שתף קטע נבחר

הרבנות אסרה את החטיפים לפסח - והודתה: טעינו

צרכנים גילו שחטיפים של עלית שבעבר הותרו לאשכנזים, קיבלו השנה כשרות "לאוכלי קטניות בלבד". בירור העלה כי מדובר בהחמרה של משגיח מקומי, והרבנות הוציאה הבהרה למשגיחי הכשרות שלה: "מוצרים שמכילים לפתית יש לציין עליהם 'כשר לפסח לפתית' ולא 'קטניות'"

הרבנות הראשית נאלצה לפרסם הודעה חריגה שבה היא מודיעה כי על חטיפים פופולריים של "עלית" כתוב השנה "כשר לפסח לאוכלי קטניות", הגם שבפועל מוצרים אלה אינם מכילים קטניות כלל. משמעות הדבר היא שגם אשכנזים יכולים לצרוך אותם בחג ללא חשש. בחברה מאשרים את הפרטים, ומבטיחים לשנות את הכיתוב על מוצרים אלה בשנה הבאה.

 

<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות . היכנסו >> 

 

הפרשה החריגה נולדה באקראי בקבוצת ווטסאפ בנושאי כשרות, שמנהל הרב אורן דובדבני, ראש מערך הכשרות של ארגון "צהר". מדי יום מקבל הרב עשרות, ולעיתים מאות פניות של שומרי מצוות, המבקשים לברר את רמת הכשרות של מוצרים שונים, שמקורם בארץ או בחו"ל.

 

קראו עוד בערוץ היהדות:

  • הרב הראשי לשעבר הובא למנוחות: "המגפה לוקחת את הדורות הקודמים"

     

    אחד הפונים ביקש לברר האם "אפיפית של עלית" שמייצרת חברת שטראוס, אסורה לאוכלי קטניות, כפי שכתוב על האריזה. הרב דובדבני בדק את רשימת הרכיבים - וקבע בנחרצות כי הכיתוב שגוי, והמוצר כלל אינו מכיל קטניות.

     

       (צילום: יצחק טסלר)
    בלי קטניות - עם החמרה בכיתוב הכשרות(צילום: יצחק טסלר)

     

    בעקבות תגובה זו ביצע גם ynet בדיקה שהעלתה כי מוצר זה נמכר בעבר ללא הכיתוב "מכיל קטניות", אלא "מכיל לפתית". יודגש כי אף שישנם אשכנזים שהחילו את גזירת הקטניות גם כל הלפתית, אין כל קשר בוטני בין כרוב הנפוס (אותה לפתית) לקטניות. מדובר בצמח עשבוני שמזרעיו מכינים שמן קנולה ולציטין, המשמש כ"חומר מתחלב".

     

    הרבנות הציאה מכתב הבהרה

    לדברי הרב דובדבני, בעבר כתבו על מוצרים שהכילו לפתית שהם מכילים קטניות, אולם הדבר הפסיק לאחר שהרב יעקב אריאל חקר את הנושא בעבר וקבע באופן נחרץ שלאשכנזים אין בעיה לאכול לפתית.

     

    שלא כמו בשנים עברו, הן "אפיפית" והן "אגוזי" יוצרו השנה על קו ייצור שבו מכינים גם חטיפים אחרים של החברה, המכילים קטניות. למרות שקו הייצור עובר ניקוי יסודי בין יצור חטיף אחד לאחר, משגיח הכשרות של שטראוס החליט מיוזמתו להחמיר ולציין גם על אפיפית וגם על אגוזי כי הם "כשרים לפסח לאוכלי קטניות".

     

    ברבנות הראשית החליטו לעשות סדר בנושא, והרב חגי בר גיורא, מנהל מחלקת תעשייה ברבנות, שיגר לפני מספר ימים מכתבים לרבנים המנהלים את מחלקות הכשרות, במטרה למנוע תקלה דומה בחברות אחרות.

     

    במכתבו ביקש להבהיר: "ברצוני ליידע שעל פי נהלי הכשרות, מוצרים שמכילים לפתית יש לציין עליהם 'כשר לפסח לפתית' ולא 'קטניות'. חברת עלית-שטראוס ציינה השנה על מספר מוצרים 'קטניות', למרות שברכיבים כתוב לפתית ולא קטניות. לכן במקרה זה מי שלא מחשיב לפתית כקטניות, יכול להשתמש בזה בפסח".

