שתף קטע נבחר
צילום: עידו ארז , מוטי קמחי, shutterstock

50 יום לפרוץ המגיפה - ונזכרתם בקשישים רק עכשיו?

רק אמש, אחרי למעלה מ-100 קורבנות, 77 מהם מבוגרים מעל גיל 70, החליט שר הבריאות לטפל במגזר הקשישים ומינה את פרופ' רוני גמזו למשימה. מנכ"ל משרד הגמלאים לשעבר שואל - למה נזכרתם רק עכשיו?

לא הוגן ולא נכון לסכם אירוע, תוך כדי משבר רב ממדי, כמשבר מגפת הקורונה בישראל , לפני שהוא מסתיים. אבל מעל לכל ההערות, הקלקולים, התקלות וגם הדברים הטובים שייצרה לנו מערכת הבריאות וטיפולה במשבר, בולטת פרשת ההתנהלות הקלוקלת בנושא הטיפול בבתי האבות בישראל, במהלך המשבר.

 

התפרצות הקורונה - סיקור נרחב ב-ynet

 

כשבודקים את מספר הקורבנות כתוצאה מהידבקות בנגיף הקורונה, בולט מאוד מספרם של הזקנים במניין הקורבנות. יותר ממחצית הנפטרים בישראל, כתוצאה מהמגפה הינם זקנים ועובדה זו היא כאור אדום מעל המשבר. לראייה, המספרים הנכונים ליום כתיבת מאמר זה הינם כדלהלן: 103 מתו ממגיפת הקורונה בישראל, 52 מהם - מעל גיל 80, 25 נוספים - בין הגילאים 70-80. ביחד מדובר על 77 מתים מעל גיל 70, מתוכם 13 מבית אבות משען בבאר שבע.

 

איני מוכן לקבל את המשפט "הם היו מתים בכל מקרה מזקנה". זה משפט לא אנושי, לא מוסרי, לא ערכי ולא אתי. כעובדה, שמהיום הראשון למגפה, הן בעולם והן בישראל, היא צוינה כעובדת יסוד ברורה – זקנים הינם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להיפגע מהמגפה ולכן הם אוכלוסיית הסיכון המרכזית לטיפול. לא רק שזו הפכה להיות למנטרה חסרת תוחלת אלא שבמקומות הצפויים, כבתי האבות, הפכה עובדה זו לאסון.

 

50 ()
בני משפחה מול בית משען בבאר שבע

 

טעות פטאלית בה המערכת פעלה מול זקנינו

הכאב הבלתי ניתן לשאת הוא סביב העובדה, שכל בר-בי-רב דיבר על כך ונאם על כך, אבל לא נעשה דבר בנושא ומדגרות של הווירוס המקולל הזה נוצרו בריכוזי זקנים, עובדה שיכולה הייתה להימנע.

 

אוכלוסיית הזקנים בולטת משום חולשת המערכת החיסונית של הזקנים, כסיבה ראשונה במעלה. משום, כסיבה שנייה, שלאנשים זקנים יש נטייה טבעית, לסבול ממחלות רקע. שלישית, משום נושא התקבצות חלק מאוכלוסייה זו, כבתי אבות, שבהם יש מדגרה לנגיף הקטלני ולשיטות ולדרכי ההצדקה בו. מדגיש לחשוב, שרק היום, ביום ה-90 לפרוץ המגיפה בעולם, מה שהוא היום החמישים לפריצתה בישראל, התחילו טיפולים סביב בתי האבות.

 

מדוע איש לא חשב קודם לפנות את הזקנים שבבתי האבות? מדוע איש לא חשב להוציאם למלוניות או מקומות אחרים, כדי שלא יהיו יחדיו? מדוע איש לא חשב שהצוותים המסייעים בטיפול, עובדות סוציאליות, מטפלים, אחים ואחיות ורופאים הם איום חד משמעי לזקנים אלו? מדוע איש לא חשב ולא ניסה להתחיל את בדיקות הקורונה מזקנים אלו ? אלו שאלות שגורמות לכאב בלתי נתפש לגבי התובנות במערכת. אלו שאלות שהתשובות להן אכזריות ובלתי נתפשות בכלל בתודעה.

 

 

 

ישראל איננה איטליה, לא ייתכן שכאן מישהו חשב ולו לרגע שהזקנים ברשת "משען" ודומותיה הם בגילאים כאלו, שבמשאבים שתוכננו לגביהם ראוי שיהיו מושקעים במקומות אחרים? הייתכן? אינני רוצה אפילו לענות על כך. הגיע הזמן לומר שזקן איננו מוגדר רק על פי "גיל כרונולוגי", ושהוא יצור אנוש נורמלי כמו כל אחד אחר ואת זה אומר לכם מי שחווה את עולם הזקנים ואת עולם האנשים עם צרכים מיוחדים בכל רגע מחיי, ואין זה ראוי. זו טעות פטאלית בדרך בה פעלה במערכת אל מול זקנינו.

 

אני מצפה לתיקון הדרך ובמיידי. מצפה לבדיקות, להפרדת הזקנים אלו מאלו, להרחקת המשפחות ולטיפול אנושי יותר, חם יותר, נכון יותר, אנושי יותר ממערכת שבמקרה הזה, דווקא, איבדה את הכיוון וזה לא נכון – המצפן מראה את מה שיגאל אלון אמר לנו, פעם כשהיינו אנושיים: "עם ששכח את עברו (הזקנים), ההווה שלו בסכנה ועתידו לוט בערפל".

 

ד"ר אבי ביצור, לשעבר מנכ"ל משרד הגמלאים בממשלה, ראש לימודי הזקנה במכללה האקדמית בית ברל

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חיים הורנשטיין
הפגנת המשפחות ב"משען" בבאר שבע
צילום: חיים הורנשטיין
ד"ר אבי ביצור
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים