היום נקטנו פעולות הסברה אינטנסיביות לתושבי העיר, בכל הערוצים האפשריים. רוב הנדבקים בעיר הם אנשים שעבדו ברשת מזון במרכז הארץ. הם כנראה נדבקו אחד מהשני במקום העבודה או בהסעה ביחד. לצערנו, הם גם לא שמרו על הכללים של משרד הבריאות והדביקו גם אחרים מבני משפחותיהם".

 

במרכז מוסאוא לזכויות האזרחים הערבים בישראל אמרו לנוכח התפשטות הנגיף כי "אנו פונים באופן יומיומי למשרדי הממשלה ומציפים את הצרכים של החברה הערבית בהתמודדות עם מגפת הקורונה.

 

"התרענו מפני קריסת שירותי הרווחה בעקבות הוצאת השדרה המקצועית של משרד הרווחה לחופשה ללא תשלום, פנינו למשרד הרווחה וליו"ר ועדת הרווחה בכנסת ודרשנו החזרת הצוות המקצועי לעבודה וכן לתגבר את הצוותים בשטח ולמגן אותם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים