הררי בגדי קיץ במחסנים, מלאי חורף שטרם הוזמן, ירידה בפדיון של עד 50% כשייפתחו החנויות, והתחזקות האונליין שלא תציל חלק מהרשתות: זה המצב בענפי האופנה והאופטיקה. לדברי בעלים של אחת מרשתות האופנה הגדולות, ייקח לענף יותר מעשור לחזור למצב הטרום-קורונה.
כשהרשתות ישובו לפעול, כבר לא נראה תורים בקופות וצפיפות בחנויות. "בכל מקום יהיו כיור וסבון כדי לשטוף ידיים", מעריך חי גאליס, מנכ"ל מרכזי ביג. "נמנה נאמני ניקיון שיסיירו בין הלקוחות והחנויות לוודא שכולם שומרים על ריחוק של שני מטרים וחבישת מסכות. השירותים יבריקו מתמיד, עם עמדות אלכוג'ל. החזרה לשגרה תהיה איטית בגלל המצב הבריאותי והכלכלי. הסגר גורם יותר נזק מהווירוס עצמו.
3 צפייה בגלריה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות קניון ריק ליד אשקלון השבתה נגיף קורונה
מרכז קניות ריק ליד אשקלון בצל הקורונה
(צילום: רויטרס)
"שוכבות במחסנים סחורות במיליארדים שעוד חודש־חודשיים ניתן יהיה לזרוק לפח. כל אופנת הקיץ. אם לא יתחילו לפתוח בקרוב, זו תהיה מחיקה של מיליארדים ומחיקה של רשתות. המכירות אונליין הן זניחות. כל 10 דקות יש שיחה משוכר ששואל מתי פותחים. כולם רוצים לחזור לשגרה".
אבל איש לא יודע מתי זה יקרה. "אנחנו עוסקים בהישרדות כלכלית", אמרו באחת מקבוצות האופנה הגדולות. "מנסים לאגור כסף ליום שאחרי. דוחים כמה שניתן הזמנת סחורת חורף, כי אין תזרים מהקיץ. בסין נכנסו לחובות עתק בגלל ביטולים מזארה ופריימרק, ופה בכלל לא יודעים אם נקבל סחורה. אתר האינטרנט שלנו מוכר פי שישה מבדרך כלל, אבל זה לא מספיק. בארבע השנים הקרובות אף אחד לא הולך להרוויח".

"חזרה הדרגתית"

במשרדי האוצר והבריאות דיברו על חזרה הדרגתית בשבוע הבא - קודם כל חנויות רחוב ומרכזי קניות של 15 חנויות, אחר כך פאוור-סנטרים, ובסוף קניונים. התוכנית הוקפאה כרגע, וממילא בענף חושבים שהיא אסונית. היום יכונס צוות של אנשי משרדי האוצר, בריאות וכלכלה, לצד הראל ויזל, מנכ"ל ובעלי קבוצת פוקס, שנכנסה למשבר במצב פיננסי טוב בהרבה מזה של כמה ממתחרותיה. גם ראשי הקניונים ייכנסו לצוות. במקביל, מנכ"ל אופטיקה הלפרין יעקב הלפרין מייצג את קמעונאי האופנה בהתאגדות שקמה כדי לעמוד מול הקניונים כגוף אחד - מהלך שהרשות לתחרות בלמה.
"יש לנו שיחות זום והרבה רעיונות, אבל כלום לא סגור", אמר חבר בצוות. "דיברנו על מדידת חום בכניסה, חיוב מסכות, הצבת שלט אדום גדול בכל חנות שיגיד לכמה אנשים מותר להיכנס, לפי שטחה בתוכניות הקניון.
"בשבוע הקרוב לא יקרה כלום. התכוונו לפתוח את חנויות הרחוב ביום ראשון, אבל המו"מ התפוצץ. האוצר בלחץ מטורף לפתוח, והבריאות רוצים לחכות. אמרנו להם שהרחוב הוא רק 10% מנפח המסחר, והלחץ על החנויות יהיה עצום. עדיף לפתוח הכל יחד כדי לפזר לקוחות. הרשתות גם לא ירצו לפתוח את המרכזים הלוגיסטיים רק עבור חנויות רחוב, וגם אין כמעט מרכזי קניות עם 15 חנויות.