     

    "החמרה מיותרת"

    מ"שטראוס" נמסר בתגובה: "רכיבי המוצר 'אפיפיות' בכשרות הפסח לא השתנו ומדובר במוצר זהה לשנים עברו. מקור השינוי בכיתוב נובע משינוי שחל במערך הייצור במפעל, במסגרתו על אותו הקו מיוצרים מוצרים המכילים גם קטניות שאינן לפתית. מתוך רצון לשקיפות, החמרנו באופן עצמאי את הכיתוב. נבקש לציין כי המכתב שהוציאה הרבנות הראשית מתיר למי שאינו רואה בלפתית קטנייה, לצרוך מוצרים שעל אריזתם מופיע 'מכיל קטניות', אך ברשימת הרכיבים מופיעה לפתית בלבד. נפיק לקחים לקראת פסח הבא במטרה לייצר כיתוב ברור ושקוף".

     


  •   (צילום: יצחק טסלר)
    (צילום: יצחק טסלר)

     

    ב"שטראוס" ביקשו להדגיש, כי בניגוד לאפיפית ואגוזי, על החטיפים אנרג'י וטעמי וגם על הפריכיות, כתוב גם השנה שהם כשרים לאוכלי קטניות, והם באמת מכילים קטניות. בנוסף, על סוכריות MUST כתוב גם השנה "ללא חשש קטניות" וניתן לצרוך אותם כרגיל.

     

    ראש מערך הכשרות של "צהר" ביקש לשוב ולהדגיש כי למרות שהוא מתנגד בחריפות לשאיפה של חלק מהציבור הדתי-לאומי לבטל את איסור הקטניות שקיים כבר מאות בשנים, "רוב אחרוני ליטא, ובהם רבי יצחק אלחנן ספקטור, רבי יעקב ריישר ורבי אברהם דנציג מחבר הספר 'חיי אדם', קבעו שכאשר קטניות הן מיעוט במאכל ולא נראות לעין וייצרו אותן לפני פסח, הן בטלות והמוצר לא נאסר. זו בדיוק הסיבה שבגללה מוצרי בשר, ממתקים, מוצרי חלב וגבינה צהובה שכתוב עליהם 'כשר לפסח לאוכלי קטניות' - מותרים גם לאשכנזים".

     

    בעקבות התפרצות מגיפת הקורונה, הרב דובדבני הכין לבקשת ynet רשימה מורחבת של מוצרי מזון שניתן להשתמש בהם בפסח גם ללא הכיתוב "כשר לפסח", ובתנאי שמדובר באריזות סגורות שלא נעשה בהן שימוש לפני החג:

     

    דגים קפואים וטריים, עופות קפואים וטריים

    בשר קפוא וטרי (לא טחון, לא קבב, לא המבורגרים ונקניקיות)

    קפה, תה, קקאו, שוקולד מריר, סוכר, מלח, דבש

    יינות

    שימורי אפונה וגזר

    חלב עמיד, חמאה

    מיץ לימון משומר

    סלמון מעושן

    פטריות בקופסה

    סבון ידיים וסבון כלים, משחת שיניים, מוצרי קוסמטיקה

    קוקה קולה, דיאט קוקה קולה, פפסי מקס דיאט פפסי מקס ("אין בעיה כי גם אם נעשה שימוש בסירופ שהופק מתירס, זה נחשב דבר שעבר שינוי מהותי והוא גם מיעוט")

    שמן זית ושמן קנולה (גם לאשכנזים)

    שמן סויה ושמן תירס (רק לספרדים)

    טחינה גולמית (לספרדים)

    שימורי תירס ואפונה (לספרדים)

    שימורי טונה במים או בשמן זית (לספרדים גם טונה בשמן)

    ירקות קפואים כגון כרובית, ברוקולי, גזר וכד' (לספרדים: גם תירס ואפונה)

    לספרדים: קטניות יבשות, עדשים ואורז (אפשר לאכול גם אם לא כתוב "כשר לפסח", אבל חובה לברור אותם לפני פסח מחשש שהתערבו בהם גרעיני חיטה)

    מוצרי בשר, ממתקים, מוצרי חלב וגבינה צהובה שכתוב עליהם "כשר לפסח לאוכלי קטניות" - מותרים גם לאשכנזים

    חומץ בן יין, חומץ תפוחים, חומץ בלסמי (אך חומץ ירקות דורש כשרות לפסח!)

    ביצים (מכיוון שלפני פסח נעשה שימוש בחותמות ללא שימוש בחמץ)

     

     



     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: יצחק טסלר
    מה פתאום קטניות?
    צילום: יצחק טסלר
    מומלצים