"חושבים גם על קמפיין גדול של איך להתנהג בקניונים ובחנויות. אם יפתחו בהדרגה ויהיו הידבקויות, יסגרו שוב, ולרשתות זה יהיה אסון - הרי לא נחזיר את כל העובדים חזרה מחל"ת ונתחיל להתפלל. דיברו על מעט שעות פעילות, וגם זה בעייתי. עדיף לפתוח עד חצות - שיגיעו גם כשיש פחות תנועה.
"אני מעריך שבהתחלה הפדיון יהיה חצי מהרגיל, כי אנשים יחששו לצאת, יהיו הגבלות על מספר האנשים בחנות, וכי המצב הכלכלי רע. מה שכן, חוויית הקנייה תשתפר, כי התורים יהיו מחוץ לחנות. גם הקולקציות ישתנו. מה שהזמינו לקיץ ולא נמכר יימכר בקיץ הבא".
אלרועי תורג'מן, מנכ"ל אופטיקנה, השאיר תשעה סניפים פתוחים מתוך 80, אבל "אלו סניפים הפסדיים מאוד שלא מגרדים את קצה הפדיון, שעומד ברוב הימים על אפס. עם החזרה נשקיע במיגון אגרסיבי - כפפות, אלכוג'ל, מסכות. אנחנו צופים ירידה במכירות משקפי השמש ביחס לשנה שעברה. אנשים לא יקנו עכשיו ארבעה זוגות. בענף יתקשו לחתוך מחירים, בגלל המרווחים הקטנים, ואני צופה צניחה בפדיון. בלי הלוואות בערבויות מדינה, מענקים והסדרה מול בעלי הנכסים, רשתות יתרסקו.
"יש אי-ודאות מול בעלי הקניונים, למעט ביג, שהודיעה לשוכרים שישלמו רק לפי מכירות באפריל-יוני ודמי ניהול כרגיל (המתחרות העיקריות, מליסרון ועזריאלי, לא עשו זאת - מ"ק). שכר הדירה יקר, והפדיון צפוי לצלול בחצי. זה לא משהו שאפשר לקיים".
יעקב הלפרין מוסיף: "לדוגמה, שכירות במלחה עולה לי 50 אלף שקל בחודש, 500 שקל למ"ר. אם יש לי 20 אלף איש ביום, זה שווה - אבל מי יודע כמה אנשים יהיו שם כשנפתח שוב? ואם אני לא יודע, יהיה לי כוח להרים את השאלטר? כי ברגע שאתה מרים, אתה חייב לפרסם ולהחזיר אנשים מחל"ת. בלי מענק רשתות לא יפתחו. יש לי 130 סניפים, אבל לפתוח זה תוכניות, כוח אדם, משמרות, תחבורה ציבורית או מוניות לעובדים. תנו לי שבוע להתכונן, שתפו אותנו. המדינה צריכה לעזור, אפילו בשיווק, להרמת המורל בציבור. שיכריזו על יום שופינג אחד בחודש. ייתנו לאנשים לנשום, לשמוח. הם גם לא מכינים אותנו לכלום. אין שום אסטרטגיה".
המחירים יירדו?
"קנינו סחורה מראש מהר וביוקר, כי חשבנו שסין נסגרת. עכשיו הכל יימכר בזול, ויש גם עודפי משקפיים בעולם".
להערכת מני מורנו, מנכ"ל הווייאנס ישראל, בעלי רשת חנויות ומפיץ של מותג הכפכפים לאלפי נקודות מכירה, עסקים קטנים רבים ייצאו כעת מהענף. "1,500 מהחנויות כבר עצרו לי תשלומים, וזה ממש לא 'מכה בכנף'. יש לי מלאי שכרגע מאוחסן, וזה מאוד יקר. צריך לפתוח את החוזים מול כל קניון. אם בנק ישראל לא יתערב, יהיה כאן משבר תעסוקתי מטורף. אילת, למשל, תגיע לפשיטת רגל. מי שרוצה להתאבד, שימשיך ככה".